SNG: Mária Bartuszová

Mária Bartuszová (1936–1996) patrila k najvýznamnejším sochárkam, ktoré tvorili na Slovensku. Je predstaviteľkou tzv. organickej línie v slovenskom sochárstve 2. polovice 20. storočia. Od 60. rokov sa venovala abstraktnej sochárskej tvorbe, čoskoro začala inklinovať k biomorfnému tvarosloviu, nakrátko sa priklonila ku konkretizmu, v 70. rokoch sa venovala u nás ojedinelej tvorbe haptických plastík pre slepcov, v 80. rokoch sa venovala tvorbe inštalácií zostavovaných z perforovaných a zošnurovaných sadrových škrupín. Chápala sochu nielen ako „stopu a odtlačok priestoru“, ale dospela k sugestívnemu vyjadreniu metafyzických vlastností hmoty ako nositeľky duchovných a existenciálnych záznamov. Dielo M. Bartuszovej patrí k základným výdobytkom moderného slovenského sochárstva a je jedinečné aj v širšom medzinárodnom kontexte. Výstava M. Bartuszovej vychádza z dlhodobého dramaturgického plánu SNG mapovať dielo významných osobností

SNG, Esterházyho palác, Bratislava, 3. poschodie, Trvanie výstavy: 15. jún – 2. október 2005, Kurátor výstavy Vladimír Beskid, Spolupráca za SNG Katarína Bajcurová

Nové články 1x za mesiac na váš eMail.

Nerozosielame spam! Prečítajte si naše podmienky použitia.

Súvisiace články

Mária Bartuszová

Mária Bartuszová (1936–1996) patrila k najvýznamnejším sochárkam, ktoré tvorili na Slovensku. Je predstaviteľkou tzv. organickej línie v slovenskom sochárstve 2. polovice 20. storočia. Od 60. rokov sa venovala abstraktnej sochárskej tvorbe, čoskoro začala inklinovať k biomorfnému tvarosloviu, nakrátko sa priklonila ku konkretizmu, v 70. rokoch sa venovala u nás ojedinelej tvorbe haptických plastík pre slepcov, v 80. rokoch sa venovala tvorbe inštalácií zostavovaných z perforovaných a zošnurovaných sadrových škrupín.

Ester Šimerová – Martinčeková

Výstava predstaví tvorbu „prvej dámy slovenského maliarstva“ Ester Šimerovej – Martinčekovej (1909 Bratislava – 2005 Liptovský Mikuláš) zo zbierok GMB, slovenských galérií a súkromných zbierok. Vo svojej tvorbe vychádzala Šimerová priamo z Parížskej školy a odkazy avantgárd rozvíjala po návrate z Paríža v slovenskom umení.

Trnava a Ján Koniarek

Spomienkové stretnutie Trnavčanov pri hrobe sochára Jána Koniarka organizuje v piatok 4. mája o 16:00 na cintoríne na Ulici Terézie Vansovej občianske združenie Trnavské fórum.

Rudolf Fila – maliar

Rudolf Fila sa narodil 19. júla 1932 v Příbrami na Morave. Absolvoval Školu umeleckého priemyslu v Brne (1950–1952) a Vysokú školu výtvarných umení v Bratislave (1952–1958). V roku 1959 bol zamestnaný v Ústredí umeleckých remesiel v Bratislave, v rokoch 1960–1990 učil na Strednej umeleckopriemyselnej škole v Bratislave, v rokoch 1990–1992 viedol ateliér voľnej maľby na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave.

Václav Mencl a Dobroslava Menclová

Václav Mencl (1905-1978) a Dobroslava Menclová (1904-1978)
Pre oblasť pamiatkovej starostlivosti na Slovensku je dodnes najzávažnejším prínosom priekopnícke dielo manželov Menclovcov. Václav Mencl pôsobí v rokoch 1930-1939 v Štátnom referáte na ochranu pamiatok v Bratislave.

Jarmila Čihánková – Výber z tvorby

V priebehu takmer polstoročia činnosti sa Jarmila Čihánková (nar. 1925) zapísala do povedomia slovenskej verejnosti ako maliarka, kresliarka, grafička, autorka priestorových objektov a od polovice 60. rokov minulého storočia zasiahla významným spôsobom aj do textilnej tvorby: netkanej tapisérie (art protis a jej technologických odvodenín) a klasicky tkanej tapisérie. Do jej tvorivého profilu treba zahrnúť aj pedagogickú činnosť na ŠUP v Bratislave a Katedre scénografie VŠMU v Bratislave.