Ester Šimerová – Martinčeková

Výstava predstaví tvorbu „prvej dámy slovenského maliarstva“ Ester Šimerovej – Martinčekovej (1909 Bratislava – 2005 Liptovský Mikuláš) zo zbierok GMB, slovenských galérií a súkromných zbierok. Vo svojej tvorbe vychádzala Šimerová priamo z Parížskej školy a odkazy avantgárd rozvíjala po návrate z Paríža v slovenskom umení.V jej tvorbe motivicky prevažujú zátišia, krajinárske a prírodné motívy, ako i figurálne kompozície. Venovala sa i scénickému výtvarníctvu a úžitkovému dekoratívnemu umeniu, z maliarskych smerov jej bol najbližší syntetický kubizmus dvadsiatych rokov.

MIRBACHOV PALÁC GMB, Františkánske nám. 11 Bratislava, 8. 12. – 29. 1. 2006, Kurátorka: Ľudmila Peterajová

Nové články 1x za mesiac na váš eMail.

Nerozosielame spam! Prečítajte si naše podmienky použitia.

Súvisiace články

Renesančné trulice III

1.1.2. INTARZIA S RASTLINNYMI MOTIVMI
Z obdobia renesancie sa na Slovensku zachovala počtom pomerne rozsiahla skupina intarzovaných truhlíc jednotnej výtvarnej koncepcie pravdepodobne domáceho pôvodu. Jednotlivé práce spája veľa spoločných znakov týkajúcich sa okrem uplatnenia rovnakej techniky výzdoby i dekoratívnych elementov, aj ich celkového usporiadania v architektonickom členení podobnom vo všetkých truhlicach tejto skupiny.

Renesančné trulice VI

2. TRUHLICE CUDZEJ PROVENIENCIE

Truhlice pochádzajúce z oblastí ležiacich mimo nášho územia sa na Slovensko dostali predovšetkým vďaka zberateľskej vášni niektorých predstaviteľov významných šľachtických rodov. Medzi nimi sú touto záľubou známi najmä Pálffyovci, ktorí svojimi zberateľskými aktivitami obohatili o taliansky renesančný nábytok napríklad hrad Červený Kameň, či Bojnický zámok, alebo Andrássyovci, ktorých zberateľstvu podobne vďačí múzeum vytvorené v priestoroch kaštieľa v Betliari.

Sochár Jozef Damko

Margaréta Horváthová a Ondrej Pöss

Koniec 19. a  prvé desaťročia 20. storočia sú v  dejinách Slovenska príznačné početnými osobnosťami kultúry a umenia, ktorých talent sa rozvinul mimo Slovenska. Ich tvorba zvyčajne neobohacuje naše múzeá, galérie ani verejné priestranstvá…