SNM spúšťa projekt digitalizácie múzejných zbierok

Slovenské múzeá sa chcú priblížiť nielen vedeckej obci, ale i širokej verejnosti. Slovenské národné múzeum v Bratislave preto spúšťa pilotný projekt pod názvom Múzeum 21. storočia, ktorý je zameraný na digitalizáciu múzejných zbierok. “Pred dvadsiatimi rokmi ešte nebola iná možnosť, ako ísť do múzea za konkrétnym človekom a vyžiadať si predmet, ktorý ste chceli bádať,” uviedol vedúci tímu Ján Jurkovič. Podľa neho však v projekte, ktorý sa pilotne overuje na pôde Múzea židovskej kultúry v Bratislave, idú na vyššiu úroveň. “Artefakty môžeme bádať on-line. V praxi to znamená, že záujemca o históriu nebude musieť cestovať za expozíciami a nebude musieť žiadať o vyhľadanie, či zapožičanie reálneho predmetu. Namiesto toho bude mať on-line prístup k jeho digitálnemu zástupcovi a odborným informáciám,” konštatoval s tým, že okrem toho bude možné vytvoriť dvoj- či trojrozmernú kópiu predmetu.

Slovensko je prvou z európskych krajín, ktorá digitalizáciu múzejných zbierok robí, poznamenal Jurkovič. Projekt vznikol v metodickom a vývojovom pracovisku CEMUZ (Centrálna evidencia múzejných zbierok) Slovenského národného múzea. Realizuje sa v spolupráci s firmou EDICO SK ako dodávateľom technológií a technologických služieb a s Múzeom židovskej kultúry v Bratislave. Projekt plánujú v nasledujúcich rokoch rozšíriť do všetkých múzeí na Slovensku.

Nové články 1x za mesiac na váš eMail.

Nerozosielame spam! Prečítajte si naše podmienky použitia.

Súvisiace články

Slovenské národné múzeum ponúka novú vstupenku

Návštevníci Slovenského národného múzea (SNM) v Bratislave môžu navštíviť na jednu vstupenku sedem múzeí, ktoré pod neho spadajú. Týka sa to Prírodovedného múzea, zrekonštruovanej budovy a expozície Múzea židovskej kultúry na Židovskej ulici, Múzea kultúry Chorvátov na Slovensku v Devínskej Novej Vsi a štyroch budov múzeí na Žižkovej ulici – teda Archeologického múzea, Múzea kultúry karpatských Nemcov, Múzea kultúry Maďarov na Slovensku a Výstavného pavilónu Podhradie.

Slovenské národné múzeum

Slovenské národné múzeum je najväčšou múzejnou inštitúciou v Slovenskej republike. Pôsobí viac ako sto rokov. Má vo svojom zbierkovom fonde viac ako 3,5 mil. zbierkových predmetov zo všetkých vedných odborov. Spravuje aj niekoľko desiatok objektov, mnohé sú zapísané v Registri kultúrnych pamiatok Slovenskej republiky. Múzeum taktiež spravuje dve múzea ľudovej architektúry v prírode, päť hradov, ktoré patria k najnavštevovanejším na Slovensku. Spišský hrad je súčasťou pamiatkovej rezervácie na Spiši, zapísanej do Registra svetového kultúrneho dedičstva UNESCO.

Začiatky Slovenského národného múzea

Začiatky Slovenského národného múzea (SNM) sú spojené s úsilím slovenského národa o národnú emancipáciu a sebaurčenie. SNM nadväzuje na tradície Múzea Matice slovenskej a Múzea Národného domu v Martine, ktoré rozvíjala Muzeálna slovenská spoločnosť. Tieto úsilia vyvrcholili r.1908 otvorením prvej stálej expozície v Martine v budove postavenej z národnej zbierky. Múzeum si od začiatku budovalo zbierky archeologické, etnografické, historické, numizmatické, umeleckohistorické, výtvarné a prírodovedné.

Odpovede

  1. SNM spúšťa projekt digitalizácie múzejných zbierok

    SITA | kultura.HNonline.sk | 29. 12. 2008 14:32
    Na digitalizáciu zbierok chýba múzeám personál

    Do roku 2013 by mali pracovníci osemnástich špecializovaných múzeí Slovenského národného múzea (SNM) zdigitalizovať vyše 4,4 milióna unikátnych zbierkových predmetov.

    Podľa analýzy venujú kurátori v súčasnosti digitalizovaniu vedomostí o múzejných zbierkach len tri až päť percent svojho pracovného času. Komplexné spracovanie zbierok súčasným tempom by trvalo asi 36 rokov. Túto vysoko odbornú prácu kurátorov odsúva bokom celý rad činnosti, ktoré sú síce potrebné pre chod múzea, no nesúvisia s vedomostným zhodnocovaním zbierok. Preniesli sa na nich pre neustále znižovanie personálnych stavov. Ján Jurkovič z Centrálnej evidencie múzejných zbierok SNM v rozhovore pre agentúru SITA tvrdí, že SNM dokáže digitalizáciu zvládnuť za štyri roky pod podmienkou, že múzeá obnovia svoj odborný potenciál a odbremenia kurátorov od druhoradých činností.

    Digitalizácia múzejných predmetov je náročný proces. Zatiaľ čo napríklad u knižničného dokumentu sa jeho nasnímaním prevedie celý obsah knihy do digitálnej podoby, u múzejného zbierkového predmetu je digitalizácia podstatne komplikovanejšia. Zbierky múzeí sú súbory predmetov zviazané so systémom vedomostí o nich. Bez týchto vedomostí by podľa Jurkoviča nemali predmety kultúrnu, ale len materiálnu hodnotu. Ich nasnímanie je teda len jednou stránkou programu digitalizácie. Rovnako dôležitá je digitalizácia vedomostí o nich. “Tieto vedomosti sú sčasti zaznamenané na katalogizačných kartách, no ich podstatný diel existuje zatiaľ len v podobe znalostí odborných pracovníkov múzeí – len v hlavách múzejníkov. Preto považujeme za najnaliehavejšiu požiadavku premeniť tento vedomostný potenciál na digitálny obsah,” hovorí Jurkovič.

    SNM by malo digitálne spracovať 4,4 milióna zbierkových predmetov. Pri 1,2 milióna vytvorí aj vizuálnych zástupcov vo forme 2D a 3D záznamov, pričom náklady na vizualizáciu jedného predmetu môžu dosiahnuť až 10 000 korún (332 €). Každý predmet si vyžaduje špeciálny prístup, rôzne metódy i technológie digitálnej vizualizácie. Digitálne spracovanie jedného predmetu podľa súčasných európskych štandardov a nárokov na rozsah údajov, či kvalitu záznamu trvá v priemere jeden deň. “Za posledných 15 rokov zredukovali racionalizačné opatrenia zriaďovateľov múzeí odborný potenciál múzeí na tretinu,“ hovorí Jurkovič. O takmer 15 miliónov zbierkových predmetov sa stará približne 350 kurátorov. “Nemuselo by to vyzerať až tak zle, nebyť toho, že sú kurátori zavalení celým radom rôznych povinností, pre ktoré sa k samotnému vedomostnému zhodnocovaniu zbierok často vôbec nedostanú,” dodáva Jurkovič. Podľa neho sú dve možnosti, ako situáciu vyriešiť. V prvom prípade by kurátor na čas intenzívnej digitalizácie dostal asistenta, ktorý by ho odbremenil od prác, čo priamo nesúvisia s projektom. Druhou možnosťou je platiť z rozpočtu projektu výkony kurátora. Múzeum by tak mohlo mzdové prostriedky použiť na pokrytie výkonov kurátora v oblastiach, ktoré priamo nesúvisia s digitalizáciou.

    SNM elektronicky spracováva vlastné zbierky takmer 15 rokov, v súčasnosti je spracovaných 3,7 %. Od roku 2009 chce začať s projektovo organizovanou intenzívnou digitalizáciou. Náklady na projekt od spracovania vedomostného systému cez reštaurovanie, snímanie, postprocesing, technológie, správu digitálneho depozitára, sprístupnenie zbierok cez web v “digitálnej študovní“ a virtuálnych expozíciách až po ľudské zdroje – predstavujú kvalifikovaným odhadom štyri miliardy korún (132,77 milión €).

    Konečným cieľom digitalizácie múzejných zbierok je komplexne sprístupniť verejnosti unikátne kultúrne objekty, ktoré sú doteraz skryté v rôznych depozitároch rozdrobených po celom Slovensku. Prostredníctvom výstav alebo stálych expozícií vidia návštevníci múzeí len tri až päť percent z ich celkového množstva. Exponáty v digitálnej podobe by mohli vďaka internetu súčasne študovať státisíce ľudí na celom svete. “Osobný kontakt so zbierkovým predmetom je nenahraditeľný, lenže na ten musí byť človek pripravený. Ak o danom predmete nič neviem, nebudem za ním cestovať desiatky či stovky kilometrov do múzea, aby som ho videl,” tvrdí Jurkovič. Ani do Louvre by podľa neho nechodili tisícky návštevníkov a nestáli by vo vytržení napríklad pred obrazom Mony Lisy, keby nevedeli, kto ho namaľoval a prečo má takú vysokú hodnotu.

  2. Re: SNM spúšťa projekt digitalizácie múzejných zbierok
    Pán Jurkovič to má celé pomýlené a treba ho nechať v sladkom omyle. Zbierkové predmety sa nedajú bádať on line a preto náklady na “2D a 3D záznamy” budú len ďalšie podaromnici vyhodené peniaze. Podľa mňa to bude to, čomu sa bude možno neskôr hovoriť múzejný nástenkový tender. Medzi nami dievčatami len textové spracovanie katalógu pre 15 miliónov zbierkových predmetov SNM bude trvať 30 miliónov hodín čo je 42,85 pracovných rokov (rok 2000 pracovných hodín, predmet dve hodiny), po ktoré by 350 kurčátorov nerobilo nič iného len nahadzovali jurkovičov “vedomostný potenciál” rovno do počítačov. Sám správne priznáva, že ten potenciál je “len v hlavách múzejníkov”, rozumej nie v katalógoch. Mýli sa v tom, že si zamestnancov múzeí mýli s múzejníkmi, teda ľuďmi so zodpovedajúcim vzdelaním.

  3. Re: SNM spúšťa projekt digitalizácie múzejných zbierok
    Ja som sa tiež bavil na tomto článku
    a toto sa mi tiež páčilo
    SNM by malo digitálne spracovať 4,4 milióna zbierkových predmetov. Pri 1,2 milióna vytvorí aj vizuálnych zástupcov vo forme 2D a 3D záznamov, pričom náklady na vizualizáciu jedného predmetu môžu dosiahnuť až 10 000 korún (332 €). Každý predmet si vyžaduje špeciálny prístup, rôzne metódy i technológie digitálnej vizualizácie.

  4. Re: SNM spúšťa projekt digitalizácie múzejných zbierok
    Zabudol som položiť otázku,”ktoré sú to tie niektoré a kolko ich je?”
    Čo si myslíte čo bude tak finančne náročné digitalizovať?Niečo velké ,niečo malé ?

  5. Re: SNM spúšťa projekt digitalizácie múzejných zbierok

    Zatiaľ nie je známe, na základe čoho rekordne drahý tender na digitalizáciu pred pár týždňami vyhrala Tender Media Group. Hovorca ministerstva Jozef Bednár ČTK povedal len, že zmluva ešte nie je podpísaná.

    Digitalizácia všetkých kultúrnych pamiatok na Slovensku by sa mala v múzeách, galériách a knižniciach začať už koncom tohto roka. Nafotografovať a naskenovať by sa malo asi 3,5 milióna objektov. Väčšina peňazí by mala ísť zo štrukturálnych fondov. Slovenská národná galéria už so skenovaním umeleckých diel začala, v digitálnej podobe má viac ako polovicu z takmer 11.000 predmetov.

    ČTK, 10. 6. 2010
    Čítajte viac: TU.

  6. Re: SNM spúšťa projekt digitalizácie múzejných zbierok
    Tender na digitalizáciu kultúrneho dedičstva Krajcer ešte skúma
    O tom, či spoločnosť VT Group dodá počítače a vybuduje dátové centrá, rozhodne minister kultúry až po tom, čo si preštuduje nezávislé stanoviská. Dnešný oznam vo Vestníku verejného obstarávania podľa rezortu kultúry neznamená zmenu ich doterajšieho stanoviska.

    BRATISLAVA 28. júla (SITA) – Minister kultúry a cestovného ruchu Daniel Krajcer skúma 41 miliónovú zmluvu, ktorú rezort podpísal päť dní pred parlamentnými voľbami. To, že sa dnes objavil oznam vo vestníku vyplýva podľa hovorkyne ministerstva Evy Chudinovej zo zákona. “Ministerstvo kultúry bolo podľa zákona povinné uverejniť oznam vo vestníku verejného obstarávania, pričom to nijakým spôsobom neznamená žiaden pozitívny posun v napĺňaní tejto zmluvy,” informovala agentúru SITA Chudinová.

    Minister Krajcer hneď po svojom nástupe zadal príkaz preveriť a preskúmať uzatvorené zmluvy. Na túto zmluvu si nechal minister spracovať dva nezávislé právne posudky a až po ich preštudovaní zaujme stanovisko, poznamenala Chudinová.

    Podľa zverejnenej zmluvy vo vestníku chce dať Ministerstvo kultúry a cestovného ruchu SR 41 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty na digitalizáciu kultúrneho dedičstva. Zákazku dostala spoločnosť VT Group, pozostávajúca zo spoločností Tempest a VNet. Celkovú cenu projektu rezort nevie určiť presne, keďže množstvá a celková cena dodaných tovarov a poskytovaných služieb bude závisieť od aktuálnych potrieb ministerstva.

    VT Group má podľa dnešného oznamu vo vestníku dodať výpočtovú techniku – počítače, sieťové komponenty, servery a notebooky. Okrem toho má aj vybudovať dátové centrá, vrátane operačného systému a dodávky základného softvérového vybavenia s podporou otvorených štandardov. Zmluva má platiť štyri roky.

    VT Group je expertné konzorcium, ktoré založili spoločnosti Tempest, a.s. a VNet, a.s. v roku 2010. Spoločnosť vznikla na základe požiadavky MKCR vytvoriť samostatný právny subjekt zo spoločností, ktoré podali do verejnej súťaže na dodávku výpočtovej techniky a vybudovanie dátových centier víťaznú, spoločnú ponuku. VT Group uzatvorila rámcovú zmluvu s MKCR na obdobie štyroch rokov, počas ktorých bude dodávať technológie a služby potrebné pre výstavbu a prevádzku dátových centier určených na uchovávanie kultúrneho dedičstva v digitálnej podobe.

  7. Re: SNM spúšťa projekt digitalizácie múzejných zbierok
    Digitalizáciu za 170 mil. eur zabezpečí Tender Media Group
    Podľa oznámenia vo vestníku verejného obstarávania má ísť o zabezpečenie systémového a technologického riešenia digitalizácie

    BRATISLAVA 30. júla (SITA) – Ministerstvo kultúry a cestovného ruchu zadalo zákazku na ochranu a digitalizáciu predmetov a obsahu kultúrneho dedičstva za 170 miliónov eur bez dane z pridanej hodnoty spoločnosti Tender Media Group, s.r.o. (TMG). Ako vyplýva z vestníka verejného obstarávania, zákazka sa vzťahuje na tri a pol milióna objektov kultúrneho dedičstva a financovať sa bude najmä zo štrukturálnych fondov a z verejných rozpočtov. Celková cena sa však nedá určiť presne, keďže množstvá a cena poskytovaných služieb bude závisieť od aktuálnych potrieb ministerstva.

    Podľa vestníka ide o “zabezpečenie systémového a technologického riešenia výberu, logistiky, konverzie, ochrany a záchrany obsahu zo zdrojov pamäťových a fondových inštitúcií, ich uchovanie, so zapojením bibliografického popisu a ochrany autorských práv”. Ministerstvo kultúry vypísalo tender v septembri minulého roka.

    TMG je spoločnosť zaoberajúca sa poskytovaním komplexných služieb a riešení v oblasti médií, publikačnej činnosti, video a audio produkcie, reklamnej činnosti, získavania, analýzy a vyhodnocovania informácií, konverziou zdrojov informácií vo všetkých podobách a ich následného spracovania a prezentácie.

    Dodávku hardvéru a základného softvérového vybavenia má podľa v stredu zverejneného oznámenia získať spoločnosť VT Group. Dodá počítače, sieťové komponenty, servery a notebooky. Okrem toho má aj vybudovať dátové centrá, vrátane operačného systému a dodávky základného softvérového vybavenia s podporou otvorených štandardov. Zmluva má platiť štyri roky.

  8. Re: SNM spúšťa projekt digitalizácie múzejných zbierok
    taaak kolo pridania tychto sprav zo sita.sk som mala haluz velku a stale neviem, ci sa toci o tom istom :(
    asi som blba… resp. som v rozpolozeni, kedy sa mi tazko chapu urcite suvislosti… bo vazne neviem, ci jednotlive spravy pisu o tom istom projekte…
    vopred VDAKA tomu, kto mi lopatisticky vysvetli danu situaciu…

    viem, ze sa pred casom na obnova.sk spominala tema…
    Písomné dedičstvo budeme viac chrániť
    http://www.obnova.sk/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=30304
    tak netusim, co k comu priradit…

    jedno viem vsak isto cifra 41 a 170 je diametralne odlisna a zakladna matika hovori o viac ako 4-nasobku… tak ako??

  9. Re: SNM spúšťa projekt digitalizácie múzejných zbierok
    Ministerstvo kultúry nebude plniť zmluvu o digitalizácii

    BRATISLAVA 18. októbra (SITA) – Ministerstvo kultúry nebude uskutočňovať základnú zmluvu s TENDER MEDIA GROUP, s.r.o. na digitalizáciu kultúrneho dedičstva. Ako uviedol dnes na tlačovej besede šéf rezortu Daniel Krajcer, zmluvu o digitalizacii posudzovali na základe právnych analýz a auditu. „Hrozili by miliardové škody. Išlo by o miliardové výdavky. SR by musela tieto peniaze pravdepodobne vrátiť. V celom projekte išlo o lukratívny biznis pre súkromné ciele,“ vyhlásil Krajcer. Peniaze podľa neho majú smerovať do slovenskej kultúry a tak bude jeho rezort aj postupovať.

    Ministerstvo kultúry vedené Krajcerovým predchodcom Marekom Maďaričom deň pred parlamentnými voľbami, 11. júna, podpísalo zmluvu, podľa ktorej majú vzácne knihy odkysľovať v zahraničí. Zámer vyvážať dokumenty ohrozené pre kyslosť papiera na odkysľovanie do Nemecka verejne začiatkom roka kritizoval vtedajší generálny riaditeľ Slovenskej národnej knižnice Dušan Katuščák. Presadzoval budovanie slovenského centra na odkysľovanie papiera. Tvrdil tiež, že ho Maďarič “lámal“, aby schválil vývoz dokumentov do Nemecka. Začiatkom apríla ho Maďarič odvolal.

    Bude rokovať o vypovedaní zmluvy o digitalizácii
    Do kultúry pôjdu podľa Krajcera stovky miliónov eur

    BRATISLAVA 18. októbra (SITA) – Minister kultúry Daniel Krajcer chce rokovať s majiteľmi TENDER MEDIA GROUP, s.r.o. o možnosti vypovedania základnej zmluvy na digitalizáciu kultúrneho dedičstva. „Budem komunikovať s majiteľmi konzorcia. Stretneme sa ešte dnes. Budeme korektne rokovať o vypovedaní zmluvy. Tento inštitút vypovedania zmluvy je zakotvený v zmluve. Vypovedacia lehota je stanovená na dvanásť mesiacov,“ uviedol dnes na tlačovej besede.
    Minister uviedol, že jeho rezort nebude plniť základnú zmluvu s TENDER MEDIA GROUP, s.r.o. na digitalizáciu kultúrneho dedičstva. Zmluvu o digitalizácii posudzovali na ministerstve na základe právnych analýz a auditu. „Hrozili by miliardové škody. Išlo by o miliardové výdavky. SR by musela tieto peniaze pravdepodobne vrátiť. V celom projekte išlo o lukratívny biznis pre súkromné firmy,“ vyhlásil Krajcer. Peniaze podľa neho majú smerovať do slovenskej kultúry a tak bude jeho rezort aj postupovať. Škody by vznikli podľa neho tým, že projekt nebol v súlade so základným cieľom operačného programu. „Išlo by teda o neoprávnené výdavky. V takom prípade prijímateľ musí prostriedky vrátiť späť,“ dodal.

    Krajcer má ambíciu obnovovať objekty kultúrneho dedičstva. Týka sa to aj sakrálnych pamiatok. Na obnovu kultúrneho dedičstva pôjde podľa neho za štyri roky toľko peňazí, ako doteraz nikdy nešlo. „Hovorím o stovkách miliónov eur,“ uviedol. Ministerstvu kultúry sa podarilo zabezpečiť aj financovanie investičných projektov pre Európske hlavné mesto kultúry (EHMK) Košice 2013 a to schválenie alokácie 60 miliónov eur do Regionálneho operačného programu, vytvorenie prioritnej osi 7 špeciálne určenej na fungovanie projektov EHMK.

  10. Re: SNM spúšťa projekt digitalizácie múzejných zbierok
    Pán Jurkovič to má celé pomýlené a treba ho nechať v sladkom omyle. Zbierkové predmety sa nedajú bádať on line a preto náklady na “2D a 3D záznamy” budú len ďalšie podaromnici vyhodené peniaze. Podľa mňa to bude to, čomu sa bude možno neskôr hovoriť múzejný nástenkový tender. Medzi nami dievčatami len textové spracovanie katalógu pre 15 miliónov zbierkových predmetov SNM bude trvať 30 miliónov hodín čo je 42,85 pracovných rokov (rok 2000 pracovných hodín, predmet dve hodiny), po ktoré by 350 kurčátorov nerobilo nič iného len nahadzovali jurkovičov “vedomostný potenciál” rovno do počítačov. Sám správne priznáva, že ten potenciál je “len v hlavách múzejníkov”, rozumej nie v katalógoch. Mýli sa v tom, že si zamestnancov múzeí mýli s múzejníkmi, teda ľuďmi so zodpovedajúcim vzdelaním.

    Ja si nemyslim, ze digitalizacia su zle vyhodene peniaze. Ked sucastou digitalneho zaznamu trojrozmernych predmetov bude i kvalitny textovy zaznam, prizvukujem kvalitny, ktory naozaj vytvoria odbornici, a to etnologovia, historici, archeologovia…tak neviem, preco by sa na komparaciu takto spracovany material nedal pouzit. prosim sashu o vysvetlenie…A velmi dobre jurkovic poznamenal, ze ked horeuvedeni budu mat priestor na odbornu pracu, a nebudu sa dokumentacii venovat iba pomimo inej vele dolezitej prace, budu i kvalitne zaznamy. A velkym plus je europeana, cize moznost komparacie i so zahranicnymi fondovymi instituciami. Nehovoriac o tom, ze to moze otvorit zbierkove fondy i pre ludi, ktori su milovnikmi naturistami a ktori sa dostanu blizsie k tomu, co depozitare skryvaju. Myslim, ze to moze byt ich “prvy kontakt” pred osobnou navstevou. A je skoda, ze sa z tohto projektu vkladom politikov stal naozaj muzejny nastenkovy tender so vsetkymi dosledkami, ktore z toho vyplyvaju.

  11. Re: SNM spúšťa projekt digitalizácie múzejných zbierok
    Mńa pred nedávnom pobavil expert:
    „Každý obraz by mal byť reprodukovaný v mierke jedna ku jednej, vďaka vysokému rozlíšeniu snímania budú diela v elektronickej podobe nerozoznateľné od originálov,“ hovorí Tomáš Pochmarský z Tender Media Group.

    Na menšie obrazy experti nepoužívajú fotoaparáty, ale horizontálne a vertikálne skenery.

    Čítajte viac: http://www.sme.sk/c/5575061/stare-zbrane-brnenia-aj-hrady-budu-3d.html#ixzz12tnWCQhB

    elektronickej podobe nerozznateľné od originálu…to môže povedať človek,ktorý nemá základné vedomosti o danej problematike,a to nielej v malbe .

  12. Re: SNM spúšťa projekt digitalizácie múzejných zbierok
    zuzana, problém je trochu zložitejší a na dlhšiu debatu. Aby sme vôbec mohli začať treba zodpovedať niekoľko základných otázok. Napríklad
    – na čo by malo slúžiť múzeum,
    – aký význam ma múzejný zbierkový predmet pre človeka z ulice – milovníka starožitností, zberateľa, milovníka regionálnej histórie a podobne,
    – koho zamestnávajú dnešné múzeá,
    – čo si o múzejnom zbierkovom predmete myslia ítíci.
    Ja osobne pri riešeni akejkolvek odbornej, ba čo viac vedecko-výskumnej úlohy potrebujem od informačného systému iba tri veci:
    – druhové označenie predmetu,
    – prírastkové číslo,
    – náhľadový obrázok predmetu.
    Neviem načo by mi bol “kvalitný textový záznam”, v ktorom odborník opisuje to čo subjektívne považuje za dôležité a čo vo väčšine prípadov je pre mňa úplne irelevantné. Okrem toho najhoršie katalógové záznamy robia práve odborníci, pretože ich videnie je deformované príslušnou vednou disciplínou a nie sú na takúto prácu školení.
    Potom to vyzerá takto

    takto

    alebo takto

    .

    Nie sme schopní predmety pomenovať a už by sme chceli “otvorit zbierkove fondy i pre ludi, ktori su milovnikmi naturistami a ktori sa dostanu blizsie k tomu, co depozitare skryvaju”. Chvalabohu to tak skoro nehrozí, pretože by sme mohli prísť o prácu.

    Zdroj – http://www.cemuz.sk/EnterQuery.do

  13. Re: SNM spúšťa projekt digitalizácie múzejných zbierok
    Dakujem za tvoju analyzu sasha, a urcite mas v mnohom spravny pohlad. ale predsa si dovolim este par poznamok. O ulohe muzei a ich navstevnikov sa uz popisalo na obnove dost myslim, a kedze tam zazneli aj nazory, s ktorymi sa stotoznujem, o tom pisat nejdem. Podobne si uvedomujem, ze aj samotni muzejnici nie su vzdy piliermi svojho pracoviska…kedze som jednym z nich, ani sa necudujem, ze je tomu tak. ale to je tiez na dlhsiu debatu. A IT ckari? Myslim, ze konkretne jurkovic (poznam ho len z jeho textov) sa snazi vo svojej oblasti odviest svoju pracu dobre (aj ked mam aj kriticke pohlady – spackana konverzia amis- esez, chvatne ziadanie podkladov na spracovavanie projektu OPIS, co malo za nasledok uplne hausnumera, bohuzial (konkretne myslim pocty zb. predmetov s pohladu sposobu ich digitalizacie). atd

    Kvalitnym textom som nemyslela slohovu pracu, ale strukturovany opis. Najlepsie rovnaky pre dany zb. predmet vo vsetkych muzeach. Myslim, ze kvalita dokumentacie je priamo umerna casu, ktoru na nu mozeme vynalozit i literature, ktoru mame k dispozicii. V mojom pripade tak desat percent mozno, zvysok musim venovat roznym pseudopopularizacnym aktivitam a podobne. Totiz cas, ktory stravim nad zbierkami sa niekedy berie ako neproduktivny. Je to paradox, ale je to tak. atd….

    ALE: nemyslim, ze by toto malo byt dovod nepokracovat v digitalizacii, ta podla mna moze pomoct profesionalizacii aspon tym, ze sa hovori, co maju odb. pracovnici v muzeach hlavne robit. A v pripade jej realizacie, sa im bude musiet na nu vytvorit aj priestor. Ale zase nerozumiem, preco by sme otvaranim sa verejnosti mali prist o pracu. Neviem, co sa s cim vylucuje…(navstevnik bude na zaklade spristupnenia zb. premetov na webe vediet hned vedecky s nimi pracovat? Skumat ich z roznych pohladov a suvislosti? To akoze myslis v takom duchu ako sa hovori, ze kedze sme vsetci chodili do skoly, kazdy si myslime, ze vieme aj ucit?

  14. Re: SNM spúšťa projekt digitalizácie múzejných zbierok
    zuzana, niet za čo ďakovať. Myslím si, že od analýzy má to, čo som popísal dosť ďaleko. Pána Jurkoviča poznám osobne a niekoľkokrát sme na tému digitalizácie debatovali a nemôžem povedať, že je to hlupák. Leeenže je ítečkár a nevidí pre les stromy. Okrem toho väčšina zamestnancov múzeí sa s ním nebaví. Nie preto, že by nemali o čom, ale väčšine je celá elektronizácia vzdialená a tak ako nepovažujú katalógový záznam za dôležitý, kašlú aj na ňu. V tomto teda pred pánom Jurkovičom klobúk dolu.
    Lenže čo je to digitalizácia?
    V prvom rade prevod písaného slova do digitálnej podoby a v druhom rade digitálny záznam vzhľadu predmetu – obrázok, resp. obrázky. Pokiaľ bude k dispozícii kvalitná obrazová dokumentácia príprava 3D objektov je otázka minút. Lenže sa pýtam, je toto cieľ múzejnej práce? Neponáša sa to na oné “pseudopopularizacné aktivity”?
    Na to aby sme pripravili a realizovali víziu virtuálneho múzea treba ešte veľa vykonať a odmakať. Naučiť ľudí aby prestali myslieť podľa abecedy, že už netreba písať “miska hlinená”, vypracovať štandard štrukturovaného opisu, budovať múzejný tezaurus, prestať odpisovať od knihovníkov, neplatiť milióny za vývoj softvéru, ktorý nefunguje celkom tak ako by mal a dá sa kúpiť za pár €, nedovoliť aby projekt digitalizácie kultúrneho dedičstva tvorili osvetári, netvoriť scestnú, i keď navýsosť odbornú legislatívu atď.


    Výstup z databázy prepisov katalógových kariet z roku 2004

    Súčasný stav spracovania zbierok je na takej úrovni, že by som neodporúčal sprístupniť katalógy na webe, pretože by sa niekto zodpovedný mohol opýtať, že čo to vlastne v tých múzeách robíme a človek z ulice by nepochopil prečo bolo urobené tak žalostne málo.

  15. suhlasim sasha (a fajn, ze udrziavas aku taku odbornu uroven nasej diskusie – narabanie s pojmami a tak…:-)…co sa tyka digitalizacie, ja dufam, ze odb. pracovnik, by riesil najma tu cast textovu a na riesenie obrazkovej casti budu ini kompetentni…a esez kontra bach? tiez som doposial nepochopila, preco sa musel vyvijat specialny novy program..aj ked p. jurkovic ma aj nato svoje argumenty… . a ta karta? no takych som uz videlaaa…ale videla som aj kvalitne zaznamy..ja fakt uprimne dufam a tesim sa, ze ked sa spracuje jednotny muzejny tezaurus a standardy (neviem v akom je momentalne stadiu, ale myslim, ze sa uz davnejsie vytvorila nejaka pracovna skupina, resp. pracovne skupiny), potom uz nebudeme natolko insitni a roznorodi vo svojich vystupoch. naozaj, niektore karty nemozu uzriet svetlo sveta, ale to ani nie je plan, preteky kolko kusov kto uverejni. aspon ja to tak vnimam. a pytam sa, nie je uz teraz ten cas na tu tvrdu pracu a makanie? vsak cela digitalizacia je beh na dlhu trat a co ine potom konecne nastartuje pracu kuratorov spravnym smerom?

  16. Re: SNM spúšťa projekt digitalizácie múzejných zbierok
    zuzana, tú kartu som tam nedal preto aby som predviedol úroveň jej obsahu (niektoré údaje som odstránil aby som náhodou niekomu neurobil reklamu). Mám aj horšie. Dal som ju tam preto, že CEMUZ štartoval v roku 2003 a overovacia prevádzka sa mala rozbehnúť v druhom štvrťroku 2004 (tá ukážka je z 19. 1. 2004). Čiže kto elektronickému spracovaniu veril, skúšal a nepotreboval ani BACH.
    Opis zbierkového predmetu je doménou a vizitkou kurátora ale fotograf, často kumulovaná funkcia, to berie ako kusovku. Nevidel som fotografa, ktorý by uvažoval koľko pohľadov musí urobiť zo skrine a koľko z fokoša (keď ho tu už pretriasame). To sa budú musieť zas len tí kurátori dohodnúť a obrazovú dokumentáciu v múzeu štandardizovať.
    Rovnako zúfalá, aspoň z môjho pohľadu viac-menej outsidera, je príprava múzejného tezauru. Nemal by to byť problém, veď každé múzeum zo zákona by malo mať spracovaný výhľadový plán budovania zbierkových fondov, ktorý mu, okrem iného, zaručuje priechodnosť plánovaných investičných prostriedkov na akvizície. Skutočne boli vytvorené odborné komisie ale ich činnosť skončila neslávne a problematika sa vraj bude riešiť inak. Tááákže uvidíme.
    Elektronické spracovanie je skutočne beh na dlhé trate. Nejprv sme bežali AMIS, teraz bežíme ESEZ ktorý je z už morálne zastaralý a okrem šialenej ostrahy prístupov do databáz snáď nerobí nič iné a ja sa len desím dňa keď príde prípis, že z uvedených dôvodov prechádzajú múzeá na nový systém NITONE (nikdy to neskončí). Lenže zamestnanci múzeí sú také milené ovečky, otrasú sa a pobežia ďalej.

  17. Sasha, a dovod ukoncenia cinnosti pracovnych skupin pripravujucich tezaurus poznas? Ak ano, tak mi to prosim osvetli. Pripadne ak mas nejake indicie, ake su dalsie plany realizacie tohto uz veelmi ocakavaneho diela, sem s nimi!

    Co sa fotozaznamov tyka, to je podla mna skor praca pre konzervatorov, aj tak musia fotit zb. predmet pred i po konzervacii, tak naco vykonavat fotenie duplicitne.

    Ci sme ovecky? Ked sme s velkou pompou zacali zavadzat esez, radost vystriedali slzy. Z nahodenych dat sa dali prekonvertovat iba prir. a evid. c. s nazvom zb. predmetu. Niektori kolegovia mali v systeme aj cely fond a ako sa nestadovito mali branit? Mali prist s opovrzlivymi transparentami manifestovat pred SNM – ako metodicky organ? Mozno by sa niekto aj pokakal od strachu :-). Alebo aku inu formu nenasilneho odporu (ja by som vtedy len nasilny volila, sa priznam) mali zvolit v situacii, ked uz vsetko bolo hotove, softver za pekne prachy vyprodukovany, dokumentatori vyskoleni, alternativa ziadna. Nevidela som ziadnu moznost na dosiahnutie pozitivneho vysledku. Iba by to bola taka burka v pohari vody a tu sme si vychutnali aspon za murmi nasej institucie. O dalsich trabloch s esezom radsej nejdem pisat, lebo ma to len znovu vnutorne rozhasi. Ano, aplikacia esezu ukazala hodnotu prace kuratora. :-(

  18. Re: SNM spúšťa projekt digitalizácie múzejných zbierok
    zuzana, o ukončení činnosti pracovných skupín viem iba toto
    “3. 9. 2007 – Vzhladom na to, ze sa nepodarilo vytvorit pracovne skupiny k tvorbe terminologie podla povodne zamyslaneho postupu, z rozhodnutia GR SNM sa tento projekt bude viest po inej organizacnej stranke.”
    Samozrejme, že pracovné skupiny vytvorené boli, ale neboli (podľa mňa) dobre pripravené východiská a cieľ, ktorým v prípade tezauru nemôže byť Ottov slovník náučný. Prípravu robili ítečkári, prevdepodobne bez súčinnosti s kurátormi a tak to nemohlo inak dopadnúť. Vinu im za to nedávam, pretože ako som už písal, kurátori ich nemajú radi. Z kuloárov viem, že snáď na prvom stretnutí I. skupiny problematiku autorít označili za holý nezmysel a komisia ukončila činnosť. To najhoršie čo sa mohlo stať je to, že kurátori sa ani nepozreli na existujúce tezaury vo svete, neanalyzovali ich a nevytvorili spätnú väzbu. Je to ako by teba poverili zabezpečiť elektronizáciou oblasti o ktorej nemáš ani potuchy a odborníci z nej by s tebou nekomunikovali a nepovedali ti čo považujú za dôležité. Je to začarovaný kruh.
    Pokiaľ ide o obrazovú dokumentáciu, nemôžem s tebou súhlasiť, pretože konzervátorov je na Slovensku menej ako múzeí a aj tí robia fotosky až keď dostanú predmet na stôl.
    K ovečkám iba toľko. Som zasadne proti odporu, ktory sa u nas udomacnil. Som za konstruktivnu diskusiu, ktoru by s ministerstvom a SNM mali viesť reprezentanti obce múzejníkov a trebárs ja pracovníci odborov kultúry VÚC, resp. ministersiev, ktoré sú zriaďovateľmi múzeí. Lenže okrem pochybnej stádovitosti sú múzejné ovečky aj ťažké individualistky. Aby sa niečo pohlo muselo by ich niečo spájať ako múzejníkov a to zatiaľ v našich podmienkach nehrozí.
    Verím, že jednou z možných platforiem bude aj nová Obnova (po zrušení diskusného fóra SNM) a že sa tu objavia aj ďalší ako ty :wink: .

  19. Uz som myslela, ze ta nejdem dalej trapit, ale este predsa len nieco napisem. Ci su konstruktivne dialogy tym spravnym riesenim, neviem, neviem. Asi neviem ani ako definovat kunstruktivnu diskusiu, lebo ak je to taka, ktora by mala smerovat aj k nejakym konstruktivnym rieseniam okrem mlatenia prazdnej slamy, tak taku som este nezazila, bohuzial. Zato tych diskusii o nicom mnozstvo. V nasom muzeu su take “kolove” diskusie. teda v roku X prebehne par diskusnych kol, potom v rokoch Y ticho a v roku Z sa zvola k teme dalsia konstruktivna diskusia za ucasti sirokeho spektra NAJ NAJ odbornikov a vsetci sa tvaria, ze diskutujeme o danej teme prvykrat. Nato mam ucinnu zbran, zbierku elektronicky uchovavanych zapisnic, ktore vzdy operativne vytlacim a prinesiem na taketo rokovanie. Normalne tym poniektorych vytacam, ze ich nenecham volkat si v dalsej z nic neriesiacich diskusii. A preto, asi sokujem aj samu seba, som niekedy za direktivne riesenia. Potom aspon uz nieco existuje, teda sme automaticky o krok dalej ako ked len nieco pripravujeme a nikdy nepripravime a potom sice hasime vsetky male ohniky i vacsie poziare, ale aj tak sme uz o krok dalej ako pri diskusiach. z tohto pohladu som uvitala i ten nestastny esez, digitalizaciu, nech uz je to akekolvek. Viem, ze na toto existuje mnoho protiargumentov, ale v oblasti, v ktorej pracujeme, diskusie su len pre diskusie, realne nikto nema zaujem nic riesit. Kolko som absolvovala diskusii o zlom systeme kazdorocnej pripravy mnozstva vystav, a vysledok? v kazdom dalsom roku namiesto proklamovanej jednej – dvoch – desat az strnast a pred pripravou dalsieho PHU sa vzdy zvola co? Dalsia konstruktivna diskusia, a to kol do kola (o urovni expozicii, lektorovani, akviziciach, atd., atd.). Nie, my asi potrebujeme direktivnu implemantaciu, a nasledne az diskusiu o nej. To skor posuva, nie vzdy spravny smerom, ale aspon nestojime na mieste.

    A este si nasypem popola na hlavu, co sa tych zahranickych tezaurov tyka. Pokusala som sa postudovat ten britsky online tezaurus, ale s mojou prabiednou english ma to tak unavilo, ze som sa uz viac nedonutila k nemu vratit sa priznam. A mozno taky problem maju aj ini kuratori – jazykova vybavenost im jej prekazkou inspiracie v sposobe prace i vystupov zahranicnych muzei. a to som ja pomerne mlady jedinec, len bez talentu v tejto oblasti (sa cervenam az)a starsi kolegovia u nas su povacsine na tom este horsie.

  20. Re: SNM spúšťa projekt digitalizácie múzejných zbierok
    zuzana, mňa vonkoncom netrápiš, o čom svedčí aj rýchlosť reakcií.
    Diskusie, o ktorých píšeš poznám a iba dodám, že aj v tomto prípade smrdí ryba od hlavy. To sú diskusie na fajku – v koncoročnom výkaze. Veď, aspoň si myslím, každé múzeum ma nejakého najzodpovednejšieho pracovníka, ktorého jedinou úlohou je direktívne riadenie – direktora. Tým tých chudákov nechcem napádať ani osočovať (veď riaditeľkou môžeš byť aj ty sama 8) ), ale načo rozoberať problém keď výstupom je ozaj iba to odškrtnuté políčko vo výkaze. To sa dá zorganizovať aj inak a príjemnejšie.
    Ako známy vrták často ryjem do vecí, ktoré potrebujem k práci a jestvujúci stav mi nevyhovuje. Zvyčajne pošlen vnútornou poštou návrh zmeny a pokiaľ nepríde zamietavá odpoveď do 30 dní, začnem môj výmysel používať.
    Myslím, že múzejnícka problematika je taká pestrá, že by sa možno oplatilo vo fóre Múzeá a galérie vytvoriť miesto pre Konštruktívnu diskusiu 8O . Snáď by to pritiahlo aj ďalších ľudí, ktorým osud a využitie múzejných fondov leží na srdci.

  21. Urcite by to stalo za pokus, zriadit konstruktivnu diskusiu v teme muzea a galerie. Vsak diskutovat by bolo o com a mozno aj s kym. Co napriklad vsetko trapi mna 8O :
    – struktura zamestnancov v muzeu a s tym suvisiaca delba uloh;
    – charakteristika dobreho kuratora a vobec uloha kuratora v muzeu (som si raz studovala charakteristiku odbornych pozicii v muzeach v nadvaznosti na ich zaradovanie do platovych tried uverejnenu na webe MKSR – rozpitvanie reality by mozno stalo za ten cas);
    – vzdelavanie odb. zamestnancov – existuju vobec nejake vzdelavacie programy, skolenia, zamerane na zvysovanie, pripadne prehlbovanie odbornosti? co je, pripadne by malo byt ich naplnou, od koho sa ma mlady clovek naucit byt dobrym muzejnikom, ked pride ako homo novus pracovat do muzea? /ja napr. som bola uplne hodena do vody :? /
    – tvorba tezauru a standardov dokumentacie (aky je naozaj dobry zaznam z pohladu kuratora a z pohladu, co ja viem muzeologa, badatela..)?;
    – vyznam popularizacnych aktivit (preco su viac a viac trendy?);
    – vystavy a expozicie a kriteria ich tvorby (ci scenickost, vypravnost, odbornost, male, velke, vsetko spolu);
    – depozitare a vobec uroven ochrany zbierok;
    – uspesnost muzei v ziskavani financii cez granty (pripadne vedecke granty) a vobec financovanie – kde je chyba;
    – financne ohodnotenie muzejnikov (odchody novych mladych zamestnancov)
    – spravca depozitu – aky by to mal byt clovek vzdelanim, rozhladom?
    – najcastejsie omyly riadiacich pracovnikov pri vedeni muzea;
    – kontroly cinnosti v muzeu: preco sa realizuju len na urovni hospodarenia muzea, nie aj odb. cinnosti (uroven vystav, expozicii, ochrany zbierok a podobne? a vsetko pekne verejne cez weby…

    Niektore z tychto tem tu boli uz aj diskutovane, akurat to je uz par rokov dozadu, tak mozno nas zaujima, co sa zmenilo v muzeach, vsak urcite prebehlo nepreberne mnozstvo konstruktivnych diskusii odvtedy :-D

    a inac, “riadim” tak akurat popadane rezance po neuspesnom krmeni mojho maleho synka, som totiz na MD :lol: a mozno, preto mam aj chut diskutovat, ked som v praci skor ma opantava frustracii a pocit, ze aj tak je vsetko jedno..

  22. Re: SNM spúšťa projekt digitalizácie múzejných zbierok
    Fuuuuha, zuzana…. jedna téma lepšia ako druhá. Musím sa priznať, že som to ani nečakal, ale keď som si prešiel tvoje staršie príspevky pochopil som, že aj keď si mama, nie si žienka domáca. K synkovi úprimne gratulujem.
    Taaakže dobre, popracujem trochu na Konštruktívnej diskusii a pokiaľ ma neopustíš 8O , spustíme malý múzejnícky experiment. Pokiaľ sa dobre pamätám diskusie na múzejnú a muzeologickú tému boli vo všeobecnosti úspešné a je veľká pravdepodobnosť, že diskutujúcich bude viac.

  23. Sasha tesim sa, dufam, ze to pritiahne i dalsich muzejnikov, potom to bude putavejsie i zmysluplnejsie.

Nie je možné pridávať komentáre.