V Tatranskej Lomnici vyrastie múzeum lyžovania

Hrazdená architektúra

Do konca roka by malo v centre Tatranskej Lomnice vyrásť múzeum lyžovania. Ide o súkromnú iniciatívu miestneho obyvateľa, podnikateľa a člena Spolku ctiteľov športu lyžiarskeho Vladimíra Hubača. Nápad postaviť múzeum lyžovania vznikalo postupne. Najskôr tu bol pred 14 rokmi penzión a kaviareň Slnečný dom, ktorej interiéru dominujú staré lyže. Z obyčajného zariaďovania reštaurácie sa neskôr u Vladimíra Hubača stala záľuba, čo sa odrazilo aj vo vytvorení Spolku ctiteľov športu lyžiarskeho, ktorý tohto roku usporiadal vo Vysokých Tatrách už deviaty ročník „Majstrovského preboru v lyžování sjazdovom“, čo je vlastne stretnutie milovníkov drevených lyží. Popritom záľuba prerástla u Vladimíra Hubača až vo vášeň, keď začal zháňať a študovať staré lyže a dostupné informácie o ich vzniku, vývoji, výrobe a používaní.

Približne pred štyrmi rokmi prišiel Vladimír Hubač s nápadom zriadiť vo Vysokých Tatrách lyžiarske múzeum. „Hľadali sme priestory, najskôr s mestom. Potom sme prišli k tomu, že sme kúpili jeden objekt, ktorý sa bude búrať a na jeho mieste vyrastie lyžiarske múzeum,“ uviedol iniciátor založenia múzea lyžovania vo Vysokých Tatrách Vladimír Hubač. Múzeum sa bude nachádzať na mieste súčasného Ľudového domu v Tatranskej Lomnici. So stavbou múzea chce Hubač začať ešte na jar tohto roku. Architektúra objektu by mala byť veľmi podobná hrazdenej architektúre, ktorá sa vo Vysokých Tatrách zachovala z konca 19. a začiatku 20. storočia. Prvá expozícia na ploche približne 400 štvorcových metrov by mohla byť sprístupnená už koncom tohto roku. Celý objekt by chcel Vladimír Hubač dokončiť na budúci rok.
Na Slovensku už existuje pár lyžiarskych múzeí. To tatranské by malo mať podľa Hubača podobu profesionálneho múzea, kde nebudú len naukladané rôzne druhy lyží. „Návštevník sa oboznámi s históriou lyžovania vo svete. Kde sa začalo lyžovať. Najstaršie lyže. Ako sa lyže dostali ku nám. Priekopníci lyžovania na Slovensku či zaradenie Tatier do svetového kontextu,“ uviedol Hubač. Lyžiarske múzeum v Tatranskej Lomnici by malo návštevníkom ukázať vývoj tohto športu od počiatkov až do roku 1945. V múzeu by mali byť vystavené aj najstaršie lyže z územia Slovenska z roku 1880 s dĺžkou až 2,7 metra, kde je viazanie ešte z morskej trstiny.

S lyžovaním vo Vysokých Tatrách začínali koncom 19. storočia lekári a nájomcovia tatranských kúpeľov ako Guhr či Szontágh. K rozvoju lyžovania prispel aj knieža Hohenlohe, vlastník javorinského panstva, ktorý vybavil svojich lesníkov lyžami. Lyžovanie v Tatrách majú aj svoju vojenskú históriu. „V roku 1915 tu bolo veľké cvičenie, asi 4000 vojakov, ktorí sa pohybovali na lyžiach,“ dodal Hubač. Vysoké Tatry sú jednou z kolísok nielen rekreačného, ale hlavne súťažného lyžovania na Slovensku. Na Štrbskom Plese stál už v roku 1943 lyžiarsky vlek, ako prvý na území bývalého Československa.

Nové články 1x za mesiac na váš eMail.

Nerozosielame spam! Prečítajte si naše podmienky použitia.

Súvisiace články

Písmo

1. ÚVOD
Písmo je pamäť ľudstva. Môžeme sa o tom presvedčiť sami. Čo urobíme, keď si budeme chcieť niečo zapamätať? Zaviažeme si uzol na vreckovke? Po čase sa však môže stať, že nám uzol síce pripomenie nejakú povinnosť, ale akú – to nám nepovie. Najlepším spôsobom, ako si niečo zapamätať, je poznamenať si to do zošitu alebo notesu. A ako inak než v písomnej podobe!

Zaujímavosti zo zákulisia Vatikánu a pápežov

„V čom drží súčastný pápež primát?“
Ján Pavol II. je prvým pápežom, ktorý číta bez okuliarov /používa kontaktné šošovky/. Je prvým pápežom, ktorý nosí náramkové hodinky, lyžuje a zdoláva hory. Na konkláve /voľba pápeža/ prišiel s pár drobnými- 15000 lír, iba toľko mu dovolili vyviesť z Poľska. Je prvým pápežom, ktorý nosí oblečenie šité na mieru francúzskym návrhárom, prvým pápežom hospitalizovaným na verejnej klinike. Ján Pavol II drží i primát v počte nalietaných kilometrov.

Renesančné trulice III

1.1.2. INTARZIA S RASTLINNYMI MOTIVMI
Z obdobia renesancie sa na Slovensku zachovala počtom pomerne rozsiahla skupina intarzovaných truhlíc jednotnej výtvarnej koncepcie pravdepodobne domáceho pôvodu. Jednotlivé práce spája veľa spoločných znakov týkajúcich sa okrem uplatnenia rovnakej techniky výzdoby i dekoratívnych elementov, aj ich celkového usporiadania v architektonickom členení podobnom vo všetkých truhlicach tejto skupiny.

Odpovede

Comments are closed.