Radim Labuda (1976)

1995 – 2000 Fakulta architektúry STU, Bratislava
2003 – Akadémia umení, Praha, Ateliér nových médií, prof. M. Bielický

Na výstave finalistov Ceny Oskára Čepana sa prezentuje videoinštaláciou, jedným samostatným videom a zbierkou krátkych videi.
“V mojej práci som sa od konceptuálnej tvorby prepracoval k médiu videa, na ktoré sa zameriavam posledné tri roky takmer výlučne. Spôsob mojej práce by som charakterizoval ako voyeristické skúmanie obrazu zachyteného mojou videokamerou, často výjavov z bežného života.Často v procese svojej práce zisťujem, ako som ovplyvnený klasicou maľbou, moje obrazy akoby gravitačne skĺzavali k ikonickým a archetypálnym obrazom, známym z dejín umenia. Okrem referencií na klasický videoart a film (osobitnú zmienku si zasluhuje práca Isaaca Juliena, Lorny Simpsonovej a Martina Arnolda), sa hlásim aj k citlivosti mojej generácie ovplyvnenej hudobnými videoklipmi a VJ-ingom odlišnej v chápaní média pohyblivého obrazu.

Všetky prezentované práce vznikli počas môjho študijného pobytu v San Franciscu. Zatiaľ čo inštalácia “Folsom St. Fair” je typickým príkladom môjho spôsobu práce, “Colby” a “16 kameňov” sú skôr výnimočnými prípadmi. Videoinštalácia Colby (rekonštrukcia podľa Garyho Hilla) je ako to napovedá podtitul, rekonštrukciou materiálu, ktorý Gary Hill natočil s protagonistom môjho videa. Video doteraz nebolo nikde vystavené, materiál vznikol iba pred rokom. Podmienky boli čo najvernejšie reprodukované – model, jeho oblečenie, červený vankúš, čierne pozadie, osvetlenie a scéna bola natáčaná z dvoch uhlov pohľadu.

16 kameňov je krátke video založené na citáte z filozofickej práce Anti-Oidipus francúzskej dvojice autorov Gillesa Deleuza a Felixa Guattariho. Video je jednoduchým pretlmočením citátu do vizuálnej podoby, ktorá vo svojej doslovnosti podvracia jeho pôvodný význam v pôvodnom kontexte .
Zbierka videí nazvaná “Video concrete” obsahuje päť prác predstavujúcich moju tvorbu videa ako zvukovej skladby. Kolekcia bude obsahovať videá “Chika”, “Chlapec s akordeónom”, “Good Mojo”, “Folsom St. Fair” a “Baker Beach”.

Nové články 1x za mesiac na váš eMail.

Nerozosielame spam! Prečítajte si naše podmienky použitia.

Súvisiace články

Radovan Čerevka (1980)

1999 – Fakulta umení, Tu, Košice, Ateliér slobodnej kreativity, prof. J. Bartusz

Radovan Čerevka bude na výstave finalistov Ceny Oskára Čepana 2005 prezentovať 2 nové práce, ktoré plynulo nadvazujú na tie staršie. Sú nimi videoinštalácia “Hmatateľný dôkaz” a pilotný objekt z cyklu”Reutersdrama”. Okrem toho premietne niekoľko videí /cc.4ks/, ktoré priamo každý svojím spôsobom odkazujú k Čečensko-ruskému konfliktu, prezentuje digitálnu tlač “POPSHAMIL” (variant bilbordu v rámci projektu Billboart Gallery Europe v roku 2005), „Hromadný útok na molotov kokteil 2001-2005 a ukážky pohľadníc z cyklu KAUKAZSKE NARODENINY (séria pohľadníc doplnená videom s rovnomerným názvom, ktorá vznikla v rámci workshopu Istroart, Bratislava 2004).

O cene Oskára Čepana

Nadácia – Centrum súčasného umenia má za sebou desať rokov profesionálneho pôsobenia na pôde slovenského súčasného umenia a kultúry. Garantuje profesionalitu organizačného tímu ako i odbornej komisie, ktorá posudzuje prijaté žiadosti. Okrem toho využíva znalosť daného prostredia a dobré kontakty v rámci umeleckej scény. V rámci svojich aktivít v roku 2005 pokračuje v administrovaní jubilejného 10.ročníka ceny mladým slovenským výtvarníkom – Cena Oskára Čepana 2005.

Cena Oskára Čepana 2010

Víťazom 15. ročníka Ceny Oskára Čepana 2010 pre mladých umelcov do 35 rokov je Petra Feriancová. Agentúru SITA o tom informovala koordinátorka projektu Lucia Gavulová z Nadácie – Centra súčasného umenia, ktorá ocenenie organizuje. Organizátori víťaza súťaže vyhlásili vo štvrtok 24. júna 2010 podvečer vo foyer historického sídla Slovenského národného divadla v Bratislave. Mladá autorka (1977, Bratislava) tvorí podľa poroty suverénne a súčasne. Je doma v „polohách“, ktoré na Slovensku nie sú celkom štandardné, o to viac však atraktívne a veľmi dobre komunikovateľné na medzinárodnej úrovni. Porota Petre Feriancovej spolu s cenou priznala aj ďalšie výhody, ktoré k nej patria – 6-týždňový rezidenčný pobyt v International Studio & Curatorial Program / ISCP v New Yorku, finančnú odmenu 2 600 eur a po návrate z rezidenčného pobytu samostatnú výstavu v Slovenskej národnej galérii v Bratislave.

Cena Oskára Čepana 2004

Cena Oskára Čepana – ocenenie pre mladého výtvarníka roka.
Finalistami 9. ročníka súťaže Cena Oskára Čepana, ktorú vyhlasuje Nadácia-Centrum súčasného umenia, sa na základe rozhodnutia odbornej poroty stali: Tomáš Agat Blonski, Jaroslav Kyša, Michal Moravčík, Peter Maukš Voda.

Digital Media – Digitálne technológie v umení

Výstava DIGITAL MEDIA prezentuje práce študentov ateliéru Intermédiá, ktorý vedie doc. Miroslav Nicz, akad. mal., a ateliéru Digitálne médiá, ktorý vedie MgA. Michal Murin, ArtD. Pedagógovia sú aj spolukurátori výstavy spolu s PhDr. Katarínou Rusnákovou, Ph.D., vedúcou katedry Teória a dejiny výtvarného umenia na Fakulte výtvarných umení (FVU) Akadémie umení v Banskej Bystrici. Výstava poskytuje priestor aj študentom katedry Výtvarné umenie a intermédiá Fakulty umení (FU) Technickej univerzity v Košiciach, ktorí boli prizvaní ako hostia. Vo výbere MgA. Michala Murina, ArtD. sa predstavujú projekciou krátkych videí a interaktívnymi videoinštaláciami, ktoré boli vytvorené v ateliéri Nové médiá pod vedením hosť. prof. Anny Tretterovej.