Naše obrázky a obrazy

Bratislavský ateliér Marianny Arvay-Čunderlíkovej. Všade na stenách obrazy. Obrazy jej rodičov, maliarov Mariána Čunderlíka a Anastázie Miertušovej, jej vlastné maľby a spolu s nimi, jasné a živé detské dielka. Geometrická abstrakcia, informel, štrukturálna maľba, maľba gesta i farebných švŕn tašistickej mágie a hravé obrázky šašov a princezien.To všetko v troch podobách a významoch: jedinečné diela našej nefigurálnej klasiky – autentická tvorba mladej maliarky a obrázky detskej poetickej skutočnosti i fantázie. To všetko ešte raz v spoločných súradniciach rodiny a zároveň aj v rámci individuálnych dimenzií osobnostnej výtvarnej kreativity. V tom všetkom roky už dávno minulé (šesťdesiate), čas prelomu 20. a 21. storočia a zároveň aj doba budúca. “Přivstaň si, až budeš sít”, odkazuje Paul Klee. Malá Viki sa prebúdza, Marianna už je hore.

Marianna Arvay-Čunderlíková maľuje od roku 1996 svoje “Štruktúry” a “Matérie”. Neskôr maľuje aj na ľudské telo. Telo človeka, ktoré leží na zemi i skalách, ktoré stojí pri stromoch v záhradách, pri sochách i samo pri sebe. Jej maľba je o stopách, dotykoch, odtlačkoch. Je o spájaní a prelínaní, o vzťahoch a súvzťažnostiach, o tom, čo je zviditeľnené i o tom, čo s vizuálnym princípom i hrou na mimikry tají, zatajuje a ukrýva. Je to maľba i performance a body art o väzbách oka a ruky, matérie i ducha, tela a duše. Je to maľba o čase, ktorý je vtlačený do hmoty a priestoru ľudského bytia i človekovho vedomia. V cykle “Metamorfózy tela” sa povrch ľudského tela stal “plátnom”- nosičom farebných i štrukturálnych nánosov. Telo však je aj modelom, aj plastikou. V interakciách žije v živej prírode, pri stromoch a vode, pri kamenných i bronzových sochách, vo svetlách a v tieňoch hry a divadla na živé obrazy a sochy, na optické ilúzie a tiché, meditatívne mystériá. “Hrádza tiel” bola pretrhnutá plynúcim časom. Ukryté bolo obnažené a odhalené. V človeku, ktorý v mýtoch a rozprávkach skamenel, stále pulzuje život. Život, ktorý plynie stále ďalej.

Ďalej a ďalej plynie v detskom svete i svete dospelých aj mladučký život Viki Arvay. Zázrak detstva trvá. Dieťa v človeku a človek v dieťati žije. Hra sa spája s umením a umenie s hrou. V tejto hre sa uplatňuje jedinečná detská citlivosť, emocionalita, výtvarný pud i rodiaci sa a rozvíjajúci sa intelekt. Nesporne je prítomné aj genetické dedičstvo, ale aj bezprostrednosť a spontánnosť detských tvorivých nápadov, inšpirácie, vôle i chcenia. Namaľujem Princeznú. Alebo Gašparka, Motýľa? Alebo, ako to povedal Malý princ Saint- Exupéryho: Prosím pekne… nakresli mi baránka…”

Viktória však nielen kreslí, ale aj maľuje. Maľuje na plátno, olejom, akrylom. Maľuje rýdze detské motívy, šašov a princezné, deti pod žiarivým slnkom i v oranžovej zime, maľuje kozmické koráby, vzdialené hviezdy i blízke zeme. Maľuje postavičky, hlavy a tváre, veľké oči zvedavých pohľadov, ruky a gestá rúk malých, ktorí do sveta veľkých odkazujú: Sme tu. Vidíme vás. Vidíte nás? Niektoré obrazy maľujú matka i dcéra spoločne. Odkreslená silueta malej Viki je antropometriou detského telíčka. Je silokrivkou jej existencie, ornamentom jej života. Do obrazu potom vstupujú farby, farebné harmónie, tóny a škvrny. Je to teplý kolorit tichej, detskej radosti, nádeje i očakávania. Veci sa dejú. Obrazy Marianny a Viktórie snívajú, prebúdzajú sa a žijú. Obrazy sú.

Bohumír Bachratý

(Z nášho spoločného ateliéru, obrázky, obrazy a dotyky, Šaškovia, Venušky a Venuše), ŠTÚDIO L + S, Bratislava, Nám. 1. mája č. 5, 26. apríl – 23. máj 2005, Kurátor výstavy: PhDr. Bohumítr Bachratý, CSc.

Nové články 1x za mesiac na váš eMail.

Nerozosielame spam! Prečítajte si naše podmienky použitia.

Súvisiace články

El Grecova maľba sa vracia domov po 400 rokoch

Londýn 9. decembra (TASR) – Donedávna neznámy obraz španielskeho maliara gréckeho pôvodu El Greca vydražili v stredu v londýnskej aukčnej sieni Christie’s za 789 250 libier šterlingov (44,7 mil. Sk).
Obraz objavili náhodou v jednom byte v Španielsku, kde ležal zabalený v papieri celé desaťročia. Dielo sa vracia po 400 rokoch na grécky ostrov Kréta, kde sa v roku 1541 svetoznámy maliar narodil.

Claude Monet – Maliar

Claude Monet (1840 – 1926) bol jeden z hlavných predstaviteľov impresionizmu.. Narodil sa v Paríži, detstvo prežil v Normandii a neskôr sa usadil v Giverny. Po celý život miluje prírodu. Kvetiny sú súčasťou jeho života i tvorby.

Výstava spojila obrazy žien a mužov za takmer 50 rokov

Viedenské Múzeum moderného umenia MUMOK predstavuje na výstave Gender Check obrazy žien a mužov od 60. rokov dvadsiateho storočia až po súčasnosť. Rôzne zobrazenia maskulinity a feminity pochádzajú z 24 krajín východnej Európy a spolu sú vystavené po prvý raz. Ukazujú, ako boli na socialistických plagátoch zobrazovaní pracujúci, ako umelkyne vnímali samy seba po roku 1989 alebo aký vplyv mali tieto obrazy na súčasný pohľad na ženy a mužov.

Farby a chute jesene na plátnach Jána Bergera

Galéria NOVA prináša ďalšie „rodinné striebro“ slovenského výtvarníctva.
Ak vás vrtkavé jesenné počasie nezláka do prírody, vyrazte za kultúrou. Galéria NOVA na Baštovej 2 v Bratislave už tradične prezentuje to najlepšie z diel súčasných slovenských výtvarných umelcov. Tentoraz pozýva na predajnú výstavu najnovších malieb Jána Bergera, ktorá potrvá od 6. septembra do 2. októbra 2004.

Zo zaprášeného obrazu za gaučom sa vykľula Michelangelova maľba

Zo zaprášeného obrazu uloženého roky za gaučom v dome rodiny podplukovníka amerického letectva Martina Kobera z Buffala sa vykľula maľba geniálneho Michelangela a pravdepodobne jeden z umeleckých nálezov storočia. Obraz Ježiša a Panny Márie sa rozhodol ukázať talianskemu historikovi a reštaurátorovi Antoniovi Forcellinovi. Ako uvádza webová stránka www.telegraph.co.uk, ten je od prvej chvíle presvedčený, že ide o originál výtvarného vyobrazenia Piety – slávnej Michelangelovej sochy Ježiša v matkinom náručí umiestnenej v Bazilike svätého Petra v hodnote asi 300 miliónov amerických dolárov (v prepočte asi 216,9 milióna eur).