El Grecova maľba sa vracia domov po 400 rokoch

Londýn 9. decembra (TASR) – Donedávna neznámy obraz španielskeho maliara gréckeho pôvodu El Greca vydražili v stredu v londýnskej aukčnej sieni Christie’s za 789 250 libier šterlingov (44,7 mil. Sk).
Obraz objavili náhodou v jednom byte v Španielsku, kde ležal zabalený v papieri celé desaťročia. Dielo sa vracia po 400 rokoch na grécky ostrov Kréta, kde sa v roku 1541 svetoznámy maliar narodil.Rozmermi malá olejová maľba na dreve s názvom Pokrstenie Krista pochádza od Domenika Theotokopoulosa – známejšieho ako El Greco. Dielo objavili začiatkom tohto roka, keď istý Španiel odpovedal na inzerát, ktorý ponúkal ohodnotenie umeleckých diel. Spomínané dielo sa však nenachádzalo na zozname žiadnych diel El Greca.
“Objaviť tak prekrásnu a výnimočne cennú maľbu bolo veľkým prekvapením,” uviedol Paul Raison z aukčného domu Christie’s.
Nájdená maľba, ktorá bola vo vlastníctve rodiny nálezcu od polovice 19. storočia, pochádza z umelcovho krátkeho benátskeho obdobia v období rokov 1567 až 1570. Podľa znalcov išlo o rozhodujúce prechodné obdobie vo vývoji El Greca, ktorého diela inšpirovali maliarov takých mien ako boli Pablo Picasso či Jackson Pollock.

Copyright © TASR 2004

Nové články 1x za mesiac na váš eMail.

Nerozosielame spam! Prečítajte si naše podmienky použitia.

Súvisiace články

Písmo

1. ÚVOD
Písmo je pamäť ľudstva. Môžeme sa o tom presvedčiť sami. Čo urobíme, keď si budeme chcieť niečo zapamätať? Zaviažeme si uzol na vreckovke? Po čase sa však môže stať, že nám uzol síce pripomenie nejakú povinnosť, ale akú – to nám nepovie. Najlepším spôsobom, ako si niečo zapamätať, je poznamenať si to do zošitu alebo notesu. A ako inak než v písomnej podobe!

Kaštiel vo Svätom Antone 250-rocný ?

Oľga Kuchtová

Kaštieľ so Svätom Antone leží v  kraji pod Sitnom, v  blízkosti starobylej Banskej Štiavnice, na úpätí lesnatých hôr. Má také silné fluidum, že neustále priťahuje návštevníkov aj napriek tomu, že lepšie časy zažil už dávno. Patril známemu šlachtickému rodu Koháryovcov, neskôr Coburgovcov, ktorých príbuzenstvo preniklo do všetkých panovníckych rodov v  Európe. Vyhlásením tejto pamiatky za štátny kultúrny majetok sa v  roku 1951 dostal do správy štátu. V  roku 1962 získal štatút múzea.

Renesančné trulice III

1.1.2. INTARZIA S RASTLINNYMI MOTIVMI
Z obdobia renesancie sa na Slovensku zachovala počtom pomerne rozsiahla skupina intarzovaných truhlíc jednotnej výtvarnej koncepcie pravdepodobne domáceho pôvodu. Jednotlivé práce spája veľa spoločných znakov týkajúcich sa okrem uplatnenia rovnakej techniky výzdoby i dekoratívnych elementov, aj ich celkového usporiadania v architektonickom členení podobnom vo všetkých truhlicach tejto skupiny.

Renesančné trulice VI

2. TRUHLICE CUDZEJ PROVENIENCIE

Truhlice pochádzajúce z oblastí ležiacich mimo nášho územia sa na Slovensko dostali predovšetkým vďaka zberateľskej vášni niektorých predstaviteľov významných šľachtických rodov. Medzi nimi sú touto záľubou známi najmä Pálffyovci, ktorí svojimi zberateľskými aktivitami obohatili o taliansky renesančný nábytok napríklad hrad Červený Kameň, či Bojnický zámok, alebo Andrássyovci, ktorých zberateľstvu podobne vďačí múzeum vytvorené v priestoroch kaštieľa v Betliari.