Maľované salaše na vianočnej výstave v ÚĽUV-e

BRATISLAVA 11. decembra 2004 (SITA) – Vianočné maľby salašov zo stredoslovenských banských miest vystaví od štvrtka Galéria ÚĽUV v Bratislave. Maľované salaše sú pomerne málo známou, ale zaujímavou časťou slovenského ľudového umenia, informoval agentúru SITA riaditeľ ÚĽUV-u Milan Beljak. Návštevníci galérie si pozrú maľby na papieri i na plátne z 19. a 20. storočia, ktoré vytvorili prevažne baníci v dvoch najvýznamnejších banských mestách na Slovensku – v Banskej Štiavnici a Banskej Bystrici a niekoľkých osadách na okolí. Galéria ÚĽUV si prezentované exponáty požičala zo zbierok Slovenského banského múzea v Banskej Štiavnici. Výstava bude otvorená do 5. februára budúceho roka. Vstup je voľný.Maľované salaše súvisia s maľovanými pozadiami k figurálnym betlehemom a sú doplnením a rozvinutím betlehemskej pastierskej témy. V ľudovom prostredí ich volali salaš ( Banská Štiavnica) alebo pastva (Banská Bystrica a okolie). Vyznačujú sa poetickým uchopením reality, úprimnosťou a čistotou výtvarného vyjadrenia, použitím jednoduchých výrazových prostriedkov.

(SITA, zd;ra), 0137

Nové články 1x za mesiac na váš eMail.

Nerozosielame spam! Prečítajte si naše podmienky použitia.

Súvisiace články

Maľované salaše

Pomerne málo známou, ale zaujímavou časťou slovenského ľudového umenia sú maľované salaše. Sú to ľudové maľby na papieri i na plátne z druhej polovice 19. storočia a z prvej polovice 20. storočia. Maľovali ich prevažne baníci v dvoch najvýznamnejších banských mestách na Slovensku – v Banskej Štiavnici, Banskej Bystrici a v baníckych osadách na ich okolí.

Renesančné trulice III

1.1.2. INTARZIA S RASTLINNYMI MOTIVMI
Z obdobia renesancie sa na Slovensku zachovala počtom pomerne rozsiahla skupina intarzovaných truhlíc jednotnej výtvarnej koncepcie pravdepodobne domáceho pôvodu. Jednotlivé práce spája veľa spoločných znakov týkajúcich sa okrem uplatnenia rovnakej techniky výzdoby i dekoratívnych elementov, aj ich celkového usporiadania v architektonickom členení podobnom vo všetkých truhlicach tejto skupiny.

Renesančné trulice VI

2. TRUHLICE CUDZEJ PROVENIENCIE

Truhlice pochádzajúce z oblastí ležiacich mimo nášho územia sa na Slovensko dostali predovšetkým vďaka zberateľskej vášni niektorých predstaviteľov významných šľachtických rodov. Medzi nimi sú touto záľubou známi najmä Pálffyovci, ktorí svojimi zberateľskými aktivitami obohatili o taliansky renesančný nábytok napríklad hrad Červený Kameň, či Bojnický zámok, alebo Andrássyovci, ktorých zberateľstvu podobne vďačí múzeum vytvorené v priestoroch kaštieľa v Betliari.