Kópie Warholovho diela vyvolávajú otázky, ale nie odpovede

Prípad nepravých artefaktov medzi Warholovými dielami vo švédskom národnom múzeu vyvolal vo svete umenia rozruch. V novembri sa v médiách objavili správy o tom, že viac ako 100 diel pripisovaných Andymu Warholovi nie sú originály. Škatule Brillo Boxes, pri tvorbe ktorých sa umelec inšpiroval obalmi od mydla, pochádzajú z roku 1968. Neoriginálne exempláre vznikli v roku 1990 pre účely výstavy v Petrohrade. Dal ich vyrobiť údajne bývalý technický riaditeľ mestského kultúrneho strediska Arne Goransson. Národné múzeum získalo umelecké diela v roku 1995 od bývalého riaditeľa a známeho experta na umenie Pontusa Hultena. Štokholmské Moderna Museet plánuje šesť nepravých škatúľ, ktoré vlastní, vyradiť zo svojich zbierok.

Veľký podiel na nejasnosti majú na svedomí kroky Pontusa Hultena, ktorý zomrel v roku 2006. V roku 1994 predal 40 škatúľ Brillo zberateľovi Ronnymu van de Veldemu. V potvrdení o predaji tvrdil, že “tieto ‘Brillo Boxes’ vyrobili v Štokholme v roku 1968 podľa inštrukcií Andyho Warhola. Tieto ‘Brillo Boxes’ boli súčasťou výstavy ‘Andy Warhol’ v Moderna Museet”. “Nemôžem to potvrdiť. Zle si na to pamätá,” povedal tajomník Švédskej kráľovskej akadémie výtvarných umení Olle Granath, ktorý Hultenovi asistoval pri príprave výstavy v roku 1968. “Pontus veľmi zostarol,” vyjadril obavy. Podľa reportéra denníka Expressen Mikaela Oelandera “neexistujú žiadne dôkazy potvrdzujúce, že 100 Brillo škatúľ vyrobili pre účely výstavy v Štokholme v roku 1968. Hulten nechcel kopírovaním škatúľ v roku 1990 oklamať svet. O jeho zámeroch vedelo veľa ľudí. “Je jasné, že ich nevyrobili s úmyslom predstierať, že sú originálne, ale vznikli ako súčasť scénografie pre výstavu,” uviedol Granath. Ďalší z novinárov Expressen Christian Holmen, povedal, že “nebolo tajomstvo” kedy ich vyrobili. Nikto ale nevie, prečo Hulten tvrdil, že pochádzajú z roku 1968. “Želám si, aby Pontus Hulten ešte žil, aby nám mohol poskytnúť vysvetlenie,” vyhlásil súčasný kurátor Moderna Museet Lars Nittve.

Prípad vrhá tieň aj na radu, ktorá potvrdzuje pravosť diel prisudzovaných umelcovi. Andy Warhol Art Authentication Board podľa novín Expressen takéto certifikáty mnohým kópiám udelila. Granath tvrdí, že mnohé z umelcových diel nevytvoril Warhol. “Som rád, že nie som členom komisie, ktoré potvrdzuje diela Andyho Warhola. Jeho diela vytvoril vždy niekto iný,” povedal. Podľa právneho zástupcu rady Ronalda Spencera “rada prípad prešetruje a očakávam od nich, že napíše súčasným majiteľom.” Reportérom agentúry AFP obsah listu nespresnil.

V apríli predali v Christie’s aukčnej sieni Brillo škatule za 66-tisíc libier (v prepočte 3 milióny slovenských korún). Text v katalógu, ktorý diela opisoval, označil za bývalého majiteľa Pontusa Hultena a že ich vyrobili v roku 1968. To, či ide o kópiu z roku 1990, aukčný dom nepotvrdil. Hovorca siene Matthew Paton zdôraznil, že na aukciách Christie’s predávajú iba exempláre potvrdené Andy Warhol Art Authentication Board. Reakciu neposkytla ani aukčná spoločnosť Sotheby’s. Americký právny špecialista na umenie Peter R. Stern si myslí, že obe spoločnosti sa obávajú o svoju reputáciu. Dodal, že odhalenie je závažné najmä pre radu, ktorú nazval “jednou z najkontroverznejších rád pre umenie vo svete”. Podľa neho jej ale nehrozil súd, pretože ju kryjú špeciálne právne klauzuly.

Dôsledky pre reputáciu Warhola nebudú podľa Sterna výrazné. “Záujem o jeho dielo je taký veľký. Jednoducho to znamená, že kupujúci si majú dávať väčší pozor. Naozaj si nemyslím, že to bude mať dopad na Warholovu reputáciu alebo na trh s Warholom,” dodal.

Nové články 1x za mesiac na váš eMail.

Nerozosielame spam! Prečítajte si naše podmienky použitia.

Súvisiace články

Andy Warhol – návrat kráľa popartu do Bratislavy

Desať druhov svetoznámych Campbellových polievok od Andyho Warhola predstaví Slovenská národná galéria (SNG) verejnosti od 17. mája do 15. júna.

Sú to prvé diela tohto kráľa pop artu vo vlastníctve SNG. Kolekciu serigrafií plechovkových polievok kúpila za 10,5 milióna Sk od Nadácie vizuálneho umenia Andyho Warhola v New Yorku. Autorom signované diela z roku 1968 sú veľké 89 x 58 cm a majú číslo 148 zo série 250 sieťotlačí. Tento mimoriadne cenný prírastok pribudol v SNG vďaka rezerve, ktorú vláda SR uvoľnila koncom minulého roka.

Obnova.sk Fotografia



“Práve vtedy sme mali ponuku na zakúpenie tejto významnej akvizície a ihneď sme požiadali reklama ministerstvo kultúry,” zdôvodnila dnes pred novinármi mimoriadnu kúpu generálna riaditeľka SNG Katarína Bajcurová. Podľa nej Warholove diela, ktoré vznikali od začiatku 60. rokov na 47. newyorskej ulici v jeho firme Factory, sú stále vysoko cenené u zberateľov umenia a stali sa ikonami. Vraj jeho plechovky boli vôbec prvé superstar. “Konzervy z jeho diel sa stávajú muzeálnymi pokladmi a sme radi, že ich máme,” dodala Bajcurová.

Týmto nákupom sa SNG podarilo aspoň čiastočne zaplniť medzeru vo svojich zbierkach, najmä keď ide o svetoznámeho autora so slovenskými koreňmi. Po skončení výstavy budú sieťotlače na papieri špeciálne uložené v depozite SNG a k dispozícii na ďalšie výstavy.


——————————————————————————————————-


SNG, Esterházyho palác, átrium, Nám. Ľ. Štúra 4, Bratislava
17. máj 2006 – 15. jún 2006

Kurátorka výstavy: Alexandra Kusá

Výstava diel kráľa popartu Warhola bude mať asi dohru na súde

Výstava diel z ranného obdobia tvorby kráľa popartu Andyho Warhola, ktorú v piatok 6. augusta 2010 otvorili vo Východoslovenskej galérii v Košiciach, bude mať zrejme dohru na súdoch. Ako agentúru SITA informoval Boris Kršňák, ktorý sa označuje za manažéra projektu, celá výstava bola na začiatku pôvodne plánovaná len ako podporná akcia vydania knihy Warhol a Československo a nie ako samostatný projekt. “Žiaľ je pravda, že dohoda podpísaná nie je, pretože sa dlho odkladala a potom sa podpisu pani Lešková (riaditeľka Východoslovenskej galérie Košice) úspešne vyhýbala, až sme sa zrazu dozvedeli, že s nami nepočíta. Pritom sme my autormi celého projektu. Výstava Andyho Warhola bola vždy plánovaná len ako podpora vydania knihy a nie samostatný projekt. My sme jej dali celé umelecké i manažérske know-how projektu. Platíme za svoju hlúposť. Keďže projekt stál českú stranu už viac ako milión korún, budeme nútení sa brániť aj právnou cestou,“ povedal Kršňák. Kršňák doložil, že celú výstavu vymyslel košický rodák pôsobiaci v Prahe Rudo Prekop, ktorý vyberal diela v múzeu A. Warhola v Medzilaborciach a inštruoval riaditeľku Leškovú, aké veci má hľadať v Múzeu Andyho Warhola v Pitsburgu.

Pod Pyrenejami výstava o Warholovi

Andy Warhol – Ja pochádzam odnikiaľ je názov výstavy, ktorú v piatok 8. októbra 2010 sprístupnili v cisterciánskom opátstve vo francúzskom Escaladieu, v departmente Horné Pyreneje. Výstava hovorí o pôvode, živote, tvorbe a umeleckom odkaze Andyho Warhola, ktorého rodičia pochádzali z Mikovej v okrese Stropkov. Na jej príprave pracovali predstavitelia Prešovského samosprávneho kraja (PSK) a Generálnej rady Horných Pyrenejí takmer dva roky. Ako informovala hovorkyňa prešovskej župy Veronika Fitzeková, súčasťou vernisáže budú videoprezentácie a dokumenty zamerané na tému výstavy, predstavené budú fragmenty kultúry a podobne.