Lodný kufor – úvod

Obrázok k článku

Na základe otázky v diskusiách na Obnova.sk som sa rozhodol pripraviť vám piatkový seriál z môjho archívu. čiastočne však riskujem nakoľko zverejňujem jeden z mojich starších textov a podrobujem ho tak reflexii z pohľadu kvality spracovania a vývoja poznania.

Výpis z abstraktu:

Práca opisuje riešenie špecifického problému konzervovania lodného kufra (parníkového kufra) z polovice 19. storočia, pôvodom pravdepodobne z New Yorku v Spojených štátoch amerických. Predmet sa skladá z viacerých materiálov. Táto skutočnosť značne zvýšila náročnosť konzervácie predmetu ako celku. Pri praktickej časti práce sa autor musel vysporiadať s demontážou jednotlivých častí kufra a konzerváciou každého z materiálov. Značné komplikácie spôsobila konzervácia kovového podkladu maľby, lokálne napadnutého koróziou a konzervácia len ťažko oddeliteľnej tlače na drevitom papieri, nerovnomerne podlepenej gázou.

Počas celej práce autor dôkladne fotograficky dokumentoval všetky fázy. Súčasťou práce je aj prierez dejinami výroby truhlíc v Amerike. Na základe nápisu na zámke kufra autor vyhľadal výrobcu a ľudí priamo v Amerike, ktorí vlastnia podobné kufre. Dozvedel sa, že výrobca zámky, nie je pravdepodobne výrobcom celého kufra. Čiastočne spoznal aktivity zberateľov zámkov. Na základe úspešného prieskumu a konzervácie autor poskytol sondu do konzervácie multimateriálnych nábytkov a dejín nábytkového umenia Ameriky. 

Zredukujem tento pravidelný seriál najmä na históriu podobných lodných kufrov. Otázky ku konzervácii môžeme zodpovedať v diskusii.

Časti seriálu:

1/ Lodný kufor – úvod (8. 2. 2013)

2/ Lodný kufor – stručný prehlad dejín výroby + exteriér (15. 2. 2013)

3/ Lodný kufor – použité drevo, značky výrobcov, plastická výzdoba (22. 2. 2013)
4/ Lodný kufor – vnútro, tlače a vylepovanie vnútorných častí (1. 3. 2013)

Celý seriál tu: http://www.obnova.sk/stitky/piatkovy-serial-lodny-kufor
 

Pre začiatok doporučujem:

http://www.obnova.sk/search/google/truhlica

http://www.obnova.sk/search/google/kufor

Mgr. Michal Hrčka, Martin, 2003

Nové články 1x za mesiac na váš eMail.

Nerozosielame spam! Prečítajte si naše podmienky použitia.

Súvisiace články

Renesančné trulice III

1.1.2. INTARZIA S RASTLINNYMI MOTIVMI
Z obdobia renesancie sa na Slovensku zachovala počtom pomerne rozsiahla skupina intarzovaných truhlíc jednotnej výtvarnej koncepcie pravdepodobne domáceho pôvodu. Jednotlivé práce spája veľa spoločných znakov týkajúcich sa okrem uplatnenia rovnakej techniky výzdoby i dekoratívnych elementov, aj ich celkového usporiadania v architektonickom členení podobnom vo všetkých truhlicach tejto skupiny.

Renesančné trulice VI

2. TRUHLICE CUDZEJ PROVENIENCIE

Truhlice pochádzajúce z oblastí ležiacich mimo nášho územia sa na Slovensko dostali predovšetkým vďaka zberateľskej vášni niektorých predstaviteľov významných šľachtických rodov. Medzi nimi sú touto záľubou známi najmä Pálffyovci, ktorí svojimi zberateľskými aktivitami obohatili o taliansky renesančný nábytok napríklad hrad Červený Kameň, či Bojnický zámok, alebo Andrássyovci, ktorých zberateľstvu podobne vďačí múzeum vytvorené v priestoroch kaštieľa v Betliari.

Renesančné trulice II.

SLOVENSKÉ RENESANČNÉ TRUHLICE

Na Slovensku bola truhlica, podobne ako v iných krajinách, pre svoje univerzálne využitie niekoľko storočí najrozšírenejším typom nábytku. Práve truhlica je zrejme aj najstarším zachovaným slovenským nábytkom. Spočiatku bola vytváraná z jedného kusa vydlabaného pňa bez nôh, s vekom a železným kovaním s držadlami uľahčujúcimi jej uchopenie, keďže tieto truhlice boli prenosné. Najstaršie zachované typy prenosných truhlíc pochádzajú zo 14. storočia.