Lodný kufor – stručný prehlad dejín výroby + exteriér

Obrázok k článku

Spoločnosť Samsonite, vznikla v roku 1910 v Denveri v štáte Colorado, U.S.A. Pod názvom „Swayder Trunk Manufacturing Company., pokúšala sa o výrobu stabilných a spoľahlivých truhlíc na cestovanie pre zlatokopov. Začalo tu pracovať desať zamestnancov. Pre prvé kufre bol použitý čo možno najlepší materiál tak, aby sa dalo predpokladať, že bude tak silný a pevný ako legendárny Samson. Pre veľký úspech tohto kufra bol i názov podnikania zmenený na Samson-ite“ (EUROKONTAKT S.R.O., 2003). Od roku 1918 do roku 1997 sa firma Samsonite rozšírila po celom svete.

Exteriér truhlíc

Klasické truhlice z plechovým, alebo pláteným podkladom a rebrovaním z tvrdého dreva sa vyrábali od 70-tych rokov 19. storočia až do roku 1920. Tento typ truhlíc je typický pre túto dobu. Množstvo spoločností z celého sveta ho vyrábalo. Najviac sa ich však vyrobilo v U.S.A. Najzákladnejší typ truhlice bola krabica v tvare hranolu obtiahnutá plátnom alebo vrecovinou značnej hrúbky. Niekedy sa plátno nahradilo plechom, ktorý bol rôzne upravovaný. Mohli sa do neho vytepať rôzne reliéfne vzory alebo sa mohol jednoducho farebne upraviť. Niekedy sa na plechu imitovalo fládrovanie dreva čo je prípad konzervovaného predmetu.
Ďalšia fáza spočívala v pridaní rebrovania z tvrdého dreva a kovových spôn, ktoré boli rôzne farebne a kvalitatívne upravované. Rebrovania a celá vrchná časť bola často klenutá.
Spodná časť truhlíc bývala zanedbávaná a nevypracovaná tak dôkladne ako všetky ostatné. V dnešnej dobe sa často stáva, že pri nálezoch truhlíc sú práve tieto časti najviac napadnuté až zničené.

  VANDERWARKER MERRY 1997)
Obrázok 2, Parníkový kufor z konca 19. storočia (foto: Stan LaBounty 2000)

Na začiatku 20. storočia sa stali štandardom takzvané OBTs, “ol black” trunks (pravdepodobne celo-čierne kufre, alebo olejovo čierne kufre). Drevo z vonkajšej strany úplne zmizlo a aj vnútorné rebrá postupne nahradil kovový rám. Plátno bolo nahradené tvrdým ale nevýrazným syntetickým plátnom, ktoré bývalo obyčajne čierne (LABOUNTY 2003). Tento typ kufrov sa stal veľmi obľúbeným. Typické pre ne bol hruškovitý roh. Zámky pri týchto typoch kufrov strácali význam, pre labilné spracovanie povrchu, preto sa veľmi zjednodušili.

 Obrázok k článku
Obrázok 3, “ol black” trunks (foto: VANDERWARKER MERRY 1997)

Obrázok k článku

Obrázok 4, Pohľad na truhlicu z Viktoriánskeho obdobia (foto: VANDERWARKER MERRY 2003)

Tento štýl kufrov bol populárny koncom 19. storočia, ľudia si tento typ katalógu z katalógu za dva doláre a sedemdesiatpäť centov (VANDERWARKER 2003).

Plastické vzory na vonkajšom oplechovaní truhlíc

Vzory pre zlepšenie vzhľadu plochy oplechovania sa používajú od 70-tych rokov 19. storočia až do roku 1910. Často sa používajú reliéfy s motívom hviezd, kvetov, ale aj ornamentálne motívy. Reliéfy by sa dali rozdeliť do troch základných skupín: príroda, geometrické obrazce a štylizované obrazce

Obrázok k článku

Časti seriálu:

1/ Lodný kufor – úvod (8. 2. 2013)

2/ Lodný kufor – stručný prehlad dejín výroby + exteriér (15. 2. 2013)

3/ Lodný kufor – použité drevo, značky výrobcov, plastická výzdoba (22. 2. 2013)

4/ Lodný kufor – vnútro, tlače a vylepovanie vnútorných častí (1. 3. 2013)  

Celý seriál tu: http://www.obnova.sk/stitky/piatkovy-serial-lodny-kufor

Nové články 1x za mesiac na váš eMail.

Nerozosielame spam! Prečítajte si naše podmienky použitia.

Súvisiace články

Renesančné trulice III

1.1.2. INTARZIA S RASTLINNYMI MOTIVMI
Z obdobia renesancie sa na Slovensku zachovala počtom pomerne rozsiahla skupina intarzovaných truhlíc jednotnej výtvarnej koncepcie pravdepodobne domáceho pôvodu. Jednotlivé práce spája veľa spoločných znakov týkajúcich sa okrem uplatnenia rovnakej techniky výzdoby i dekoratívnych elementov, aj ich celkového usporiadania v architektonickom členení podobnom vo všetkých truhlicach tejto skupiny.

Renesančné trulice VI

2. TRUHLICE CUDZEJ PROVENIENCIE

Truhlice pochádzajúce z oblastí ležiacich mimo nášho územia sa na Slovensko dostali predovšetkým vďaka zberateľskej vášni niektorých predstaviteľov významných šľachtických rodov. Medzi nimi sú touto záľubou známi najmä Pálffyovci, ktorí svojimi zberateľskými aktivitami obohatili o taliansky renesančný nábytok napríklad hrad Červený Kameň, či Bojnický zámok, alebo Andrássyovci, ktorých zberateľstvu podobne vďačí múzeum vytvorené v priestoroch kaštieľa v Betliari.

Renesančné trulice II.

SLOVENSKÉ RENESANČNÉ TRUHLICE

Na Slovensku bola truhlica, podobne ako v iných krajinách, pre svoje univerzálne využitie niekoľko storočí najrozšírenejším typom nábytku. Práve truhlica je zrejme aj najstarším zachovaným slovenským nábytkom. Spočiatku bola vytváraná z jedného kusa vydlabaného pňa bez nôh, s vekom a železným kovaním s držadlami uľahčujúcimi jej uchopenie, keďže tieto truhlice boli prenosné. Najstaršie zachované typy prenosných truhlíc pochádzajú zo 14. storočia.

Renesancia v SNG

Slovenská národná galéria prezentuje v rámci cyklu Dejiny slovenského výtvarného umenia – po Baroku, 20. storočí a Gotike – Renesanciu. Predmetom výstavy sú diela, ktoré boli vytvorené na našom území, či objednané pre domáce prostredie v zahraničí v rozmedzí od konca 15. storočia do poslednej tretiny 17. storočia.

Odpovede

  1. cafko tak uz som

    cafko tak uz som spravne.dostal som sa k tomuto kufru. co s tym. som uplny zaciatocnik

  2. kombinacia koza,drevo-asi

    kombinacia koza,drevo-asi lipka,latka z vonku v zlom stave, z vnutra papier-tapeta? v zlom stave

Comments are closed.