Turínske plátno vystavené k verejnej úcte

Obrázok k článku

Od soboty 10. apríla do 23. mája 2010 je Turínske plátno po desiatich rokoch opäť vystavené k verejnej úcte. V porovnaní s jeho poslednou expozíciou pri príležitosti Veľkého Jubilea 2000, kedy hlavné mesto Piemontu navštívilo asi 200-tisíc pútnikov, sa ich počet teraz odhaduje na 2 milióny. Jedným z nich bude aj pápež Benedikt XVI., ktorý navštívi Turín 2. mája.

Mons. Giuseppe Ghiberti, predseda Diecéznej komisie pre Turínske plátno krátko pred touto veľkou udalosťou pre Vatikánsky rozhlas povedal: Pri pohľade na Turínske plátno v jeho realite, akou je obraz trestného činu, ktorý viedol k smrti odsúdenca, popraveného umučením ukrižovania, musíme skonštatovať, že existuje silná zhoda medzi tým, čo vypovedajú tieto obrazy a čo čítame v evanjeliách o umučení Ježiša. Odpoveď, ktorá vyplýva z tejto skutočnosti je, že Pán nám dáva znamenie o utrpení jeho
Syna, aby sme si uvedomili, aká veľká bola jeho láska k nám. Naozaj všetko, čo vidíme na Turínskom plátne je zrkadlom toho, čo uvádza evanjelium, ibaže evanjelium hovorí o tých udalostiach rýchlo a stručne, naproti tomu vidieť ich možno v ich tvrdosti, priam analytickej. Preto sa zdá, že ide o vzájomné dopĺňanie dvoch výpovedí: evanjelium – inšpirované slovo a toto je dar, ktorý nám Boh dáva. Nedokážeme ho ani dobre definovať, ale skutočnosti, ktoré sú predmetom tohto vyjadrenia sú nepopierateľné.

Na otázku, aký je postoj Katolíckej cirkvi k faktu, či by Turínske plátno reálne mohlo alebo nemohlo byť plachtou, v ktorej bol zavinutý Ježiš po svojej smrti, Mons. Ghiberti poznamenal: Zdá sa mi, že postoj Katolíckej cirkvi je v tomto ohľade veľmi opatrný. Na jednej strane je plný súhlas k uctievaniu, teda uznanie evanjeliového potenciálu, ktorý vyplýva z jeho výpovede, a na druhej strane je vyjadrenie Jána Pavla II., aby sme nechali vede, čo patrí vede, teda úlohu odpovedať na dve kľúčové otázky: prvú ohľadom veku súkna a druhú ohľadom spôsobu, akým vznikol na ňom tajomný a dodnes nenapodobiteľný obraz. Teda Cirkev rešpektuje vzájomné kompetencie: Povedomie náboženského vzťahu k plátnu, pretože Ježišovou trpenie je na Turínskom plátne vyjadrené a zobrazené verným spôsobom a táto skutočnosť je staršia ako akékoľvek vedecké skúmanie. Rešpektuje aj pochopiteľný záujem o vedecké bádanie. Čo je neprebádané, nie je nevedecké. Veda sa pýta na objasnenie, ktoré v tomto momente ešte nie je kompletné.

Nové články 1x za mesiac na váš eMail.

Nerozosielame spam! Prečítajte si naše podmienky použitia.

Súvisiace články

Turínske plátno

Turínske plátno – la Santa Sindone – je ľanová plachta s rozmermi 4,36×1,1 m, do ktorej podľa tradície Jozef Arimatejský a Nikodém zabalili telo umučeného Ježiša Krista po tom, ako ho zložili z kríža. Na plachte je odtlačok tváre a tela muža s ranami po bičovaní a na rukách a nohách s ranami po ukrižovaní. Jeho pravosť je predmetom intenzívneho skúmania.

Vedci po prvý raz našli pohrebné plátno z čias Ježiša Krista

Vedcom a archeológom sa v jednej jeruzalemskej hrobke po prvý raz podarilo objaviť kusy pohrebného plátna z obdobia, keď žil Ježiš Kristus. Výskumníci z Hebrejskej univerzity spolu s inštitúciami v Kanade a Spojených štátoch uviedli, že plátno je veľmi odlišné od kontroverzného Turínskeho plátna, ktoré bolo podľa niektorých ľudí Kristovým pohrebným odevom. Novonájdené plátno má podľa vedcov jednoduchšie tkanivo ako Turínske.

Prešporská maliarska rodina

Na výstave inštalovanej v GMB Mirbachov palác s názvom Bratislavská maliarska rodina Majschovcov sa síce časovo pohybujete len v o pár rokov skoršom období, ocitáte sa však v celkom inom svete. Z výstavných priestorov dýcha na vás kultúrno-spoločenská klíma Prešporku z konca devätnásteho a začiatku dvadsiateho storočia.

Výstava spojila obrazy žien a mužov za takmer 50 rokov

Viedenské Múzeum moderného umenia MUMOK predstavuje na výstave Gender Check obrazy žien a mužov od 60. rokov dvadsiateho storočia až po súčasnosť. Rôzne zobrazenia maskulinity a feminity pochádzajú z 24 krajín východnej Európy a spolu sú vystavené po prvý raz. Ukazujú, ako boli na socialistických plagátoch zobrazovaní pracujúci, ako umelkyne vnímali samy seba po roku 1989 alebo aký vplyv mali tieto obrazy na súčasný pohľad na ženy a mužov.

Odpovede

  1. Turínske plátno vystavené k verejnej úcte

    Kristove relikvie sú aj na Slovensku

    „Turínske plátno je skôr otázkou viery ako vedy. Napriek tomu sa dá povedať, že je viac argumentov v prospech jeho pravosti ako proti,“ povedal SME hovorca Konferencie biskupov Slovenska Jozef Kováčik. Na Slovensku vraj podobnú relikviu súvisiacu s Ježišom nemáme, len relikvie Svätého kríža. Ten po nájdení rozlámali na maličké úlomky, z ktorých sa viaceré dostali aj na Slovensko. V bratislavskom Dóme sv. Martina ich je ich podľa farnosti najmenej desať.

    Vernú kópiu Turínskeho plátna však majú v gréckokatolíckej Katedrále sv. Jána Krstiteľa v Prešove. Priniesli ju sem v roku 2003, v tom čase bola prvou kópiou plátna vytvorenou novou metódou.

    Čítajte viac: TU

Comments are closed.