Reštaurovať sa dá celý archív, Jánošík by stál tri milióny

TRENČIANSKE TEPLICE 30. júna 1999 (SITA) – Vďaka novej technológii reštaruovania filmov by mohli nadobudnúť aj najstaršie slovenské filmy kvalitný obraz. Je to technika, ktorá je určená na prepis a archiváciu filmovej informácie do digitálnej formy, zbaví film škrabancov, zlepší farebnú dynamiku, upraví jeho parametre a zbaví ho filmového zrna. Ako uviedol pre agentúru SITA Vlado Rusnák zo spoločnosti Traco Systems, ak by túto technológiu vlastnil štát, slúžila by na podporu slovenskej filmovej tvorby. Keďže by sa dal týmto spôsobom zreštaurovať celý filmový archív, navrhuje spoločnosť Traco Systems v spolupráci so Slovenským filmovým ústavom (SFÚ), aby sa Slovensko uchádzalo o grant z Európskej únie, uviedol. Vo svete je takýchto zariadení asi 55 a celý technologický reťazec, ktorý by sa dal použiť na všetky filmy stojí 100 miliónov korún, zreštaurovanie jedného diela od 2 000 do 25 tisíc korún za hodinu práce. Prepis najstaršieho filmu Jánošík by stál tri milióny a trval by najviac pár týždňov, záleží prirodzene od miery poškodenia materiálu, uviedol Rusnák.
Ako dodal, ich firma oslovila už niekoľko zdrojov a niektoré sú veľmi nádejné, “no zatiaľ sú skromní”. Zo začiatku sa pokúsia získať iba tri milióny na Jánošíka s tým, aby presvedčili ľudí, ktorí rozhodujú “o nejakom umiestnení prostriedkov” v našej republike. Ak by sa to podarilo, film by mohli zreštaurovať budúci rok.
S novou technológiou, ktorá bola spojená s ukážkami filmu Sergeja Eisensteina pred a po reštaurovaní zoznámili novinárov filmoví reštaurátori v rámci Medzinárodného filmového festivalu (MFF) Art Film v Trenčianskych Tepliciach.

(SITA, bl;rh), 0124

Nové články 1x za mesiac na váš eMail.

Nerozosielame spam! Prečítajte si naše podmienky použitia.

Súvisiace články

Učiteľ niekoľkých generácií filmárov – Martin Slivka

Etnograf, režisér, scenárista, dramaturg, filmový teoretik, pedagóg, priekopník tzv. etnografickej línie slovenskej dokumentaristiky po sebe zanechal všestranné a bohaté kultúrne dedičstvo. Nakrútil vyše 140 filmov, prevažne autorských, v ktorých bol autorom námetov, scenárov aj režisérom. Základom jeho tvorby v dokumentárnom filme bolo predovšetkým výtvarné umenie a etnografia. Jedna z najvýznamnejších osobností slovenskej kultúry a kinematografie – Martin Slivka.