Replika lietadla bratov Wrightovcov spred 100 rokov letela

Obrázok k článku

Lietadlu Wright Flyer sa to dnes predsa len podarilo. Replika viac ako 100-ročného lietadla bratov Wrightovcov, ktoré ako prvé motorové lietadlo na svete úspešne vzlietlo zo zeme, sa aj dnes odlepilo od zeme. „Prví piloti moc lietať nevedeli. Tí sa snažili to lietadlo len vyvažovať a to sa tu snažím aj ja,“ povedal pilot Peter Mára, pôvodom z Nového Mesta nad Váhom, ktorý prišiel do Popradu na Aero-moto víkend s viacerými zaujímavými kúskami z Českej republiky. Lietadlo Wright Flyer mohli vidieť diváci letieť len v jednom smere, keďže ovládanie tohto stroja je veľmi náročné a pri silnejšom vetre takmer nemožné. Kým bratom Wrigtovcom sa pred vyše 100 rokmi podarilo vzlietnuť asi po 1 300 pokusoch, Petrovi Márovi sa to na Aero-moto víkende podarilo hneď na prvý pokus, za čo zožal od divákov obrovský potlesk.

Obrázok k článku

Oveľa ľahšie a jednoduchšie sa od zeme odlepila replika lietadla Blériot XI, ktoré ako prvé preletelo Lamanšský prieliv. Aj toto lietadlo pilotoval Peter Mára, ktorý asi ako jediný vie na týchto strojoch lietať. Lietadlo Blériot je prvé motorové lietadlo, ktoré vzlietlo na území Rakúsko – Uhorska v roku 1910. Na origináli tohto stroja lietal počas výcviku vo Francúzsku aj najslávnejší slovenský aviatik Milan Rastislav Štefánik. Pre mnohých návštevníkov Aero-moto víkendu bol let oboch lietadiel obrovským zážitkom, keďže najčastejšie v publiku zaznievala otázka, či vôbec to „čudo“ dokáže lietať. „Čudom“ mysleli všetci najmä Wright Flyers, ktoré sa ponášalo na čosi medzi bicyklom, saňami a lietadlom.

Obrázok k článku

Po unikátnych kúskoch zo začiatku aviatiky prišli na rad o niečo klasickejšie tvary lietadiel. Piloti Lietajúceho cirkusu predviedli simulovaný letecký útok strojov z prvej svetovej vojny. Obdobie druhej svetovej vojny predviedla slovenská skupina Retro Sky Team. To, že sa organizátori Aero-moto víkendu zamerali na vojnové lietadlá, súvisí podľa Romana Kloudu z popradského Aeroklubu s tým, že vývoj lietadiel sa výrazne posúval hlavne počas vojen. Vyvrcholením leteckých dní bola ukážka strojov Ozbrojených síl Slovenskej republiky.
Súčasťou leteckých dní v Poprade je i letecká akrobacia. Akrobaciu bez motora na lietadle Fox predviedol nekoľkonásobný slovenský šampión v tejto kategórií, odchovanec popradského Aeroklubu Bohuslav Medvec. Lietanie dole a hore hlavou s motorom predviedol Dušan Šamko s dvojplošníkom, akrobatickým špeciálom Pitts. Okrem toho mali možnosť návštevníci vidieť zoskoky parašutistov, záchrannú akciu hasičov i leteckých záchranárov s vrtuľníkom, ukážky letov vrtuľníkov, dopravných a športových lietadiel.

Obrázok k článku

Neoddeliteľnou súčasťou Aero-moto víkendu v Poprade je aj prezentácia predajcov automobilov z popradského regiónu. Okrem najnovších modelov viacerých automobilových značiek mali návštevníci možnosť vidieť aj historické automobily, traktory a motorky.

Nové články 1x za mesiac na váš eMail.

Nerozosielame spam! Prečítajte si naše podmienky použitia.

Súvisiace články

Písmo

1. ÚVOD
Písmo je pamäť ľudstva. Môžeme sa o tom presvedčiť sami. Čo urobíme, keď si budeme chcieť niečo zapamätať? Zaviažeme si uzol na vreckovke? Po čase sa však môže stať, že nám uzol síce pripomenie nejakú povinnosť, ale akú – to nám nepovie. Najlepším spôsobom, ako si niečo zapamätať, je poznamenať si to do zošitu alebo notesu. A ako inak než v písomnej podobe!

Zaujímavosti zo zákulisia Vatikánu a pápežov

„V čom drží súčastný pápež primát?“
Ján Pavol II. je prvým pápežom, ktorý číta bez okuliarov /používa kontaktné šošovky/. Je prvým pápežom, ktorý nosí náramkové hodinky, lyžuje a zdoláva hory. Na konkláve /voľba pápeža/ prišiel s pár drobnými- 15000 lír, iba toľko mu dovolili vyviesť z Poľska. Je prvým pápežom, ktorý nosí oblečenie šité na mieru francúzskym návrhárom, prvým pápežom hospitalizovaným na verejnej klinike. Ján Pavol II drží i primát v počte nalietaných kilometrov.

Nezvyčajné záujmy budúceho generála

Pri mene Milan Rastislav Štefánik sa väčšine ľudí vybaví jeho podobizeň vo francúzskej generálskej čiapke. Je na nej dôkladne oholený, ako sa na vojaka patrí. Oholený a v generálskej čiapke nám pripomína účinkovanie v boji za vznik Československa, politickú, diplomatickú a vojenskú činnosť. Pochopiteľne, toto obdobie jeho života je mimoriadne zaujímavé.