Parná mašinka Katka už premáva Čermeľským údolím

Košice 1. mája. Stovky ľudí mierili do východiskovej stanice Detskej železničky v Čermeľskom údolí, aby sa zúčastnili na slávnostnom otvorení Dní mesta Košice, ktoré už tradične začínajú práve uvedením Detskej železničky do prevádzky. Organizátori pripravili krátky program priamo na začiatočnej staničke Čermeľ, odkiaľ 125-ročná parná mašinka Katka premáva s historickými vozňami až do prímestského rekreačného areálu Alpínka. Keďže ide o dámu v úctyhodnom veku a trať čermeľským údolím je už pre Katku náročná, lebo stúpa do kopca, tak na koniec súpravy zaradili aj dieselovú mašinku Danku.

Primátor František Knapík v príhovore pozval všetkých na oslavy Dní mesta, ktoré budú trvať až do 7. mája. Poďakoval železničiarom a klubu nadšencov starých parných rušňov za starostlivosť o parnú mašinku Katku a celú trať, na prevádzku ktorej prispieva aj mesto. Nielen deti, ale aj dospelí obdivovali parný stroj, ktorý patrí nielen ku košickým, ale aj slovenským raritám.

„Neboj sa, Katka sa za chvíľu vráti, potom pôjdeme my, veď bude jazdiť celý deň,“ utešovala mamka malého chlapca, s ktorým už do žiadneho vagónika nevošli. Viacerým deťom preto vyhŕkli slzičky. Organizátori ani pri najlepšej vôli nemôžu z technických príčin pripojiť viac vozňov, hoci je každoročne enormný záujem o prvú jazdu.

V staničke Vpred členovia košického country klubu zahrali scénku desperádskeho prepadu vlaku a o kúsok ďalej cestujúcich zase prepadli banditi na koňoch. Po vynútených prestávkach Katka s pomocou Danky prišla do konečnej stanice na Alpínke, kde sa mnohí Košičania i s deťmi mohli zúčastniť na košickom Európskom majálese. „My sme kvôli otvoreniu Detskej železničky prišli z Michaloviec. Sme prvýkrát na takejto akcii, sme milo prekvapení a deti sú nadšené. Neľutujeme, že sme sem merali cestu. Pre naše deti je to ohromný zážitok,“ povedal pán Saboslaj. Ako pre agentúru SITA uviedol rušňovodič Ján Jožefi, Katka funguje vďaka nadšencom. Aj dnes ráno prišli do Čermeľa už pred piatou, aby zakúrili pod kotlom. Doložil, že s rušňom jazdí prakticky od roku 1992 a pozná ho do skrutky, musel absolvovať aj špeciálnu prípravu a skúšky. Do leta bude Detská železnička v prevádzke iba cez víkendy, cez prázdniny bude premávať každý deň.

Parná lokomotíva Katka bola vyrobená v Erfurte v roku 1884 pre úzkorozchodnú miestnu železnicu v údolí rieky Hnilec a premávala z Gelnice do Smolníka. V roku 1918 ju prevzali ČSD, ktoré ju prevádzkovali na pôvodnej trati až do roku 1938. Pre potreby železníc slúžila až do roku 1965. Od roku 1974 do roku 1990 bola vystavená na pomníku na železničnej stanici Spišská Nová Ves. Po rozsiahlej rekonštrukcii v ŽOS České Velenice v roku 1991 dostala parná mašinka meno Katka a je nasadená v sezónnej prevádzke na košickej detskej železnici. Je najstarším prevádzkovaným rušňom na Slovensku.

Nové články 1x za mesiac na váš eMail.

Nerozosielame spam! Prečítajte si naše podmienky použitia.

Súvisiace články

Parnú mašinku Katku prebudia tento víkend

Už desiaty raz cez víkend 24.-25. apríla 2010 v areáli košického rušňového depa slávnostne zapália oheň pod kotlom najstaršej parnej lokomotívy na Slovensku, 126-ročnej Katky. Súčasťou dvojdňového podujatia Prebúdzanie Katky bude aj Rušňoparáda – predvádzanie starších i novších lokomotív na točni, ale aj jazdy historickými vlakmi. Ako informoval riaditeľ odboru komunikácie železničnej spoločnosti Slovensko Miloš Čikovský, atrakciou tohtoročného podujatia bude v sobotu popoludní ukážka dobýjania depa replikou historického pancierového vlaku Štefánik, ktorý sa zúčastnil na bojoch v Slovenskom národnom povstaní.

VÝROČNÁ SPRÁVA SNK za rok 2000

4 ČINNOSTI (PRODUKTY) ORGANIZÁCIE A ICH NÁKLADY 4.1 Ústav knižničných fondov 4.1.1 Stále činnosti: Akvizícia všetkých typov dokumentov, budovanie fondu študovní a príručných knižníc, budovanie databázy dodávateľov, deziderát a nahlásených kníh, Nákupná a oceňovacia komisia, Akvizičná komisia, budovanie vzájomných výmenných vzťahov v rámci MVD, získavanie dokumentov podľa požiadaviek zahraničných partnerov, tvorba ponukových zoznamov multiplikátnych a neprofilových dokumentov, správa fondu MVD, správa majetkovoprávnej evidencie…

Zaujímavosti zo zákulisia Vatikánu a pápežov

„V čom drží súčastný pápež primát?“
Ján Pavol II. je prvým pápežom, ktorý číta bez okuliarov /používa kontaktné šošovky/. Je prvým pápežom, ktorý nosí náramkové hodinky, lyžuje a zdoláva hory. Na konkláve /voľba pápeža/ prišiel s pár drobnými- 15000 lír, iba toľko mu dovolili vyviesť z Poľska. Je prvým pápežom, ktorý nosí oblečenie šité na mieru francúzskym návrhárom, prvým pápežom hospitalizovaným na verejnej klinike. Ján Pavol II drží i primát v počte nalietaných kilometrov.