Obnovia vyše storočné súsošie Golgoty v Trnave

Obrázok k článku

Mesto Trnava investuje 130-tisíc eur do kompletnej obnovy súsošia Golgota na konci trnavskej Kalvárie. Vzhľadom sa reštaurátorskú aj finančnú náročnosť budú práce rozložené na niekoľko rokov. V tomto roku radnica vyčlenila na obnovu 27-tisíc eur, prednosť pri reštaurovaní dostane socha Krista. Dotáciu 20-tisíc eur na reštaurovanie národnej kultúrnej pamiatky poskytlo ministerstvo kultúry. O peniazoch na ďalšie roky budú rozhodovať mestskí poslanci.

 

Súčasťou prác bude kompletná obnova vyše storočnej kamennej architektúry, obnova kovových plastík a statické zabezpečenie základov. Všetky kamenné aj kovové prvky budú demontované a reštaurované v ateliéri. Vo verejnom obstarávaní na reštaurovanie pamiatky zvíťazila spoločnosť Chameleo, na prácach sa budú podieľať reštaurátori Tomáš Kucman a Stanislav Kožela, ako aj statik Vladimír Kohút.

 

Súsošie pozostáva z troch kamenných podstavcov s krížmi, na ktorých sú kovové sochy ukrižovaného Krista a po stranách sochy lotrov Dismasa a Gesmasa. Medzi nimi sa nachádzajú ďalšie dva podstavce so sochami Panny Márie a sv. Jána. Kalvária v tejto časti mesta, pri vtedajšom lazarete, bola vybudovaná už v 18. storočí, v priebehu 19. storočia však zanikla. Krížovú cestu s Golgotou dal opäť v rokoch 1900 – 1901 vybudovať trnavský mešťan Jozef Müller. Tvorí ju štrnásť kaplniek a Golgota so sochami na umelo vytvorenom návrší. Z reštaurátorského výskumu vyplýva, že sochy, vytvorené ako kovové odliatky, mohli byť dielom známej trnavskej zvonolejárskej firmy bratov Fischerovcov. Podľa dokumentu Krajského pamiatkového úradu v Trnave ide o sochársky kvalitné diela s výraznou modeláciou a prirodzeným živým výrazom figúr, ktorá je v prípade lotrov obohatená o väčšiu expresivitu. Súsošie Golgoty je vlastníctvom mesta Trnava, jeho správcom je Správa kultúrnych a športových zariadení mesta.


Kalvária v Trnave je príležitostne využívaná na náboženské aktivity, vždy na Veľký piatok je cieľom tichého nesenia drevených krížov z celého mesta.

 

 

Nové články 1x za mesiac na váš eMail.

Nerozosielame spam! Prečítajte si naše podmienky použitia.

Súvisiace články

Renesančné trulice III

1.1.2. INTARZIA S RASTLINNYMI MOTIVMI
Z obdobia renesancie sa na Slovensku zachovala počtom pomerne rozsiahla skupina intarzovaných truhlíc jednotnej výtvarnej koncepcie pravdepodobne domáceho pôvodu. Jednotlivé práce spája veľa spoločných znakov týkajúcich sa okrem uplatnenia rovnakej techniky výzdoby i dekoratívnych elementov, aj ich celkového usporiadania v architektonickom členení podobnom vo všetkých truhlicach tejto skupiny.

Zásady obnovy fasád architektury 19. a počátku 20. století

Architektura 19. a 20. století je významnou součástí našeho kulturního dědictví. Vyžaduje pozornost, úctu a odbornou péči. Pro její obnovu v obecné rovině platí to samé, co pro obnovu jakýchkoliv jiných stavebních památek. Odlišnost je v tom, že architektonická tvorba dvacátého století začala pracovat s novými materiály a konstrukčními řešeními.