Nový štandard?

Obrázok k článku

Múzeum je inštitúcia, ktoré na základe prieskumu a vedeckého výskumu nadobúda predmety kultúrnej hodnoty, ktoré ako zbierkové predmety odborne spravuje, vedecky skúma a sprístupňuje verejnosti. Najväčším a jediným bohatstvom spravovaným múzeom sú autentické doklady vývoja prírody a spoločnosti a ich informačný potenciál zhodnocovaný správou, spracovaním a vedeckým skúmaním. Tieto poznatky a znalosti sú múzeá povinné na jednej strane zhromažďovať a využívať, na druhej strane poskytovať, a v prípade potreby, zbierkové predmety (autentické nosiče týchto poznatkov) aj sprístupňovať, najmä na účely štúdia.
Napriek tomu bolo vždy bádateľov v múzeu ako šafránu. Nie preto, že by nebolo čo bádať, ale buď preto, že skúmanie autentického artefaktu vyžaduje hlbšie vedomosti a väčšie skúsenosti ako bádanie v archívnych dokumentoch, alebo interné smernice sprístupnenie externému bádateľovi znemožňovali.
Bádateľ je pre múzeum zväčša prínosom, pretože prináša so svojou špecializáciou aj nové poznatky, pomáha zbierkové predmety presnejšie určiť, datovať a neraz aj explikovať. Vedenie väčšiny slovenských múzeí a aj kurátori sú si toho vedomí, a preto sa takmer nenájde študent – diplomant, ktorého primárny výskum by sa stretol s nepochopením. Niekedyí však aj motyka vystrelí.
Moja kolegyňa, študentka Katedry východoázijských štúdií UK Bratislava, si za tému svojej diplomovej práce zvolila zbierky čínskeho porcelánu na Slovensku. I keď ich na Slovensku nemáme až toľko, ešte menej máme špecialistov na túto problematiku.
Rozposlala teda žiadosti, potvrdenia, odporúčania a dočkala sa nemilého prekvapenia. Isté nemenované múzeum na jej žiadosť odpovedalo v tom zmysle, že si predmety môže prezrieť v expozícii cez sklo. Tento odborný prístup ju zmiatol, a tak sa snažila vysvetliť podstatu vedeckého prístupu
“Obavam sa, ze vzhladom k tomu, ze je to diplomova praca … nebude stacit si pozriet predmety iba cez vitrinku, ale potrebujem si jednotlive predmety osobitne nafotit z kazdej strany a aj zo spodnej strany, kedze od isteho obdobia sa porcelan znacil, takze potrebujem ho skumat blizsie, aby som ho dokazala spravne identifikovat. Preto by som Vas chcela poprosit o spristupnenie celej expozicie pod dohladom vybraneho pracovnika muzea. V pripade ak to nebude mozne, obavam sa, ze diplomovu pracu nebudem moct vypracovat.”
Odpoveď bola promptná
otvorenie vitrín s tak vzácnymi exponátmi nie je jednoduchá záležitosť. Ste ochotná zaplatiť všetky náklady s tým spojené, ako aj službu odborného pracovníka, ktorý by sa v tom čase nemohol venovať svojej práci (za ktorú je mimochodom platený), ale Vám?
a pridal sa aj štatutár, ktorý v prvej reakcii tvrdil, ževystavené sú všetky predmety, ktoré máme k dispozícii, neskôr
Nie je problém predložiť predmety z depozitára, ak tam nejaké sú…. Sprístupniť zbierkové predmety nainštalované v uzatvorenej expozícii je iná záležitosť. Asi nepoznáte expozície v múzeu.

 

Obrázok k článku
Nuž, čo k tomu dodať, skutočne odborné vyjadrenie odborného pracovníka na, pre toto múzeum, pravdepodobne štandardnej odbornej úrovni.
Nenecháme však odbornú aroganciu “otriasať našim majestátom”. To, čo je zarážajúce, je odborná nekompetentnosť zamestnanca i štatutára múzea. Kolegyňa v žiadosti jasne formulovala požiadavku. Hľadám čínsky porcelán. Kvalifikovaná odpoveď hodná dvadsiateho prvého storočia by mala znieť:
“Vážená, naše múzeum spravuje zbierku umeleckého remesla Číny a Japonska, ktorú tvorí 342 zbierkových predmetov. Predmetov čínskej proveniencie je 97 ks, z čoho 27 je vyrobených z porcelánu. Väčšina z nich (23 exponátov) je vyinštalovaných v expozícii a 4 zbierkové predmety sú v depozitári. Na požiadanie pošleme rešerš 0,04 € za položku (spolu 1,08 €), prípadne katalógové záznamy 0,10 € za položku (spolu 2,70 €) s obrazovou dokumentáciou 0,50 € za položku (spolu 27€). Úhrnný poplatok za obrazovú dokumentáciu je orientačný, pretože niektoré zbierkové predmety majú väčšiu obrazovú dokumentáciu. Ceny sú v zmysle platného cenníka služieb, ktorý nájdete na našej webovej stránke. V prípade, že budete potrebovať prezrieť predmety osobne, treba dohodnúť návštevu vopred a vybaviť si bádateľský list (študentský poplatok 5 €). Záverom si Vás dovoľujeme upozorniť na katalóg našej orientálnej zbierky, ktorý vyšiel knižne.”
Čo je to za správcu nášho kultúrneho dedičstvo, ktorý sa na jednej strane hrdí, že má zbierky v CEMUZ, a na druhej nevie, či má konkrétny zbierkový predmet v depozitári alebo v expozícii.
A kolegyňa? Zatiaľ bez problémov absolvovala orientálne zbierky v Betliari a chystá sa bádať na Červenom Kameni.

[mailpoet_form id="1"]

Súvisiace články

Začiatky Slovenského národného múzea

Začiatky Slovenského národného múzea (SNM) sú spojené s úsilím slovenského národa o národnú emancipáciu a sebaurčenie. SNM nadväzuje na tradície Múzea Matice slovenskej a Múzea Národného domu v Martine, ktoré rozvíjala Muzeálna slovenská spoločnosť. Tieto úsilia vyvrcholili r.1908 otvorením prvej stálej expozície v Martine v budove postavenej z národnej zbierky. Múzeum si od začiatku budovalo zbierky archeologické, etnografické, historické, numizmatické, umeleckohistorické, výtvarné a prírodovedné.

Slovenské národné múzeum

Začiatky Slovenského národného múzea (SNM) sú spojené s úsilím slovenského národa o národnú emancipáciu a sebaurčenie. SNM nadväzuje na tradície Múzea Matice slovenskej a Múzea Národného domu v Martine, ktoré rozvíjala Muzeálna slovenská spoločnosť.

Vlastivedné múzeum v Galante oslavuje štyridsiatku

Vlastivedné múzeum v Galante v tomto roku oslavuje 40. výročie svojho vzniku. Ako agentúru SITA informoval riaditeľ múzea Jozef Keppert, za celú dobu existencie sa im podarilo zhromaždiť viac ako 20-tisíc zbierkových predmetov, ktoré dokumentujú históriu a ľudovú kultúru okresu Galanta. Prevažná časť je súčasťou etnologickej zbierky, obsahuje napríklad ľudový odev či náradie, najmä z galantského regiónu. Ďalšie predmety sú zaradené do historickej, umeleckej a archeologickej zbierky. Mnohé zbierkové rarity však ešte len čakajú na reštaurovanie. Súčasťou osláv 40. výročia bude aj výstava, ktorú otvoria 10. novembra. Návštevníkom ponúkne výber toho najlepšieho zo zbierok múzea. “Verejnosť doteraz nemala možnosť vidieť napríklad predmety nájdené pri archeologickom výskume v Gáni,” uviedol Keppert.

V trnavskom múzeu chýbajú ďalšie umelecké predmety

BRATISLAVA/TRNAVA 20. októbra 2004 (SITA) – V Západoslovenskom múzeu v Trnave chýbajú ďalšie umelecké predmety. Ešte v marci zmizli z múzea predmety za zhruba milión korún a ako agentúru SITA informoval zástupca trnavského policajného hovorcu Viktor Plézel, v pondelok pracovníčka múzea oznámila ďalšiu krádež umeleckých predmetov.

Múzeum školstva a pedagogiky oslavuje 40. výročie založenia

Štyridsiate výročie od svojho založenia si v týchto dňoch pripomína Múzeum školstva a pedagogiky v Bratislave. Pri tejto príležitosti predstavilo dve nové publikácie o školských nástenných tabuliach a školských medailách. Pracovníci múzea vo forme katalógu predstavujú časť zbierkového fondu. Eva Zacharová spracovala niekoľko desiatok nástenných tabúľ pre rozličné vyučovacie predmety a Vladimír Michalička sa zameral na medaily stredných a vysokých škôl ako jednu z menej známych oblastí dejín školstva.

Odpovede

  1. Musim povedat, ze ja som sa s

    Musim povedat, ze ja som sa s takymto pristupom v muzeach nastastie nestretol. Vzdy ked som sa potreboval dostat k zbierkovym predmetom, nebol to problem. Ci to bolo tym, ze som badal v muzeach, ktore som poznal, alebo pracovnici z nejakeho dovodu poznali mna, alebo tym, ze ked som sa predstavil a spomenul ze pracujem aj pre Obnova.sk pracovnici mali vatsiu doveru.

     

    Ktovie mozno sa vsak casy menia a muzea sa zacinaju spravat komercne. Prave som na TA3 videl reportaz o tom ako posobi volny pondelkovy vstup na trzby muzeii.

  2. ..a prečo nedať aj meno alebo

    ..a prečo nedať aj meno alebo názov ? nech sa aspoň  trochu zahanbia…alebo nabudúce zdvihnú zadkom aby sa za nich deti nemuseli hanbiť. Ja mám skúsenosť z muzea …dopracoval som sa až k ” architektovi”  čo to mal na starosti /nie tetka čo to strážila /  a chcel som vidieť tie exponáti aj z druhej strany , pochopil som, že to nemože robiť pre každého ale chcel som napr aby to bolo dané pred sko alebo kus zrkadla..bol by hneď dvojnásobný počet strán, mohol byť vidieť celý artefakt aj zo zadnej ….On , že to by mu pokazilo grafickú líniu výstavy../ expozície/ a ja som si pomyslel, že kam by sa mu mala grafická línia strčiť. To bolo cca pred 30 rokmi ..s 20 roč synom som si to prezrel, že toto je toto ..odovzdávam ďalšiemu pokoleniu čo viem..a tie isté predmaty bez zmeny po 30 rokoch . Som smutný, že tá graf. línia by mu zo zadku trčala ešte aj teraz , alebo sme až tak zle s fondom v depozit. že niet čo vystaviť nového po desiatkach rokov?? alebo neochota pracovníkov nieto na reštaur vecí z depozitu ale ani na “oprášenie” starých kusov?

     

    Ked sa mi dostane nová knižka , alebo kalendár s touto thématikou, prelistujem a “skontrolujem, kolko kusov už poznám z inej literat.  ..zas niet už iného alebo stále dokola cirkujule to isté už publikované, je to jednoduchšie ?

     

     

  3.    Pretože vedľa v diskusii

       Pretože vedľa v diskusii “Kopčany Kostol sv. Margity Antiochijskej” dal Orgon tip na Zborník,  v ktorom ma zaujal článok o historických hoblíkoch, išiel som tie svoje ihneď ofotiť. Tým prezrádzam, že som zo stolárskej rodiny. Ale keď sa tu hovorí o múzeách, možno sa nejaké ozve, aby som mu ich daroval. Myslím, že sa tvorilo nejaké priemyselné múzeum v bratislavských kasárňach, či sa mýlim?  Väčšina tých hoblíkov je z rokov cca 1935. Nič moc, ale aj porcelán spred 200 rokov bol vtedy nič moc. 

  4. Trochu mimo temy: v zboniku

    Trochu mimo temy: v zboniku sa o hoblikoch pise:

     

    Na druhom mieste chceme pripomenúť že jestvujú cenné artefakty, ktorými sa už
    dávno nepracuje. Takéto kultúrne pamiatky odborným nedeštruktívnym výskumom (napríklad
    počítačovou tomografiou) môžeme zaradiť do dvoch skupín. Do prvej skupiny
    môžeme zaradiť nástroje ktoré sú spôsobilé pre výkon práce a do druhej nástroje ktoré
    už nemôžu vykonávať svoju pôvodnú funkciu a to predovšetkým vzhľadom k zaisteniu
    bezpečnosti a zdravia pri práci a k zamedzeniu nebezpečenstva poruchy nástroja a obrobku
    pri práci. Takým nástrojom reštaurátor môže vrátiť a uchovať muzeálnu a zberateľskú
    hodnotu, ktorá môže byť pre ctiteľov remesla koníčkom a zároveň veľkým
    potešením.

     

    Ja z potesenim porusujem pravidla  bezpecnosti a u nas vo firme pracujeme so starozitnymi hoblikmi, ktore zhanam kde kade.
     

  5. Hmmm, ten kto má skúsenosti s

    Hmmm, ten kto má skúsenosti s touto skvelou inštitúciou a najmä jej pani riaditeľkou sa absolútne nediví. Svojho času sa táto inštitúcia pýšila superlatívom najväčšieho regiónálneho múze na Slovensku. O jeho úrovni čosi napovedá aj úroveň muzejného vebu :P, ale meno pani riaditeľky tam len tak lahko nenájdete :). Nič prekvapivé, teiž by som sa tým príliš nechválil.

    http://zsmuzeum.sk/sk

  6. S potešením môžem ctenému

    S potešením môžem ctenému publiku  oznámiť, že moja kolegyňa, študentka Katedry východoázijských štúdií UK Bratislava sa chystá na obhajobu svojej diplomovej práce venovanej zbierkam čínskeho porcelánu na Slovensku. Po nedobrej skúsenosti ju s otvorenou náručou prijalo SNM-Múzeum Červený Kameň, ktorého štyria zamestnanci (pána riaditeľa nerátam) sa jej bezplatne venovali a umožnili je štúdium predmetov nielen cez sklo.

    Študentka má, na slovenské pomery, výnimočnú diplomovku a múzeum bezplatne spracovaný fond čínskeho porcelánu. Ako hovoria bratia Česi “Kdo umí, umí…”

    Gratulujem!

Comments are closed.