Nahradili bleskom zničený kríž

KOŠICE – Kamenárski majstri zo združenia pre reštaurovanie a obnovu pamiatok Villard osadili včera na Kaplnke sv. Michala približne meter vysoký andezitový kríž. Nahradili ním už raz zreštaurovaný južný kríž, do ktorého vlani udrel blesk. Pomocou žeriavu vymenili aj bleskom zničené kamenné ukončenie strechy. Kaplnka sv. Michala, patróna mŕtvych, je súčasťou areálu gotického Dómu sv. Alžbety a pochádza pravdepodobne z prvej polovice 14. storočia. Jej spodná časť slúžila ako ossarium – miesto na ukladanie kostí zomrelých. Naposledy kaplnku rekonštruovali začiatkom 20. storočia. Od konca 90. rokov začala opätovná obnova interiéru i exteriérov, ktorú by mali dokončiť na jeseň budúceho roka. (tasr)

zdroj: Sme.sk | http://www.sme.sk/clanok.asp??rub=print_spreg&cl=983642

Nové články 1x za mesiac na váš eMail.

Nerozosielame spam! Prečítajte si naše podmienky použitia.

Súvisiace články

Galéria NOVA

Galéria NOVA vznikla koncom roku 1990 a je najstaršou súkromnou galériou na Slovensku. Jej výstavný priestor sa nachádza priamo pod Michalskou bránou v centre Bratislavy. Medzi hlavné ciele galérie NOVA patria prezentácia najvýznamnejších trendov v súčasnom výtvarnom umení. Galéria NOVA sa hlavne orientuje a podporuje umelcov, ktorí sa venujú tvorbe sklenných objektov v duchu tradície Ciglerovej sklárskej školy.

Kaplnka svätého Michala v Košiciach

Helena Haberlandová

Výnimočnosť architektúry Kaplnky sv. Michala v Košiciach a postupné nálezy jej freskovej výzdoby počas 19. storočia lákali vtedajších odborníkov, ktorí postupne realizovali menej rozsiahle a rozsiahlejšie rekonštrukcie objektu. Niektoré práce boli nevyhnutné, ako napríklad čiastková rekonštrukcia v roku 1821, kedy bolo opravené teleso vežičky kaplnky a ďalšie detaily.

Renesančné trulice III

1.1.2. INTARZIA S RASTLINNYMI MOTIVMI
Z obdobia renesancie sa na Slovensku zachovala počtom pomerne rozsiahla skupina intarzovaných truhlíc jednotnej výtvarnej koncepcie pravdepodobne domáceho pôvodu. Jednotlivé práce spája veľa spoločných znakov týkajúcich sa okrem uplatnenia rovnakej techniky výzdoby i dekoratívnych elementov, aj ich celkového usporiadania v architektonickom členení podobnom vo všetkých truhlicach tejto skupiny.

Renesančné trulice VI

2. TRUHLICE CUDZEJ PROVENIENCIE

Truhlice pochádzajúce z oblastí ležiacich mimo nášho územia sa na Slovensko dostali predovšetkým vďaka zberateľskej vášni niektorých predstaviteľov významných šľachtických rodov. Medzi nimi sú touto záľubou známi najmä Pálffyovci, ktorí svojimi zberateľskými aktivitami obohatili o taliansky renesančný nábytok napríklad hrad Červený Kameň, či Bojnický zámok, alebo Andrássyovci, ktorých zberateľstvu podobne vďačí múzeum vytvorené v priestoroch kaštieľa v Betliari.