V Považskom múzeu výber porcelánu, striebra, skla i nábytku

Prezentovať výber z bohatej kolekcie porcelánových a strieborných predmetov z historického fondu Považského múzea v Žiline je cieľom výstavy Krehká krása, ktorá je sprístupnená v priestoroch tohto múzea do 6. januára. Porcelánové predmety predstavujú nielen ucelené kávové servisy, ale i šálky s podšálkami, rôzne taniere, tanieriky, kanvice na kávu, kanvičky na mlieko, cukorničky, misy, misky, nádoby na omáčku i nádobky na horčicu, pri ktorých nemohla chýbať naberačka i ďalšie exponáty. Ukážky porcelánu pochádzajú najmä z českých tovární na porcelán. Návštevníkov múzea môže upútať napríklad aj jedálenská súprava s takzvaným cibuľovým vzorom, ktorú vyrobila porcelánka Dubí u Teplic. Tento pôvodne čínsky dekór použitý okolo roku 1740 v Meissene začala vyrábať po získaní licencie na začiatku 20. storočia. Exponáty reprezentujú aj výrobky nemeckých a maďarských tovární. Súčasťou šľachtických a meštianskych interiérov boli približne od 40. rokov 19. storočia do polovice 20. storočia.

Strbrieborné a postriebrené predmety sú zastúpené početnými ukážkami príborov, nechýbajú podnosy, misy, kanvice i doplnky stolovania. Medzi tie patria krúžky na servítky, figurálne soľničky, kliešte na cukor, strieborný varič na vajíčka či stolový zmeták s lopatkou. Výstavu dotvára aj produkcia keramických predmetov kremnickej kameniny s typickým podnosom na ovocie a taniermi s motívom čerešní, ďalej secesné sklo v ružovom i čírom prevedení, kovové predmety, ako aj ukážky dobového nábytku z obdobia od polovice 19. storočia po prvú tretinu 20. storočia. Takto sa tu predstavuje napríklad súbor nábytku v slohu biedermeir, secesná sedacia súprava alebo ukážka jedálenského nábytku z meštianskych domácností.

Nové články 1x za mesiac na váš eMail.

Nerozosielame spam! Prečítajte si naše podmienky použitia.

Súvisiace články

Renesančné trulice VI

2. TRUHLICE CUDZEJ PROVENIENCIE

Truhlice pochádzajúce z oblastí ležiacich mimo nášho územia sa na Slovensko dostali predovšetkým vďaka zberateľskej vášni niektorých predstaviteľov významných šľachtických rodov. Medzi nimi sú touto záľubou známi najmä Pálffyovci, ktorí svojimi zberateľskými aktivitami obohatili o taliansky renesančný nábytok napríklad hrad Červený Kameň, či Bojnický zámok, alebo Andrássyovci, ktorých zberateľstvu podobne vďačí múzeum vytvorené v priestoroch kaštieľa v Betliari.

Renesančné trulice III

1.1.2. INTARZIA S RASTLINNYMI MOTIVMI
Z obdobia renesancie sa na Slovensku zachovala počtom pomerne rozsiahla skupina intarzovaných truhlíc jednotnej výtvarnej koncepcie pravdepodobne domáceho pôvodu. Jednotlivé práce spája veľa spoločných znakov týkajúcich sa okrem uplatnenia rovnakej techniky výzdoby i dekoratívnych elementov, aj ich celkového usporiadania v architektonickom členení podobnom vo všetkých truhlicach tejto skupiny.

Renesančné trulice II.

SLOVENSKÉ RENESANČNÉ TRUHLICE

Na Slovensku bola truhlica, podobne ako v iných krajinách, pre svoje univerzálne využitie niekoľko storočí najrozšírenejším typom nábytku. Práve truhlica je zrejme aj najstarším zachovaným slovenským nábytkom. Spočiatku bola vytváraná z jedného kusa vydlabaného pňa bez nôh, s vekom a železným kovaním s držadlami uľahčujúcimi jej uchopenie, keďže tieto truhlice boli prenosné. Najstaršie zachované typy prenosných truhlíc pochádzajú zo 14. storočia.

Nábytkárske firmy

Internetové odkazy na firmy zaoberajúce sa Nábytkom a Interierovým Designom.
V pripade zaujmu prenajat si lukrativny priestor na reklamu na Obnova.sk nas prosim kontaktujte na reklama@obnova.sk, alebo na 0907-344-743 Michal Hrčka (autor Obnova.sk).