Majstrovské dielo zo zbierok SNG

Na šírku komponovaný reliéf Poslednej večere v bohatom boltcovom ráme pochádza z kostola sv. Jána Evanjelistu vo Veľkej. Vznikol pravdepodobne v 60. rokoch 17. storočia za pôsobenia farára Michala Noscovia ako súčasť nového zariadenia chrámu patriaceho vtedy evanjelikom. Výjav Poslednej večere je zachytený okolo pozdĺžneho stola v tradičnom ikonografickom type rozšírenom už od 10. storočia. Autorom reliéfu, inšpirovaného zrejme staršou grafickou predlohou, je Pavol Gross st., zakladateľ ranobarokovej sochárskej dielne v Spišskej Sobote. Táto pôvodne polychrómovaná drevorezba s nezvyčajným využitím autorských perforácií materiálu bola v minulosti viackrát opravovaná. Výstava dokumentuje priebeh a výsledky posledného reštaurovania a ponúka aj zaradenie diela v rámci širšieho kontextu rezbárskej tvorby 17. storočia.

Pavol Gross st.: Posledná večera, reliéf, 60. roky 17. storočia
Vodné kasárne 1. poschodie, rizalit
Od 24. júna 2003 – do februára 2004
Reštauroval akad. soch. Štefan Poljak (2001-2002), kurátorka Katarína Chmelinová

Stále expozície
SNG, Vodné kasárne

Staré európske umenie 16. – 18. storočia
Gotické umenie Slovenska
Barokové umenie na Slovensku
Umenie 19. storočia na Slovensku

Zdroj: SNG

Nové články 1x za mesiac na váš eMail.

Nerozosielame spam! Prečítajte si naše podmienky použitia.

Súvisiace články

VÝROČNÁ SPRÁVA SNK za rok 2000

4 ČINNOSTI (PRODUKTY) ORGANIZÁCIE A ICH NÁKLADY 4.1 Ústav knižničných fondov 4.1.1 Stále činnosti: Akvizícia všetkých typov dokumentov, budovanie fondu študovní a príručných knižníc, budovanie databázy dodávateľov, deziderát a nahlásených kníh, Nákupná a oceňovacia komisia, Akvizičná komisia, budovanie vzájomných výmenných vzťahov v rámci MVD, získavanie dokumentov podľa požiadaviek zahraničných partnerov, tvorba ponukových zoznamov multiplikátnych a neprofilových dokumentov, správa fondu MVD, správa majetkovoprávnej evidencie…

Renesančné trulice VI

2. TRUHLICE CUDZEJ PROVENIENCIE

Truhlice pochádzajúce z oblastí ležiacich mimo nášho územia sa na Slovensko dostali predovšetkým vďaka zberateľskej vášni niektorých predstaviteľov významných šľachtických rodov. Medzi nimi sú touto záľubou známi najmä Pálffyovci, ktorí svojimi zberateľskými aktivitami obohatili o taliansky renesančný nábytok napríklad hrad Červený Kameň, či Bojnický zámok, alebo Andrássyovci, ktorých zberateľstvu podobne vďačí múzeum vytvorené v priestoroch kaštieľa v Betliari.

Renesančné trulice III

1.1.2. INTARZIA S RASTLINNYMI MOTIVMI
Z obdobia renesancie sa na Slovensku zachovala počtom pomerne rozsiahla skupina intarzovaných truhlíc jednotnej výtvarnej koncepcie pravdepodobne domáceho pôvodu. Jednotlivé práce spája veľa spoločných znakov týkajúcich sa okrem uplatnenia rovnakej techniky výzdoby i dekoratívnych elementov, aj ich celkového usporiadania v architektonickom členení podobnom vo všetkých truhlicach tejto skupiny.