Majstrovské dielo zo zbierok SNG

Na šírku komponovaný reliéf Poslednej večere v bohatom boltcovom ráme pochádza z kostola sv. Jána Evanjelistu vo Veľkej. Vznikol pravdepodobne v 60. rokoch 17. storočia za pôsobenia farára Michala Noscovia ako súčasť nového zariadenia chrámu patriaceho vtedy evanjelikom. Výjav Poslednej večere je zachytený okolo pozdĺžneho stola v tradičnom ikonografickom type rozšírenom už od 10. storočia. Autorom reliéfu, inšpirovaného zrejme staršou grafickou predlohou, je Pavol Gross st., zakladateľ ranobarokovej sochárskej dielne v Spišskej Sobote. Táto pôvodne polychrómovaná drevorezba s nezvyčajným využitím autorských perforácií materiálu bola v minulosti viackrát opravovaná. Výstava dokumentuje priebeh a výsledky posledného reštaurovania a ponúka aj zaradenie diela v rámci širšieho kontextu rezbárskej tvorby 17. storočia.

Pavol Gross st.: Posledná večera, reliéf, 60. roky 17. storočia
Vodné kasárne 1. poschodie, rizalit
Od 24. júna 2003 – do februára 2004
Reštauroval akad. soch. Štefan Poljak (2001-2002), kurátorka Katarína Chmelinová

Stále expozície
SNG, Vodné kasárne

Staré európske umenie 16. – 18. storočia
Gotické umenie Slovenska
Barokové umenie na Slovensku
Umenie 19. storočia na Slovensku

Zdroj: SNG

Nové články 1x za mesiac na váš eMail.

Nerozosielame spam! Prečítajte si naše podmienky použitia.

Súvisiace články

Zreštaurovaný barokový organ sa opäť rozozvučí

POPRAD 18. januára 2001 (SITA) – Necelé štyri mesiace trvalo reštaurovanie barokového organu v kostole sv. Juraja v mestskej časti Popradu Spišskej Sobote. V nedeľu o 16:00 sa v kostole uskutoční slávnostný koncert, na ktorom predstavia celú šírku a rozsah zreštaurovaného organu, uviedol pre agentúru SITA správca rímsko-katolíckej farnosti v Spišskej Sobote Michal Lipták.

Majstrovské diela umenia 20. storočia zo zbierok SNG

Koncepcia reprezentatívneho výberu diel vychádza zo zámeru predstaviť najvýznamnejšie obsahové, formálne a významové okruhy, tendencie a štýlové metamorfózy v časovom slede jednotlivých desaťročí: od prežívania estetiky akademizmu, luminizmu, secesiou poznačeného symbolizmu, cez vznik a konštituovanie monumentalizačného úsilia národnej moderny…

Majstrovské diela umenia 20. storočia zo zbierok SNG

Koncepcia reprezentatívneho výberu diel vychádza zo zámeru predstaviť najvýznamnejšie obsahové, formálne a významové okruhy, tendencie a štýlové metamorfózy v časovom slede jednotlivých desaťročí: od prežívania estetiky akademizmu, luminizmu, secesiou poznačeného symbolizmu, cez vznik a konštituovanie monumentalizačného úsilia národnej moderny, jej rozvoj a obohatenie o avantgardné impulzy v 30. rokoch, prínos výtvarnej generácie obdobia vojny vyznievajúci ešte v 50. rokoch, progresívne neoavantgardné úsilia 60. rokov, viac-menej alternatívne podoby výtvarného umenia obdobia totality, tzv. novej maľby a sochy 80. rokov ako i multimediálne snahy záveru 20. storočia.

Renesančná zvonica vo Vrbove

Zvonica vo Vrbove bola postavená pravdepodobne ešte v 16. storočí v gotickom štýle. Neskôr, v roku 1644, bola renesančné prestavaná a dostala súčasnú podobu. Zvonicu opravovali už v roku 1726 a neskôr v roku 1971, kedy bola reštaurovaná výzdoba fasády. Po 40 rokoch od poslednej rekonštrukcie však zvonica bola už v dosť zlom stave. Srdcom zvonice sú tri zvony, ktoré nesie drevená zvonová stolica. Najstarší zvon pochádza zo 14. storočia a uliali ho v najvýznamnejšej gotickej zvonolejárskej dielni v Spišskej Novej Vsi. Rovnakého pôvodu je aj veľký zvon z roku 1515. Tretí zvon uliali v roku 1653 v Prešove. Malý zvon, ktorý sem v roku 1922 priniesli z Ľubických kúpeľov, sa nepoužíva.