K dreveným kostolíkom v Zemplíne

Poloha: Bukovské vrchy – južná časť. Východiskový bod: Uličské Krivé, zastávka SAD, parkovisko. Cieľový bod: Topoľa, zastávka SAD, parkovisko. Časový rozvrh: Uličské Krivé – Pod Vežou 3/4 h – Ruský Potok 3/4 h – Pod Kýčerou 1 h -Topoľa 1 1/4 h. Spolu: 3 3/4 h. Prevýšenie: 406 m.

Náročnosť: Stredne náročná trasa vedúca k trom dreveným kostolíkom, ktoré sú spolu s ostatnými drevenými kostolíkmi (cerkvami) charakteristickým prvkom horného Zemplína. Fyzická náročnosť spočíva v prechode cez horské chrbty.

Základná trasa: Výlet k dreveným kostolíkom začneme v Uličskom Krivom (284 m). Dominantou obce je drevený gréckokatolícky kostol sv. Michala Archanjela nachádzajúci sa v jej strede pri hlavnej ceste.
Pochádza z roku 1718 a v najbližšom okolí je jediným dreveným kostolíkom, v ktorom sa slúžia bohoslužby. Trojpriestorovú zrubovú stavbu postavili na nízkych kamenných základoch. Ikonostas pochádza z 18., niektoré ikony sú zo 16. storočia.

Od kostola sa vyberieme bočnou ulicou severozápadným smerom, pričom až do konca túry sledujeme modré turistické značky. Za dedinou smeruje doprava po okraji porastu poľná cesta, na ktorej na ďalšom rázcestí zahneme doľava. Onedlho z nej odbočíme vpravo do lesa.
Po pomerne dlhom stúpaní nás značky povedú vľavo po miestami zarastenom chodníku k rázcestiu Pod Vežou (510 m). Od posedu na rázcestí odbočíme vpravo do lesného prieseku. Pomedzi brezy a liesky klesneme zarasteným skalnatým chodníkom na rozľahlú lúku. Po jej okraji sa popri stĺpoch elektrického vedenia dostaneme do stredu Ruského Potoka (443 m).

krive

Za mostom odbočíme doprava a prídeme k drevenému gréckokatolíckemu kostolu sv. Michala Archanjela. Trojpriestorová zrubová stavba má dvojstupňovú sedlovú strechu. Kostol a ikonostas v interiéri pochádzajú z roku 1740. Vzácnosťou sú liturgické knihy vytlačené cyrilikou. Za kostolom pokračujeme po ceste vľavo hore nad dedinu.

Na rázcestí Pod Kýčerou (690 m) na hranici Národného parku Poloniny sa stúpanie končí. Chodník na chvíľu vychádza z lesa na lúku. Pozor: nepokračujeme hore po lúke, slabo viditeľná modrá značka smeruje späť do lesa. Po mierne klesajúcom chodníku sa napojíme na lesnú cestu a vzápätí odbočíme vpravo strmo dole. Za hranicou národného parku sa zľava pripojíme k asfaltovej ceste, ktorá nás dovedie na dolný koniec Topole (393 m). Prejdeme cez most a odbočíme doprava do stredu obce ku kostolíku.

V strede obce stojí pamätník venovaný rodákovi a národnému buditeľovi Ukrajincov a Rusínov Alexandrovi Duchnovičovi (1803 – 1865).

(Turistický sprievodca Východné Karpaty – Vihorlatské vrchy z edície S batohom po Slovensku)

Viac sa dočítate v novom turistickom sprievodcovi “Východné Karpaty (Vihorlatské vrchy)”, ktorý vyšiel vo vydavateľstve DAJAMA v slovenskom a poľskom jazyku. Vydavateľstvo DAJAMA, Ľubľanská 2, 831 02 Bratislava, tel. 02/4463 1702, info@dajama.sk, www.dajama.sk

Zdroj: Denník www.sme.sk

Nové články 1x za mesiac na váš eMail.

Nerozosielame spam! Prečítajte si naše podmienky použitia.

Súvisiace články

Drážovský kostolík

Ak ste cestovali do Nitry, všetko ste už vybavili, je nádherný slnečný deň a ešte sa vám nechce ísť domov, choďte sa pozrieť na Drážovský kostolík. To je ten, ktorý je zobrazený na našej 50 korunovej bankovke.

Drevená cesta ku kostolíkom

V Hunkovciach v okrese Svidník pred dreveným chrámom z 18. storočia otvorili v utorok 27. mája 2008 letnú turistickú sezónu. Pri tejto príležitosti odovzdajli do užívania cestné smerové značenie upozorňujúce na Karpatskú drevenú cestu označujúcu smerovanie k jednotlivým dreveným kostolíkom.

Nová zberateľská minca pripomína drevené kostoly

Slovensko bude mať novú zberateľskú mincu, od pondelka sa začína predávať strieborná minca v nominálnej hodnote desať eur s tematikou Svetové kultúrne dedičstvo UNESCO – Drevené chrámy v slovenskej časti karpatského oblúka. Autorom návrhu mince je Patrik Kovačovský. V kremnickej mincovni by mali vyrobiť tridsaťtisíc mincí. Zberateľskú mincu budú predávať len zmluvní partneri NBS, ktorých zoznam je uverejnený na internetovej stránke NBS. Agentúru SITA o tom informovala hovorkyňa NBS Jana Kováčová.

Nový cyklochodník spojí dve kultúrne pamiatky

Slovenskú obec Červený Kláštor a poľskú obec Śromowce Niźne spojí cykloturistický chodník. „Prešiel nám projekt v rámci slovensko-poľskej spolupráce, ktorý spojí dve kultúrne ustanovizne, a to drevený kostolík v Śromowciach Niźnych a Kláštor kartuziánov v Červenom Kláštore,“ povedal pre SITA starosta obce Červený Kláštor Štefan Džurný.