Na obnovenej lesnej železnici vypravia motorák

Po takmer štyridsiatich rokoch bude v Oravskej Lesnej po obnovenej lesnej železnici opäť premávať vláčik. Namiesto dreva však bude voziť turistov. Oravské múzeum totiž dokončilo obnovu zvyškov oravskej časti niekdajšej Kysucko-oravskej lesnej úvraťovej železnice a v sobotu 31. mája 2008 ju sprístupní verejnosti.Úzkorozchodná lesná železnička by mala pozdvihnúť turistický ruch v Oravskej Lesnej a jej okolí. Riaditeľka Oravského múzea Mária Jagnešáková očakáva, že časom sa tento historický technický skvost stane po Oravskom hrade druhou najnavštevovanejšou atrakciou múzea. Na projekt revitalizácie lesnej úzkorozchodnej železnice Orava – Kysuce spájajúcej oravský a severopovažský región získali z eurofondov 22 mil. Sk, z vlastných prostriedkov pridalo Oravské múzeum šesť miliónov a jej zriaďovateľ – Žilinský samosprávny kraj – prispel sumou 10 mil. Sk.

Program otvorenia lesnej železnice a expozície sa začne o 10:00 v miestnej časti Oravskej Lesnej – Tanečník. Jeho súčasťou bude jazda motorovou lokomotívou na 3,5 km dlhej trati medzi stanicami Tanečník a Sedlo Beskyd, ukážky nakladania dreva, rozprávanie o živote drevorubačov, odborný seminár Prítomnosť a minulosť úzkorozchodných železníc, sv. omša, ochutnávky lesníckej a goralskej kuchyne, remeselnícky jarmok a kultúrny program Keď odfúkne lokomotíva.

Oravskú lesnú železnicu dal postaviť Oravský komposesorát v roku 1918. Viedla z Oravskej Lesnej cez Zákamenné do Lokce a umožnila vyvážať drevo z lesných správ Oravského komposesorátu s centrom v Mútnom a Zákamennom. V roku 1926 prepojil Oravskú lesnú železnicu s obdobnou traťou na Kysuciach, keďže tá mala priame spojenie s veľkou, strategicky dôležitou Košicko-bohumínskou železnicou. Prepojovací úsek mal 8 km, vysoké prevýšenie na vrchu Beskyd prekonávali vlakové súpravy unikátnym tzv. úvraťovým systémom, ktorý nemal obdoby v celej Európe. V čase svojho rozmachu mala Kysucko-oravská lesná úvraťová železnica dĺžku približne 110 kilometrov. V 60-tych rokoch 20. storočia začala dopravu dreva po železnici vytláčať lacnejšia nákladná automobilová doprava. A tak bola v januári 1969 prevádzka na železnici zrušená, stavbu začali ľudia rozoberať.

Keby neboli kompetentné úrady vyhlásili v roku 1972 úsek trate Chmúra – Beskyd – Tanečník za národnú kultúrnu pamiatku, neostala by po Kysucko-oravskej lesnej železnici, zvážajúcej drevo z oravských a kysuckých dolín, ani stopa. Z niekdajších 110 kilometrov sa zachovalo osem, na oravskej strane úsek Sedlo Beskyd – stanica Tanečník.

O záchranu chátrajúcej pamiatky sa spočiatku starali predovšetkým dobrovoľníci v rámci akcie Strom života. V roku 1986 prevzalo správu zachovaného úseku Oravské múzeum a od roku 2003 začalo systematické práce na obnove lesnej železnice.

Nové články 1x za mesiac na váš eMail.

Nerozosielame spam! Prečítajte si naše podmienky použitia.

Súvisiace články

Deň železnice vo Vychylovke

Prezentačná akcia Deň železnice sa uskutoční v nedeľu, 25. mája 2008, v Múzeu kysuckej dediny v Novej Bystrici – Vychylovke. Na úzkorozchodnej historickej lesnej úvraťovej železnici budú napríklad premávať v tento deň aj dva parné rušne, vyrobené v rokoch 1909 a 1916.

Úvraťová železnička dosiahla rekordnú návštevnosť

Úvraťová železnička v kysuckej Vychylovke dosiahla tento rok rekordnú návštevnosť. Historická Kysucko-oravská lesná železnica previezla od mája do novembra takmer 32-tisíc ľudí. Agentúru SITA o tom informovala manažérka Kysuckého múzea Lenka Jancová. V nasledujúcej sezóne chce múzeum zatraktívniť železnicu o nové hnacie prevádzkové vozidlo. Od žilinskej krajskej samosprávy dostalo do užívania drezinu na prevoz desiatich cestujúcich a vodiča.

Najobľúbenejším podujatím Turzovské slávnosti

Pamiatky či atrakcie Oravského múzea navštívilo za ostatných päť rokov viac ako milión ľudí. Pravidelne najvyhľadávanejším je Oravský hrad, ktorého bránami prešlo vlani 173 tisíc návštevníkov. Najobľúbenejším podujatím na hrade sú už tradične Turzovské slávnosti, Rozprávkový svet a nočné prehliadky, expozičnou novinkou hradu je etnografická výstava Oravské zemianstvo. Oravskú lesnú železnicu, ktorá premáva ešte iba dve sezóny, minulý rok vyskúšalo 16 tisíc turistov. Vďaka svojpomocne pripravenému pluhu spustili od decembra aj skúšobnú zimnú prevádzku. “V tomto roku je našou ambíciou inovovať a kreatívne zhodnocovať všetky podujatia Oravského múzea a pokračovať v nastolených trendoch”, povedala riaditeľka múzea Mária Jagnešáková. V prípade schválenia projektu chce múzeum za pomoci eurofondov renovovať Thurzové podkrovie Oravského hradu, celkové náklady odhadujú na zhruba 622 tisíc eur.

Pri údržbe úvraťovej železničky pomáhajú aj dobrovoľníci

Pri údržbe historickej lesnej úvraťovej železničky vo Vychylovke na Kysuciach už 14 rokov pomáhajú aj dobrovoľníci zo Slovenska, Čiech a Moravy. Nadšenci z občianskeho združenia Klub romantikov úzkorozchodnej železnice Oravy a Kysúc (KRÚŽOK) práve v týchto dňoch opravujú trať. „Pomáhajú hlavne pri výmene podvalov, ale aj pri podbíjaní a čistení okolia trate a priepustov. Krúžkari tu chodia už niekoľko rokov, stretnú sa tu Slováci, Česi, Moraváci. Niektorí chodia pravidelne a máme s nimi priateľské vzťahy, niektorí sú tu prvýkrát. Sú medzi nimi študenti, dokonca aj nádejní mladí študenti medicíny, ale prichádzajú aj celé rodiny,“ povedala vedúca správy Historickej lesnej úvraťovej železnice vo Vychylovke Janka Berešová. Vo Vychylovke sa Kysucké múzeum stará okrem úvraťovej železničky aj o Múzeum kysuckej dediny. Na údržbe skanzenu majú zásluhu i členovia Mládežníckej organizácie PäťPé, ktorí tento rok namaľovali šindľové strechy a vyčistili areál.