Hlavou dolu

16 voľných grafických listov zobrazuje umučenie jezuitských misionárov. Ich mená, miesto a dátum smrti uvádza latinský nápis v spodnej časti listu. Výjavy pôvodne ilustrovali knihu Societas Iesu usque sanguinis et vitae profusionem in Europa, Asia, America… (Praha 1678) českého jezuitu Mateja Tannera, v ktorej zaznamenal ich osudy.
Zavesenie tela na šibenicu hlavou dolu nad jamu patrilo k najčastejšiemu spôsobu mučenia misionárov v Japonsku. Grafické znázornenie Melchiora Küsella podľa návrhov Karola Škrétu patrí k najsugestívnejším kompozíciám v celej sérii.

Karol Škréta, Melchior Küsell: obrázky jezuitských mučeníkov
Vodné kasárne, 2. posch., sála 7
Otvorenie výstavy: 15. máj 2003, 17.00 hod
Trvanie výstavy: 16. máj – 7. september 2003
Kurátor výstavy Martin Šugár

Stále expozície
SNG, Vodné kasárne

Staré európske umenie 16. – 18. storočia
Gotické umenie Slovenska
Barokové umenie na Slovensku
Umenie 19. storočia na Slovensku

Zdroj: SNG

Nové články 1x za mesiac na váš eMail.

Nerozosielame spam! Prečítajte si naše podmienky použitia.

Súvisiace články

VÝROČNÁ SPRÁVA SNK za rok 2000

4 ČINNOSTI (PRODUKTY) ORGANIZÁCIE A ICH NÁKLADY 4.1 Ústav knižničných fondov 4.1.1 Stále činnosti: Akvizícia všetkých typov dokumentov, budovanie fondu študovní a príručných knižníc, budovanie databázy dodávateľov, deziderát a nahlásených kníh, Nákupná a oceňovacia komisia, Akvizičná komisia, budovanie vzájomných výmenných vzťahov v rámci MVD, získavanie dokumentov podľa požiadaviek zahraničných partnerov, tvorba ponukových zoznamov multiplikátnych a neprofilových dokumentov, správa fondu MVD, správa majetkovoprávnej evidencie…

Renesančné trulice III

1.1.2. INTARZIA S RASTLINNYMI MOTIVMI
Z obdobia renesancie sa na Slovensku zachovala počtom pomerne rozsiahla skupina intarzovaných truhlíc jednotnej výtvarnej koncepcie pravdepodobne domáceho pôvodu. Jednotlivé práce spája veľa spoločných znakov týkajúcich sa okrem uplatnenia rovnakej techniky výzdoby i dekoratívnych elementov, aj ich celkového usporiadania v architektonickom členení podobnom vo všetkých truhlicach tejto skupiny.

Renesančné trulice VI

2. TRUHLICE CUDZEJ PROVENIENCIE

Truhlice pochádzajúce z oblastí ležiacich mimo nášho územia sa na Slovensko dostali predovšetkým vďaka zberateľskej vášni niektorých predstaviteľov významných šľachtických rodov. Medzi nimi sú touto záľubou známi najmä Pálffyovci, ktorí svojimi zberateľskými aktivitami obohatili o taliansky renesančný nábytok napríklad hrad Červený Kameň, či Bojnický zámok, alebo Andrássyovci, ktorých zberateľstvu podobne vďačí múzeum vytvorené v priestoroch kaštieľa v Betliari.