aktivita diskusia Reštaurovanie a konzervovanie zreštaurovanie vojenskej sumky

  • docent

    Member
    6. septembra 2010 at 10:12

    susko007, málo informácií, žiadne obrázky = ťažká odpoveď.

  • susko007

    Member
    6. septembra 2010 at 10:41

    Ďakujem chybu napravím. Tuto je foto, ale dosť mizerné. Očistil som to kefkou a vlažnou vodou. ako som písal držím to vo vlhkosti tak sa s tým dá hýbať.

  • tanter

    Member
    9. septembra 2010 at 9:08

    Neviem ci len ja, ale ziadnu foto nevidim…naozaj by to chcelo viac info a foto…ale vseobecne plati, ze na staru kozu su dnes uz bezne dostupne zvlacnovacie pripravky a roznako aj tukovacie (parafinovy olej, vosky a pod.).
    A neodporucam ju casto vlhcit a nasledne susit…to jej vobec nerobi dobre

  • susko007

    Member
    9. septembra 2010 at 12:45

    Hádam sa mi to konečne podarilo, tu sú tie fotky.



  • marcel

    Member
    17. septembra 2010 at 10:51

    majlepsiu skusenost mam s vyrobkom W5 lederpflege, je rozpustny vo vode, takze sumku namocis na hodinu, dve v pomere cca 1:5 (5 dielov vody, 1 diel W5), nechas trochu obschnut a proces zopakujes, ked bude sumka tak na 80% sucha, natries to uz neriedenym spominanym pripravkom tiez niekolkokrat. pripravok ma tu vyhodu, ze nezanechava na kozi flaky ako po pripravkoch zalozenych na olejoch. vyskusal som to a bol som milo prekvapeny, tak praci cest

  • docent

    Member
    17. septembra 2010 at 22:01

    susko007, fotografie sú v pohode, čo viac by sa dalo očakávať pri náleze po minimálne 70 rokoch (teda keď ju tam niekto nevyhodil neskoršie) :wink: .

    Časť prvá – čistenie kovových častí

    Udržiavanie vo vlhkom stave bolo správne rozhodnutie, ktoré možno uľahčí ďalšiu prácu. Sumky sa skladajú (s najväčšou pravdepodobnosťou) zo štyroch materiálov – kože, nití, železa (nity) a mosadze (zapínanie na dne schránok). V prvom rade treba odstrániť korózne splodiny z kovov… ostatná špina počká. Na to aby sa to podarilo ako sa patrí, musí byť koža mokrá, ale nie premočená. Ako univerzálny odkorodovač na všetky kovy odporúčam použiť kyslé mlieko. Dnes, keďže sa predáva aj skutočné kravské mlieko nebude asi z jeho prípravou až taký problém. Kyslé mlieko sa nanesie štetcom na kovové časti a nechá pôsobiť. Predmet nemusí byť zabalený ale treba kontrolovať zmeny farby mlieka a keď bude sfarbené, utrieť handričkou, servítkou a pod. a náter opakovať. Robí sa to tak dlho, než ťa to prestane baviť, pretože mlieko bude “ťahať farbu” aj keď už žiadna hrdza nebude. Po asi troch náteroch by sa mal kov mechanicky prečistiť mäkkou kovovou kefkou (ja osobne používam tenký zväzok sklenených vláken zlepených do tyčinky; voľakedy sa to dalo bežne kúpiť). Čistenie je ukončené v okamihu keď budeš s výsledkom spokojný a časti budú vizuálne pôsobiť uspokojivo.

    p.s. Neodporúčam prať sumky v u-pračke.

  • sasha

    Member
    19. septembra 2010 at 13:21

    Pretože si myslím, že pre nálezcu i konzervátora je dôležité vedieť čo to vlastne bude ošetrovať, či je predmet niečim zvláštny alebo zaujímavý, pripájam niekoľko doplňujúcich informácií.

    Sumka rakúsko-uhorskej armády na jednotné náboje 8x50mmR (R – Rand – okraj nábojnice)

    Spomedzi európskych sumiek má snáď najkrajší strih, ktorý ovplyvnila skutočnosť, že náboje boli po piatich umiestnené v ocelovej klipsni (spone?).

    Samotný jednotný náboj M93 je tiež svojim spôsobom zaujímavý, pretože bol prvým rakusko-uhorským nábojom, ktorého prachovú náplň tvoril bezdýmny prach. V 20. storočí bol modifikovaný a používal sa až do konca 2. svetovej vojny.

  • docent

    Member
    21. septembra 2010 at 12:09

    Vojenské sumky

    Časť druhá – kožený korpus I.

    Koža je veľmi trvanlivý materiál, ktorý pretrvá aj v zlých podmienkach stáročia. Zničí ju nakoniec až človek, neodbornou údržbou alebo ošetrením.
    Vlastné čistenie koženého korpusu, pretože koža je stále vlhká a teda aj pružná, začneme odstránením hrubých nečistôt. Najlepšie sa na to hodí tupý nôž alebo, ak chceš byť akurátnejší, tupý skalpel. Pred hrubým čistením si sumky podrobne pozri a nehanbi sa použiť aj lupu zväčšujúcu viac ako 4x. Tak získaš predstavu o tom čo všetko pôjde preč.
    Najideálnejšie by bolo sumky rozobrať ale je to hrozná robota, po ktorej nasleduje hrozné šitie.
    Keď sú sumky zbavené hrubých nečistôt pokračujeme jemným čistením. Existuje celá plejáda receptúr, z ktorých treba pokusničením vybrať tú správnu.
    Nečistoty z kože môžeme odstrániť vytieraním zašpinených miest:

    A. slabým roztokom mydla (mydlové vločky vo vode) s niekoľkými kvapkami čpavku,

    B. slabým roztokom saponátu s niekoľkými kvapkami čpavku,

    C. zmesou mlieka a terpentínu 1:1,

    D. roztokom mydla s alkoholom (1%ný a môže byť aj syntetický),

    E. na zvlášť odolné znečistenie sa dá použiť tento postup – najprv sa škrvna navlčí alkoholickým roztokom mydla, keď nepúšťa, miesto sa utrie a aplikuje sa 10%ný roztok kyseliny vínnej, pri neúspechu ju treba odstrániť vodou a kožu utrieť dosucha, aplikuje sa 5%ný roztok kyseliny šťaveľovej (POZOR JED!), pri neúspechu ju treba odstrániť vodou a kožu utrieť dosucha, aplikuje sa teplý 5%ný roztok kyseliny octovej, pri neúspechu ju treba odstrániť vodou a kožu utrieť dosucha.

    F. na dehtové a podobné znečistenie sa dá použiť terpentín, tetrachlóretylén, syntetický lieh a pod. Pokiaľ je škvrna zvlášť rezistentná treba vyrobiť pastu napr. z kaolínu. Pasta sa naloží na znečistené miesto a pritlačí. Pokiaľ sa rozpúšťadlo odparí prekvapkáme naloženú pastu novým. Po ukončení vyschnutú pastu odstránime a miesto umyjeme teplým vodným roztokom mydla.

    Chce to len správne identifikovať znečistenie a potom experimentovať. Skúšky sa dajú robiť aj tyčinkovými obojstrannými tampónmi. Potrieš znečistené miesto a ak sa tampón zafarbí…

    p.s. Saša vďaka za doplnky, z ktorých konečne viem ako sumky vyzerali v nearcheologickom stave.

  • docent

    Member
    24. septembra 2010 at 13:19

    Vojenské sumky

    Časť druhá – kožený korpus II.

    Po očistení kože pristúpime k jej zvláčneniu. Upozorňujem, že väčšina dostupných návodov týkajúcich sa ošetrenia kože vedie iba ku krátkodobému zlepšeniu jej vzhľadu a niektoré, odporúčané aj reštaurátormi, môžu viesť aj k trvalým poškodeniam. Zvolený postup závisí vždy od druhu predmetu i použitej kože.
    Vyčinená kože sa skladá z vláken, medzi ktorými sú volné priestory, cez ktoré ľahko prechádza voda. Useň je po vysušení tuhá, nepružná a ľahko sa láme, pretože sa skladá zo zlepených kožných vláken. Pokiaľ chceme zlepšiť vlastnosti kože a obmedzili priepustnosť vody musíme ju upraviť mazaním. Pri mazaní prenikajú čiastočky tuku, alebo látok tuku podobných, medzi kožné vlákna a spôsobujú, že zlepené vlákna sa oddelia, obalia tenkou vrstvičkou tuku a koža sa stane elastickou.
    Existuje viacero spôsobov mazania usní ale vzhľadom na to, že ide o zásah na hotovom výrobku bez demontáže, vyrobenom z polotvrdej usne odporúčam mazanie olejovou emulziou. Mám ju odskúšanú na pastierskyvh kapsách a výsledky boli dobré.
    Mazanie spočíva v pôsobení emulzie tuku vo vode. Predmet sa nenatiera ale ponorí do kúpeľa z emulzie a predmetom sa stále pohybuje. Teplota kúpeľa by mala byť 30-40°C, ale môže byť aj vyššia. Mazacia emulzia sa skladá z troch základných zložiek – tuku, emulgátora a vody. Emulgátormi môžu byť aj látky s mazacími účinkami, napr. vaječné žĺtky. Emulgátor spôsobuje, že vznikne dokonalá emulzia oleja schopná prenikať usňou.

    Postup:
    150-200% vody k váhe predmetu sa zohreje na 45°C a predmet sa do nej ponorí. Useň sa pri tom úplne rozmočí. Potom sa do vody pridá cca 7% pripravenej emulznej zmesi. Teplota emulznej zmesi musí byť nižšia ako teplota usne.

    Emulzná zmes (dodržať poradie pridávaných zložiek!):
    40% vaječných žĺtkov,
    20% repkového oleja,
    tuková násada by sa mala mierne zahriať a potom sa pridá
    40% mäkkej vody zohriatej na cca 60°C.

    Premiešaním tukovej násady s vodou vznikne emulzná zmes, ktorá sa potom pridáva do emulzného kúpeľa.

    Mazanie olejovou emulziou trvá 1 hodinu. Potom sa predmet vyberie, osuší a nechá vyschnúť pri izbovej teplote. Po vyschnutí sa preverí výsledok mazania a prípadne sa opakuje.

    Pokiaľ sa ti to zdá komplikované a zdĺhavé, tukovacie prípravky na tukovanie usní knižných väzieb, ktoré možno použiť nájdeš TU (klik). Osobne by som odporúčal Korex PP.

  • docent

    Member
    26. septembra 2010 at 17:42

    Vojenské sumky

    Časť druhá – kožený korpus III.

    Po skončení mazania necháme kožu úplne vyschnúť. Mala by byť vláčna (podľa druhu kože) ale suchá. V prípade potreby môžno pristúpiť k rekonštrukcii koženého korpusu. Najčastejšie treba sceliť roztrhnuté alebo prasknuté miesta a niekedy aj doplniť chýbajúcu kožu.

    Scelenie trhlín:
    Praskliny v koži alebo roztrhnuté miesta, treba pred vlastným lepením podlepiť. Na podlepenie dporúčam použiť biele, ľanové, farebne upravené plátno. Ako lepidlo možno použiť Loctite 401, Loctite 431 (sekundové lepidlo s manipulačnou pevnosťou po 5-20 sek.) alebo Chemoprén. Na drobné perforácie možno použiť aj LINECO (klik) – lepiacu pásku z ľanovej tkaniny. Vlastnú kožu potom lepíme lepidlom Loctite 401.

    Doplnenie kože:
    Pred pár rokmi nemysliteľný zásah sa už stal, vďaka automobilovému priemyslu možný. Dieru v koži je potrebné podlepiť, tak ako pri sceľovaní trhlín a chýbajúca koža sa doplní tekutou kožou (klik) – ktorá môže byť neutrálna (transparentná) alebo farebná, podľa vzorníka farieb. Tekutá koža sa roztiera špachtľou a medzi jednotlivými vrstvami ju treba vysúšať, napr. sušičom na vlasy. Po ukončení treba opravované miesto vyhladiť pomocou GDL-Stiftu, ktorý je však u nás nie je v predaji. Farebnú retuš a farebné zjednotenie možno vykonať použitím LEDER FRESH (klik). Na sumky sa dá vybrať vhodná farba podľa vzorníka.

    Rekonštrukcia kože je pomerne komplikovaná operácia a preto pripájam celkom slušné video (klik).

  • docent

    Member
    1. októbra 2010 at 18:52

    Vojenské sumky

    Časť tretia – záverečné konzervovanie

    Sumky sú čisté a zreparované. Pred ich uložením pre budúce generácie treba ešte vykonať záverečné konzervovanie.
    V prvom rade ošetríme sumky dezinfekčným prostriedkom s protipliesňovým účinkom, napr. AjatinPlus (klik), ktorý je účinný proti baktériám, kvasinkám, pliesňam, nižším hubám a niektorým vírom. Nefarbí, nezapácha, neuvoľňuje škodlivé plyny a je nehorľavý.
    Na záver ešte ošetríme kovové časti konzervačným olejom a kožu nejakým primeraným konzervačným, resp. impregnačným prípravkom. Mám vyskúšaný Leder Protector (klik), ktorý chráni kožu pred vysychaním, praskaním, slnečným žiarením a znižuje abrazívne účinky prachu a nečistôt.

    Uloženie.
    Kožu nikdy neukladajte na miesto kde je relatívna vlhkosť nižšia ako 35%. Relatívna vlhkosť v rozmedzi 45%-65% koži neškodí. Pokiaľ stúpne relatívna vlhkosť na 70%, hrozí tvorba pliesne.
    Teplota by nemala klesnúť pod 18 – 20°C.
    Stará koža je ako starý človek. Ohýbanie môže bolieť. Preto ju zbytočne mechanicky nenamáhajte.
    Chráňte predmet pred prachom. Uloženie v igelitovom vrecku je nevhodné.
    Pamätajte, že aj prehnaná starostlivosť škodí. Predmet čistite iba vtedy, keď je skutočne zašpinený.

    p.s. Keďže je toto tu diskusné fórum, dúfam, že debata neodumrie na konci tohto môjho monológu :roll: .

  • woodmaker

    Member
    22. apríla 2012 at 0:15

    Može sa tento postup použit aj na koženú väzbu knihy?

  • harp

    Member
    22. apríla 2012 at 9:23

    Scasti,

    kedze sa jedna o kompatibilne materialy. Konzervacia je vsak proces pri ktorom nic nie je ako prvy krat. Pokial je nie je nieco vporiadku. A treba sa zamysliet nad doslednostou svojho pocinania.

  • harp

    Member
    22. apríla 2012 at 9:24

    A este jedna drobnost. Ako zaregistrovany uzivatel vidis pod touto temou suvisiace diskusie. Skus hladat aj tam.

  • woodmaker

    Member
    22. apríla 2012 at 23:19

    Veď som si našiel ale jedine tu to bolo ucelené. A mojou otazkov som si to chcel len potvrdit…

Page 1 of 2

Log in to reply.

Začiatok diskusie
0 of 0 odpovede/odpovedí June 2018
Súčasnosť