aktivita diskusia Architektúra a stavitelstvo Vapenna podlaha (dlazba kladena do vapennej malty)

  • kety

    Member
    28. júna 2009 at 19:52

    Rozmyslam, ze cely podklad pripravit ako popisuje Andulka,ale skor ako sa položia dlaždice ,jemne poliat povrch vodou . Piesok , voda , vapno = vapenna omietka. Tu uz mam trochu jasnejsie ako moze vzniknut pevny povrch.
    Moja predstava, ze to skusit polozit a ked to nevyjde , vysekat, sa mi nepozdava.
    Ide mi o kuchynu. Chceme tam dlazbu z praktickych dovodov. Momentalne je tam len betonova dlazka a je nesmierne vlhka. Rozhodne musi ist von.
    Len co potom , ak Andulkin sposob nevyjde.
    Ma niekdo overeny postup kladenia dlazby do pisku s vapnom ?

  • viliam-durina

    Member
    4. augusta 2009 at 7:48

    Ja som chcel podlahu zatepliť a nechať odvetranú, riešil som ju asi pred rokom takto:
    – výkop asi 20cm (nie až po základy)
    – štrk 5cm
    – na štrk pôvodné hrady (pôvodné, v dosť zlom stave, ale dlážkovicu udržia, výška 10cm)
    – štrk 3cm medzi hrady
    – naň priamo liapor 6cm
    – naň priamo doska hofatex 2cm (medzi hrady) tak, aby bola o 0,5 cm vyššie ako hrady – vyrovnať prípadné sadanie
    – naň ešte jedna vrstva dosiek hofatex 2cm (na hrady)
    – a na to dlážkovica…
    – Po obvode toho všetkého nopová fólia štuplíkmi k stene: staré hrady boli od steny najviac poškodené, takto som stenu odvetral…

    Na foto vidno štrk, liapor, hofatex medzi hradami a nopovku. Hofatex bola presnejšie Hofaplat SN1 19mm, tá sa dala kúpiť na kusy. Hofatex Therm, ktorý som chcel pôvodne, sa dala kúpiť len celá paleta. Hofatex sú drevovláknité izolačné dosky bez lepidiel – je to prírodný priedyšný materiál, o čosi lacnejší ako konope, vyrábané aj predávané na Slovensku.

    Ešte k zatepľovaniu keramzitom: 10cm keramzitu vyjde asi 320sk/m2 a tepelne je približne za 3-4 cm polystyrénu, takže dosť drahé. Treba ho použiť len tam, kde sa využijú jeho vlastnosti: zvládne ohrozenie vlhkosťou, teda podlahy v starých domoch :). Ale navlhnutý určite izoluje menej – preto som ho dal na štrk. Hofatex Therm vyjde asi 100Sk/m2, tepelne porovnateľný s polystyrénom. Hofatex SN1 cenovo vyjde podobne, 5cm z neho je tepelne za 4cm polystyrénu. SN1 je tvrdší ako Therm, ale therm hádam stačí, mám ho kúpený do ďalšej izby…

  • mrploc

    Member
    30. mája 2010 at 11:07

    ahojte,
    tiez som sa rozhodol na chalupe urobit vapenno-pieskove podlahy, avsak netusim co si mam predstavit pod pojmom zavlhnuta zmes vapna a piesku (ako spomina Vrsan z knihy Energeticka efektivnost obnovy hist.budov) hyd.vapno a piesok ma byt 1/1 ? je to tak ok? a uz vobec netusim kolko mam dat do tej zmesi piesku a vapna vody? poradte mi prosim, dakujem vopred

  • eta

    Member
    27. júla 2011 at 2:04

    …tak to tedas skúsim, otvoriť znova túto tému: podlaha v mojom kamennom domci na trvalé bývanie je v štádiu vyhádzaná pôvodná hlina s makadamom do výšky ako sa chcelo hodinkárom – malo by byť 30cm, povedzme vyspádované, kameň, čiastočne už aj makadam. Nasleduje vápno (CALMIT FEINKALK) s pieskom (môže byť šedý, frakcia od 4mm?) treba premiešať hrabľami pred nasypaním na makadam, alebo ako, nezasype sa do drenážnej vrstvy? Ak chcem ponoriť “vankúše- postrholce” do zmesy, tak v tom istom čase ich treba položiť? Ak to chcem mať v rovine, treba hranoly zachytiť nejakým zadlabaným rámom?…pre izoláciu treba podložiť pásmi ipy? Ak chcem “vankúše” položiť na vytvrdnutú vápno-cementovú zmes, tak až po 28 dňoch, alebo je to individuálne podľa spodnej vlhkosti? Ak chcem stlmiť vŕzganie, tak nejaká nášľapová vrstva: Hofatex, filc…, či stačí až pod dlážkovicou?, čo tiež nepatrne zateplí, zateplenie medzi postrholcami: voľne ložená ovčia vlna, perlit, keramzit, Hofatex? Nemohli by byť  piliny? Ešte tuším nebolo rozoberané na tomto fóre penové sklo, jeho cena je tiež vysoko utajovaná skuťočnosť, snáď v budúcnosti, keď bude

     dostupné, pomôže zatepliť a zároveň vydrenážovať pri zachovaní paropriepustnosti? Tak si hovorím, dám tam všetko to staré drevo naspäť a synak to “potom” spraví poriadne, s tým penovým sklom.

    A teraz by som sa chcela popýtať na tému zuhoľnatenia povrchu drevených konštrukcií za účelom hydroizolácie a ochrany proti škodcom, nezmení alebo nezhorší to vlastnosti drevených konštrukcií, nebude to kaziť vzduch v interiéry? Keď postrholce voľakedy kládly do popola, nebolo ten popol cítiť? Nedalo by sa to niečím eliminovať, povedzme nejakou hlinenou mazaninou? Údajne v akomsi experimente, na použitie do exteriéru, nechali zuhoľnatieť až 10mm vrstvu povrchu reziva (strecha, fasáda). Už aj eurooknári dávajú ako exteriérovú vrstvu “karbonizované drevo”. Tak, opaľovať tie postrholce, či nie? Tiež pri výkopoch zeminy sa u mňa obnažili konštrukcie rámu dverí, sú trochu plesnivé, lebo nad nimi bola dlho diera v  streche – neopáliť? Či radšej hľadať machra, čo to povymieňa? Keďže hlina má nižšiu relatívnu vlhkosť ako drevo, nemohla by vrstva hliny trvale vysušovať tento rám ak by bola spoľahlivo odizolovaná od zeme ipou? Hneď veďľa tohto rámu, ale už na kameni vnútornej priečky vyrástli riadne huby (múry od jesene do jari boli bez strechy).

  • evi

    Member
    27. júla 2011 at 20:29

    Teším sa zo znovuotvorenia témy.  Eta, na Tvoje otázky síce neviem odpovedať, ale mám skúsenosť s takto urobenou podlahou v starom kamennom dome ( rastlý terén – makadam – vápno s pieskom – liapor – postrholce s drevenou dlážkou) a po roku od realizácie neviem, či je to ideálne riešenie. V dome ešte nebývame, ale v zime sa kúrilo a teraz sa denne vetrá prievanom cca 10 hodín. Vlhkosť vzduchu neklesá pod 70% ( ráno, keď dom otváram,  je bežne 75-78%), čo je dosť. Voda sa zráža aj na spodnej strane dlážkovice a tá černie ( od stien sú 5cm medzery na vetranie).  Vyzerá to tak, že z predsiene Matice slovenskej sa presťahujeme do predsiene kvapľovej jaskyne…

  • eta

    Member
    27. júla 2011 at 22:38

    Teda, asi by som mala uvažovať o nejakej možnosti robiť prievan pod dlážkovicou… evi, máte tú dlážkovicu niečím napustenú? A je to perodrážka? Ak by tie špáry medzi fošňami boli máličko nápomocné, mala by som aj racionálny dôvod rozhodnúť sa pre fošňe ( páčia sa mi). A reaguje aj ostatné drevo v interiéry, nemáte nové okná, stropy, obklady?

  • evi

    Member
    28. júla 2011 at 6:20

    Dosky na dlážke sú s perodrážkou a bohužiaľ sme ich v duchu ekológie nenapustili ničím, len povrchová úprava je orechový olej. Drevo je dub – tak verím, že niečo vydrží a nezhnije.  Neviem, ako vysoko nad terénom máš podlahu – to je asi dôležité – my sme málinko pod úrovňou a prevetrávanie nemá potrebný efekt.

  • harp

    Member
    2. augusta 2011 at 16:36

    Co sa tyka nopovej folie stuplikmi k stene. Na to by som sa prilis nespoliehal. Radsej by som v tomto pripade pouzil system na baze iglu po obvode steny.

  • rb

    Member
    14. augusta 2011 at 19:32

    prečítal som si tu (a nielen tu) o skladbe podláh na rastlom teréne už kadečo a napriek tomu (alebo práve vďaka tomu) neviem, pre akú skladbu vrstiev sa rozhodnúť.

    Momentálne som priklonený k nasledujúcej skladbe podlahy:

    tesárska podlaha na postrholcoch

    liapor 12cm (v tejto vrstve budú postrholce)

    geotextília

    makadam 12cm

    rastlý terén

    Po obvode muriva bude na teréne (teda v úrovni makadamu) odvetrávací kanál vytvorený buď systémom Iglu alebo šikmo uloženou škridlou; postrholce budú uložené na pásoch murovaných z plnej pálenej tehly, na ktorej bude hyrdoizolácia (aby postrholce nesali vlhkosť z tehly).

    Uvažujem aj nad nahradením makadamu penovým sklom.   …má to zmysel?

    odkaz na môj pôvodný príspevok, ktorý sa zrejme kvôli svojej rozsiahlosti zatiaľ nedočkal žiadnej reakcie :)
    http://www.obnova.sk/diskusia/dom-zmiesanej-konstrukcie-kamen-drevo-–-zrub-nepalena-tehla-s-kamennym-zakladom-vo-svahu-od

  • eta

    Member
    14. augusta 2011 at 20:49

    rb, hľadám  alternatívu za iglu, mohol by si vysvetliť tú škridlľu, neviem si to predstaviť. Rozmýšľam, ak dám nejaké iglu po obvode, tak by som mala dať hydroizoláciu po celej ploche, nech tá vlhkosť  teda odíde cez iglu a vyvediem to von. Penové sklo používajú na tepelnú izoláciu v pasívnych domoch – Kierulfovci – ateliér createrra, malo by to mať dobrý tepelný odpor, lepší ako liapor.

  • rb

    Member
    14. augusta 2011 at 21:12

    už to aj tu na Obnove bolo v niektorých diskusiách – namiesto Iglu použiť starú škridlu, ktorá sa oprie o obvodovú stenu a tak vytvorí vzduchový kanál (toto však rieši len odvetranie základových pásov). Prípadne použiť nejaký nenasiakavý materiál pravidelných tvarov, ktorým sa vytvorí takáto vzduchová prevetrávaná vrstva, prekryje sa škridľami a nad to už ďalšie vrstvy podlahy.

    U nás chcem ten vzduchový kanál využiť na odvetranie čo najväčšieho možného množstva vlhkosti, ostatná vlhkosť by cez vrstvu makadamu (alebo drteného penoskla) nemala vyvzlínať vyššie, jedine vo forme pary a Liapor by mohol byť regulátor tejto odparenej vhkosti (ale nie som si tou regulačnou schopnosťou Liaporu istý :) ) Medzi Liaporom a doskami podlahy chcem nechať vzduchovú medzeru, aby sa tieto vrstvy nedotýkali.

    Penové sklo existuje vo forme drte a vo forme dosiek, dosky sú však pre použitie pri rekonštrukciách starších domov zrejme nie veľmi vhodné, keďže sú paronepriepustné (pokiaľ mám správne informácie – a znie to celkom logicky :). 

  • zuzanka75

    Member
    15. augusta 2011 at 12:55

    Ahojte aj my riešime podlahu, a po prečítaní tejto diskusie som dosť popletená.:-( Bola som naklonená postupu: makadam, piesok+vápno,hranolky, liapor medzi ne a dlážkovica. Teraz mám pár otázok:

    1. Môžem dať namiesto makadamu penové sklo? Alebo vrstvu makadamu a potom penového skla(kvôli tepel.izolácii penového skla) a potom to ostatné?

    2. Aký pomer má byť piesku a vápna? Aké vápno to má byť? A ak by niekto z vás bol taký dobrý a napísal aj postup “ako pre blbých” na miešanie tej zmesi, bola by som mu veľmi vďačná!

    Zatiaľ dik.

  • tatar

    Member
    15. augusta 2011 at 23:59

    Ako som už bol niekedy spomenul, doky a harp mali pravdu, vápno s pieskom asi nie je najlepšie riešenie, neodporúčal by som, aj keď sám pre seba si nechávam zadné dvierka trochu pootvorené.

    Tutok kúsok vyššie rb na to ide s rozumom.

  • harp

    Member
    19. augusta 2011 at 16:02
  • apple

    Member
    23. augusta 2011 at 17:06

    Pre etu, my sme pouzili iglu pred asi troma rokmi, steny su suche, co sa predtym este v nasom dome nepodarilo docielit. Myslim, ze hlavne pomohlo odvetranie podlahy. Ked si  polistujes niekde  stare diskusie, tak Jirko tusim si chcel robit odvetranie len do makadamu, neviem ako to napokon poriesil. Mozno by som uz tu umelohmotnu vrstvu aj vypustila, dolezite je odvetranie. 

    Pre evi, tiez si myslim, ze jedina pomoc je odvetranie. 

    My budeme musiet riesit este raz podlahu v kupelni, len ma zaujima drevena podlaha v kupelni,obavam sa plesnivenia dreva, predsa len je tam vlhkost aj zvnutra izby, voda, para… Mate tak niekto? Naviac az tak teplo v tej kupelni nebude ako vo vykurovanej miestnosti, neviem, ci to drevo je spravne  riesenie. Mozno este  korok…  Mate prakticke skusenosti?

Page 3 of 4

Log in to reply.

Začiatok diskusie
0 of 0 odpovede/odpovedí June 2018
Súčasnosť