aktivita diskusia Múzeá a Galérie SNG: Vystava Gotika

Tagged: 

  • SNG: Vystava Gotika

    Posted by admin_obnova on 13. marca 2004 at 21:27

    Boli ste na vystave Gotika? Ja ano a od srdca odporucam. Vyborna vystava. Pre napisanie tejto temy ma inspiroval e-mail od autorov instalacie. Tu je jeho plne znenie:

    vazeni kulturne senzitivni priatelia,

    dovolujeme si Vas informovat, ze nasa najmladsia realizacia GOTIKA v SNG sa dozije len styroch mesiacov a o necele dva tyzdne 21.marca bude kulturne odprevadena do nenavratna

    vzhladom na doterajsiu frekvenciu slovenskych gotickych exhibicii a marketing ich propagacie sa dalsej expozicie uz doziju pravdepodobne len mladsi od terajsich teenegerov

    mate preto uz len par dni a dva vikendy na to, aby ste sa v SNG mohli Inspirovat zaujimavym odkazom svetlejsej stranky nasho stredoveku

    be Inspired !

    Martin Kvasnica

    STUDIO FOR, s.r.o.
    architectural atelier
    http://www.for.sk

    ————————————————

    Ak sa vsetko podari do konca buduceho tyzdna bude na Obnova.sk z vystavy fotoalbum. (www.foto.obnova.sk)

    Anonymous odpovedal 19 years, 6 months ago 2 Členovia · 7 odpovede/odpovedí
  • 7 odpovede/odpovedí
  • harp

    Member
    14. marca 2004 at 8:50

    Dnes som okrem inych doplnil aj fotogafie z vystavy Gotika v SNG.sk

  • Anonymous

    Member
    22. marca 2004 at 17:16

    Vystava Gotika v SNG a inych instituciach v Ba je skutocne zaujimavym vystavnym a vedeckym pocinom v minulom a tomto roku, skoda len ze trvanie vystavy bolo tak limitovane zapozickami z inych galerii a muzei, sukromnych vlastnikov. Podobny projekt by mal mat optimalne trvanie aspon rok. Este sa vyjadrim k propagacii, ci komunikacii s navstevnikom – skor laickym – je mi luto, ze galeria s nim minimalne pocita – tyka sa to katalogu. Vysla sice obsiahla publikacia, pohladnice, skladacka ale chyba medziclanok – mensi katalog pre laicku verejnost /To je skor vycitka smerom k PR managerovi SNG/. Podobny by urcite ocenili, skladacka bola nedostatocna, len informativna, publikacia cenovo nepristupna a pre odbornu verejnost. Pohladnice su len pohladnice. Len tolko. Gratulujem kuratorovi Buranovi. Vela zdaru.
    Lodo

  • harp

    Member
    22. marca 2004 at 18:58

    Strucne informacie o knihe Gotika (zdroj SNG.sk)

    Dušan Buran (ed.): Dejiny slovenského výtvarného umenia – Gotika
    SNG Bratislava 2003
    36 autorov z Maďarska, Nemecka, Českej republiky a Slovenska
    880 strán, takmer 1000 obrázkov (vo farbe okolo 350), 380 katalógových hesiel
    ISBN: 80-8059-080-X
    K zakúpeniu po otvorení výstavy v SNG i v distribučnej sieti vydavateľstva Slovart

    Predslov

    I Slovensko v období vrcholného a neskorého stredoveku. Kultúrno-historické súvislosti Alexander Avenarius – Ján Lukačka

    II Gotické umenie Slovenska

    1. kapitola: Sociálno-historický kontext vývinu architektúry a umenia ranej gotiky

    1.1 Počiatky gotickej architektúry Bibiana Pomfyová
    1.2 Opevnené sídla do začiatku 14. storočia Martin Bóna – Michal Šimkovic

    2. kapitola: 14. storočie: stabilizácia politickej a cirkevnej štruktúry a jej kultúrne dôsledky

    2.1 Základy stredovekých miest – urbanistická štruktúra Norma Urbanová
    2.2 Opevnené sídla za vlády Anjouovcov Michal Šimkovic – Martin Bóna
    2.3 Sakrálna architektúra a sochárstvo
    2.3.1 Vrcholnegotická architektúra na Spiši Bibiana Pomfyová
    2.3.2 Kameňosochárstvo v stredoveku: k problémom výskumu a interpretácie Štefan Oriško
    2.3.3 Počiatky gotickej skulptúry Robert Suckale

    2.4 Nástenné maliarstvo na Slovensku: štruktúra umeleckého druhu, technika, funkcia a obsah
    2.4.1 Ranogotické nástenné maľby Milan Togner
    2.4.2 Ars Nova. Taliansky orientované nástenné maliarstvo 14. storočia Barbora Glocková
    2.4.3 Naratívne nástenné cykly vo vidieckom prostredí Ivan Gerát

    2.5 Písmo a knižné maliarstvo: objednávatelia, umelci a adresáti Dušan Buran – Juraj Šedivý
    2.6 Sakrálne poklady v 14. a ranom 15. storočí: náčrt fragmentárnej tradície na Slovensku Evelin Wetter

    3. kapitola: Prvá polovica 15. storočia: nárast kultúrneho vplyvu miest

    3.1 Premeny architektúry na prelome storočí: prestavby a nové stavby
    3.1.1 Hradná architektúra počas vlády Žigmunda Luxemburského Michal Šimkovic – Martin Bóna
    3.1.2 Architektúra prvej polovice 15. storočia na Spiši a východnom Slovensku. Dóm sv. Alžbety v Košiciach Ernő Marosi
    3.1.3 Dóm sv. Martina v Bratislave: architektúra a sochárska výzdoba Juraj Žáry
    3.1.4 Vyvrcholenie sakrálneho monumentálneho maliarstva okolo roku 1400 Milan Togner
    3.3 Skulptúra a tabuľové maliarstvo 1400–1470 Milena Bartlová

    4. kapitola: Neskorá gotika: Umenie po prvú tretinu 16. storočia

    4.1 Architektúra, urbanistická štruktúra a hradné staviteľstvo v 15. storočí
    4.1.1 Premeny miest v neskorom stredoveku Norma Urbanová
    4.1.2 Opevnené sídla neskorej gotiky Michal Šimkovic – Martin Bóna
    4.1.3 Neskorogotická stavebná činnosť vo východoslovenských mestách, stavební majstri a stavitelia Ernő Marosi
    4.1.4 Umenie neskorogotickej klenby: sakrálna architektúra stredoslovenských banských miest Juraj Žáry

    4.2 Memento mori. Formy náhrobnej skulptúry v gotike Viera Luxová
    4.3 Medzi umením a remeslom: neskorogotické stolárstvo a dekoratívne rezbárstvo Peter Badač
    4.4 Zlatý vek oltárneho umenia. Ikonografia maliarstva a sochárstva neskorého

    15. storočia.
    4.4.1 O neskorogotických krídlových oltároch János Végh
    4.4.2 Maľby retabula hlavného oltára v Dóme sv. Alžbety v Košiciach Robert Suckale
    4.4.3 Recepcia diela Nikolasa Gerhaerta van Leyden na Slovensku v poslednej tretine 15. storočia Kaliopi Chamonikolasová
    4.4.4 Spišské maliarstvo poslednej tretiny 15. storočia János Végh
    4.5 Skulptúra a tabuľové maliarstvo raného 16. storočia
    4.5.1 Medzi dvorom a mestom. Maliarstvo na Spiši okolo roku 1500 a magnátska rodina Zápoľských Jiří Fajt
    4.5.2 Majster Pavol z Levoče Jiří Fajt – Stefan Roller
    4.5.3 Niektoré aspekty sochárstva v Banskej Bystrici a okolí na prelome 15. a 16. storočia Gábor Endrődi
    4.5.4 Neskorogotické tabuľové maliarstvo v oblasti stredoslovenských banských miest Martin Šugár

    4.6 Nástenné maliarstvo: premena funkcie
    4.6.1 Neskorogotické nástenné maľby v profánnej architektúre Mária Smoláková
    4.6.2 Neskorogotické nástenné maľby v sakrálnom kontexte Milan Togner
    4.7 Listiny a knižné maliarstvo na sklonku stredoveku Dušan Buran – Juraj Šedivý
    4.8 Neskorogotické zlatníctvo. Úvahy o remeselných a umelecko-geografických súvislostiach Evelin Wetter

    5. Kapitola: Kultúra všedného dňa v období gotiky

    5.1 Gotická keramika na Slovensku Jozef Hoššo
    5.2 Mincovníctvo a medailérstvo na Slovensku 1190–1526 Ján Hunka
    5.3 Sklo Klára Füryová

    III Na prahu renesancie? Árpád Mikó

    Katalógové heslá
    Bibliografia
    Summary

    Autori textov
    Alexander Avenarius AA
    Peter Badač PB
    Milena Bartlová MBa
    Martin Bóna MB
    Dušan Buran DB
    Kaliopi Chamonikolasová KCh
    Gábor Endrődi GE
    Jiří Fajt JF
    Andrej Fiala AF
    Klára Fűryová KF
    Ivan Gerát IG
    Barbora Glocková BG
    Daniel Grúň DG
    Václav Hanuliak VH
    Jozef Hoššo JH
    Ján Hunka JHu
    Ján Lukačka JL
    Viera Luxová VL
    Ernő Marosi EM
    Marta Melníková MM
    Árpád Mikó ÁM
    Štefan Oriško ŠO
    Szilárd Papp SzP
    Bibiana Pomfyová BP
    Radoslav Ragač RR
    Stefan Roller SR
    Mária Smoláková MS
    Robert Suckale RS
    Juraj Šedivý JŠ
    Michal Šimkovic MŠi
    Martin Šugár MŠ
    Milan Togner MT
    Norma Urbanová NU
    János Végh JV
    Evelin Wetter EW
    Juraj Žáry JŽ

  • harp

    Member
    22. marca 2004 at 19:01

    Clanky k teme vystava Gotika na Obnova.sk:

    http://www.obnova.sk/article.php?sid=911
    http://www.obnova.sk/article.php?sid=757

    Fotoalbum z vystavy na Obnova.sk

    http://www.foto.obnova.sk | kategoria: Muzea a galerie / Slovensko / SNG Gotika

  • Anonymous

    Member
    25. októbra 2004 at 21:15

    Mozno len zagratulovat autorom publikácie k výsledku. Konečne po rokoch máme aspon jednu rprezentatívnu publikáciu o gotickom umení na Slovensku. Oceňujem predovšetkým širší nadregionálny pohľad, kčomu aziste prispeli aj zahraničný autori.
    Je mi ľúto , že na sprievodnej výstave neboly prezentované aj diela z chrámu sv. Kríža v Kežmarku ,čo bolo pri trochu dobrej vôle ze strany vlastníkov možné… K dosiaľ verejne nepublikovaným tamojším dielam patri napr. gotická truhla pp z 1. polovice 14. storočia ( pribúzná truhlici zo Sp. Belej) . K názoru Dr. Fajta že Krucifix z hlavného oltára Sv Kríža je dielom M. Pavla z Levoče a k uvádzanému vplyvu V. Stossa dávam do pozornosti ešte reliéf so scénou Ukrižovania z Mariánskeho oltára v Krakove. Podobnosť mäkkej modelácie tela , drapérie , rezby vlasov je pozoruhodná. Jedná sa len o môj názor, ale rezba kežmarského Ukrižovaného je na vyššej úrovni ako Ukrižovania Majstra Pavla. Týka sa to nielen anatomického zvládnutia tela, bohatého riasenia bedrového rúška ale aj rezby vlasov , brady-v detailných fotografiach kadere brady takmer zhodné z bradov apoštola Petra z marinskeho oltára. Vysvitá otázka či autor nemôže byť V Stoss – počas svojho pobytu v Krakove. Objenávateľmi diela mohla byť rodina Zápoľských ktorý by tak boli nielen donátormi samotnej prestavby chrámu ale aj interiérového vybavenia. V literatúre sa uvádza že kríž bol samostatne umiestnený na oltári uprostred chrámu (J Bohuš, CH Genersich, vizitácia z r 1709. Na hlavný oltár sa dostal až pri regotizácii v r 1886.

  • Anonymous

    Member
    8. novembra 2004 at 3:50

    dovolim si reagovat aj ked opozdene na tuto správu. v prvom rade zo srdca gratulujem panom Buranovi (hlavnemu kuratorovi) i panovi Kvasnicovi (architektovi) k výstave ktorá našla uznanie jednako medzi laikmi i odborníkmi. nedá mi však (i napriek kusým vedomostiam i skúsenostiam v oblasti gotického umenia a výstavníctva) pripomienkovať inštaláciu, ktorá neopochybne zaujala (predovšetkým mladšie gernerácie návštevníkov), no aj odpútavala pozornosť od materiálu vystaveného (unikátne zozbieraného) resp. nedostatocné osvetlenie (navodzujúce však určitú tmosféru; to isté by som vytýkal aj výstave venovanej L. Mednyánszkemu) a velké výsky umietnenia exponátov, neumožňovalo podrobnú anylýzu um. diela, ktoré už tak skoro nebudeme mať možnosť uvidieť.
    teší me sa však obsaýnej publikácii Gotika z pera pána Burana a jeho kolegov.

  • Anonymous

    Member
    8. novembra 2004 at 4:05

    dovolim si reagovat aj ked opozdene na tuto správu. v prvom rade zo srdca gratulujem panom Buranovi (hlavnemu kuratorovi) i panovi Kvasnicovi (architektovi) k výstave ktorá našla uznanie jednako medzi laikmi i odborníkmi. nedá mi však (i napriek kusým vedomostiam i skúsenostiam v oblasti gotického umenia a výstavníctva) pripomienkovať inštaláciu, ktorá neopochybne zaujala (predovšetkým mladšie gernerácie návštevníkov), no aj odpútavala pozornosť od materiálu vystaveného (unikátne zozbieraného) resp. nedostatocné osvetlenie (navodzujúce však určitú tmosféru; to isté by som vytýkal aj výstave venovanej L. Mednyánszkemu) a velké výsky umietnenia exponátov, neumožňovalo podrobnú anylýzu um. diela, ktoré už tak skoro nebudeme mať možnosť uvidieť.
    teší me sa však obsaýnej publikácii Gotika z pera pána Burana a jeho kolegov.

Log in to reply.

Začiatok diskusie
0 of 0 odpovede/odpovedí June 2018
Súčasnosť