aktivita diskusia Architektúra a stavitelstvo Sedem komnát tvorby

  • Sedem komnát tvorby

    Posted by sasha on 28. júla 2006 at 13:43

    Priznám sa, že som dosť dlho zvažoval či otvoriť túto tému alebo sa iba prizerať a sem-tam sa zapojiť do diskusie. Nakoniec ale zvíťazilo presvedčenie, že toto sútémie by bez témy o tvorbe, jej významoch, legislatívnom zákulisí, teórii, praxi atď. atď. nebolo úplné.
    Nie som spisovateľ, akademický maliar, dizajnér ani architekt preto ma nebite za možné úlety, vyhýbaniu sa termínom “umelecký”, “vedecký” a pod. a tvrdenie, že bez schopnosti tvorby by sme nemali o čom debatovať.
    Sám žiadnu vlastnú teóriu nemám a preto si vypomôžem možným výkladom teórie tvorby z majstrovskej knihy Michala Ajvaza v podaní dvojnásobne fiktívnej postavy Valérie (v románe je uvedená iba spomienkami), autorky miznúcej knihy:
    Zdalo sa jej, že zmysel sa môže zrodiť a udržať iba v živom čase vecí a bytostí, v čase, v ktorom má všetko začiatok a koniec, a že sa dielo musí podrobiť jeho rytmom, prejsť všetkými fázami času, ktoré vnímala ako komnaty zázračného zámku: kto príde do zámku času, hovorievala, musí pobudnúť v komnate tušenia, v komnate zrodu, v komnatách prítomnosti, vednutia a rozkladu, v zošerelej komnate pamäti s ťažkými závesmi na oknách a v temnej komnate zabúdania a rozkladu tvarov v podzemí zámku – v komnate, ktorá je zároveň komnatou metamorfóz a nového zrodu, kde pretrvávajúci dych zaniknutého tvaru ticho pracuje na vzniku nových tvarov.
    _____________________________________
    AJVAZ, M.: Prázdné ulice, Petrov 2004.

    sibyla odpovedal 17 years, 7 months ago 2 Členovia · 1 Odpoveď
  • 1 Odpoveď
  • sibyla

    Member
    28. júla 2006 at 22:18

    Priznám sa, že som dosť dlho zvažoval či otvoriť túto tému alebo sa iba prizerať a sem-tam sa zapojiť do diskusie. Nakoniec ale zvíťazilo presvedčenie, že toto sútémie by bez témy o tvorbe, jej významoch, legislatívnom zákulisí, teórii, praxi atď. atď. nebolo úplné.
    Nie som spisovateľ, akademický maliar, dizajnér ani architekt preto ma nebite za možné úlety, vyhýbaniu sa termínom “umelecký”, “vedecký” a pod. a tvrdenie, že bez schopnosti tvorby by sme nemali o čom debatovať.
    Sám žiadnu vlastnú teóriu nemám a preto si vypomôžem možným výkladom teórie tvorby z majstrovskej knihy Michala Ajvaza v podaní dvojnásobne fiktívnej postavy Valérie (v románe je uvedená iba spomienkami), autorky miznúcej knihy:
    Zdalo sa jej, že zmysel sa môže zrodiť a udržať iba v živom čase vecí a bytostí, v čase, v ktorom má všetko začiatok a koniec, a že sa dielo musí podrobiť jeho rytmom, prejsť všetkými fázami času, ktoré vnímala ako komnaty zázračného zámku: kto príde do zámku času, hovorievala, musí pobudnúť v komnate tušenia, v komnate zrodu, v komnatách prítomnosti, vednutia a rozkladu, v zošerelej komnate pamäti s ťažkými závesmi na oknách a v temnej komnate zabúdania a rozkladu tvarov v podzemí zámku – v komnate, ktorá je zároveň komnatou metamorfóz a nového zrodu, kde pretrvávajúci dych zaniknutého tvaru ticho pracuje na vzniku nových tvarov.

    _____________________________________
    AJVAZ, M.: Prázdné ulice, Petrov 2004.

    Saša, tento citát nemá chybu. Je spomínaná kniha bežne v predaji?

    No a k téme – ja osobne tiež tak trochu tvorím, skúsim teda povedať, čo tvorba znamená pre mňa.
    Je to potreba, nutnosť, keby som zčasu načas nedala zo seba to, čo cítim a čo obsadzuje moju predstavivosť a to najmä formou maľby na akýkoľvek podklad (najradšej mám všetko, čo má akú-takú štruktúru a je teda aj hapticky zaujímavým objektom), určite by sa to prejavilo na mojom živote veľmi negatívne. Jednoducho tvoriť – či už len fiktívne v duchu niečo pretvárať, vymýšľať, zmocňovať sa reality svojským a invenčným spôsobom, zároveň dávať zo seba kus energie, lásky, kus svojho naturelu, svojho života, svojich emócií, zážitkov, prežitkov, túžob, snov a obrovskej časti, toho, čo neovládame – teda nášho nevedomia (Freudov ľadovec pod morskou hladinou) – to je pre mňa asi v skratke vyjadrenie pojmu “tvorba”.
    A pri tom všetkom si nemyslím, že je prioritnou podstatou tvorby to, či sa výsledný objekt dá označiť ako umelecké dielo alebo len ako tvorba. Podľa môjho názoru je najpodstatnejší proces premeny tvorivej energie na úplne svojský a nový objekt, ktorý v sebe nesie čiastočky ľudskej bytosti, ktorá ho vytvorila. Je to pre mňa zázrak.

Log in to reply.

Začiatok diskusie
0 of 0 odpovede/odpovedí June 2018
Súčasnosť