aktivita diskusia Všeobecné diskusie MALÝ BEDEKER VEĽKEJ HISTÓRIE

Tagged: 

  • MALÝ BEDEKER VEĽKEJ HISTÓRIE

    Posted by dorotka on 25. novembra 2007 at 16:32

    Malé, zaiste i nenápadné udalosti v priebehu dejinného vývoja, mali nesmierny dopad na zmeny v spoločnosti a jednotlivcov v každodennom živote.
    Neboli to len politické udalosti, objaviteľské cesty, výboje v umení a literatúre, či zmeny v náboženstvách a filozofii. Ani nie veľké vedecké objavy, z ktorých míľovými krokmi vykročil rozvoj techniky.
    Mám na mysli tie objavy, ktoré sa niekedy po dlhých výskumoch, inokedy objavené úplne náhodne, votreli nenápadnými krôčikmi do nášho všedného dňa.

    Ako napríklad ZEMIAKOVÉ LUPIENKY,
    ktoré vyrobil v roku 1853 Američan George Grum tak, že sa snažil nakrájať čím tenšie hranolky. Obľúbená pochúťka si čoskoro našla cestu cez Atlantik do Európy.

    História TENISIEK sa odvíja od plátennej obuvi s gumenou podrážkou, ktorú pre šport kroket navrhla americká spoločnosť Candy Manufacturing v roku 1868. V tomto svojom ranom období ich prezývali sneakers (plíživky).

    dorotka odpovedal 16 years, 5 months ago 1 Člen · 1 Odpoveď
  • 1 Odpoveď
  • dorotka

    Moderator
    27. novembra 2007 at 23:19

    Čo nám dala UNRRA v roku 1946 ?

    UNRRA (United Nations Relief and Rehabilitation Administration), teda Správa spojených národov pre pomoc a obnovu vojnou poškodených krajín (neskôr Marshallov plán) do konca septembra 1946 dodala do Československa celkovo 120 tisíc vagónov rozličného tovaru.
    Zo základných potravín to bolo najmä mlieko, mäso, obilie, konzervy, ryby, ale aj káva a kakao. Zaujímavé boli dodávky živého dobytka (napríklad 14 000 koní, 900 oviec, 4 tisíc jalovíc), pohonných hmôt a chemikálií (petrolej, benzín, nafta), nemocničných zariadení a liekov, tiež lekárskych nástrojov a zverolekárskych potrieb.
    Okrem 10 tisíc automobilov a 75 lokomotív to boli aj železničné vagóny, poľnohospodárske stroje a mostné konštrukcie (o váhe 2 tisíc ton). A tu je tá pikoška :
    Začiatkom decembra 1946 bol dokončený dlhodobo provizórny most cez Hron na vicinálke Žarnovica – Banská Štiavnica. Most o dĺžke 46 a 40 m (v dvoch poliach) postavili za dva a pol dňa, práve z konštrukcií dodaných UNRRA. A to americkí dodávatelia navrhli, že ho postavia za 5 hodín !

Log in to reply.

Začiatok diskusie
0 of 0 odpovede/odpovedí June 2018
Súčasnosť