aktivita diskusia Reštaurovanie a konzervovanie Divadelna skrina / maringotka

  • Divadelna skrina / maringotka

    Posted by harp on 13. októbra 2006 at 14:02

    Pri mojej stredajsej navsteve Muzea na Hrade Modry Kamen som videl nieco nevidane.

    Prekrasnu Divadelnu skrinu so zostarnutym naterom. A pri nej chalana kt. z drotenou kefou vo vrtacke brusil nater a aj hodnu cast dreva. Tiez zbrusoval mosadzne profilovane a zdobene klince ci skrutky do tvaru amorfneho a vytvaral na nich drazky ked sa pozabudol a podrzal kefu na jednom mieste.

    Po mojom naliehani a nazavaznom rozhovore som z neho vypacil ze je tam len lektorom a toto mu dali robit tak to robi. Ked som sa ho pytal kto je tam konzervatorom, nevedle mi povedat.

    Kedy uz konecne budu muzea najskor rozmyslat a az potom konat. Ved je tolko ludi s ktorymi je mozne sa poradit. Hoc aj napisat do Obnova.sk

    harp odpovedal 17 years, 7 months ago 5 Členovia · 11 odpovede/odpovedí
  • 11 odpovede/odpovedí
  • docent

    Member
    13. októbra 2006 at 15:21

    I ked podobne situacie poznam, vzdy nanovo som sokovany, znechuteny a nazureny. Pritom si vobec nevieme predstavit zverstva pachane v sukromi muzejnych smikni nazyvanych restauratorske ateliery. Neda sa to prepacit ani malemu obecnemu muzeu a uz vobec nie vrcholnej muzejnej institucii. Je to zarazajuce pokial ide o pristup kompetentnych no najma pre ich trestuhodnu neznalost zakonov. Do certa rohateho, oni sa nemaju co pytat na obnove, oni by mali na obnove publikovat!

  • freya

    Member
    13. októbra 2006 at 16:52

    :smt089

    Docente, konecne sme sa zhodli.. zapisat do dennika..

    To by sa vsak malo dat zistit ze kto je tam konzervatorom..

  • mikulasm

    Member
    13. októbra 2006 at 23:28

    Raz som sa rozpraval s jednou historickou umenia, zameranou na hnutelne pamiatky a pocac rozhovoru sme si prezerali fotografie soch. Na jednej fotografii boli barkove skulptury aj spolu s obrazmi ulozene na povale fary. Boli zapadnute prachom a znecistene trusom vtakov. Vtedy som sa nad tym zhrozil, ze ako je to mozne,?! A spytal som sa jej, ze ci by nebolo lepsie ich venovat nejakemu muzeu, kde by ich cakala lepsia buducnost.
    Na to sa len usmiala a povedala: Tu na tej povale je im lepsie. Keby si len vedel ako vyzeraju depozity muzei a kolko pamiatok sa tam znici.
    :(

  • harp

    Member
    14. októbra 2006 at 20:23

    Raz som sa rozpraval s jednou historickou umenia, zameranou na hnutelne pamiatky a pocac rozhovoru sme si prezerali fotografie soch. Na jednej fotografii boli barkove skulptury aj spolu s obrazmi ulozene na povale fary. Boli zapadnute prachom a znecistene trusom vtakov. Vtedy som sa nad tym zhrozil, ze ako je to mozne,?! A spytal som sa jej, ze ci by nebolo lepsie ich venovat nejakemu muzeu, kde by ich cakala lepsia buducnost.
    Na to sa len usmiala a povedala: Tu na tej povale je im lepsie. Keby si len vedel ako vyzeraju depozity muzei a kolko pamiatok sa tam znici.
    :(

    Zazil som raz jednu situaciu ked depozitom pre podobny oltar (dokonca aj oltarny obraz a sochy nielen architekturu) bola prave spominana povala jedneho nemenovaneho objektu vo vlastnictve muzea. Aj oltar bol vo vklastnictve muzea.

  • Anonymous

    Member
    17. októbra 2006 at 13:14

    Vážený pán kolega, veľa píšete, je však smutné, že Vaša kritika je založená na tvrdeniach mimo reality. Maringotka bola najmenej 5x natretá neodborne rôznymi druhmi náterových prostriedkov, drevo je napadnuté a ošetriť ho cez nátery nebolo možné. Ten pracovník nebol lektor, vypomáhal ako aktivačný, bol však pod dozorom. Žiadne mosadzné časti nezničil, oni tam, pán kolega, žiadne neboli. Brúsil neodborný náter aj zo železných sktutiek sériovej výroby. Nepoškodil ich, je to vidieť z vašich fotografií. Chápem, že máte (máme) častokrát ťažké srdce na múzeá, že nám takéto zákazky nezveria, ovšem čím nám zaplatia za odbornú a tým aj drahú prácu? Kultúrnymi poukazmi? Keby ste si dal tú námahu a spýtal sa odborných pracovníkov múzea, dostal by ste informáciu, že maringotka bude v exteriéri ako funkčný objekt, nie je muzeálnym predmetom. Konštruktívnejšie je pomôcť radou a nie kritizovať nepresne, až nepravdivo. Myslíte si, že aj bez takýchto záležitostí majú múzeá ľahký život a ako čítam z Vašich príspevkov sú aj postrachom pre zbierkové predmety? Kritika je účelná, aj je konštruktívna! Váš, tiež externý, o.i. umelecký remeselník

  • Anonymous

    Member
    17. októbra 2006 at 17:11

    Dovoľujem si malý príspevok k téme. Poznám trošku problematiku múzeí a reštaurovania, pracujem v tejto oblasti 30 rokov. “Za boľševika” sa tiež takto zjednodušovali témy a vidím, že nie sme toho ušetrení ani dnes. Nie som zamestnancom žiadneho múzea, som na voľnej nohe a prešiel som veľa múzeí na Slovensku, v ČR , Nemecku, Maďarsku, pre mnohé som pracoval. Viem možno trochu zaujať názor “niekde uprostred”. Pravdou je, že mnohé zbierkové predmety sú v stave určite nevyhovujúcom. Sám niektoré reštaurujem, poznám situáciu. Nájdu sa i v múzeách ľudia, ktorých stav zbierkových predmetov nijak netrápi. Podstatnejšie je, že mnohé múzeá jednoducho nemajú na reštaurátorské práce, depozity nie sú v dobrom stavebno-technickom stave, o budovách už ani nehovoriac. Je nedostatok prostriedkov, mzdových, prevádzkových.

    Možno vyčítať, že sa venuje nedostatočná pozornosť zbierkovým predmetom, ale úprimne – bez peňazí nie je možné očakávať zmenu, z vlastnch skúseností viem, ako riaditelia múzeí zháňajú každú sponzorskú korunu na prevádzku, energie, havarijné opravy. Na reštaurovanie sa už nedostáva. Tu je potrebné zmeniť systém financovania, resp. už konečne začať niečo i financovať.

    Príklad maringotky asi tento problém nereprezentuje, podstatné je, čo so zbierkovými pedmetmi v depozitoch? Ako prinútiť a brať na zodpovednosť vedenie múzeí za stav, ktorý je? Väčšínou o tom vedia a aspoň ich to trápi. Žiadajú peniaze, márne! Je tiež značne dehonestujúce o niečo doslova žobrať, mnohí rezignovali, niektorých to už ani netrápi.Ak však múzeum nemá na kúrenie, na mzdy, ťažko možno očakávať zmenu k lepšiemu, skôr ma chytá smútok, že to bude ešte horšie.

    Reštaurátorské a konzervátorské miesta v múzeách sú tak honorované, že mnoho mojich kolegov i kolegýň odišlo do iných profesií. Externá zákazka je tiež nepriechodná, výsledky potom sú zrejmé. Ľahko sa potom píše o negatívach, sú zjavné. Musíme sa usilovať zmeniť systém financovania múzeí, i celej kultúry – napr. čo taká pamiatková obnova objektov???, možnosti štipendií pre začínajúcich kolegov, ateléry, ďalšie vzdelávanie… atď, atď.

    Priznám sa, že nemusím kritické príspevky od firiem, ktoré sa priamo zaoberajú činnosťou, ktorú kritizujú. Objektivita tu zreme asi celkom nebude… i keď majú často pravdu, tá je ale zjavná, žiaľ zmena už celkom nie!

  • docent

    Member
    17. októbra 2006 at 19:54

    Chcel by som iba v kratkosti k poslednym dvom prispevkom.
    V prvom rade “umeleckemu remeselnikovi”. Harpom prezentovane (i ked nie vycerpavajuco) postupy na “obnove maringotky” stačia na to aby ich kompetentni okamzite zastavili a vyvodili dosledky. Bez ohladu na to, v akom majetku spravovanom muzeom je. To dufam aspon naznacuje preco ten aktivista pracoval “pod dozorom”.
    V druhom rade mirovi. Myslim, ze vsetci sa zmietame mimo reality. Treba zabrusit aj k spravnym suctom nespravnych cisel, teda statistikam. Pozriet sa kolko, na co muzea dostavaju a na co sa to mina. Neviem o ziadnom muzeu (a sporadicky sa vyskytujem vo viacerych), ktore by nevyplacalo alebo meskalo s vyplatami, nemalo zaplatene za svetlo a teplo. Zato poznam male muzea, ktorym sa nelenilo ohnut a zodvihnut ponukane peniaze, ktore pouzili na restarovanie zbierok. Skor ma mata predstava, ze aj maju aj im to je jedno. Prijatelnejsie povedane ich priority su ine a to už nie je iba o muzeach ale najma o ich zriadovateloch.

  • mikulasm

    Member
    17. októbra 2006 at 22:23

    Vážený pán kolega, veľa píšete, je však smutné, že Vaša kritika je založená na tvrdeniach mimo reality. Maringotka bola najmenej 5x natretá neodborne rôznymi druhmi náterových prostriedkov, drevo je napadnuté a ošetriť ho cez nátery nebolo možné. Ten pracovník nebol lektor, vypomáhal ako aktivačný, bol však pod dozorom.

    Ako tak pozeram na tie obrazky, tak ja tam vidim min. len dve farby, no zrejma je to len nedostatocnym rozlisenim.
    Ak sa drevo cisti ocelovym kotucom na vrtacke pod dozorom, a je to v poriadku, tak potom navrhujem kupit pieskovacku a pieskovat pod dozorom. Bude to efektivnejsie. :wink:

  • anet

    Member
    18. októbra 2006 at 18:10

    Alebo tomu pridať tretiu vrstvu a byť spokojní, ako sme s tým za dobrý peniaz pekne na pár rôčkov vybabrali…

  • Anonymous

    Member
    19. októbra 2006 at 15:11

    No možno je to trocha od veci ale:
    “Poslanci EP schválili balík nariadení pre novú kohéznu politiku na budúcich šesť rokov a tým aj budúcu alokáciu 32,7% spoločného ruzpočtu EU vo výške 308 mld. EUR, teda takmer 12 biliónov Sk”. To bolo spečatené schválením v EP.
    Teda, koho to troška zaujíma podelte číslo počtom členských krajín a počtom rokov a získate približne predstavu koľko miliárd môže pritiecť do SR ročne. Nedávno o tomto rozhodovali aj poslanci SR, lepšie povedané kto bude spravovať tieto peniaze. Pre všetkých, ktorí tvrdia že niet peňazí – namáte ani len tušenie aké milióny a miliardy sa míňajú z fondov EU. Otvorte si príslušné stránky na internete a ak chcete peniaze obráťte sa na poradcov v tejto oblasti, prípadne na implementačné agentúry. Ja viem, množstvo práce a výsledok nejasný ale treba to skúsiť. Inak peniaze využije niekto iný alebo sa ako nevyčerpané vrátia do EU!
    Pekný deň.

  • harp

    Member
    19. októbra 2006 at 19:57

    re:harp
    Skoda ze ste sa nepodpisali. Predpokladam, ze ste pracovnikom tohoto muzea. Neviem neviem podla mna mosadzne boli. (alebo ine skrutky z farebneho ci ineho kovu ako ocel). K zvysku sa nevyjadrujem pokial nemam s kym.

    miro
    Len poukazujem na to co vidim okolo. TO ze sa venujem podobnej (nie tej istej) cinnosti nic nepredpoklada. Keby mi islo hlavne o ziskavanie zakaziek uz davno by som sa zameral iba na propagaciu svojich komercnych cinnosti a na tejto domene by mohlo byt moje portfolio. Skor sa zamerajme nato preco robia odbornu pracu ludia ktori o tom nic netusia. A ked to uz robia preco ich o tom niekto nepouci. Pokial mozno niekto kto aj chape pojem autenticita (aj ked priznavam ze v tomto sa zo mna coraz viac stava extremista).

    mikulasm
    Nepovedal by som ze cistit stare drevo drotenym kartacom stastne riesenie, ale mozeme to rozdiskutovat inde.

    Anet
    Plne suhlasim s nazorom pridania tretej vrstvy aj cez stare natery pripadne pred tym napustit trochu lanovym olejom.

Log in to reply.

Začiatok diskusie
0 of 0 odpovede/odpovedí June 2018
Súčasnosť