karpatska
Forum Replies Created
-
Tatar, Bulsara,
napriklad polygonalna basta na hrade Velky Kamenec nie je nieco podobne, co hladate?
hmm, prekrocil som velkost diskoveho priestoru, nemozem pridat fotku… tak pridavam link na fotky:
-
ešte raz správne ten juhovýchodný pohľad:
-
ďalšie fotky sú o kaštiely v obci Streda nad Bodrogom. Zaujmavosťou je, že kaštieľ postavili na troskách miestneho hradu okolo roku 1700 rodom Vécsey. Zachovali sa okrem samotnej budovy kaštieľa, ktorý dnes slúži ako obecný úrad aj pôvodne časti opevnenia, 2 vstupné brány a 1 bastión + múr hradby prechádzájúci po východnej strane areálu:
juhozápadný bastión
interiér bastionu
ruiny západnej vstupnej brány a priľahlej budovy:
pohľad na kaštieľ zo severozápadnej strany:
východná brána so vstupnou budovou/zachovalá:zachovalá časť hradného muriva na východnej strane areálu:
pohľa na centrálnu vežu kaštieľa z juhovýchodu:
-
Ďalší objekt je tzv. Soľný dom (Sóház, Magazin – latinsky sklad) v obci Veľké Trakany. Budova bola postavená začiatkom 18. storočia. Najprv slúžila ako kancelárie pre úradníkov zodpovedných za prepravu a obchod zo soľou zo sedmohradskej župy Máramaros pomocou pltí. Na poschodí ako byt tzv. soľného župana. Po postupnom presune dopravy soli z riek na železnicu zmenila svoju funkciu, pri nej sa vybudovali 3 veľké sklady na tabak. Dnes je budova po celkovej rekonštrukcii zprístupnená pre verejnosť, majú tam stále aj dočasné expozície o živote na dedine a o práci ľudí so soľou a jej prepravou:
Podľa legendy budova na prvopočiatku slúžila ako lovecký kaštieľ pre Juraja Rákocziho I., nie je to však ani potvrdené ani vyvrátené tvrdenie..
-
Ďalší objekt je tzv. Soľný dom (Sóház, Magazin – latinsky sklad) v obci Veľké Trakany. Budova bola postavená začiatkom 18. storočia. Najprv slúžila ako kancelárie pre úradníkov zodpovedných za prepravu a obchod zo soľou zo sedmohradskej župy Máramaros pomocou pltí. Na poschodí ako byt tzv. soľného župana. Po postupnom presune dopravy soli z riek na železnicu zmenila svoju funkciu, pri nej sa vybudovali 3 veľké sklady na tabak. Dnes je budova po celkovej rekonštrukcii zprístupnená pre verejnosť, majú tam stále aj dočasné expozície o živote na dedine a o práci ľudí so soľou a jej prepravou:
Podľa legendy budova na prvopočiatku slúžila ako lovecký kaštieľ pre Juraja Rákocziho I., nie je to však ani potvrdené ani vyvrátené tvrdenie..
-
Oprava kaštieľa v Bieli pomaly napreduje, preposielam aktuálny stav:
-
Trasu v Strede nad Bodrogom nepoznám, na internete je informácia o 4 parných rušňoch, ktoré sa tu používali:
http://www.kisvasut.hu/jarmulista/view_lista.php?hely=Bodrogszerdahely
prepošleš tie detaily ktoré máš ty? ďakujem -
ďalšie 2 úzkokoľajové trate existovali v dnešnom Medzibodroží. Jedna bola v Strede nad Bodrogom (1912-1928), slúžila na prepravu cukrovej repy (nie na prepravu osôb). Duhá bola medzi obcami Svätuše-Veľký Horeš, slúžila na prepravu kameňa z kameňolomu na železničné prekladisko vo V. Horeši. Dodnes sa zachovalo torzo jednej stavby, ktorá patrila k tejto železnici pri žel. stanici V.Horeš. Viac informácii k nej nemám.
-
Ahoj,
ano Tatar, máš pravdu, Jusuf pardon za preklep z mojej strany
-
Pardon, nevšimol som si otázky od Milo1 a Jusuf.
Milo1 – prikladám ti mapku (pomohol som si s Google Earth). Vyznačil som ti trať, ktorá je dodnes dobre badateľná:
Napojenie na dnešnú žel. stanicu v Pribeníku je v celku pravdepodobné, ako vidieť aj na google mapke trať musela pretnúť hlavnú trať niekde v priestore dnešnej stanice. Samozrejme úplnu istotu možno získať, ak má niekto známeho na katastralnom úrade v Kr. Chlmci, tam majú historické kat. mapy, kde je trať aj jeho príslušenstvo s určitosťou zakreslená. Trať pokračovala do susednej obce Damoc v dnešnom Maďarsku. Na tejto mapke som označil colnicu. Trať križovala dnešné hranice niekde na juhovýchod od kaštieľa v Pribeníku (bola tam ďalšia zastávka Pribeník prekladisko, mohla slúžiť pre veľké hospodárstvo, ktoré existovalo pri kaštieli) a smerovala ďalej na juhovýchod do obce Damoc, ďaleko od colnice.
Jusuf – ano, z Cigandu pokračovala vetva na Nyiregyhaza cez obec Dombrád. Uzkokoľajová bola aj v Kr. Chlmci
Doplňujúca informácia, existuje združenie na maďarskej strane sa snaží obnoviť túto lokálnu trať v prvom kroku na maďarskej strane, v dlhšiom časovom horizonte obnovu do Kr. Chlmca a výstavbu do V.Kapušian. Aktualizovaná analýza o tomto projekte je z roku 2010
-
ďakujem Tatarovi za doplňujúcu informáciu. Ešte drobné doplnenie, v roku 1914 plánovali trať predlžiť o ďalšich cca 17 km do Veľkých Kapušian cez obec Leles, vojna plány prekazila. Železničný most u mesta Sárospatak je dodnes zachovaný, slúži peším, cyklistom a motorkárom. Z mostu cez Tisu sa zachovali už len ruiny pilierov na brehoch rieky. Budúci mesiac skúsim zdokumentovať/odfotiť stopy po tejto lokálnej trati v Kr. Chlmci a v jeho okolí.
-
a pohľadnica Kráľovský Chlmec so zastávkou železnice a vlakovou súpravou na zastávke:
-
Ahoj,
takže sľubené informácie o trati v Kr. Chlmci
mapka trasy železnice:zrušené zastávky v roku 1920 na území dnešného Slovenska:
– Pribeník prekladisko (64. km)
– Pribeník (64. km)
– Kráľovský Chlmec (68. km)Trať bola vybudovaná medzi Kr. Chlmcom a obcou Cigánd v roku 1913, následujúci rok napojená na už existujucú trať medzi mestami Sárospatak a Nyiregyháza. V roku 1920 trať na československej strane demontovaná, v roku 1938 znovu vybudovaná, následné v roku 1944 znovu demontovaná, do dnešnej doby sa už neobnovila. Trať na dnešnej maďarskej strane bola definitivne zrušená koncom 80. rokov 20. storočia.
-
ano viem, bohužiaľ sa mi nedarí nahrať fotku z práce… nahrám v nedeľu z domu + pridám aj dobovú pohľadnicu ako bonus : )
-
Ahoj,
pôvodne existovala úzkokoľajová železnica aj v Kr. Chlmci, zrušená bola v na základe mierovej zmluvy po 1SV, obnovená nakrátko počas 2SV, po nej definitivne zrušená. V meste sa ešte nachádza torzo bývalej nakladacej rampy + v chotári mesta malé úseky pôvodnej železnice. Prikladám mapku: