Forum Replies Created

Page 5 of 13
  • duchamp

    Member
    6. novembra 2007 at 23:45 in reply to: nabytok trochu inak (foto)

    Byla by škoda, kdyby tyhle zajímavé nábytkové kusy zapadly do hloubi mezi zapomenuté diskuzní příspěvky, takže se je pokouším křísit. Pakliže se tu někdy zjeví i Marcel, poprosím jej o nějaký odkazlink na původní zdroj. Tuze rád bych viděl více, neb až na některé detaily se mi prezentované fotky moc líbí.

    Víte, říkám si, že bych byl jen nerad, kdyby mé případné budoucí děti musely vyrůstat v prostředí degradovaném sektrovým nábytkem a jinými hrůzami velkosériové produkce (čehož jsem žel nebyl ušetřen). Netvrdím, že tohle je cesta, po níž musí všichni svorně kráčet, nicméně díky za každou vlaštovku přinášející odlišnost a nápad…

  • duchamp

    Member
    6. novembra 2007 at 22:53 in reply to: Re: Uvod do mechanickeho a chemickeho cistenia starych kramo

    Ááále jsem si hezky zavzpomínal! Pročítám si, co jsme tu před rokem s docentem „namleli“, o přehazování mlynářské čepice či míčků :) Někde bychom to zase mohli zopakovat, až jeho nick vstane z mrtvých…
    Děkuji za připomenutí, Lucie, a též za slíbený feedback v podobě fotek tvého „Miláška“. Těším se a současně mám dobrý pocit z toho, že jsme ti byli (a Obnova jako taková) alespoň trochu užiteční. Snad na nás tatínek při práci moc nenadával. :D Hezký den ze země Sv.Patrika

  • duchamp

    Member
    4. novembra 2007 at 19:42 in reply to: K A V I A R E Ň

    Jako by jsi mi mluvila z duše, milá Dorotka! Jen jednu vadu jsem na sobě v době odmlky Obnovy nestihl změnit…. totiž stále kávu nepiju. Ale z této kavárny mne proto snad nikdo nevyžene. :wink:

  • duchamp

    Member
    4. novembra 2007 at 19:29 in reply to: Obnova.sk a jej polrocna dovolenka

    Vážení a milí, samozřejmě i já jsem tuze rád, že Obnova prošla svou reinkarnací. Několik posledních dnů jsem se snažil opět vstřebat povadlé znalosti ovládání a též pozapomenutý obsah Obnovy. Zjevně nejsem jediný, který se bude pomalu dostávat do zaběhlého tempa před nastalým výpadkem serveru.
    Nicméně věřím, že společně ji díky našim příspěvkům posuneme zase o krok blíže k ještě lepším zítřkům :) Alespoň já se o to odsud z Irska pokusím, zejména v pro mne nejbližších diskuzích o restaurování, konzervaci apod.
    Harpovi blahopřeje a děkuje Duchamp

  • duchamp

    Member
    21. marca 2007 at 8:40 in reply to: polymery a dřevo

    Když jsem si tvůj dotaz přečetl, první mne napadly web stránky výrobců petrifikačních (ko)polymerů, které běžně používám. Zde má kupříkladu výrobce Solakrylu uvedeny též poměrně zajímavé reference od restaurátorů, včetně konkrétních postupů při restaurování dřevěných objektů (.pdf soubory). Možná to není to co hledáš, ale třeba ti to pomůže více nahlédnout do dané problematiky. Vše NAJDEŠ ZDE.
    Škoda, že distributor Paraloidu B72 na svém WEBU nic takového neposkytuje.
    Možná jako studentka znáš i ing. I. Kopeckou, která má o tomto tématu jistě přehled. Svědčí o tom i tato zmínka, cituji: „Ve dnech 15. – 16. 11. 2002 se ing. Ivana Kopecká zúčastnila mezinárodního kongresu Art et Chimie – les polymeres. Kongres se konal v Paříži, v sídle francouzské „Společnosti pro průmyslovou chemii“, která jej pořádala spolu s „Centrem francouzských muzeí pro výzkum a restaurování“ Souběžně probíhaly přednášky a velmi rozsáhlá sekce posterů. Příspěvky byly tématicky členěny do pěti skupin: Moderní výtvarná tvorba a použití syntetických polymerů, Konzervace a restaurování – ochrana povrchů – laky na bázi polymerů, Konzervace a restaurování – konsolidace porézních materiálů, Polymery užívané při tvorbě kopií uměleckých děl, Polymery v museografii (vybavení a pomocné materiály).“, která se objevila ZDE.
    Pokud mne napadne nějaká i literatura, tak se pokusím někdy něco připsat.
    Hezký den.

  • duchamp

    Member
    15. marca 2007 at 8:08 in reply to: Vtip dna

    Jeden vtípek ze života nejen pro našeho oblíbeného administrátora: :D

    Jak poznáš pracovní deformaci?

    „Vždy když večer ukládám své děti, přemýšlím, zda je mám Uložit, nebo Uložit jako…“

    Přeji hezký den.

  • Preventivní konzervace (preventivní péče) = zajištění optimálních podmínek uložení předmětu a minimalizace všech rizikových faktorů.
    :arrow: Citace z „Preventivní ochrana sbírkových předmětů, kolektiv autorů, Národní muzeum Praha, 2001.

  • duchamp

    Member
    2. marca 2007 at 13:08 in reply to: lepenie textilu

    K té reverzibilitě: setkal jsem se v našich sbírkách se symbolickou zástěrou, kterou daroval dnes populární císař Rudolf II. zdejšímu pekařskému cechu. Tento kus byl v v 70tých letech restaurován v duchu tehdejší doby a technologických znalostí. Restaurátor pro podlepení stávajícího hedvábí na nový kus (řekněme rentoaláž) užil -tehdy asi moderní výkřik (?)- termoplastů. Při nedávné výrobě kopie tohoto originálu pro vystavení v expozici byla zástěra zkoumána specializovanými restaurátorkami textilu, které dospěly k názoru, že tento termoplastický materiál z hedvábí již nikdo bez poškození podkladu patrně nedostane… :roll:

    Co tím chci říci? Snad jen znovu připomenout stále dokola omílanou frázi o reverzibilitě užívaných materiálů… Ony se mohou nešťastně zvolené zákroky za pár let jevit našim následovníkům jako čiré bláznovství :sad11:

  • duchamp

    Member
    26. februára 2007 at 13:00 in reply to: sklo do starého kredenca

    V podstatě velmi obdobně jsem chtěl odpovědět resp. poradit i já, takže mi nyní nezbývá nic jiného, než poděkovat Marcelovi za vypovídající příspěvek. :wink:

  • duchamp

    Member
    20. februára 2007 at 13:03 in reply to: Seminare (restaurovanie a konzervovanie)

    Střední škola umění a designu a Vyšší odborná škola restaurátorská,
    Brno, Husova 10

    POZVÁNKA NA SEMINÁŘ

    Dovolujeme si pozvat Vás na seminář věnovaný prezentaci restaurátorských prací. Pedagogové, absolventi školy i současní studenti představí své práce, budou hovořit
    o použitých restaurátorských postupech a vyhodnotí výsledky, kterých bylo zásahem dosaženo.

    SEMINÁŘ SE KONÁ ve čtvrtek 8. 3. 2007 ve 14.00 hod.

    v přednáškovém sále budovy Uměleckoprůmyslového muzea
    Moravské galerie, Brno, Husova 14,
    v rámci doprovodných programů k výstavě Umění restaurovat umění

    Program semináře:

    1. Zahájení – ředitel školy akad. malíř Pavel Luffer
    2. Průřez studijním oborem Konzervování a restaurování keramiky- vedoucí oboru
    Alžběta. Netopilová, DiS
    3. Restaurátorské zprávy oboru
    • Keramické osudí, halštatská kultura. Nádoba z archeologického výzkumu Archeologického ústavu památkové péče Brno – Marie Tomší, studentka školy
    • Porcelánový nástěnný dvouramenný svícen z majetku Muzea Prostějovska v Prostějově – Kateřina Jiroutová, DiS, absolventka školy
    • Porcelánová váza s plastickou dekorací
    Hana Čejková, DiS, Alžběta Netopilová, DiS, pedagogové školy
    4. Informace o studijním oboru Konzervování a restaurování nábytku a nepolychromované
    dřevořezby – vedoucí oboru Zdeněk Holý, DiS
    5. Restaurátorské zprávy oboru
    • Halový mahagonový konzolový stůl restaurovaný v průběhu studijního pobytu ve Velké Britanii – Petr Klein, DiS, pedagog školy
    • Novobarokní stůl z majetku Muzea Českého krasu v Berouně
    Pavel Sršeň, Aleš Fajfr, studenti školy
    6. Informace o studijním oboru Konzervování a restaurování malířských a dekorativních
    technik-vedoucí oboru akad. maíř Jan Knor
    • Záchrana kolekce votivních obrazů ze sbírek Moravského zemského muzea v Brně
    PhDr. Alena Kalinová, MZM Brno, Kateřina Némethová, DiS, absolventka školy
    • Řešení škod způsobených plísněmi na obrazech ze sbírek státního zámku ve Valticích.
    Veronika Hynková, studentka školy
    • Náprava škod na dekorativních nástěnných malbách v zimní kapli v kostele sv. Cyrila
    a Metoděje v Praze – Karlíně po záplavách.
    Veronika Jakubíková, DiS, absolventka školy

  • duchamp

    Member
    15. februára 2007 at 16:40 in reply to: Muzeológia

    …Teda valim oci hlavne na tu heritologiu. … Pivko tomu kto mi vysvetli o com to ta heritologia je a dve tomu kto mi posle link na nejaku zmysluplnu stranku :D
    Museology is defined by the University of Jyväskylä in this way:
    Museology (heritology) is a science that explores the way the individual and the community perceive and control the temporal and regional environment*1 through taking into possession*2 pieces of evidence from the past and the present.

    *1 Including both tangible and intangible, i.e. spiritual environment.
    *2 By selecting and demarcating parts of reality and by incorporating them as
    cultural reality.

    Source: http://mek.oszk.hu/01600/01641/01641.pdf :P

  • duchamp

    Member
    15. februára 2007 at 15:30 in reply to: Vtip dna

    Na Sicilii se pořádá sraz těch „největších“ mafiánů:
    Italové zjišťují, jestli jsou Rusáci pořádní mafiáni.
    Italové: „Zlatý řetízky – MÁTE ?“
    Rusáci: „Nemáme“
    Italové: „A dvouposchoďový vily – MÁTE?“
    Rusáci: „Nemáme“
    Italové: „A Meďoury – MÁTE ?“
    Rusáci: „Nemáme“
    Italové se jim celý sněm šíleně chechtaj a Rusáci jedou domů jako spráskaní psi. Když se vrátí domů – BOSS ruský mafie si svolá všechny podšéfy a vydá rozkaz:
    „Za prvé: Všechny třetí a čtvrtý patra u svejch vil zbourat!!!
    Za druhý: Prodat soukromé vrtulníky a tryskáče a nakoupit Mercedesy no a za třetí (povídá posmutněle) – zlatý řetízky sundejte čoklům z krku – budeme je nosit my!!!“

  • duchamp

    Member
    14. februára 2007 at 15:44 in reply to: tonetka (thonetka, thonet)

    Jediný problém mám,že ten nový šelakový náter je príliš lesklý.Dá sa nejako zmatniť?Neviem či použiť jemný brúsny papier.

    Doufám, že se teď do mne ostatní nepustí, že jsem tě k něčemu navedl. :D Pro matování můžeš vyzkoušet několik způsobů. Nikdy jsem to nepotřeboval, ale napadá mne například navlhčit hadřík (polnu) lihem a přetřít jím nově natřená místa. Ale opatrně, abys zase nestrhnul celou vrstvu šelaku. Nebo -jak jsi naznačil- mechanicky velmi jemným abrazivem. Výborný je jemný mletý pemzový prášek, jež se používá pro vytváření šelakové politury (gruntování). Případně extrémně jemné smirkové papíry (karosářské) o vysoké zrnitosti a ještě nejlépe opotřebované. Ale toho bych se trochu bál. Anebo můžeš experimentovat, třeba s něčím jako je molitanová houba (existují i speciální brusné) či dokonce houbička na nádobí… :P
    Třeba něco napadne docenta nebo Mikuláše, který mi tu už chybí.
    Ešte jedna otázka ohľadom šelaku.U nás v diele predávajú čistý šelak i šelak miešaný s voskom.Aký je rozdiel v ich použití,majú odlišné vlastnosti?ďakujem
    Zásadní rozdíl mezi nimi není, ačkoli mne učili vždy nechávat v láhvi vosk sednout na dno. Vzniklá zbylá vosková sedlina se po dá použít třeba k aplikaci jakožto ochranný nátěr nábytkových kusů uvnitř, vzadu či jinde. Obecně je šelak čistý bez vosku více čirý a průhledný, což je výhodnější pro polituru, zatímco šelak s voskem by měl jít lépe a snáze rozlešťovat – tedy je vhodnější pro aplikaci nátěrem na dřevořezby, profilované lišty apod.
    Ale třeba se též pletu a budu se muset ještě hodně učit :D Více snad oba výše zmínění pánové…

  • duchamp

    Member
    14. februára 2007 at 8:18 in reply to: K A V I A R E Ň

    No už jsem se lekl, že ses ztratil někde v hlubokém propadlišti dějin. Vítej tedy zpátky mezi nás, Obnovené :) Když to nebude kov, táák….třeba dřevo? Těším se na překvapení :wink:

  • duchamp

    Member
    14. februára 2007 at 7:55 in reply to: oprava rámu

    Pozorně jsem sledoval tuto diskuzi a jsem moc rád, Olympico, že jsi poslal též výsledek svého snažení. Působí vskutku celistvě, ač jsi neposlal detail. Blahopřeji.
    Škoda, že ostatní čtenáři, jimž tu vždy rádi poradíme, se též často nepodělí o výsledky svých konzervačních/restaurátorských zákroků… :cry:
    Jen pro doplnění – zejména pro drobnější retuše zlacení (což není úplně tvůj případ:) lze též použít pozlacovací vosky (gilding wax) zn. Gedeo (výrobce Pébéo Ind., France), které lze zakoupit v několika odstínech a mezi sebou míchat.

Page 5 of 13