dorotka
Forum Replies Created
-
freya,
ja mám tie linky vo favorites a na 60 zdrapoch pripnutých na korkovej „nástenke“. Kým by som ti ich sem povpisovala, to radšej vypíšem štyri príspevky…A títo naši computeráci to majú rýchlejšie. Okrem toho, si taká šikuľka, že si ich fultexom alebo googlom alebo iným vyhľadávačom zistíš za pár minút :P -
theo, jasné že poznám weby mnohých aukčných (kamenných, intern.) spoločností, na Slovensku a v okolitých krajinách. Ale aj tak ďakujem.
V žiadnom prípade nepodceňujem diela výtvarníkov v rámci moderny, naopak, aj ja mám mnohých z nich veľmi rada. I ke´d vzhľadom na cenovú dostupnosť mnohých (ktorých mám rada) nevlastním.
Ja som len poukázala na to, že ceny obrazov slovenských autorov sú predimenzované. A to z dôvodu boomu, asi tak, že v každom období je spoločensky nevyhnutné pre istú komunitu vlastniť niečo zaujímavé. Teda nie z dôvodu, že sa im to páči, prípadne že tomu rozumejú, ale z prestížnych dôvodov . A finančná nedostupnosť toho-ktorého predmetu je pre onú skupinu limitujúca a stimulujúca. Rozumieš ?
domnievam sa, že mám celkom dobrý prehľad o umeleckých predmetoch a pamätám si rozličné stupne dopytu (a následnej zvýšenej ponuky).
To máš ťažko definovateľné, fakt sa musíš zaoberať jednotlivosťami, takto globalizovať nie je efektívne .
Tak ako sme odlišní, prejavujú sa aj našľe umelecké sklony. Preto našťastie všetci netúžia po Alexym (ktorého ostatne mnohokrát signovala Šárka B.-A.) ale tvoria si zbierky porcelánových figúriek z Plaue. -
Hugo – mnohokrát ďakujem, že sme v hanbe neostali.
-
Kaviarňa moja (takmer milovaná), odchádzam na nedlho, TVOJ ŠTAMGAST.
Šéfa prosím, nevydaj môj stôl, aj môj pohár a kafák nech ma počkajú, môj popolník je teraz prázdny a taký nech ostane..
V nedeľu, keď splním sny a oslobodím sa (od očakávania splnenia snov)
, och, tak rada, ako rada, posedím medzi vami, pri stolíku s dennou tlačou a vašimi podpismi -
Nie je nič vítanejšie na literárnej scéne, ako denníky. Však na čom inom si MATKIN vybudoval slávu ?
-
saša a pamätáš na kapsle do detských pištolí ?(ale dobrá zbraň bola aj prázdna verzatilka s ľubovoľným nábojom – ryža, užmolkané uslintané paieriky – bŕ) :smt035 počúvam Kryla – úžas
-
teraz som dostala správu :
Galéria Antika Dorota organizujeBlší trh starožitností v Bratislave na Mýtnej ul. č. 15 – vo dvore., v sobotu 13. mája 2006 od 8.00 hod. do 14.00 hod -
saša – toto mi dá trošku roboty, ale ak inak nedáš…
1. prečo by mali z príležitosti Mil.výstavy ukazovať Jánošíkovu valašku ??? Mali oni onakvejšie predmety zo Slovenska, napríklad gotické oltárne tabuľové maľby z Liptova a Spiša (a mnoho skutočných skvostov). Jánošíkova valaška ešte koncom 19. storočia predstavovala revoltu a nie nejaký historický vierohodný predmet ľudového slovenského (sic !) hrdinu.
2. forma Jánošíkovej valašky, nie je forma obyklých pastierskych valašiek z územia Slovenska, je to forma balkánskeho typu valašKY, kde podobné nosia „knézi“(starešinovia), respektíve je podobná kaukazsko-perzským sekerkám
Tuhľa doklad o Jánošíkovej valaške z Nemzeti muzea v Pesti :Cimeliothea Musei Nationali Hungarici 9O old., 18.sz. Alia calybea argento caelata, baculo, seu manubrio ligneo, quod corio nigro inuolutum et copiosis armillis aeneis munitum est, afferuminata.
Spectabat olim ad famigeratum apud Liptouienses Praedonum Ductorem Iánossek sub regimine M.Theresiae ad Szent-Miklós rota fractum, PETER SZENTIVÁNYI de eadem, ad Curiam Regiam complurium Familiarum Tabularis Aduocatus et Iurium Doctor, collectionem armorum in Museo illo an 1813 amplificauit. -
Karbidové lampy
karbid vápenatý bol prvýkrát vyrobený v roku 1836 R. Hare v laboratórnych podmienkach pálením vápenca s uhlím pri teplote nad 1000 oC. V roku 1862 ako prvý objavil rozklad karbidu s vodou a vznik acetylénu Fr.Wöhler z Göttingenu, v roku 1892 priemyselne elektrickým prúdom vyrobil karbid vápenatý Th.I.Wilson v Severnej Karolíne.
Až okolo r. 1895 nachádzajú karbidové lampy (nazývané tiež karbidky uplatnenie v baniach a vytláčajú dovtedy používané olejové a sviečkové osvetlenie, ktoré malo v porovnaní s karbidkami desaťnásobne menšiu svietivosť.
Nádržky na karbid a vodu sa zhotovovali z oceľového plechu, menej z mosadze (tu však nastávala elektrochemická korózia), z liatiny. Neskôr sa povrch lámp opatril pocínovaním alebo pozinkovaním. Ručné karbidky boli najpoužívanejšie (aj tých je neikoľko druhov v závislosti od patentu a výrobcu)
V R-U sa prvé acetylénové centrály pre pouličné osvetlenie začali budovať okolo roku 1897.
Na Slovensko sa dovážali karbidky najmä od výrobcov :Friemann§Wolf (Zwikau a pobočky v Bohaticiach a Mor. Ostrave), lampy zn.Gergely Budapest a F.Heermann Hesse Nürmberg.
Karbid sa spočiatku dovážal z Viedne, neskôr z Dicsöszentmártonu, časom z Handlovej a Novák.

Karbidová lampa, okolo r. 1920, Zwikau
Lit.:Magula, R.: Banské lampy, Vizual, nedat. -
Viking môj,
tiež nepochádzam z dákej chalúpky s podlahou hlinou omazanou,ale to neznamená, že si takých ľudí nevážim a že nemali žiadnu kultúru. A pretože mali svojráznu a nádhernú, venujem sa i takýmto javomz tradičnej ľudovej kultúry.
Čím však nechcem naznačiť, že sa menej zaoberám umením vyšším, dejinami umenia, históriou či umeleckými remeslami. A preto, ak si si to ráčil všimnúť, striedam príspevky (valašky a vychádzkové palice, petrolejky a šijacie stroje…) a tak aj mienim pokračovať.
Viking môj, teším sa, že sa zachoval kompletný Révay lexikon, škoda predať. Žiaľ, nikdy som ho veľmi nemohla upotrebiť, lebo neovládam ma´darčinu. Takže som sa musela orientovať na iné lexikony, napr. viaceré vydania Mayerslexikon-u. No, najlepšie, by boli, pravda v slovenčine. Ale tie nám za blahého Rakúsko-Uhorska akosi nevychádzali. Zato však teraz máme mnoho krásnych encyklopédií, slovníkov, lexikónov.
Viking, aj tak by ma zaujímali tvoje rodinné albumy s prekrásnymi predkami na vizitkách a kabinetkách. Možno raz bude príležitosť, keď mi dovolíš si ich poprezerať, potešiť sa pohľadom na obdobie od polovice 19. storočia, kedy sa portréty jednotlivcov zo šľachtických rodov mohli preniesť z olejových plátien na foto dosky(vo vývojom rade). -
saša nebožiec valaška versus turecká sekera (len teraz som sa dostavila ku compu, tak nestíham scanovať doklady)
Valaška, ktorú používal Juraj Jánošík je , ako som uviedla, majetkom Historického múzea SNM. Ako sa sem dostala ?
V 60-tych rokoch 20. storočia ju sem zaslalo múzeum z Budapešti. Do Národného múzea v Budapešti daroval túto istú valašku Peter Szentiványi v roku 1813 a bola to valaška zabavená Jurajovi Jánošíkovi 14.marca 1713,kedy bol zadržaný (v noci z 13) spolu s Martinom Mravcom (Tomášom Uhorčíkom) v Klenovci drábmi z liptovskej stolice.
Takže žiadne 18, v žiadnom prípade 19. storočie, ale koniec 17:, resp. prelom 17. a 18. storočia.
Turecký dekor nebol v tomto (17.,18 ,19.) storočí nič neobvyklé, ve´d Turci (osmani) urobili v niektorých častiach slovenského územia ornamentálnu revolúciu !!!!Všimni si to na motívoch klinčekov, tulipánov, geometrických tvarov, na odeve (Tekov), na habánskej fajanse, na tradičnej strave (turecké žito), no proste na mnohých javoch. Môžme o tom debatovať tri dni.
Tú Jánošíkovu valašku som viackrát pohládzala. Je skvostná.
Lit.: Kočiš J.: NEznámy Jánošík, Osveta 1986
Križková.Z-Horváthová, M.: Juraj Jánošík, Perfekt 2004
pramene : MOL Budapešť -
Tak nám to aspon pofoť a pošli, ako sa mazneš s pollitrákom Stelly…
Vstupné je nesmierne nízke. -
Aj na Slov. budú múzeá do noci, len ti závidím to múzeum piva. Také tu ešte veru nemáme.
Iba ak by sme ho založili my obnováciovia. V takých Vyhniach, tam by patrilo múzeum.. Ale Stein by bol bližší !!! -
Ale ja som sa nikde oficiálne neprihlasovala, to bolo len na ilustráciu k téme REKLAMA.
Veľmi vtipný bol obrázok americkej babičky v teniskách ako bojuje s byrokraciou.
A obrázok plný pohody bol s tými chalanmi a pílkou. -
freya – delimitácie zbierok (ktoré teda boli celkom bežnou súčasťou úprav depozitárov) prebiehali v období viacerých desaťročí. Na základe väčších delimitácií sa vyprofilovali viaceré múzeá a na strane druhej, niektoré múzeá si uvoľnili depozitáre od predmetov, ktoré netvorili žiaden súbor a spĺňali len funkciu doplnkov pri tematických výstavách.
Mnohé zbierkové fondy našich múzeí bojujú s multiplicitou predmetov. A zas v iných múzeách takéto predmety absentujú, tak si ich požičiavajú od tých, ktoré trpia dostatkom.
Tak všeobecne. Mám v rukáve aj precízne príklady, ale to by som bola adresná.