Vytvorené odpovede v diskusiách

  • cifro

    člen
    5. októbra 2008 o 9:18

    Ďakujem za informácie. K bieleniu som sa ešte nedostal, mením práve spôsob obživy a akosi mi nevychádza čas. Reakciu moridla zmerám radšej lakmusovým papierikom.
    Prečo práve karnaubu? Karnaubský vosk (čistý karnaubský vosk, bez akýchkoľvej prísad) sa používa ako povrchová úprava prevažnej väčšiny dobrých fajok, aj tých najdrahších, kde sa cena počíta v desiatkách tisíc korún. Má veľa vlastností, vhodných na tento účel, aj keď tiež, ako všetko na svete, nie je ideálny. Ale ešte nikto nič lepšie nevymyslel. Používa sa aj šelakový glazing (na dobré fajky), na lacné fajky všelijaké vodou riediteľné laky, ale všetky lakové úpravy majú negatívny vplyv na fajčiarske kvality fajky. Ak by ťa zaujímalo prečo je to tak, môžem popísať bližšie.

  • cifro

    člen
    9. septembra 2008 o 23:45

    Ďakujem za radu. Potešiteľné je, že všetky komponenty sa dajú bez problémov kúpiť v drogérií. Metódu vyskúšam hneď, ako to bude možné. Ešte by som poprosil o druhú radu. Ja na morenie používam práškové moridlá, ktoré mám ešte z doby budovania krajších zajtrajškov. Rozrábajú sa vodou za varu a dobre sa s nimi robí. Boli dostať v 20 g sáčkoch pod názvom Vodorozpustné moridlo na drevo, výrobca CHEDS Zdiby. Nevieš, či sú kyslé alebo zásadité? Po zaschnutí na povrchu kryštalizujú a kefou sa dajú trochu vyleštiť, asi obsahujú aj nejaký vosk. Ale dávam ne ne ešte karnaubu.

  • cifro

    člen
    8. septembra 2008 o 20:11

    Nepochopil som celkom prečo chceš “dosiahnuť čo najsvetlejšiu fajbu dreva” u korenice vresovca (Erica arborea), ktore sa prave pre svoju tvrdost a krasnu cervenohnedu farbu pouziva na vyrobu hlaviciek fajok – bryerove drevo (brierwood). Chapal by som keby si chcel nahradit uslachtile drevo menej uslachtilym. Svetla farba dreva sa dosahuje bielenim . Viem vsak o dreve vresovcy velmi malo nez aby som odporucil nejaky postup.

    Áno, všetky fajky na svete sú vyrobené z koreňového zhluku Erica arborea. Okrem meršaumiek, ktoré sú z minerálu sepiolit, ľudovo morská pena a zanedbateľného množstva fajok z dreva olivového. Všetky ostatné dreviny sú na výrobu fajok nevhodné bez ďalších úprav. Briár sa pri výrobe fajok nahradiť iným drevom nedá. Nie je pravdou, že briár sa používa pre svoju tvrdosť a červenohnedú farbu. Dôvodom je žiaruvzdornosť, nasiakavosť a zároveň schopnosť vlhkosť v krátkej dobe uvoľňovať. Briar nie je tvrdé drevo. Veľmi ľahko sa opracováva. Drvivá prevaha fajok je farebne upravovaná. Až na malé percento veľmi drahých frihandov v prevedení natur, ktoré sú zaujímavý výtvarným spracovaním a zvýraznenie farebnosti dreva by pôsobilo rušivo. Pravdou je, že briár má krásnu štruktúru. A práve na jej zvýraznenie sa používajú rôzne metódy morenia, ktoré okrem prifarbenia dreva zvýrazňujú kontrast, čím získa drevo akoby na hĺbke. Majstrom kontrastu je výrobca John Eltang, ktorý je známy hlavne svojim “zlatým kontrastom”. Jeho fajky sú nádherné. A práve o niečo podobné sa snažím, ovšem bez väčšieho úspechu. Ak poznáš nejaké spôsoby bielenia dreva, bol by so ti vďačný, keby si mi ich prezradil, bez ohľadu na to, že nevieš ako fungujú na briáre. Ja ich veľmi rád na odrezkoch vyskúšam. Aby som to zhrnul: čo najsvetlejšiu farbu dreva potrebujem dosiahnuť preto, aby som mohol drevo cielene moriť aj moridlami svetlejšímí, ako bola pôvodná farba dreva.