aktivita › diskusia › Hrady, zámky a kaštiele › Čarovný svet rozprávok na Oravskom hrade
Tagged: cat_hrady
-
Čarovný svet rozprávok na Oravskom hrade
Posted by lucia on 21. júna 2006 at 18:48Čarovný svet rozprávok na Oravskom hrade 1.6.-31.8.2006 Navštívte unikátnu výstavu rozprávkových bytostí z celého sveta, ktorá je umiestnená v Citadele Oravského hradu. Výstava, ktorá Vás vtiahne do sveta rozprávok a čarov je vhodná pre deti i dospelých, práce našich i zahraničných umelcov zaujmú celú rodinu. Všetky modely víl, škriatkov, princezien, dráčikov a mnohých ďalších rozprávkových bytostí sú originály na Slovensku vystavované po prvý krát. Cena za vstup na výstavu je 30,-Sk, fotenie a natáčanie na kameru je zdarma.Čarovný svet rozprávok na Oravskom hrade
1.6.-31.8.2006Navštívte unikátnu výstavu rozprávkových bytostí z celého sveta, ktorá je umiestnená v Citadele Oravského hradu. Výstava, ktorá Vás vtiahne do sveta rozprávok a čarov je vhodná pre deti i dospelých, práce našich i zahraničných umelcov zaujmú celú rodinu. Všetky modely víl, škriatkov, princezien, dráčikov a mnohých ďalších rozprávkových bytostí sú originály na Slovensku vystavované po prvý krát.
Cena za vstup na výstavu je 30,-Sk, fotenie a natáčanie na kameru je zdarma.sibyla odpovedal 18 years, 5 months ago 6 Členovia · 31 odpovede/odpovedí -
31 odpovede/odpovedí
-
Anonymous
Member21. júna 2006 at 20:09Muzejnici, muzejnici ako by ich jedna mater mala. Obludy, paneptika, strasidla, ufoni, somariny. To uz sa tam na Orave naozaj na nic insie nezmozete? Ani vstupne neviete urcit. 30 korun sa plati za kvalitnu muzejnu robotu, za somariny minimalne 50. To vas tak z VUCu nahanaju alebo to sami od seba?
-
Nie som od fachu… len ma to zaujalo, tak som to pridala. Chystam sa tam tento vikend a nasla som to.
Predpokladam, ze nejde o ziadnu super uzasnu serioznost, ale myslim, ze je to fajn pre rodiny s detmi, ktorych asi najviac zaujmu vystavy tohto typu.
Obludy, strasidla, rozpravkove bytosti… a preco nie? -
No, toto konečne vyzerá na zaujímavú diskusiu. Aké predstavy sú o výstavách, ev. o expozíciách v múzeách ? a platí to aj o hradných podujatiach ?
-
Lucka; nenechaj sa znechutit nejakymi hlupymi poznamkami…. Nabuduce to pridaj do akcii.
-
Nuz moj nazor na podobne akcie…no a? nech su – aspon trosku zmeny, zabavy – ved tam chodia aj deti a tie veru nevydrzia hodinu pocuvat nezazivne fakty. I ked mna zas viac bavia tie…:-). Clovek by mal mat na vyber. No ked tam pride pocas nejakej takej akcie – mal by dostat aj plnohodnotny vyklad, nie len bububu…:-) Na Orave to myslim vychadza – sam som tam par krat vystupoval pre navstevnikov (vrazdil Drakulu-chudaka a tak…), ale popri tom ludia dostanu aj informacie. Samozrejme, ked je na plagate napisane, ze je to nocna prehliadna so strasidlami – tak by ich tam mal clovek cakat a nedivit sa, co to tam vlastne robia za hluposti…:-)
-
Pre všetkých…
Nechcem súdiť samotnú výstavu, to by mohol urobiť niekto, kto by si ju prezrel. Urobí to niekto, kolegovia (Lucia podeľ sa s nami o svoje dojmy)? Skôr ma zaujali ohlasy. Lazyman sa opäť raz zle vyspal ale chápem, že mu začína pomaly ale isto liezť na nervy smerovanie prezentačných aktivít slovenských múzeí. Nikdy som nemal zásadné výhrady proti bojnickému experimentu a nemám ich ani proti vystúpeniam historického šermu, sokoliarom a pod. Sú to sprievodné akcie, ktorými si zväčša tzv. hradné múzeá sanujú rozpočet. Obdobne by som nemal výhrady proti premietaniu dokumentárnych a trebárs aj hraných filmov, divadelným vystúpeniam, večerom poézie, živým autorským čítaniam atď. Iná je situácia pokiaľ ide o výstavné aktivity, ak ich nechceme deklasovať na “pridruženú výrobu”. Tie sú totiž jedným zo základných kameňov múzejnej činnosti, mali by byť viazané na zbierky múzea a ich tvorcami by mali byť – múzejníci. Viem – nie sú peniaze a viem, že nie je veľmi často ani chuť. Pripraviť múzejnú výstavu je totiž robota! Na druhej strane nejestvuje téma, ktorá by sa nedala spracovať pútavo, divácky príťažlivo a záživne. Ostatné je iba šikovný marketing. Žiaľ (a to netreba ani dokazovať) je jednoduchsie doviezť dinosaurov, panoptikum alebo trpajzlíkov – bez roboty, so ziskom, s návštevnosťou a peknou fajočkou vo výkaze činnosti. Z hľadiska tvorby (dúfam, že sa múzejníci neurazia) však možno takéto podujatia označiť jednoznačne za gýč.
Podobným úletom v činnosti múzeí sú aj “galerijné výstavy”. Nič nemám proti výstave regionálneho výtvarníka, ktorý nezapadá do koncepcie ( 8O ) regionálnej galérie, ale keď takéto podujatia tvoria 90% výstavných aktivít múzea, signalizuje to niečo nezdravé.
Prezentačná tvorba v múzeách je ešte stále v plienkach a niekedy mám dojem, že múzejníci sú presvedčení, že “to čo bolo dobré 50 rokov bude dobré aj ďalších päťdesiat”. Možno áno, možno nie. Pre múzejníkov určite, len či to vydržia návštevníci.
_____________________________
Gýč – zobrazuje objekty alebo témy, ktoré sú všeobecne považované za krásne alebo majú jasný emocionálny náboj; objekty aj témy musia byť okamžite identifikovateľné; gýč substantívne neobohacuje asociácie spojené s prezentovanou témou.KULKA, T.: Umění a kýč, Praha 2000.
-
Tiež si myslím, že ak sú takéto “popúlarne” akcie len zanedbateľným percentom práce danej galérie / múzea, dá sa to akceptovať a dokonca aj pochopiť. Otázkou je, čo je ešte zanedbateľným percentom…
-
Budem trochu generalizovať, ale pokúsim sa úplne lapidárne zdôvodniť rôzne popularizačné aktivity na hradoch(zámkoch).
Hradné múzeá na Slovensku prevažne nemajú veľký zbierkový fond , čo prirodzene vedie k tomu, aby sa zbierky vyinštalovali v expozícii. V takomto prípade sa už nepočíta s ďalšími výstavami z predmetov vlastného zbierkového fondu, ale je vhodné využiť exteriéry, interiéry, mobiliár hradu/zámku. Ponuka je stála (expozícia) a spomínanými priestormi ohraničená. (Viete si predstaviť v takých priestoroch výstavu vlastivedného, plľnh. a iného národopis. charakteru ?)
Čo teda takéto podmienky ponúkajú ? Čerpať z legiend a mytológie ! Vlastnej a prevzatej, najmä personifikovanej, minimálne verifikovanej.
Z času na čas sa objavia rôzne výstavy približujúce život šľachty, zemianstva, meštianstva. A v rámci toho i monotematické výstavy (hodiny, striebro, umelecké remeslá a pod.)
Tiež si netrúfam určiť, pokiaľ až môžu ísť prezentácie na hradoch/zámkoch, aby sa nestali gýčovitými. resp. aby sa nedotkli vycibreného vkusu návštevníka, aby ho neurazili.
Pozrite sa však na realitu – na akých podujatiach je najväčšia návštevnosť ? Z čoho vyplýva – podujatia na hradoch/zámkoch si našli svojho adresáta a tým pravým oslovili návštevníka. -
Anonymous
Member28. júna 2006 at 7:22Takze kvlita prace muzea sa hodnoti poctom navstenvikov a ten debilny osvetarsky shit je to prave, pretoze oslovi navstevnika. Cim sa prosim vas meria kvalita prace archivu?
-
Kvalita archivu? …mozno uspesnostou v boji proti moliam a poctom mrtvych lariev…:-) – taaky maly ranny kaktus. (ja si archivy vazim – ved som tam dal aj clensku knihu Hlinkovej gardy, co som nasiel v drevarni domu, ktory som kupil…)
-
lazyman, dobre si si prečítal podklad na ktorý si odpovedal ?
Je tam niečo o kvalite práce múzeí ??? Je to postreh o aktivitách hradov/zámkov, ktoré priťahujú najviac návštevníkov. A hneď zhora je rozlíšenie – múzeum – hrad. Ak má najvyššiu návštevnosť zámok XY kde každú noc vylieza mŕtvy z krypty, tak asi chcú návštevníci oživené mr´tvoly a nie výstavu, napr. historické sklo.
Archívy ? Kvalita ? Ja by som ju merala počtom spracovaných jednotiek, aby mohli historici, archívnici, bádatelia a tí ostatní osvetliť čo najväčší diapazón faktov a udalostí. Čím by vytlačili z postov poloprávd napríklad tie hradné legendy. -
Ja by som ešte doplnila … jedným z ukazovateľov kvality archívu by mala byť aj bezproblémová dostupnosť materiálov odbornej verejnosti, napríklad kunsthistorikom, čo je však častokrát len utópia. (vlastná skúsenosť s ťažkopádnosťou a uzavretosťou archívneho “sveta” pred novými a mladými odborníkmi, a to aj pri žiadosti o nahliadnutie do materiálov priamo na mieste :!: ). Inak vcelku súhlasím s Dorotkou a jej definíciou kvality archívu.
-
Anonymous
Member28. júna 2006 at 21:34Ja sa vsetkym ospravedlnujem ale citam to co vidim a to je o činnosti muzea na Orave. Nexh sa nikdo nehneva ale sa mi to nepaci a uraza ma ked muzea sa davaju na cestu panoptik nech to zakrivaju ako chcu. Cim vacsia somarina pre co najviac navstevnikov s co najviac vybratymi peniazmi. Otec volakedy pomahal u nas budovat muzeum a ten sa moze v hrobe obracat. Ze ludia nepojdu na historicke sklo ale kto je najvinovatejsi a ti ludia to asi nebudu. To ma stve, nemozem si pomoct bez ohladu na to ako sa vyspim
-
lazyman, i ja v niečom s tebou súhlasím. Ja osobne by som radšej navštevovala výstavy prezentujúce zbierkový fond daného múzea a výstavy prezentujúce monotematicky viaceré zbierkové fondy jednotlivých múzeí. A tak podobne. Ale koľkých návštevníkov by to prilákalo ? A myslíš na tie malé mestské múzeá a vlastivedné múzeá, ktoré už odprezentovali celý svoj fond v rozličných variáciách pre viacero generácií ? Čo s tým ? Opakovať ? Zaujmú tie predmety deti ? Aj o tomto to je. Jednoducho si už ani múzeum nemôže dovoliť žiť len z výstav svojich fondov, lebo ho budú obchádzať stometrovým oblúkom. Žiaľ, ľudia chcú atraktivity a pokiaľ si ich budú pýtať od štátnej inštitúcie akou sú múzeá, tak muzejníci nesmú ich požiadavky odignorovať.
-
…ja by som na to historicke sklo isiel istotne…som sklar a mam ho rad :-),, ale tiez stredoveku kuchynu, keramiku, textil a ine kazdodenne realie. Ale obcas nezaskodi aj zabava…:-) Podla mna – moznost vyberu, to je spravna cesta.
Log in to reply.