Forum Replies Created

Page 25 of 27
  • dorotka

    Moderator
    26. apríla 2006 at 23:01 in reply to: Symboly, osudové znamenia, mágia

    Nie je podstatné, rozhodujúce, významné a závažné či je v rámci ikonografie ORLICA, či OROL. Preto volili autori lexikálnych hesiel formu masc. a nie oboje (fem. a masc.) pri zoomorfných symboloch. Ani pri hadoch, sýkorkách a hrochoch sa neodlišuje rod !

  • dorotka

    Moderator
    26. apríla 2006 at 22:05 in reply to: Symboly, osudové znamenia, mágia

    lazyman, si ma teda dostal :P
    Spýtam sa na to odborníkov.
    Inak lexikóny (v zmysle symboliky) nediferencujú medzi m. a f., pokiaľ to nie je relevantné.

  • dorotka

    Member
    26. apríla 2006 at 18:56 in reply to: burzy starožitností

    marcel, nielen foto, ale poteší aj cenový prehľad, kuriozity, zaujímavosti (no proste pikošky a bulvár)..

  • dorotka

    Moderator
    26. apríla 2006 at 18:48 in reply to: Symboly, osudové znamenia, mágia

    Ešte trochu k ORLOVI, pre objaviteľov, pokročilých, bezvercov, ateistov a príslušníkov všetkých politických strán :
    V slobodomurárskej symbolike je dvojhlavý orol symbolom 33. stupňa škótskeho rítu, pričom má na oboch hlavách korunku a v pazúroch drží vodorovne ležiaci meč s heslom : DEus meumque ius – Boh a moje právo.
    V aztéckom kalendári sa 15. mesiac nazyval Quauhtli – Orol.
    Pre hrdinské vlastnosti pripisované orlovi dávali si do štítu orla mnohí panovníci, nemeckí králi, bavorskí, sliezski a rakúski vojvodovia, brandenburskí markgrófi.
    Dvojhlavý orol je už od r. 1433 erbom rím.nemc. cisára. Po rozpade ríše sa r. 1806 stal symbolom rakús.cisárstva (do 1919), tiež cárskeho Ruska (do 1917) a srbských klráľov. Pôvod dvojhlavosti v znaku sa odvodzuje od dvojitej funkcie rím.-nem.cisárstva, ale i od rak.uhor.národov.
    trojhlavý orol s hlavami na koncoch krídel bol aj v erbe minnesängra Reinmara von Zweter. A čo na orla historik A.G.Böckler ? Ten spájal slovo orol so slovom šľachta (Adler-Adel)

    Ak by sa vám následkom tohto všetkého prisnil orol, tak si to môžte nechať vysvetliť snárom :
    Orol – budeš mať veľkú radosť
    Orol biely – zdedíš veľký majetok
    Orol letiaci – prekonáš ľahšie ochorenie
    Orol odlietajúci s korisťou – maj sa na pozore pred svojimi nepriateľmi
    Orol sediaci – nepriateľ zmarí tvoje plány
    Orol útočiaci na teba – ponížia ťa
    Orol v klietke – tvoju rodinu postihne hanba
    Orol, ak si ho zastrelil – utrpíš stratu

    Lit.: Snár, ikar 1990
    Biedermann, H. : Lexikón symbolov, Obzor 1992

    A celkom na záver, ak by sa niekomu niečo z uvedeného prisnilo a splnilo, informujte obnováčov

  • dorotka

    Moderator
    26. apríla 2006 at 8:21 in reply to: Symboly, osudové znamenia, mágia

    Žiaden iný vták nehral takú významnú úlohu v mytológii a symbolike, ako OROL.
    Orol, bol spájaný so slnkom, nebom, bleskom, bol už v staroveku symbolom kráľov a bohov. Grécko-rímskej mytológii je orol symbolickým vtákom a sprievodcom DIA (Jupitera). Ajrímske légie považovali orla za svoje znamenie a pophanskí umelci ho zobrazovali v momentoch, kedy odnášal oddelenú dušu od tela do neba.
    Sväté Písmo naznačuje súvislosť ORLA s božou všemohúcnosťou, tu je obrazom viery, sily a vytrvalosti kresťanskej viery.
    Starostlivosť orla o svoje mláďatká je porovnávaná so starostlivosťou Boha o jeho vyvolený národ. (2 Mojž 19.4)
    U Ezeciela symbolizuje orol s veľkými krídlami a dlhými peruťami najprv babylonskú a neskôr egyptskú svetovú ríšu.
    V stredoveku boli orlovi pripisované vlastnosti Fénixa (orol obnovuje svoju mladosť)
    Najčastejšie sa však OROL vyskytuje v kresťanskej ikonografii ako symbol Krista Na mnohých galských a italských sarkofágoch býva OROL naznačený hlavou a krídlami nad motívom „anastasis“ (vzkriesenie) s víťazným vencom v zobáku.
    Na koptických (orientálnych) náhroných kameňoch je celý orol. Na krílach nesie veniec a v ňom kríž. Týmto spsôsobom je znázornený Kristus ako Vykupiteľ sveta.
    Mystikovia zrovnávajú modlitbu s letom orla nahor a prisudzujú ju rozvoju duchovnnému rozletu (sv.Ján evanjelista)
    Niekdy orol znamená v kresťanskej symbolike cnosť spravodlivosti.
    V zápornom zmysle predstavuje orol jeden z hlavných hriechov – pýchu.
    niekedy orol zastupuje vieru, teologickú vedu.
    Spojenie orol – lev predstavuje človeka, ktorý sa skladá z duše a tela. Toto spojenie časo nachádzame na hlaviciach stĺpov v rimánskych katedrálach.t

  • dorotka

    Moderator
    26. apríla 2006 at 7:35 in reply to: Symboly, osudové znamenia, mágia

    Pavúk mohol byť, ba možno i bol motorom diskusie. (Najskôr to bol Saša, všetci súhlasíme)
    Tak popďme k onej, nie celkom zreteľne, pochopiteľne vysvetlenému reťazcu „
    Nápadné vlastnosti tohto symbolického zvieraťa ovplyvnili vznik a obsah symboliky, ktorá nie je jednoznačná. Sieť, radiálne rozložená, v strede ktorej číha pavúk na svoju KORISŤ, bola podkladom pre vznik symboliky kozmického poriadku. Preto, že sám pavúk produkuje vlákna z ktorých spriada pavučinu, je porovnávaný so slnkom, ktoré zo seba vysiela papršleky. INOKEDY zas symbolizuje Ducha svätého.
    Indická filozofia v ňom vidí symbol duchovného oslobodenia od seba samého odôvodňujúc, že pavúkvystupuje nahor po vlákne, ktoré sám pred tým spustil.
    Sväté písmo venuje pozornosť najmä pavúčím sieťam, ktoré sa veľmi ľahko roztrhnú a zničia. Preto vidia v pavučine znamenia márnych nádejí a nestálych majetkov.
    Ľudová fantázia (spracovaná v etnológii) dáva do protikladu smrtonosného pavúka a užitočnú včelu.
    V povere sa zrodilo presvedčenie, že pavúk prináša šťastie alebo nešťastie podľa toho, v ktorej dennej dobe ho vidíme a nachádzame.

  • dorotka

    Moderator
    25. apríla 2006 at 6:32 in reply to: Symboly, osudové znamenia, mágia

    marcel, zabudla som sa prihlásiť k predchádzajúcej odpovedi.

  • dorotka

    Moderator
    24. apríla 2006 at 6:59 in reply to: K A V I A R E Ň

    saša-dobrý si ty lingvista ! To som zadala veľmi jednoduché – grís(ku) jedinec večeriava od 0,3 do 93,3 roka a pažítku si každý pestoval v kochlíku na okennej rímse a posýpal si chlebík s maslom ! Aj dnes ju dostaneš v kvetináči v elegantnom, takmer darčekovom balení . a je vhodnou pozornosťou k jubileám miesto kytičiek. (Len na hroby si ju neviem predstaviť)
    Teraz srším čiernym humorom, prišla som z málo docenenej webovky P.Knúrovského Cemetery. A pripravujem nekompletný zoznam zo Symbolického cintorína vo Vysokých Tatrách. A polnoc je tiež vzdialená len tri minúty… :roll:

  • dorotka

    Moderator
    24. apríla 2006 at 4:33 in reply to: K A V I A R E Ň

    saša,
    jasné, ale to je unpac , teda u nás aj skovka. Zabudol si tú detskú riekanku, keď si bol opretý o stenu, st´´lp (umpas?) : „Desať, dvadsať, tridsať, začal gašpar kričať, že ho brucho bolí, zjedol kilo soli. Napravo, naľavo, , predomnou, zamnou, neplatí, idem ! A potom si niekoho našiel, obaja ste bežali, ty si pacol o UNPAC a chytený-nájdený šiel odriekavať.

  • dorotka

    Moderator
    23. apríla 2006 at 6:39 in reply to: K A V I A R E Ň

    freya – hlboko sa skláňam pred tvojím polyglotizmom !

  • dorotka

    Moderator
    23. apríla 2006 at 6:37 in reply to: K A V I A R E Ň

    saša, freya a umpas,
    neviem, kto je umpas, ani čo je to ? Tak sa mi vidí, že prak ? Ale rovnako ako freya, chcem to vedieť.
    Viem, kto je migrifič, čo je fraj( a krásne odvodeniny, preto na fraj za dievčaťom) .
    a viete vy, čo je kugluf, gríska a šníderlík ? (mňam)

  • dorotka

    Member
    23. apríla 2006 at 6:24 in reply to: Burza starožitností na Červenom Kameni

    Och, muselo byť super na ČK, musela som oželieť aprílovú burzu, boli akútne povinnosti mimo SR. Čo bolo najzvláštnejšie v ponuke a čo si si kúpil, Saša ?

  • dorotka

    Member
    23. apríla 2006 at 6:19 in reply to: Odhad ceny starej knihy

    conie, dôležité je, či má kniha obrázkovú prílohu (grafiky zvyšujú o poznanie hodnotu), kde bola vydaná (kým) a ak sa dá zistiť koľko výtlačkov bolo v danom vydaní. Na posúdenie je potrebných ešte oveľa viac informácií (počet strán, typ papiera-vodoznaky, atď), potom sa dá „bez videnia“ ozaj len rámcovo pošuškať cenu.

  • dorotka

    Moderator
    21. apríla 2006 at 7:51 in reply to: K A V I A R E Ň

    pre deti ulice – áno, áno, áno !
    To je námet na novelu, čo kecám, na román.
    Všetky tie jarné hrátky, hĺbenie jamôk pätou topánky, hlinené, sklené a poniklované gulôčky, švihadlá, škôlky so sklíčkami, preskakovanie gumy a vybíjaná na asfaltových dvoroch. Sladké okvetia agátov a jesenné gaštany na Ahoji, propeler a PKO, neskôr kyslé vína vo viechach a nakladané zelené paradajky…
    Iste, sentiment a nostalgia, ale aj príslušnosť k parte, lokalpatriotitmus (k mestu), známe ulice, dvory, domy, trasy električiek, miesta kúpalísk, možnosť byť štamgastom … Život je sladký. …Aj keď len v spomienkach.

  • dorotka

    Moderator
    21. apríla 2006 at 2:04 in reply to: Som minister kultury, co urobim ako prve?

    jerry, pravdivo si to napísal, a citlivo. Ja by som namiesto tých korýt použila válovy.

Page 25 of 27