Forum Replies Created

Page 20 of 27
  • dorotka

    Member
    24. mája 2006 at 18:11 in reply to: Iba obyčajné veci

    Saša, konečne som sa TU zasmiala. Teším sa na treťoplánový humor a naštuduj si anatómiu :D :D

  • dorotka

    Member
    24. mája 2006 at 8:40 in reply to: Zelezna cizma

    Myslím, že aj ja začnem obiehať kovošroty. V súčasnosti budem odkupovať starožitnosti, ako penzionovaná voziť v kočíku medené plechy…

  • dorotka

    Member
    24. mája 2006 at 8:34 in reply to: Genealogicko – heraldický hlas

    súhlasím, harp, že periodikum SGHS je výborné, tiež ho sledujem od jeho počiatkov a veľa zo štúdií čerpám. Časom sa i obnova dopracuje k tlačenej verzii ! svojej webovky, stačí v ročnej periodicite

  • dorotka

    Moderator
    24. mája 2006 at 8:29 in reply to: Navrh na tricko Obnova.sk

    kaviarnik je osobnosť, tričkom s logom len znásobená. Možno by jeho profesiu podtrhol féz miesto mikulášskej čiapky a fajočka s dlhým pipasárom…
    Ja neviem graficky sprístupniť návrhy na logo obnovy, ale takí kúzelníci ako saša by to dokázali.
    Logo obnovy svojím tvarom evokuje :
    1. keby že má zúbkovaný okraj, tak poštovú známku
    2. tým že má stred vo vnútri štvorca okrúhly, poštovú pečiatku, ktorá by mohla mať v kolopise informácie (www alebo aj iné)
    3. samotný symbol by som si pokojne dala na rameno alebo členok ako nepermanentnú tetovačku aké sú bežné v predaji s inými symbolmi
    4. celkom by som vystačila so šatkou s celoplošnou potlačou loga, ktorá by pristala všetkým okolo krku, čo sa pohybujú v prírode, na zrúcaninách, vychádzkach, čundroch… a riešila by som to v rozličných farebných kreáciách a možno i batikom, ktorý sa vzhľadom na tvar loga priam pýta na takúto textíliu

    …a to nehovorím o prstenci na cigárke pre kaviarnika a cigaretovej škatuľke pre dorotku…

  • dorotka

    Member
    23. mája 2006 at 12:17 in reply to: Zdruzenia na zachranu hradov

    som veľmi rada, že na knihe spolupracovali títo zanietenci z obnovy a budem sa tešiť z každého, drobného i veľkého úspechu. A tých už majú autori a organizátori záchranných prác našich hradných rumovísk na svojom konte nemálo.
    Žiaľ, nie každý, kto by aj ako chcel, sa môže zúčastniť krstu knihy, na ktorý nás pozývajú títo obetavci nasiaknutí do poslednej nitky trička entuziazmom.
    Prosím za seba (ale iste aj za majoritu registrovaných obnoviakov) , aby nám umožnili zakúpiť si knižku
    Ochrana zrúcanín v kultúrnej krajine
    Každopádne, ešte pred jej prečítaním, blahoželám autorom, organizátorom, všetkým zúčastneným a participujúcim k ich skvelej práci, ktorú naša kultúrna krajina ešte stále nevie doceniť !

  • dorotka

    Member
    19. mája 2006 at 15:18 in reply to: Noc múzeí a galérií 2006

    Celkom zaujímavé ponuky ! Niektoré výstavy a programy sú (našťastie) aj inokedy, ale na mnohé zas , ak zajtra nestihneme, si budeme musieť počkať. Treba využiť aj to lukratívne vstupné a obehať, čo sa dá.

  • dorotka

    Member
    19. mája 2006 at 15:07 in reply to: Priezvisko, rodina Sebök

    Ach, jaj ! Ľudská pamäť je krátka a oní tunelári sa tým budú pýšiť inde, nie v hniezde, v ktorom vyrástli. Tam oni už ani nechodia, na tie dedinky. Už aj dialekt všetci prispôsobili módnemu západotrendu (starý otec by im nerozumel). No predovšetkým, platí ono okrídlené za peniaze kúpiš všetko (alebo v Praze dúm)

  • dorotka

    Moderator
    19. mája 2006 at 12:36 in reply to: K A V I A R E Ň

    Som potešená, hrdá, pyšná, šťastná,
    som prvá
    som tu kaviarenský štamgast,
    prím však len do ďalšej súťaže trvá…

  • dorotka

    Member
    18. mája 2006 at 21:30 in reply to: Kroje

    ešte som chcela dodať na margo nórskeho odevu, že už je to samozrejme štylizovaný odev a sú tu zaujímavé paralely so slovanskou partou – venček, stuhy, strieborné veľké filigrány…

  • dorotka

    Member
    18. mája 2006 at 21:27 in reply to: Kroje

    Nie, nebola, ani v Nórsku (i keď tam máme priateľov a oni občas zbehnú ku nám), len som sa úplne okrajovo venovala laponcom.

  • dorotka

    Member
    18. mája 2006 at 17:31 in reply to: Kroje

    nórski Laponci napr. z Karasjoku mali odlišný odev ako z Tromsö, pravdepodobne oba vychádzali z odevu nomádnych Laponcov (špeciálne sa tomu nevenujem)

  • dorotka

    Moderator
    18. mája 2006 at 13:16 in reply to: OBRÁZKY – obrázky – obrázky

    freya – áno, 4 dni to blbne.

  • dorotka

    Moderator
    18. mája 2006 at 13:14 in reply to: Co pocuvate pri prezerani Obnova.sk

    Som potešená Mozartradiom !

  • dorotka

    Member
    18. mája 2006 at 13:11 in reply to: Kroje

    takveru, treba diferencovať použitie ľud.odevu. Už nemá funkciu odievania na všedný deň (pracovný odev) a sviatočný deň(kostol) či príležitostný (svadba, pohreb, krštiny a dni výročného zyvkoslovia). Ľudový odev dožíva a jeho nositelia sú starí ľudia, najstaršia generácia. Aj u nich býva pokombinovaný. Na slovensku mal odev rozlišovaciu funkciu – čo dedina, to iný variant ľudového odevu. Svojráznosťou ľud.od. na Slovensu bola modrotlač a výšivka, obe pretrvali až do polovice 20. storočia. Strihy odevov mali viacero analógií v regiónoch (krajoch). Materiál – dlho sa udržali doma tkané látky a najmä z vlnenej priadze (mužské chološne, haleny, šuby).
    Typová pestrosť vyplývala z viacerých faktorov (národnostné, religiózne zloženie), odchod z vidieka za prácou, vznik manufaktúr, relatívna odlúčenosť (kopanice, lazy), atď…
    Inak rozmanitosť ľudového odevu je zrejmá aj v iných krajinách (Nemecko, Rakúsko, Ma´darsko…i Nórsko, ako uviedla Freya – najmä Lappen costume je svojrázny)
    Ďalšia téma na dlhé zimné večery…

  • dorotka

    Member
    18. mája 2006 at 1:06 in reply to: Kroje

    freya – s „krojom“ je to veru u nás komplikované…
    Jednak sa už ľudia za tradičný odev hanbia a tiež vymizli všetky príležitosti na jeho prezentáciu.
    Kým v niektorých, najmä nemeckých, krajinách je kroj prejavom lokalpatriotizmu a n árodnej hrdosti (DIRNDL), u nás sa chápe ako prejav maximálnej vidieckosti, prípadne nacionalizmu.
    Inak, názov kroj sa začal používať v súvislosti s odevom, ktorým sa koncom 19. storočia manifestovalo národné povedomie a neskôr sa tento názov zaužíval pre scénický kostým pre folklórne skupiny, zoskupenia, súbory.
    V odbornej terminológii sa používa ľudový odev, ktorý má širší význam. Zahrňuje odev viacerých sociálnych vrstiev – roľnícky, pastiersky, remeselnícky, robotnícky, zemiansky.
    Celkovo by ma však zaujímali typy nórskych krojov a príležitosti, kedy si ich odievajú..

Page 20 of 27