aktivita diskusia Archeológia Archeológia v službách ideológie a náboženstva.

  • asomtam

    Member
    13. júla 2009 at 13:26



  • asomtam

    Member
    13. júla 2009 at 23:33

    Ja si myslím že Pluska nemá chybu…neprekonatelné…

  • asomtam

    Member
    14. júla 2009 at 11:18

    Detaily z výzdoby trónu Maximiana .
    Byzancia: Constantinople(?)
    asi 545-553




  • asomtam

    Member
    14. júla 2009 at 11:24

  • asomtam

    Member
    14. júla 2009 at 15:34



  • asomtam

    Member
    15. júla 2009 at 17:19

    KDE SA STRATILA LEBKA?Prečo nie je o nej ani slovo,no asi preto,že javila mongoloidné znaky,ináč sa to nedá vysvetliť,.
    Žeby avar?

  • asomtam

    Member
    15. júla 2009 at 17:47

    Toto už naozaj považujem za slušnú novinárčinu,ktorá má zmysel.A samozrejme aj pána riaditeľa slová dávajú tomu zmysel.Nuž takúto serioznosť nedokáže každý dodržať.Ľahšie je písať nezmysli lebo krajšie znejú,ako si o veciach zistiť čosi a potom púšťať do sveta pyxidoviny.http://spravy.pravda.sk/historicka-drina-ked-dialnice-pohanaju-archeologov-f8s-/sk_domace.asp?c=A090624_103615_sk_domace_p29

  • asomtam

    Member
    15. júla 2009 at 18:02
  • asomtam

    Member
    17. júla 2009 at 14:42

    Zlaté to znie lepšie-ak ide o slovanské?
    Hovoríme s PhDr. Karolom Pietom, DrSc., zástupcom riaditeľa Archeologického ústavu SAV v Nitre ….
    Čo znamenajú plakety?
    Ide o súbor medených pozlátených plakiet. Predpokladáme, že ich bolo sedem. Našlo sa šesť. Siedma je teoretická. Vychádzame však z princípu čísla sedem. Máme k dispozícii tri kruhové obruby, ale len dve krížové plakety, takže do tretej obruby nám niečo chýba. Možno to bol nejaký organický materiál, napríklad drevorezba, ktorá sa nezachovala. Plakety majú priemer 13 až 17 centimetrov a sú unikátnym príkladom umenia karolínskej doby. Vysvetlenie postáv je dosť zložité. Na jednej strane je to zrejme súbor anjelských bytostí, lebo majú krídla. Na druhej strane majú mnohé iné znaky. Bytosť s aurou je evidentne Kristus, ale má krídla. Iné bytosti majú symboly, ktoré môžu patriť svätcom. Napríklad svätoantonský kríž. Je to taká zvláštna zmes. Zhodujeme sa, že išlo o súčasť prenosného dreveného oltára, do ktorého sa ukladali liturgické predmety. Pokiaľ ide o zlomky textov, ktoré sa na plaketách zachovali, sú písané po latinsky. Zatiaľ sme ich nerozlúštili. Určite sú však zatiaľ prvými dokladmi toho, že starí stredoeurópski Slovania použili písmo. Pokiaľ ide o vek, všetky unikátne veci sa ťažko datujú. Ani v tomto prípade nemáme jedinú presnú analógiu. Skupina nemeckých bádateľov, ktorá sa podujala zrekonštruovať prenosný oltár, sa ustálila na datovaní medzi rokmi 780 a 820. Je to obdobie pribinovské, teda obdobie Nitrianskeho kniežatstva.

    Bojná odhaľuje históriu
    13.6.2008
    http://www.equark.sk/index.php?cl=article&iid=716&tname=toprint

    Zlaté plakety z Bojnej – Analýza, reštaurovanie, datovanie
    Die Goldplaquetten aus Bojná – Analyse, Restaurierung, Deutung
    Program: Multilaterálne – iné
    Zodpovedný riešiteľ: PhDr. Pieta Karol DrSc.
    Doba trvania: 1.1.2005 – 31.12.2009
    http://www.sav.sk/?lang=sk&charset=&doc=proj-int&institute_no=2

    Pri Čiernych Kľačanoch po nálezisku behajú s fúrikmi miestni ľudia. Je to bežné?
    Práve v tomto vidíme najschodnejšiu cestu k ochrane. Zapojiť do toho miestnych ľudí. K nálezisku v Bojnej, kde sa našli zlaté plakety, každú chvíľu niekto volá policajné hliadky. Keď nám ľudia pomáhajú, pochopia, že história má zmysel a zrazu pocítia, ako sa ich dotýka.
    http://spravy.pravda.sk/historicka-drina-ked-dialnice-pohanaju-archeologov-f8s-/sk_domace.asp?c=A090624_103615_sk_domace_p29

  • killabee

    Member
    6. augusta 2009 at 11:59

    Vždy ma ide rozhodiť,keď archeológovia alebo lekár sú veriaci kresťania.
    Pápež ktorý má umelý kľb by raz bol vďačným nálezom.
    Hnevá ma ,keď nejaký gréci,či čo boli sú štátny sviatok SRi keď sviatkov nikdy nieje dosť.Neboli slovania a Matica ich velebí.
    A pyxida zo slonoviny a 5.storočia je ich pomaly symbol?A čo ak ju sem doniesol franský kupec Samo?

    Bombastický titulok,ktorý ma “ohuruje”.
    správnejší je tento:
    Archeológovia chcú objasniť záhadu vzácnej pyxidy
    Ideologická p i c o v i n a ,archeologicky bezcenný nález,ktorý podivuhodnými manipuláciami natlačili do rúk Cyrila a Metoda.
    Pyxidu našli náhodne v roku 1974 dvaja kľačianski chlapci (Švec, Lukáč)v dezolátnom stave (kostičky a kosti) medzi Č.Kľačanmi a vozokanskou priehradou.
    V mojom súkromnom archíve som našiel obsiahly príspevok Pyxida z Čiernych Kľačian. Jeho autorom je PhDr.Titus Kolník, DrSc známy archeológ AÚ SAV v Nitre. Citujem z jeho úvodu : “Ani privolaní odborníci, archeológovia z Nitry – i keď na prvý pohľad zistili výnimočnosť nálezu- nemohli doceniť jeho skutočnú hodnotu. A rovnako ani autor príspevku (T.K.), keď sa ujal spracovania a vyhodnotenia pyxidy netušil, aká vzrušujúca práca ho čaká.” Ďalej potom vedecky a odborne hodnotí nález, škoda, že nemôžem citovať celý článok. V závere uvádza :”Aj pri štúdiu pyxidy z Čiernych Kľačian sa okrem archeológie uplatnili poznatky zo všeobecnej histórie, literatúry, dejín umenia a numizmatiky. Iba hodnotenie z nadhľadu, prekročenie rámca jednotlivých vedných odborov, umožnilo prelomiť bariéru tradičného prístupu k archeologickému nálezu, dovolilo vyňať ho z anonymnej masy svedkov dávnej minulosti.”

    :: História Požitavia ::

    Záhady pyxidy z Čiernych Kľačian

    Pyxida (pyxis) je schránka, resp. škatuľka s vekom. Pôvodne sa schránky vyrábali z dreva. Schránky mali rôzne podoby napr. valcovitú alebo oválnu a slúžili na uloženie rozličných predmetov. Okrem cenných predmetov napr. šperkov sa do pyxidy dávali aj liečivé masti a líčidlá. V ranokresťanskom období pyxidy slúžili na uloženie hostií a tymiánu. Podlľa potreby sa vyrábali aj z hliny, skla, kovu a kostí zvierat.

    V apríli 1974 sa v Čiernych Kľačanoch našla pyxida „zo slonovej kosti“ spolu s kostrou človeka. V mieste vykopania unikátného predmetu miestni členovia Matice slovenskej dali postaviť pamätník.

    Miesto, kde bola nájdená pyxida
    (medzi Čiernymi Kľačanmi a vozokanskou priehradou)

    Ako každý vzácny, umelecký, historický predmet je zdrojom povestí a záhad, najmä ak sa jedná o „svetový“ unikát. Skúmajme a hľadajme zdroje informácií, konfrontujme fakty a objavujme záhady pyxidy z Čiernych Kľačian.



    Rekonštrukcia pyxidy zo slonovej kosti najdená roku 1974 v Čiernych Kľačanoch
    (Foto © Jakub Dvořák; Stopy dávnej minulosti 3, Vydavateľstvo RAK Budmerice)

    A – Záhadou je, kto uvedený umelecko-funkčný predmet vyrobil.
    Pyxidu zatiaľ nevieme porovnať s podobným predmetom doma ani za hranicami. Ťažko bude zistiť majstra umeleckého remesla. Až ak sa nenájde podobný predmet aj s menom jeho výrobcu môžeme začať porovnávať. Predmet bol značne poškodený a prešlo príliš veľa rokov, aby bolo možné nájsť posúdiť znaky autora pyxidy.

    B – Záhadou je, čo zobrazuje reliéf na pyxide.
    Na valcovej schránke pyxidy zo slonoviny je vyrezaný relief s motívom oráča a pastiera. Kresba na reliefe – vyoranie prvej brázdy – symbolizuje obrad založenie nového mesta resp.štátu. Vyoranie posvätnej prvej brázdy symbolizuje vymedzovanie hraníc nového mesta napr. Buzyges (resp. Epimides) založenie Atén a Romulus založenie Ríma. Táto symbolika bola zobrazovaná aj na reverze starých rímskych minciach, napr. Oktavianov denár – založenie Nicopolisu (r. 29-30 pr.n.l); minca sestercia Trajána oráč symbolizuje založenie Ulpia (r. 107-111). Tretia časť reliéfu, postava zo zdvihnutými rukami, môže symbolizovať služobníka Božieho. Nám druhá časť motívu – pastierstvo sa čiastočne odlišuje od uvedených motívov. Odborníci sa domnievajú, že relief na pyxide zobrazuje založenie nového Ríma – Carihradu.

    C – Záhadou je vek vzácneho umeleckého predmetu.
    V histórií archeológie na Slovensku ide o raritu a unikátny nález svetového významu. Preto bude dosť obtiažne stanoviť presný rok výroby pyxidy. Podľa Fredegada niektorí český historici uvažujú, že už ani Přemysl oráč nebol pohan. Aj kráľ Samo mohol byť pokrstený (ale čo jeho viacženstvo?). Odborníci datujú uvedený predmet do obdobia 4. až 6.storočia nášho letopočtu.

    D – Ďalšou záhadou je načo sa vzácna pyxida používala.
    Na veku schránky zo slonovej kosti je jednoramený kríž. Ďalší historický fakt tiež naznačuje, že pyxida do Čiernych Kľačian prišla z Nitrianského samosprávneho celku. Odborníci predpokladajú, že ide o liturgický predmet používaný sv. Cyrilom a sv. Metodom, alebo žiakmi apoštolov starých Slovákov, resp. Slovienov.

    Zobrazenie pyxidy zo slonovej kosti s vekom

    E – Záhadou je ako sa dostal takýto unikátny predmet na naše územie.
    Odborníci usudzujú, že pyxida zo slonovej kosti sa na naše územie dostala s byzanskou misiou ako dar veľkomoravskému kniežaciemu dvoru, resp. Rastislavovi od byzanského cisára Michala III.

    F – Záhada, ako sa unikátny predmet (pyxida) dostal na pole do Čiernych Kľačian.
    Doteraz to bolo nevysvetliteľné. Miesto v poli Čierne Kľačany smerom na vozokánsku priehradu. Prečo náhodne v poli a pri potoku Širočina? Záhada môže byť už objasnená. Poskytujem k tomu novoobjavené historické fakty. Moja verzia je v spojitosti s Vozokanskou bitkou z roku 1652 vzdialenou 3 km od miesta nálezu a dokladám konkrétne fakty. Pripomínam, že už v knižke Bitka pri Vozokanoch (350 rokov po bitke, rok 2002) v časti ďalšie informácie a sporné pamiatky vozokanskej bitky uvádzam možnú hypotézu.

    Moja hypotéza vznikla podľa historických informácií, ktoré uviedol Dr. Rakovský, riaditeľ zlatomoraveckého múzea v novinách CALEX č. 8, roč. V zo dňa 25. IV. 1969, resp. časopis pracujúcich Calexu n. p. Zlaté Moravce, pod názvom Veľkovozokanský lev. Citujem z príspevku novín CALEX vydaného 5 ROKOV (!!!) pred náhodným vykopaním pyxidy v Čiernych Kľačanoch: “…o niekoľko dní po bitke (Bitke pri Vozokanoch v roku 1652 – pozn. autora) našli neďaleko Č. Kľačian pri potoku Širočina tureckého hodnostára, ktorý tam skonal i so svojim raneným koňom“.Práve na uvedenom mieste sa našla pyxida zo slonovej kosti aj s kostrou človeka.

    V súčasnosti už existujú metódy a technológie, ktorými sa dá približne zistiť vek vzácneho predmetu, alebo kostry človeka. Aj keď odborníci tvrdia, že pyxidu zo slonovej kosti v Čiernych Kľačanoch našli archeológovia „pravdepodobne“ v hrobe z konca 9. storočia, žiadalo by sa vzhľadom k historickým faktom vek znova prehodnotiť. Nemôže ísť o hrob z polovici 17. storočia? Tým by sa dalo potvrdiť alebo vyvrátiť zverejnenú hypotézu. Ak sa hypotéza a fakty potvrdia, už sme v 17. storočí a môžeme hľadať ďalej. Bola by to už čerstvá stopa putovania vzácnej pyxidy!

    G – Odkiaľ Turek ukradol pyxidu zo slonovej kosti zostáva naďalej záhadou.
    Predpokladať sa dá všeličo, je to potrebné vedecky doložiť historickými faktami. Moju osobnú domnienku na pôvod predošlého miesta pyxidy uvádzam v spomenutej knižke, kde predpokladám, že pri potoku Širočina skonajúci turecký hodnostár ju mohol ukradnúť z nitianského resp. horno-nitrianského kostola, alebo z najstarších kostolov pod pohorím Tríbeč – Drážovce resp. Kostoľany, vedľa ktorých turecké vojsko roku 1652 prechádzalo. Predmet mohol byť aj v sídle nitrianského biskupa v Nitre, ktoré Turci v uvedenom roku mohli vyrabovať. Keď nie, potom by som sa domnieval že z hradu Gýmeš. Na hrade Gýmeš, kde vlastnil Juraj Slepčiansky Pohronec majetkový podiel, ktorý odkúpil od Adama Forgáča a tam mohol mať uloženú svoju osobnú umeleckú zbierku v pohnutých rokoch nitriansky biskup (1648-1666). Gýmeš v uvedenom roku Turci asi nestihli vyrabovať, alebo sa nám nezachovali o rabovaní hradu informácie. Nitriansky biskup mal vynikajúce umelecké nadanie a poznatky. Domnienky sú jedna vec, podstatné sú fakty! Tie nám zatiaľ chýbajú. Hľadajme naďalej fakty odkiaľ vzácny predmet pochádza.

    Niektoré záhady sa nám zdajú, že sú už vysvetlené, ale nemusia byť pravdivé. Domnienky treba priebežne konfrontovať s novoobjavenými faktami. Dúfam, že po objavení ďalších historických údajov sa nám v budúcnosti konečne podarí potvrdiť alebo objasniť všetky záhady v spojitosti s pyxidou z Čiernych Kľačian.

    Použitá literatúra a pramene:
    DVOŘÁK, Pavel.: Svedectvo strateného hrobu. In: Stopy dávnej minulosti 3 – Zrod národa. Vydavateľstvo Rak Budmerice 2004, s. 139-153.
    RAKOVSKÝ, Štefan.: Veľkovozokanský lev. In: CALEX, časopis pracujúcich Calex-u n. p. Zlaté Moravce s. 1, zo dňa 25. 4. 1969
    ŠUTKA, Gabriel.: Bitka pri Vozokanoch 1652, s.87, rok vydania 2002
    Ďakujeme spisovateľovi Pavlovi Dvořákovi za povolenie uverejniť fotografie čiernokľačanskej pyxidy.
    Autorom fotografii čiernokľačanskej pyxidy je © Jakub Dvořák.

    © Gabriel Šutka, 10. február 2008
    takze podla teba archeologicky bezcenny nalez? mam pcit, ze si si pomylil forum

  • vlcik-tlcik

    Member
    6. augusta 2009 at 13:36

    Vieš asomtam má zvláštny slovník, ktorému treba rozumieť. Vedel by som Ti vysvetliť,
    ako to myslel, ale to Ti možno vysvetlí on, ak bude považovať potrebné sa k Tvojej
    poznámke vyjadriť. Pre mňa je tam veľa vecí nejasných, vloženie pyxidy do rúk jedného z vierozvestcov je na dlhé lakte, tejto konštrukcii veľmi neverím.
    Tvoj názor?

  • asomtam

    Member
    6. augusta 2009 at 14:42

    Archeologicky bezcenný nález,na tom musí trvať každý archeológ,
    má historický význam,estetickú hodnotu,ale žial bezcenný archeologicky.
    Nie sú známe pravdivé nálezové okolnosti,ani presné miesto nálezu.Stratila sa údajne spolu najdená lebka a iné artefakty,ktoré by určili spolupatričnosť k slovanom nie sú vierohodné…
    Smiešne je všetko od príbehu najdenia,od legendy o vierozväzcoch pamätníku Matice až po reči terajších kopatelov.

  • killabee

    Member
    7. augusta 2009 at 9:19

    Vieš asomtam má zvláštny slovník, ktorému treba rozumieť. Vedel by som Ti vysvetliť,
    ako to myslel, ale to Ti možno vysvetlí on, ak bude považovať potrebné sa k Tvojej
    poznámke vyjadriť. Pre mňa je tam veľa vecí nejasných, vloženie pyxidy do rúk jedného z vierozvestcov je na dlhé lakte, tejto konštrukcii veľmi neverím.
    Tvoj názor?

    ano suhlasim, je nepravdepodobne, ze by priniesli prave tu pyxidu. vyzera to skor ako konstrukcia laikov, ktora sa casom dostala aj do vedeckych kruhov. rovnako ako tajne chodby na hradoch. mnohe vraj dokazane vobec neexistuju, co sa vyskumami potvrdilo, resp. vyvratila ich exstencia. to ale nic nemeni na fakte, ze ta pyxida je vyznamnym nalezom

  • asomtam

    Member
    7. augusta 2009 at 16:45

    killabee

    Nie je pekné označovať Titusa Kolníka laikom,to je silná káva aj na mňa.

    Cyril a Metod sú roky zneužívaný cirkvou,nacionalistami aj čechoslovakistami.
    Dňa 5. júla slávime ich sviatok,hoci neslovanská časť Europy ich slávi 14. februára Cyril zomrel 14. februára 869 a Metod 6.apríla roku 885Presný dátum ich narodenia nie je známi..Aj v naších krajínách sa slávili 14. februára,až cirkev požiadala Máriu Teréziu o zmenu na dátum úmrtia-upálenia Majstra Husa,prečo asi?.Majú v tom prax-prehlušiť pohanský a iný obrad.
    Sme ludia manipulovateľní a manipulovaní.aj v ústave sa odvolávame na cyrilo-metodejské tradície.Kto vie ,čo sú ?Málokto.
    Konštantín dosiahol že v roku 867 pápež Hadrián II. schválil ich ich bohoslužobné knihy a roku 868 vydal bulu Gloria in excelsis Deo, v ktorej slávnostne ustanovil slovienčinu za štvrtý oficiálny liturgický jazyk.To je fakt a ich najväčšia zásluha.

    Staroslovienčina sa tu formovala od 5-6 storočia až po 13 storočie,a ich pár ročné pôsobenie malo na ňu vplyv ale nie zásadný.Slovania mali svojich bohov,svoje náboženstvo,prečo si myslieť že bolo horšie ako monoteizmus,ktorý si nahrádza nedostatok bohom dvoj a trojjedinosťou jedného boha?Boha pútnikov nahradia patrónom atď…

    Nebolo by lepšie premenovať sviatok Príchodu Cyrila a Metoda na “Deň prinesenia pyxidy”?,ak sa nedá sláviť tak 14.februára.

    Nie som veriaci nieto ešte kresťan,a tak mi prepáčte tieto ruhajúce slová.

  • killabee

    Member
    21. augusta 2009 at 12:07

    killabee

    Nie je pekné označovať Titusa Kolníka laikom,to je silná káva aj na mňa.

    Cyril a Metod sú roky zneužívaný cirkvou,nacionalistami aj čechoslovakistami.
    Dňa 5. júla slávime ich sviatok,hoci neslovanská časť Europy ich slávi 14. februára Cyril zomrel 14. februára 869 a Metod 6.apríla roku 885Presný dátum ich narodenia nie je známi..Aj v naších krajínách sa slávili 14. februára,až cirkev požiadala Máriu Teréziu o zmenu na dátum úmrtia-upálenia Majstra Husa,prečo asi?.Majú v tom prax-prehlušiť pohanský a iný obrad.
    Sme ludia manipulovateľní a manipulovaní.aj v ústave sa odvolávame na cyrilo-metodejské tradície.Kto vie ,čo sú ?Málokto.
    Konštantín dosiahol že v roku 867 pápež Hadrián II. schválil ich ich bohoslužobné knihy a roku 868 vydal bulu Gloria in excelsis Deo, v ktorej slávnostne ustanovil slovienčinu za štvrtý oficiálny liturgický jazyk.To je fakt a ich najväčšia zásluha.

    Staroslovienčina sa tu formovala od 5-6 storočia až po 13 storočie,a ich pár ročné pôsobenie malo na ňu vplyv ale nie zásadný.Slovania mali svojich bohov,svoje náboženstvo,prečo si myslieť že bolo horšie ako monoteizmus,ktorý si nahrádza nedostatok bohom dvoj a trojjedinosťou jedného boha?Boha pútnikov nahradia patrónom atď…

    Nebolo by lepšie premenovať sviatok Príchodu Cyrila a Metoda na “Deň prinesenia pyxidy”?,ak sa nedá sláviť tak 14.februára.

    Nie som veriaci nieto ešte kresťan,a tak mi prepáčte tieto ruhajúce slová.

    asi by si si mal moj prispevok precitat este raz, pretoze som kolnika urcite nenazval laikom. a pokial tvoja citacia z novin podla teba dokazuje, ze tu teoriu vymyslel kolnik, evidentne nepoznas pracu sucasnych “novinarov”

Page 2 of 9

Log in to reply.

Začiatok diskusie
0 of 0 odpovede/odpovedí June 2018
Súčasnosť