aktivita " diskusia " Múzeá a Galérie " Konštruktívna diskusia

Označené: 

  • Konštruktívna diskusia

     eo-ipso aktualizované pred 9 rokov, 8 mesiacov 12 Členovia · 141 Príspevkov
  • zuzana

    člen
    9. novembra 2010 o 12:30

    Mazoslav, som rada, ze si sa zapojil…

    Neda sa kvoli neuspokojivemu stavu v ochrane zbierky zastavit jej rozsirovanie. Nikdy totiz nevieme, kedy sa nam pritrafi zaujimavy ulovok. Preto treba neustale vyvijat lovecke aktivity. Problem je podla mna inde. Kriticky sa pozrime, co vsetko sa v nasich fondoch nachadza. Kolko balastu zaplna police. Keby sa zacalo s poctivym vyradovanim, napriklad po ukonceni fyzickej revizie, myslim, ze by sa uvolnilo mnoho miesta. Prave spominany zbierkotvorny plan, by mohol regulovat to, co kto chce prijat do zbierky. Je to totiz len a len na kuratorovi a ten moze byt lepsi i horsi, alebo len neskuseny (to myslim aj na seba). Potom by mozno boli i financie na zlepsovanie depozitarnych podmienok v zostavajucich depotoch (klimaticke podmienky, ulozny system a aj kvalitna sprava – v osobe fundovaneho depozitara, nie ako je napriklad u nas zvykom, ze depozitar je na polovicny uvazok aj udrzbar, lektor a podobne). Len samozrejme, musel by sa takyto plan i dodrziavat. Je naozaj smutne (a je tomu tak i v muzeu, kde pracujem ja), ze depozity nie su nasou vizitkou. Neprebiehaju v nich takmer ziadne kontroly nadriadenych organov, absentuje vizia postupneho zlepsovania. My osobne mame 4 depozitare, v kazdom iny clovek, iny system. A zatial ani vyhliadka k zmene (a to sme aspon vdaka peniazom z grantu investovali do klimatizacnych jednotiek a zrestaurovania niekolkych zaujimavych kusov zo zbierky).

    Poznamka zo zivota na zaver: U nas sa napriklad stalo, ze v ramci uspornych opatreni, prameniacich zo znizenia rozpoctu, sme pocas zimy vypli uplne kurenie nielen v depozitari, ale aj v expoziciach, co malo za nasledok rozmohnutie plesni a napriklad vazne ohrozenie kovacskeho mechu z 18. storočia. Ale napriek tomu sme to museli spravit a na jar sa roztocilo koleso zachrany. A mozete hadat, ci napisalo vedenie muzea aspon apelativny clanok, v zmysle “pausalnym kratenim rozpoctu v dosledku krizy sa ohrozuje kulturne dedicstvo”…

  • mazoslav

    člen
    9. novembra 2010 o 11:39

    Pekný deň muzejníci, zo začiatku by som rád poznamenal že niesom kurátor ani muzeolog aj ked jednu muzeologickú štátnicu za sebou mám :)
    Naše múzeum ( Technické muzeum v Brně ) disponuje z mojho pohladu dostatočnými finančními prostriedkami na zbierkotvornú činnost ročne rádovo v mil. Do postupu vytvárania zbierkovéhé plánu nevidím, ale mozem sa popýtat kolegov. Do čoho by som si rád rypol je práve rozdelenie financovania v muzeách, mám dojem že v poslednej dobe hlavne na Slovensku sa zabúda na ochrannú úlohu múzea. Teda podľa mňa, by každé múzeum malo zvážiť vydávanie finnancí na nové zbierkové predmety, kým sa nedokáže postarať o tie ktoré už v zbierkovom fonde sú.
    Moje skúsenosti s konzervovaním a reštaurovaním ako aj s úložnými podmienkami zbierok sú desivé. Preto sa pýtam či je zodpovedné investovať do rozširovania zbierok namiesto investovania do depozitárov a obnovy už jestvujúcivh zbierok?

  • zuzana

    člen
    8. novembra 2010 o 19:33

    Mne osobne obsahovo celkom konvenuje cesky preklad zbierkotvorneho planu (ZP) z Nizozemska. Takto spracovany plan by mi dal prehlad o aktualnom stave jednotlivych fondov a zaroven REALNY plan dalsej prace s nimi. Uspesny ZP musi byt naozaj realny a za jeho nedodrzanie by mali byt i sankcie (najma v bodoch ochrany a udrzby zbierok). Mal by byt tiez posudzovany na zaklade ekonomickych ukazovatelov muzea. Inac nema zmysel. Nedokonaly ZP nema uroven jedneho z najdolezitejsich odbornych dokumentov muzea, ale uroven clanku o akvizicnej cinnosti.

    Dobry ZP by teda mal obsahovat:

    1. Kapitolu o charakteristike zbierky (vznik, fondove rozdelenie, objem, stupen spracovanosti v percentach, hodnotu zbierky, povod zbierky, vlastnicke pomery + plan kontrol, ci uvedene udaje kopiruju realitu, lebo papier vela znesie)
    2. Kapitolu o ochrane zbierky (strucne zhodnotenie stavu + plan konzervovania, restaurovania (v zavislosti od vyuzitia zb. predmetov na vystavne, expozicne, vypozicne, studijne ucely + ulozenie zbierky – skutocnost a plan)
    3. Kapitola o tvorbe zbierky (plan potencialnych prirastkov a tiez „cistenie“ fondov od zb. predmetov devalvujucich zbierku (aj ked to je vzdy problem, prilis vela vyradovaciek signalizuje, ze nieco nie je v poriadku so zbierkovou cinnostou muzea a preto sa k nim len sporadicky pristupuje)
    4. Plany so zbierkou (expozicne, vystavne, studijne, vyskumne)

    ZP sa ma aktualizovat, ale aktualizacia v zmysle posunu vpred a nie prepisovania datumov realizacie.

  • sasha

    člen
    8. novembra 2010 o 12:27

    Zuzana, myslím, že tvoje prvé konštatovanie je ten správny aperitív, ktorý by mohol diskusiu nabudiť.
    Priznám sa ti, že zbierkotvorný plán alebo program som ešte nevidel. Teda videl som všeličo, čo za zbierkotvorný plán vydávali ale to boli len nepodarené slohové úlohy pripomínajúce začiatok osemdesiatych rokov minulého storočia. Vymizla iba vedúca úloha strany.
    Neprítomnosť určitého smerovania, idei alebo ako sa dnes s obľubou píše vízie ma vždy znervózňovala. Pravidlá vždy stanovujú ako, odborný pracovník (v lepšom prípade múzejník) by mal vedieť kde, lenže je to figu drevenú platné, keď nevieme čo. Inými, kuchynskými slovami, vieme za čo múku nakúpime aj v ktorom obchode, lenže…. fúha nevieme čo z nej budeme kuchtiť. Potom to jedlo-nejedlo vyzerá ako naše zbierkové fondy-nefondy.
    Voľakedy som prirovnával odborného zamestnanca múzea k slepcovi, ktorý sa moce po smeticku dejín, občas do niečoho vrazí, omacia to a keď sa mu nález pozdáva, šup s ním do múzea.
    Toto ochkanie, na Obnove dosť zahniezdené, nikomu nepomôže a preto téma do diskusie.
    Obnova bude mať v máji 2011 desať rokov. Je to pekné, okrúhle výročie, ktorého sa mnohé fóra nedožili. Obsahom je jedinečná a som presvedčený, že nič podobného v Európe nejestvuje.
    Pokúsme sa teda pripraviť malý narodeninový darček a zdokumentujme tvoj, môj, náš, váš portál po múzejnícky.
    Karta sa obrátila. Teraz už vieme ČO ale nevieme zatiaľ aká by tá “narodeninová torta” mala byť – poschodová, s čokoládovou/karamelovou/orechovou plnkou, s polevou alebo šľahačkou, marcipánovými trpaslíkmi, ovenčenou desinou, sviečkami.
    Ten recepis, to je zbierkotvorný plán.
    Našťastie múzejná dokumentácia nepozná toľko ingrediencií ako kuchyňa mojej babičky, vychýrenej kuchárky. Stačí keď ho dobre rozvrhneme a využijeme všetkých päť elemetov múzejnej dokumentácie.

  • zuzana

    člen
    7. novembra 2010 o 21:31

    Tak Sasha, uvarila som si matovy cajik a precitala tvoj prvy prispevok v teme Konstruktivna diskusia. Myslim, ze si nasiel prienik vsetkych tem, ktore ma ako kuratorku trapia. Zbierkovy fond. Uz len z ktorej strany ten upeceny kolac nahryznut :wink:. Asi zacnem malym sustom a dalsie kusky, cakam, ze „nachrumnu“ ini trapiaci sa kolegovia. Nie som muzeolog a teda necakaj odo mna ziadne teoretizujuce vojny o slovicka, toho nech sa chopia povolanejsi (mozno sem zavitaju studenti, ci absolventi muzeologickeho studia a mozno i taki, co dokonca nasli uplatnenie v muzeu).
    Tak dost „plkov“ a hor sa hodovat :-D!

    Kazdy, kto chce upiect dobry, ba dokonca vyborny kolac (rozumej zbierk. fond), potrebuje najma kvalitne suroviny (zb. predmety). Pytam sa: KDE, za KOLKO, akym SPOSOBOM a na zaklade akeho RAMCA sa nadobudaju zb. predmety? Som totiz nespokojna so sposobom, ktory funguje u nas :? .
    1. Zbierkotvorny plan je prakticky zdrap papiera.
    2. Financie: nie sme male muzeum, ale na nakup mame v rozpocte rocne vyclenenych nieco cez 3000 eur pre vsetky fondy (kunsthistoricky, historicky, archeologicky, numizmaticky, etnograficky, mineralogicky…). Malo, vela? Ako je to inde?
    3. Velky problem je aj s tym KDE. Ist napriklad na etnozber „za hranice vsednych dni“ je takmer nemozne. Nenavstevujem ine lokality (sme muzeum s celoslovenskou posobnostou) okrem tej „pod oknami“. Ziadne zberatelske podujatia, nic. Zbierku obohacujeme prevazne predmetmi, ktore pridu za nami.
    4. KVALITA? Sa smejem (ked prave neplacem :cry:), ze cely rok setrime (ak by sa nieco zaujimave vyskytlo), aby sme potom mesiac pred koncom roka rychlo nieco predlozili, lebo by nam tie peniaze „zozrali“ ine muzejne cinnosti. Malokedy som spokojna s tym, ako obohacujem svoju „podzbierku“.
    Dalo by sa este dalej pisat (vsak rozvinieme to v ramci diskusie),napriklad o ulohe komisie pre tvorbu zbierok, o vyuzivani inych sposobov ziskavania zb. predmetov, napriklad verejnymi vyzvami atd.

    Na uvod teda nastolujem prakticku otazku: Ako kvalitne u Vas rozsirujete zbierkovy fond? Vitani su teoretici, ktori vyjavia pravdu, ako by to malo byt spravne, ale pre mna osobne su zaujimave najma sucasne praktiky v muzeach (ako to funguje v zahranici napriklad), ktore mozu byt inspirativne a naopak i zavrhnutia hodne.

  • sasha

    člen
    7. novembra 2010 o 14:42

    Celý môj doterajší život bol nejakým spôsobom spojený so zberateľstvom a múzejnou prácou. Celý môj doterajší život som sa snažil pochopiť a odpovedať na základné otázky múzejnej práce, ktoré síce vyslovili naši i zahraniční muzeológovia, ale nikdy na ne uspokojivo neodpovedali. Celý môj doterajší život som hľadal spriaznené duše, s ktorými by som sa mohol porozprávať o veciach, ktoré ma v práci trápili, trápia a budú trápiť, no málokedy som našiel poslucháča a ešte zriedkavejšie múzejníka, partnera na rozhovor.
    Obnova síce priniesla niekoľko zaujímavých tém, ale nič trvalé. Až rozhovory so zuzanou ma vyprovokovali na založenie tejto témy o zberateľstve, múzeu, ale aj múzejnej teórii a praxi.
    Dlho som rozmýšľal nad úvodnou témou, ktorá by bola dostatočne univerzálna aby sa s ňou stotožnilo čo najviac návštevníkov Obnovy, témou, ktorá by dovoľovala vrátiť sa aj k zaujímavým témam, ktoré už zapadli do archívu zabudnutia.
    Nakoniec som sa rozhodol, že našu konštruktívnu diskusiu budeme viesť na tému

    ZBIERKOVÝ FOND.
    Budovanie, ochrana a komunikácia informačného potenciálu množiny autentických zástupcov a reprezentantov dokladaného javu alebo udalosti vo vývoji spoločnosti determinuje totiž správanie múzejníka v mnohých prípadoch viacej ako výplatná páska.
    Téma je určená všetkým a múzejníkom, ktorí na Obnovu zablúdia, zvlášť. Vítané sú postrehy, nápady, pochvala aj hana, pokiaľ bude súvisieť s témou. Príspevky mimo tému, bez pardónu, skončia tam, kam patria – na smetisku.

Pôvodný príspevok
0 of 0 príspevkov June 2018
Teraz