aktivita diskusia Všeobecné diskusie Cyril a Metod

Tagged: 

  • Cyril a Metod

    Posted by harp on 10. februára 2012 at 8:17

    Matica slovenská uzatvorila súťaž na pamätník Cyrila, Gorazda a Metoda

    Matica slovenská (MS) uzatvorila súťaž na pamätník Cyrila, Gorazda a Metoda, ktorý by mal stáť v Bratislave na roku Obchodnej ulice a Hurbanovho námestia. Na tlačovej konferencii o tom dnes v Martine informoval predseda MS Marián Tkáč.

    MS dostala podľa Tkáča 24 návrhov pamätníka. "Taký pamätník ešte nie je nikde na svete. Porota by mala do 28. februára 2012 rozhodnúť, ktorý sa bude v Bratislave budovať. Zaiste bude záležať aj na stanovisku Starého Mesta," skonštatoval Tkáč.

    Vybudovanie pamätníka je súčasťou podujatí Roka MS, o ktorom dnes Tkáč informoval. "Rok Matice slovenskej bude o oslavách, o pripomínaní si tradícií, našej histórie. Budú sa konať spoločenské podujatia pre mladých, pre strednú generáciu, pre starších, rôzne vedecké podujatia, budeme si pripomínať našu minulosť aj budovaním pamätníkov," dodal Tkáč.

    antik odpovedal 10 years, 9 months ago 8 Členovia · 66 odpovede/odpovedí
  • 66 odpovede/odpovedí
  • harp

    Administrator
    10. februára 2012 at 8:18
  • harp

    Administrator
    10. februára 2012 at 8:20

    Česká kniha o sv. Cyrilovi a Metodovi baví i vzdeláva

    Praha, 8. februára (TS ČBK) – So svojou knihou „Počujte slovo a spievajte pieseň“, ktorá je venovaná životu slovanských vierozvestcov sv. Cyrila a Metoda, zavítal v utorok 7. februára do Olomouca Petr Piťha, bývalý minister školstva ČR. V nasledujúcich dňoch bude kniha, ktorú vydala Matica velehradská s nakladateľstvom Poustevník, predstavená v ďalších mestách – Ostrave, Zlíne a Velehrade. Kniha vznikla ako súčasť prípravy na jubileum 1150. rokov od príchodu sv. Cyrila a Metoda na Veľkú Moravu.

    Približuje životný príbeh sv. Cyrila a Metoda. Autor v nej uvádza všetky základné historické fakty. V druhej časti Peter Piťha v niekoľkých historických obrazoch prevedie čitateľa najdôležitejšími obdobiami histórie Velehradu a vývoja cyrilometodskej úcty.

  • antik

    Member
    10. februára 2012 at 10:34

    To zas bude humbuk na tom slávnom Velehrade, ktorý v dobách Veľkej Moravy ešte ani neexistoval. angel

  • pitbul1

    Member
    13. februára 2012 at 12:53

    Asi by sme skôr mali stavať Velesov a Svarogov a nie vzdávať stále hold katolicizmu. Ahlavne informovať viac slovákov o obrovskej genocída slovanov križiakmi , než ofukovať stále Cirilometodov. A  zdôrazňovať , že sme tu už pred nimi mali prijateľnejšiu verziu kresťanstva-Arianizmus a aj vlastné písmo a nie tú zlátaninu , čo ná , akože vymysleli..!

  • antik

    Member
    19. februára 2012 at 15:31

    Univerzita sv. Cyrila a Metoda chce súsošie svojich patrónov

    TRNAVA 18. februára (SITA) – Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave plánuje v tomto roku umiestniť pred svoje sídlo súsošie patrónov univerzity. Pôjde o repliku monumentálneho diela Wiliama Schiffera, ktorého originál z bronzu stojí pred Slovenským ústavom sv. Cyrila a Metoda v Ríme. Súhlas na umiestnenie súsošia dalo aj trnavské mestské zastupiteľstvo. Súsošie solúnskych bratov Cyrila a Metoda by podľa riaditeľky kancelárie rektora Kataríny Nyulassyovej malo byť na Herdovom námestí odhalené počas osláv 15. výročia vzniku univerzity, ktoré sú naplánované na polovicu októbra. ,,Škola tým chce zvýrazniť nielen výročie svojho založenia, ale zároveň prispieť k oslavám 1150. výročia príchodu vierozvestcov na územie Slovenska,“ dodala Nyulassyová. Replika súsošia bude vyhotovená z patinovaného epoxidu. Na dielo za niekoľko desiatok tisíc eur sa poskladajú všetky fakulty Univerzity sv. Cyrila a Metoda, jej vedenie však plánuje osloviť aj sponzorov. Sochár a medialér Schiffer vyrastal v Trnave, značnú časť svojho tvorivého života však prežil v Paríži. V Trnave zomrel krátko pred otvorením stálej expozície jeho tvorby v roku 2007. Časť jeho diela je vystavená v Múzeu knižnej kultúry v Trnave, ktoré bude niesť v budúcnosti jeho meno.. Trnavský samosprávny kraj spolu s Trnavskou arcidiecézou, Maticou slovenskou a ďalšími inštitúciami plánuje vyhlásiť na svojom území Rok sv. Cyrila a Metoda.

  • antik

    Member
    7. marca 2012 at 0:55

    Falzum Metodovho nárobku.

    Památník Velké Moravy ve Starém Městě bude do 31. 12. 2012 vystavovať falzum Metodovho nárobku. Jedná sa o dva kamene, ktoré boli vykopané v roku 1932 v päť metrovej hĺbke na mieste nazývanom “Hroby” v pohorí Chřiby. Príbeh známeho podvrhu začal tým, že domkárka z moravskej Stupavy Klementína Maštalířová začala mať v roku 1926 v snoch zjavenia, v ktorých jej samotný solúnsky lingvista radil kde nájsť jeho hrob. Už som tu o tom na obnove referoval. Viac informácií o podvrhu a výstave v nasledujúcich videách.

    See video

    See video

  • naj

    Member
    7. marca 2012 at 19:07

    V Žiline sa pre Cyrila a Metoda našlo veľmi pekné a komorné miesto. A som rád že sa takto “obsadilo”, lebo človek nikdy nevie, či by sa tam neusalašil niekto na koni, alebo nejaký vodca (koňa).

  • pitbul1

    Member
    8. marca 2012 at 9:09

    Noo, jazdeckých sôch má slovensko žalostne málo a osobností , ktoré by si ich zaslúžili neúrekom.  Hrdosť na svoju vlasť a krajanov  sa nebuduje sochami svätcov  , ale sochami víťazstiev toho-ktorého národa a ich vodcov. Toto uvedomie -sebavedomia  sa vie neuveriteľne uplatniť v ťažkých časoch. Pocit prepojenia s predkami a na to že sme  boli schopný sa postaviť nepriateľovy morálne pomáhajú oddávna Francúzom, Nemcom, Španielom.Hoci je pravda , že tí dvaja stoja za najvražednejšou organizáciou zaznamenaných dejín…

  • naj

    Member
    8. marca 2012 at 12:23

    Slovák a kôň nejde dokopy. Kým Napoleon prežil život na koni, náš Hurban pred rokom 1848 a po ňom na koni nesedel, v Budatíne však neprirodzene sedí na koni. Svätopluk by dal za koňa kráľovstvo, ale jeho okolie vedelo, že mu kôň do rúk nepatrí. Vieme si ešte nejakého Slováka-bojovníka predstaviť na koni? Pre mňa je Slovák na koni to isté, ako trpaslík v záhrade: budí úsmev. Povýšenie J.M.Hurbana na koňa je jeho ponížením. Jeho mohutná práca na duševnom poli (koľko Slovákov má v tom prehľad?) zostala zatienená pod rukou s mečom. Bol kňazom!
    Kôň je v histórii dopravný prostriedok na nájazdy. Slováci mali kone na prácu v lese a na poli. Nájazdy sme prenechali Maďarom. Tí majú miesto na slnku naozaj vďaka koňom. Mali sme krásnu sochu koňa, s Máriou Teréziou na chrbte. Sprevodili sme zo sveta sochu nielen tej krásnej a múdrej ženy, ale aj toho koňa. Bol to kôň, proti ktorému sú tie dva dnešné len paberky. Cyrilometodiáda je jedna z jedno zo svetielok minulosti Slovákov, na rozdiel od márnivo sebazničujúcej Svätoplukiády.
     

  • vlcik-tlcik

    Member
    8. marca 2012 at 12:47

    Súhlasím naj, tiež mi je milšia kniha, alebo rozum a cit.

    Máme aj slováka, čo na koňa priam bytostne patrí, dokonca mal aj ten rozum a cit, podaril sa mu husársky kúsok.

    Síce nie je na Budatíne, ale v Bude. Nevadí, historicky nám to patrí tiež.

  • pitbul1

    Member
    8. marca 2012 at 13:33

    Eeech, páni, tiež som si voľakedy myslel a podľahol tej “mierumilovnej” teórii o nás a našom holubičom sedliactve :) Aj ja som človek knihy, umenia a mierumilovnosti- ale nemám zalepené oči a myseľ /dúfam/ a dopracoval som sa k poznaniu a ďaleko reálnejšom pozadí našej-slovenskej , ale aj neoddeliteľne  slovanskej minulosti a tá bola plná bojov a vojem a veľmi často sme boli víťazmi až globálnymi dobivateľmi- akurát o tom nevieme, alebo vieme veľmi málo.

    Zoberte si len pravdepodobnosť aj tu uverejneného článku o “Vandaloch” a vôbec “akože Germánskych kmeňov” na našom území za Limes Romanus… Berte do úvahy -zo známych faktov- už len Sama  a naše úspechy s ním spojené. A to nehovorím o verejne neznámych faktoch..Nechcem to tu zmeniť na “historicky neoverené teórie” , ale reálna história sa pomali prediera na povrch cez nános akademizmov a cielených dezinformácií.Čo si myslíte , že preberali partizáni pri ohníčku Cirila s Metodom , alebo Jánošíka so Svätoplukom ? :)

    A nezabúdajte si stále pripomínať pri svojom nadšení z kresťanstva u nás- bolo to nadrastickejšie náboženstvo zo všetkých , ktoré pozabíjalo  a mučilo najviac slovanoch /nehovoriac o iných/ v ich histórii !!

    Nezabúdajte si pripomenúť pri pohľade na pekné kostoly a pri ceste na omšu, že prvé krížové výpravy neboli nasmerované na Palestínu, ale na Moskovskú a Kijevskú Rus!

    A že (pri ešte triezvom odhade) po tom čo tam ( a asi aj u nás) s pokresťančovaním skončili  zostalo asi len 20% obyvateľstva ! 

    Tímto ľuďom chcete stavať sochy? Napadá ma tragikomické porovnanie, že ak by všetko prebehlo podľa Hitlerových plánov, tak by možno dnes stavali v Jeruzaleme sochu Himlerovy a nosili kvety k pomníku Adolfa Hitlera. Niečo podobné dnes robíme…

  • cernunos

    Member
    8. marca 2012 at 15:04

    Hmmm nechcem Vám do vašich názorov nejak vážnejšie skákať,ale Kyjevská Rus v čase prvej krížovej výpravy bola už dávno oficiálne kresťanský štát. S prechodom na kresťanstvo začala už kňažná Oľga, žena kniežaťa Igora ktorá sa nechala pokrstiť. Definitívne prijatie kresťanstva ako štátnej viery však dokončil až jej syn Vladimír I (960 -1015). Pritom tu treba samozrejme rátať aj s tým že dosť varjagov bolo už dávno pred oficiálnym prijatím kresťanstva kresťanmi.

    Čo sa našich končín týka s pokresťančovaním sa začalo už dávno pred príchodom solúnskych bratov, dnes je jasné že v tomto procese boli angažované aj íro-škótske misie. Veď koniec koncov prvý kostol mal postaviť, už Pribina a bolo by chybou mislieť si že by tu už vtedy neboli nejakí pokrstení obyvatelia. Osobne by som v našich končinách nejak krvavo prijímanie viery nevidel, jednalo sa tu hlavne o politiku (asi nie celkom dobré prirovnanie, ale pozrite sa koľko skalných komunistov sa teraz bije do pŕs akí sú demokrati a derú predné lavice v kostoloch).

  • antik

    Member
    8. marca 2012 at 16:28

    Aby sme sa trochu vrátili k téme…Súsošie sv. Cyrila a Metoda v Komárne a jeho osud

    Téma prijatia kresťanstva na našom území by sa mohla rozvinúť v nasledujúcej diskusii:

    Christianizácia územia Slovenska

  • pitbul1

    Member
    8. marca 2012 at 16:38

    Ano, čiastočne máte pravdu. Šlo vlastne už o “prekresťančovanie” čo bolo oveľa, oveľa horšie než samotné pokresťančovanie. Pretože pôvodne v dobe keď kresťanstvo bolo zakazovaným a persekuovaným náboženstvom sa šírilo viac menej skromne. Tá skromná verzia jedna z mnohých odnoží”neskôr nazvaných heréziamy” bolo aj u nás Arianizmus. Nielen u nás. V  strednej ázii a dokonca až po Mongolsko  a Čínu slávil neuveriteľné úspechy.

    Keď kresťania nadobudli moc a celá Rímska ríša bola ich stali sa z nich neuveriteľne kruté hovädá. V podstate klasická psychologická premena z šikanovaného na šikanistu. A čo sa týka oficiálneho prehlásenia krajiny za kresťanskú- určite viete , že to bolo len “politické” prehlásenie náčelníka kmeňa, vladiku – či iného vodcu. Vodcova rodina -aj to často  nie celá -bola pokrstená a zbytok obyvateľstva sa o tom ani veľmi nedozvedel…

    ( Čo sa týká prvých kreťanských vojen na východe , tak v Rusku už dospeli v hľadaní pravdivých reálií až tak ďaleko, že úplne vážne uvažujú o tom , že to čo dodnes nazývali “mongolským útlakom”  bola vlastne cieľavedomá zmenená história v kronikách o v podstate náboženskej občianskej vojne, kde Sibírsky -zauralský rusi veriaci v starých bohov či čiastočne ariáni vtrhli na Kyjevskú a Moskovskú Rus s cieľom zvrátiť pápežské pokresťančovanie a neuveriteľný teror …. )

  • antik

    Member
    8. marca 2012 at 16:54

    Haló Pitbul, skús sa prekliknúť na tú diskusiu o Christianizácii a pokračovať tam.

Page 1 of 5

Log in to reply.

Začiatok diskusie
0 of 0 odpovede/odpovedí June 2018
Súčasnosť