Tajomstvo Bassanovho diela

Obnova.sk Fotografia

Viac ako štyristo rokov predstavoval obraz talianskeho maliara neskorej renesancie Geroloma Bassana (1566 – 1621) pochovanie Ježiša Krista. Obraz v úschove washingtonského múzea však obsahoval zaujímavé tajomstvo – röntgen odhalil pod maľbou starší portrét neznámeno muža.

Obnova.sk Fotografia

Obnova.sk Fotografia

Múzeum umenia požiadalo miestnu nemocnicu o röntgenovú snímku, pretože kurátorka Mary L. Pixley predpokladala pod prvou maľbou ešte jednu. Jej podozrenie sa potvrdilo, keď röntgen odhalil portrét muža v renesančnom oblečení. „Jackpot,“ komentovala objav kurátorka, podľa ktorej nebolo výnimočné, že maliari používali pre svoje diela staršie obrazy, aby ušetrili. Manieristické dielo zo 16. storočia s názvom Hrobka zobrazuje prípravu Ježišovho tela na uloženie do hrobu. Pri jeho hlave je Jozef z Arimathey, za nohy ho drží Nikodém a v popredí je Panna Mária. Bassano, ktorý pochádzal z váženej maliarskej rodiny, namaľoval obraz na motívy diela svojho otca Jacopa a použil na to plátno s portrétom neznámeho muža. Jeho identitu chce Pixley vypátrať s predpokladom, že človek pochádza z Bassanovej rodiny.

Obnova.sk Fotografia

Zdroj: Nový čas, www.msnbc.msn.com, www.herald-mail.com

[mailpoet_form id="1"]

Súvisiace články

Turínske plátno

Turínske plátno – la Santa Sindone – je ľanová plachta s rozmermi 4,36×1,1 m, do ktorej podľa tradície Jozef Arimatejský a Nikodém zabalili telo umučeného Ježiša Krista po tom, ako ho zložili z kríža. Na plachte je odtlačok tváre a tela muža s ranami po bičovaní a na rukách a nohách s ranami po ukrižovaní. Jeho pravosť je predmetom intenzívneho skúmania.