Čertovica: Podľa archívnych údajov sú pod cestou desiatky štôlní

Podľa archívnych údajov sú pod cestou prvej triedy medzi Liptovským Hrádkom a horským priechodom Čertovica desiatky štôlní. “V archívnej dokumentácii sa uvádza, že v oblasti Vyšnej a Nižnej Boce je niekoľko desiatok štôlní rôzneho veku, z ktorých podľa tých máp, ktoré máme, sa niektoré nachádzajú aj v blízkosti štátnej cesty,” uviedol pre agentúru SITA Pavol Tupý, riaditeľ špecializovanej geologickej spoločnosti, ktorú si objednala Slovenská správa ciest.

Podľa Tupého je však na posúdenie rizikovosti týchto štôlní potrebné získať a preštudovať niekoľko ďalších, možno sto, možno dvesto rokov starých podkladov. Až tie majú ukázať, v akej hĺbke pod cestou sa staré banské štôlne nachádzajú. “V prípade, že sú plytšie že sú v dosahu niekoľkých metrov pod cestou, tak sa nimi zaoberať budeme. Ale koľko ich tam takých je, ešte nevieme povedať,” dodal Tupý.


Prvý prepad cesty v katastri obce Vyšná Boca v okrese Liptovský Mikuláš objavili cestári 12. marca. Odkrytú banskú štôlňu vtedy zasypali 754 tonami lomového kameňa. Prvýkrát sa vozovka prepadla len do približne štvrtiny jej šírky, o pár dní neskôr sa však zosypala aj ďalšia časť cesty. Na jej opravu použili lomový kameň aj betón. V pondelok sa cesta prepadla po tretíkrát, zosunul sa pôvodný zásyp. “Došlo k pravdepodobnému usadnutiu, zasypali sme to znova lomovým kameňom, ale aj to je len dočasné riešenie,” povedala hovorkyňa Slovenskej správy ciest Iveta Fedorová. Na mieste prepadu vozovky urobila špecializovaná geologická spoločnosť prieskum, ktorý má určiť príčiny, prečo k poruche vozovky došlo. Hodnotiaca správa, ktorú si Slovenská správa ciest objednala, má tiež priniesť návrhy ďalšieho pokračovania prác so zámerom identifikovať možné riziká aj na ďalších úsekoch cesty. “Momentálne vyhodnocujeme práce, vstupné údaje a merania, ktoré boli spravené. Po vyhodnotení všetkých informácií navrhneme správcovi komunikácie ďalší postup. V ďalšej fáze, ktorú možno navrhneme, by bolo dobré spraviť štúdiu, ktorá by sa zaoberala širšou oblasťou, aby sa možno predišlo takejto situácii, ktorá nastala,” povedal Tupý.



Nízkotatranský horský priechod Čertovica je zatiaľ prejazdný, v úseku, kde sa cesta prepadla, je rýchlosť znížená na 40 km/h a premávku obmedzuje dopravné značenie. Celú cestu na Čertovicu cestári kontrolujú štyrikrát denne.

Nové články 1x za mesiac na váš eMail.

Nerozosielame spam! Prečítajte si naše podmienky použitia.

Súvisiace články

Revitalizácia Kalvárie v Bratislave

Cieľom projektu revitalizácia prírodného prostredia lokality Kalvária, ktorý iniciuje Mestská časť Bratislava – Staré Mesto, je zrekonštruovanie a zakonzervovanie zvyškov stavieb pôvodnej Krížovej cesty a obnovenie liturgickej funkcie Kalvárie. K devastácii územia došlo najmä v päťdesiatych rokoch 20. storočia a pri výstavbe Pražskej cesty, keď bola časť Krížovej cesty zničená. Nadšenci neskôr zachránili iba niektoré torzá plastík…