Stanislav Kolíbal – Šest cyklů

Mirbachov palác GMB, Františkánske nám. 11, Bratislava, 23. jún – 31. júl 2005
Významný český maliar, grafik, sochár, scénograf, ilustrátor a pedagóg Stanislav Kolíbal (1925) pracuje s jazykom geometrie od roku 1963. Napriek tomu však nevytvára čisto konštruktivistické diela. V geometrii hľadá odraz vyššieho rádu, jeho práce odhaľujú nejasnosť a nejednoznačnosť ľudského vnímania, mnohosť a bohatosť rôznych prístupov. V rôznych podobách zhmotňuje poriadok a jeho porušenie, strohosť geometrie a individuálnosť subjektívnej zmeny. Kresba často slúži ako štúdia či náčrt k obrazu alebo soche. Stáva sa tak dokladom tvorivého procesu. Vzniká z celkom špecifickým cieľom a nemusí byť ani ukončená. Preto sa tiež považuje za umelcovo súkromie. Kresba však môže byť aj celkom svojbytná a nemusí slúžiť na nijaký účel ani ako štúdia, ani ako zachytenie niečoho zo skutočnosti. Kresba môže byť sama osebe konečná, rovnako ako obraz či socha, a to som práve sledoval. Jej linka, podľa toho, aká je – rovná, rozpadnutá, slabá či neukončená, môže byť výpoveďou, rovnako ako tvar zo sadry, kusa plechu alebo drôtu. Linka v prvom cykle Bielych kresieb vytvorila postupne ucelený systém, ktorým som mohol vyjadriť všetko, čo som potreboval. Išlo vtedy o to, stručne povedané, „ako vyjadriť bytie, to, čo sa mení, rastie a opotrebúva sa, čo v istej chvíli prestáva a celkom mizne“.

V prvom cykle bola podnetom otázka času, v druhom to bola téma klamu. V dvojrozmernej ploche môže dochádzať k zhodám (napr. medzi čiarou v rovine zvislej a rovine vodorovnej), ktoré sú v podstate neuskutočniteľné a celkom fiktívne.

Hlavný obrat nastal za jednoročného pobytu v západnom Berlíne: rozdelenie plochy papiera určilo polomery kružníc a ich častí, ako aj ich ďalších súčastí, ktorými sú štvorce a diagonály, na základe ich priesečníkov.
Napriek danosti vo zvolenom obmedzení sa môže zakaždým dosiahnuť iný výsledok, ako je to v šachu. V mojej kresbe však nejde o princíp hry. To, o čo mi v tomto cykle išlo, bol obraz určitého usporiadania ako istý protest proti rastúcemu pocitu chaosu. Tento cyklus z roku 1988 sa postupne rozvinul do rôznych obmien, či už v podobe gradácie šedivých plôch v akvareli (1994-99), alebo šrafovaných plôch v cykle Klietky a pasce (1999). Mohol byť podnetom i pre niektoré priestorové realizácie z dreva či železa, a to ako pôdorys, rovnako ako v nedávnej sérii reliéfov z kartónu.
V nej namiesto kresby ceruzkou, perom či štetcom ide vlastne o kresbu tieňom, podľa toho, do akej výšky sa určitá plocha dostáva.

Výstava Stanislava Kolíbala je prehľadom jeho prác na papieri, ktoré vznikali od roku 1968 podnes. Rozdelená je do šiestich cyklov:

1. Biele kresby, 1968 – 1975
2. Ilúzie a fikcie, 1977 – 1979
3. Berlínsky cyklus, 1988
4. Akvarely, 1994 – 1999
5. Klietky a pasce, 1999
6. Diagonály, 2004

Nové články 1x za mesiac na váš eMail.

Nerozosielame spam! Prečítajte si naše podmienky použitia.

Súvisiace články

Milan Paštéka – Kresba na bielom papieri

Táto výstava by na prvý pohľad mohla evokovať problematiku periférneho miesta v kontexte významných umeleckých počinov. Perifériu sám autor v z nepublikovanej verzii textu pre katalóg Šesťdesiate roky charakterizoval ako priestor, kde ešte funguje nádej. A dodal, že sa môže stať, že podnet sa zrodí na periférií a tým sa periféria stáva centrom. Viem, že Milan Paštéka tu hovoril o periférii v geografickom chápaní, ale taktiež viem, že viaceré jeho kresby, vytvorené podľa iných akoby na periférii, sa stali centrálnymi. Práve preto sme usporiadali túto tichú komornú výstavu kresieb Milana Paštéku z jeho záverečného obdobia. Mnohé z nich nie sú ani signované, niektoré sú len intuitívnymi skicami s rezignáciou na obsah diela, ďalšie sú výsostne intímnymi záznamami autorových nočných pochybností i objavov. Boli to celkom určite jeho bádania a cesty k absolútnej slobode, ktorej nedosiahnuteľnosť si uvedomoval.

Igor Kalný – Vstup do ticha

Výstava tvorby Igora Kalného (1957-1987), jednej z najosobitejších postáv neoficiálnej výtvarnej scény 80. rokov 20. storočia na Slovensku, je súčasťou výstavnej koncepcie Galérie mesta Bratislavy, ktorá sa programovo zameriava na prezentáciu jej ťažiskových predstaviteľov. Kalného tvorba, predčasne ukončená smrťou v roku 1987, sa pohybuje medzi hudbou, poéziou, privátnymi akciami, happeningami, maľbou a kresbou, ktorá sa stala jeho špecifickou rečou a tvorí dominantu výstavy.

Traja z pekného páru

Kolekcia obrazov nesúca názov Traja z pekného páru vznikala takmer dva roky a jej autormi sú Ivan Csudai, Stanislav Diviš a Laco Teren. V roku 1999 sa na výtvarníckom sympóziu v Turčianskych Tepliciach títo traja autori dohodli, že namaľujú jeden spoločný obraz. Spodnú vrstvu namaľoval Stanislav Diviš, strednú Laco Teren, vrchnú Ivan Csudaia a vznikol prvý obraz Pianoctail. Výsledok prekvapil aj autorov, a tak sa rozhodli vytvoriť celú sériu, pozostávajúcu z dvadsiatich štyroch obrazov.