Z ateliéru keramiky VŠVU

Obnova.sk Foto

Komorná výstava predstavuje výber prác autorov – študentov a absolventov ateliéru keramiky Vysokej školy výtvarných umení v Bratislave, ktorý vedie od roku 1997 Ivica Vidrová. Okrem klasického výberu úžitkovej keramiky – zameraného na čajníky a čajové súpravy viacerých autorov /Stanislava Wágnerová, Kamil Slušný Ezechiel, Edita Balážová, Martin Bu, Eva Srníková, Rastislav Noga, Martina Uličianska, Miloš Nemec, Michal Kušík/ – sú prezentované diela sochárskeho charakteru, inštalácie a objekty z použitím rôznych druhov techník – keramických a iných materiálov a maľbu na porceláne. vo výstavných priestoroch Malokarpatského múzea v Pezinku na ul. M.R. Štefánika 4

trvanie výstavy: 13. 2. – 18.4. 2004
kurátorka výstavy: Vladimíra Büngerová /výber v spolupráci s Ivicou Vidrovou/

Výstava je prezentáciou pestrých a rôznorodých autorských prístupov tohoto tradičného materiálu sveta umenia, aj sveta mimo umenia. Ateliér keramiky, napriek tomu, že tento výtvarný materiál je súčasťou ľudskej spoločnosti od pradávna, je v histórii slovenského výtvarného vzdelávania veľmi mladý. Vznikol len v roku 1991 a výstava predstavuje práce najmladšej generácie mladých keramikov a keramičiek.

Mladá keramika napriek tomu, že nie je v centre záujmu, či už galeristov alebo divákov, je plnohodnotnou súčasťou sveta vizuálnej kultúry s dlhodobou tradíciou a možnosťami. Svet keramiky je svetom krehkým, dokazujú to svojou efemeritou a jemnosťou vystavené práce Jána Ševčíka /Keramická maľba/ a Viery Igricovej /EKG, 2000/. Mnohé práce vystavujúcich autorov existujú už len v dokumentačnej podobe. Keramický svet je svetom zvláštnym, akoby zastaveným v čase – rieši problémy moderného umenia – umenia ako vznešeného, krásneho. Veľmi okrajovo sa venuje problematike súčasného výtvarného umenia, je skôr návratom k umeniu 60. rokov – informelu, abstraktnému umeniu a objektu. Napriek tejto „neaktuálnosti“ prekypuje aktualitou a vitalitou tejto mladej generácie.

Vystavené diela sú vo väčšej miere takzvanými školskými prácami, čo ich nedegraduje však len do polohy experimentu. Stratu kontinuity spôsobujú predovšetkým technické problémy, ktoré nemožno opomenúť. Z toho dôvodu ich výtvarné hľadanie napriek určitému autorskému rukopisu je v polohách hľadania limitov vlastných aj limitov keramiky a jej nemožností.

Obnova.sk Foto

Absolvent keramického ateliéru Michal Kušík sa prezentuje monumentálnou prácou Izolátor /2000/, istým spôsobom je poctou továrenskej keramike a človeku v ňom spodobenom. Rieši rovnako ako tvarové, sochárske prístupy s prístupmi konštrukčnými. Kombinuje tradičný materiál s technikou, dotvárajúcou významový aj výtvarný kontext podoby diela. Rovnako je to zreteľné tiež v jeho dizajnérskej polohe, ktorú na výstave zastupuje Závislá čajová súprava /1999/.

Nedávny Prieskum VŠVU zastupujú svietiace plastiky s nábytkovým presahom – Svietidlá /2004/ Ján Ševčíka, študenta 5. ročníka a klasické figurálne plastiky hosťujúcej študentky z Čiech Markéty Novákovej, s nadhľadom a iróniou komentujúce autoportrét. Element umelého svetla a transparentnosti keramického materiálu interpretuje staršia práca Vladimíra Krátkeho – Ryža /1997/.

Lucia Hučková – Lizáková sa predstavuje novými prácami – reliéfmi – Krídla, v nich výtvarne aj významovo rieši už dlhšie prisvojený motív krídel, motív ľahkosti a vzletnosti. Okrem nich prezentuje aj poetické Hrkálky /2004/, drobné objekty vyžadujú interaktívny vstup vnímateľa a prekračujú zakázané hranice od haptiky do hravosti zvukov.
Cyklom maľby na porceláne sa predstavuje Judita Ordódyová /Predelová stena, 1999/, ktorá vytvára pestrofarebné atmosféry neznámych priestorov a neznámych krajín, plnohodnotne a vitálne zastupuje variácie maľby a kresby farebnými glazúrami v súčasnej keramike.
Na záver spomeniem výnimočnú prácu Drevo z porcelánu /2000/ Svätopluka Mikytu, ktorý je známy ako autor uplatňujúci a reintepretujúci klasické výtvarné techniky v súčasnom vizuálnom umení. Vystavenou prácou sa dotkol práve keramiky, ktorú využil aj v iných svojich inštaláciách a objektoch /napr. Plačúca stena/. Široké interpretačné významy, ktoré spomínaná vystavená práca nesie, sú bodkou textu predstavujúceho súčasné podoby keramiky.

Malokarpatské múzeum v Pezinku
M.R. Štefánika 4
tel./fax: +421 33 641 3347
tel.: +421 33 641 2057
www.muzeumpezinok.sk

Nové články 1x za mesiac na váš eMail.

Nerozosielame spam! Prečítajte si naše podmienky použitia.

Súvisiace články

V Pezinku dnes otvoria výstavu keramiky

BRATISLAVA 13. februára (SITA) – Výstavu Z ateliéru keramiky VŠVU dnes otvoria v priestoroch Malokarpatského múzea v Pezinku. Komorná výstava je výberom prác študentov a absolventov ateliéru keramiky Vysokej školy výtvarných umení v Bratislave, ktorý vedie od roku 1997 Ivica Vidrová.

Trip na tri II.

Výstava je súčasťou výskumného projektu, reflektujúceho aktuálne podoby výtvarného umenia najmladšej generácie slovenských autorov. Hlavným zámerom je uviesť študentov finálnych ročníkov VŠVU do kontextu súčasnej výtvarnej scény, s prihliadnutím na ich tvorivý a originálny program.

Kniha/objekt. Objekt/kniha

Zámer výstavy:
Zmapovanie a prezentácia fenoménu knihy v dejinách slovenského výtvarného umenia v druhej polovici 20. storočia. Výstava prezentuje podoby knihy v rôznorodých autorských pozíciách : kniha – objekt, kniha v inštaláciách, autorská a interpretovaná kniha, vo všeobecnosti knihu ako objekt záujmu vizuálnych umelcov.

Východoslovenská galéria 1952- 2002

Východoslovenská galéria v Košiciach si pripomína 50. výročie od začiatku svojej zberateľskej a výstavnej činnosti. Bola založená ako druhá slovenská galerijná inštitúcia (po SNG v Bratislave) a dnes sa zaraďuje medzi najväčšie a najstaršie slovenské zberateľské inštitúcie podobného druhu.