Oprava hlineneho domu

  • jirko

    člen
    4. júla 2008 o 10:26

    Tak konecne sme sa stali aj s manzelkou vlastnokmi chalupy.Podla nas je nadherna konecne mame nieco svoje.Je sice v horsom stave ako sa vyjadril stav.inzinier je to beh na dlhu trat ale da sa.
    Ch cem sa trosku popytat.Mam tam betonove podlahy ale v jednej miestnosti som ju uz vysekal nastastie majstri boli lajdaci a bol tam len 3cm poter tak to slo celkom lahko.Teraz ta otazka pod pojmom skara zakladu mam rozumet az po spodok zakladov? a ten pisok z vapnom mam dat medzi hrady a na ne dlazkovicu? alebo aj pod hrady?a nebude sa to vapno potom prasit ked budem “tancovat” po dlazkovici?
    Dalej sa chcem spytat ako vyriesit vonkajsiu cast steny proti vlhnutiu ak nemam moznost robit odkopanie atd. (je to susedov pozemok/ staci odkvap?Je to tam trochu pribetonovane?stena je v spodnej casti vymyta od ostrekujucej dazdovej vody mam ju aj omietnut /je tam hola nepalena tehla/.
    Vdaka za rady a odpovede

  • Anonymný

    člen
    17. júla 2008 o 12:33

    Ahoj JIRKO,
    ste presne v tom štádiu, ako keď sme my kúpili hlinenú chalupu pred 20 rokmi. Postupovali sme nasledovne.
    1. opravili sme strechu. Bolo treba vymeniť 2 kleštiny a 1 nosnú hradu. Vymeneli sme všetky strešné late a vrátili sme na strechu pôvodnú pálenú škridlu.
    2. Okolo celého domu sme dali spraviť okapy.
    3. Vytrhala sa stará presnivá dlážka a vykopala sa vlhká hlina až po škáru základu, teda na spodnú úrovni základov., s miernym sklonom do spádu. Súčasne sa obila hlinená omietka, ktorá bola vlhká až po okná. Z vybratej zeminy a omietky sa v časti záhrady urobilo prevýšenie ( mierny svah), ktorý sa potom zatrávnil a osadil kríkmi.
    4. Natiahla sa nová vápenná omietka (žiadny cement, ani zrnko), ak je hasené vápno je to lepšie,
    5. Naviezol sa sekaný makadam (môže byť aj hrubý štrk priemer aspoň 1 cm),
    6. Nasypala sa 10 cm vrstva vápna s pieskom 1/1,
    7. Hranoly 5×5)pod dlážkovicu sa vložili z časti do vrstvy vápna s pieskom. zarovnalo sa to až na úroveň vrchnej časti hranolov a položila sa dláškovica (perodrážka),
    8. Zvonka sa odkopalo okolo celého domu na hĺbku až po základ a od domu aspoň 50 cm, do spádu do trativodu, zasypalo sa makadamom ( na spodok sa môže dať aj odvodňovacia hadica, alebo klasické pálené odvodňovacie trubky.
    9. Omietka opäť vápenná z haseného vápna.

    Celý princíp spočíva v tom, že prirodzená vlhkosť musí zostať ale treba odviesť prebytočnú spod domu a od domu preč. Suchá vrstva pod dlážkami sa zmení postupne na “škrupinu”.
    Tento postup doporučil stavebný inž. z Moravy, ktorý si takto vyriešil svoj problém a náš tiež.

  • Anonymný

    člen
    17. júla 2008 o 12:37

    Ešte som zabudla napísať, ža pod vápennú omietku sa nabilo rabicové pletivo a omietka sa natiahla naň. Inak by sa omietka mohla postupne oduť a odpadnúť.

  • jirko

    člen
    18. júla 2008 o 12:30

    Dakujem pekne za odpoved neskor dodam aj dajake foto.

  • Anonymný

    člen
    21. júla 2008 o 22:12

    Dobrý postup. Ešte snáď možno dodať že odvodnenie spod domu je potrebné robiť rúrami, ale okolo domu napr.: 2m, ap. je možné vykopať kanál aspoň 50 cm široký a hĺbka a dĺžka podľa potreby a zasypať ho len skalami pričom na povrch nasypať zem a takýto kanál by prebytočnú vodu prenikajúcu pod stavbu odviedol pomedzi skaly, lebo tento kanál by mal byť hlbší ako základy a to je najlacnejší a spoľahlivý spôsob ako odviesť vlhko aj okolo stavby a zároveň spevňuje aj podložie.

  • jirko

    člen
    23. júla 2008 o 10:39

    Chcem sa este spytat vykopat zem az po spodok zakladu chapem len mi nieje jasne ako do spadu ? od stien k stredu miestnosti alebo naopak ?

  • jirko

    člen
    25. júla 2008 o 9:09

    No neviem ci sa mi poderi dodat nejake foto idem to skusit

  • Anonymný

    člen
    26. júla 2008 o 21:24

    Tak spád musí mať tak aby voda odtekala za kanálom a kanál vyústi kde ti už nebude voda vadiť. Kanál od domu aspoň dva metre, aby si neporušil statiku domu a ak zasypeš napríklad meter vysoký, 2 metre vysoký, ap. kanál skalami na dĺžku napríklad 20 metrov, 50 metrov, ap. voda si pomedzi skaly už cestičku nájde a bude odtekať spádom za kanálom. Je to to isté ako by si tam chcel dať drenážne rúry, ale skaly ti stiahnu vodu z celej výšky kanála a teda aj pri daždi bude cez 5 cm zeminu voda cez kanál odvedená preč a tak isto aj v hĺbke dna kanála. Teda obyčajne do spádu vykopaný kanál zahádž skalami až po vrch a na to daj trochu zeminy iba preto aby neboli vidieť skaly. To je všetko.

  • Anonymný

    člen
    26. júla 2008 o 21:46

    Ide o to aby sa vysušilo celé podložie domu a takýto kanál treba vykopať zo strany z ktorej ti pod dom podteká. To musíš zistiť sám. Ak sa ti pod domom drží voda musíš vedieť z ktorej strany priteká a takýmto kanálom ju zastavýš je dobrý aj ako prevencia a mal by hlavne zabrániť premokaniu vody pod dom. Samozrejme vlhko pod domom bude odvádzané aj týmto kanálom. Ak budeš mať pod domom sucho už by ti nemala voda liezť po základoch na stenu ak nemáš zrovna poruchu na vodovode a tá voda by ti tiekla do základov.

  • jirko

    člen
    28. júla 2008 o 9:29

    Tak este raz skusim to foto











  • jirko

    člen
    29. júla 2008 o 9:46

    No hej len v prispevku od andulky spomenula do spadu v suvislosti s odkopanim zeminy pod dlazkovicou /bod 3/ to mi nejak nadopina.
    Vie mi niekto poradit dajaky dobry pomer na vapennu omietku ?
    Mal som poradene na tacky piesku mech vapna to sa mi nejak nepozdava a vraj ak dam hydraulicke vapno tak ho musim dat velmi vela ked tam nechcem dat cement. Mam tam vraj dat trosku cementu no to sa mi po precitani tohto fora nejak nepozdava.

  • palo

    admin
    29. júla 2008 o 13:59

    Základný pomer pre miešanie vápennej malty je: 3 objemové diely piesku + 1 objemový diel vápennej kaše. Na murovanie môže byť aj slabšia malta (menej vápna), na omietanie aj silnejšia malta (viac vápna).

    Vzdušné vápno tvrdne pôsobením vzduchu, presnejšie chemickou reakciou s CO2, hydraulické vápno aj reakciou s vodou. Malta s hydraulickými vlastnosťami sa dá vytvoriť z vápennej malty aj pridaním hydraulických prísad (napr. drvená tehla alebo iná keramika, vysokopecný popolček, sopečný popol) alebo istého podielu hydraulického spojiva – cementu, šedého alebo bieleho.

  • harp

    admin
    29. júla 2008 o 17:45

    Len doplnim palovu bezchybnu odpoved. Hodne zalezi aj od piesku kt. pouzijete. Aky ma podiel ilovych zloziek pripedne jemnych vapencovych casti.

    Vela ilu = treba piesok bud plavit alebo pridat vapno // tentoo piesok nedoporucujem

    Vela prachovych castic v pripade vapencoveho piesku = je potrebne pouzit menej vapna

    Vsetko treba odskusat.

  • porsena

    člen
    29. júla 2008 o 22:44

    krásna pec aj z vindófňou, len škoda, že je rozbitá, ale zase na druhú stranu, opraviť ju by nebol až taký problém.
    kde sa nachádza tento domček?
    podla stropu by som to odhadoval tak na prelom 19. a 20. storočia

  • Anonymný

    člen
    30. júla 2008 o 1:06

    Ja by som od vonku obil vakovku (inak ti asi bude opadávať) a na skaly hodil riedky cementový špric. (ten spevní stenu tak, že nepohneš ani kameňom to mám odskúšané). Keď ti budú kvalitne po kope držať kamene môžeš si na povrch dať čo chceš. (ale hlavne to nejak odvodni lebo ak tie steny na obr.:3 a 9 máš od vody tak podložie je riadne mokré)

Prihláste sa, aby ste mohli odpovedať.

Pôvodný príspevok
0 of 0 príspevkov June 2018
Teraz