O obraze výtvarného školstva

Nitrianska galéria * Nultá hodina * Kurátorka Adriana Récka

Pedagógovia katedry výtvarnej výchovy nitrianskej Pedagogickej fakulty I. Benca a M.Nicz sa rozhodli osloviť ostatné fakulty s katedrami výtvarnej výchovy na Slovensku(Trnava, Banská Bystrica, Bratislava, Prešov) a urobiť kvalitnú výstavu z tvorbyštudentov za posledné tri roky.

Výstava pod názvom Nultá hodina je prvou svojho druhu v novodobej histórii fakúltpo roku 1989. Jej zámerom je konfrontovať vzájomnú úroveň, koncepcia predstavuje akýsivýberový salón. Nie je teda analýzou alebo prieskumom všetkého, čo sa na katedráchučí a deje. Mala by byť ukážkou toho najlepšieho.

Na prácach z odboru grafiky sa podpisuje vysoký štandard tradície slovenskejgrafickej školy. Zdá sa, že aj prostredníctvom takej techniky, akou je serigrafia, sadá ešte veľa zaujímavého povedať (F. Kočiš – ateliér I. Bencu). Kvalitné súfotky, či už dokumentárne, konceptuálne alebo klasicky poetické (ateliéry Š.Blaža, M. Žilíka). Tradičný žáner sochárstva vytláča objekt, enviroment čiinštalácia. Tento stav nie je daný len nadväznosťou na tendencie súčasného umenia,ale aj požiadavkami na materiálové spracovanie, keď klasická socha, alebo aj druhy úžitkovéhoumenia, napr. textil, dovedené do konečného výsledku sú na možnosti našej školy neúnosnenáročné (ateliér textilu M. Balážovej, ateliér objektu M. Brooša ).

Akoby z núdze cnosť vyrastá často aj súčasné umenie a o to výdatnejšie s týmtoprincípom pracuje škola. V jej prospech svedčí, že princípy ready made, alebo použitianetradičných (i odpadových) materiálov nie sú samoúčelné, ale nesú plnohodnotnúumeleckú výpoveď, obsahujúcu často ironizujúci alebo humorný podtext. Klasické žánresú vôbec posúvané skôr do konceptu, ktorý má na katedrách významné postavenie(ateliéry M. Nicza, B. Baláža, ale aj maliarsky koncept R. Bielika, ateliérvýtvarného projektovania E. Vološčukovej, ktorá so študentmi pracovala na radeinvenčných interpretácií z dejín umenia).

Medzi najmladšie ateliéry patrí intermediálna tvorba a video. Je potešiteľné, baaž obdivuhodné, že v podmienkach resp. v ich absencii, akými pre tieto žánredisponujú dnešné vysoké školy, vznikajú také pôvabné a vtipné dielka ako jeanimovaná Rozprávka M. Hanshilda a J. Vargu z Prešova (ateliér J. Onda), video S. JežíkovejO kom o čom (Trnavská univerzita) alebo celý rad videoumenia z Nitry.

Škoda, že na Nultej hodine absentovali niektoré katedry, obraz o výtvarnomškolstve u nás by bol pravdivejší. Tak teda nabudúce – na Prvej hodine.

EVA KAPSOVÁ
(Autorka je výtvarná teoretička)



  Publikované na: www.sme.sk dňa 23. 6. 2001

Nové články 1x za mesiac na váš eMail.

Nerozosielame spam! Prečítajte si naše podmienky použitia.

Súvisiace články

Východoslovenská galéria 1952- 2002

Východoslovenská galéria v Košiciach si pripomína 50. výročie od začiatku svojej zberateľskej a výstavnej činnosti. Bola založená ako druhá slovenská galerijná inštitúcia (po SNG v Bratislave) a dnes sa zaraďuje medzi najväčšie a najstaršie slovenské zberateľské inštitúcie podobného druhu.

Výtvarná Žilina

V Považskej galérii umenia vo výstavných priestoroch na prvom poschodí bude dňa
8. júla od 9,00 hod. sprístupnená výstava pod názvom Výtvarná Žilina 2003, ktorá bude zameraná na prezentáciu diel od 21 výtvarníkov žijúcich v Žiline alebo pochádzajúcich zo žilinského regiónu, ktoré galéria získala do svojho vlastníctva v rokoch 1990 – 2003.

Prerušený obraz

Zámerom výstavy Prerušený obraz je sústrediť umelecké diela inšpirované televíznou obrazovkou, prípadne televíznym obrazom – jeho sliepňaním, zrnením, „aurou“, jeho všadeprítomnosťou, náhražkovosťou, jeho schopnosťou kontaktu so svetom či jeho nivelizačnou mocou…
Výstava predstavuje staršie i súčasné „televízne“ diela od pätnástich autoriek a autorov, inštalované neraz v neočakávaných, „ahistorických“ súvislostiach.

Václav Cigler a jeho škola

Výstava je usporiadaná v spolupráci s Galériou Pokorná v Prahe, ktorá ju pripravila pre pražskú výstavnú sieň Mánes (jún 2003). Predstavuje dielo významnej osobnosti českého moderného výtvarného umenia doc. Václava Ciglera (1929) v kontexte jeho pedagogickej činnosti na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave