Nadšenci chcú obnoviť starú podpoliansku železničku

O obnovenie úzkokoľajnej železnice, ktorá ešte pred polstoročím prevážala drevo z Kysliniek do Vígľaša, usiluje Občianske združenie Hrochoť a obec Očová. “Zámer sme predstavili zástupcom obcí Vígľaš, Očová a Hrochoť ešte vlani,” povedal TASR predseda združenia Dušan Holík. “Pozitívne sa k nemu postavila iba Očová, ktorá má záujem na projekte participovať,” dodal.

Prvotným krokom má byť vypracovanie štúdie. Tá by bola základom pre projekt, s ktorým by sa chceli uchádzať o financie z eurofondov. Združenie sa preto stalo členom mikroregiónu Podpoľanie, v ktorom sú združené obce okresov Zvolen a Detva. Tie v súčasnosti pracujú na veľkom projekte cestovného ruchu prostredníctvom výzvy LEADER. Odtiaľ by potom mohli čerpať peniaze na štúdiu.

Podľa Holíka zámerom nie je obnoviť celú železnicu, ktorá mala približne 20 kilometrov, ale len jej asi štvorkilometrovú časť od hornej Očovej až po Hrochotský mlyn. “Niektoré úseky trate sú dodnes zachované. Obnova trate by ale napriek tomu vyžadovala náklady niekoľko miliónov korún,” podotkol Holík.

Keďže v súčasnosti renovujú v Očovej starý obecný mlyn s dvorom remesiel, železnica by bola ďalšou atrakciou, ktorá by mala do tejto časti Podpoľania prilákať turistov. “Myšlienke obnovenia železnice sme naklonení. Dedina s malým letiskom, dvorom remesiel, folklórnym festivalom a atraktívnou železničkou by sa už o niekoľko rokov mohla opäť stať turisticky vyhľadávanou,” uviedol pre TASR starosta Očovej Juraj Kubiš.

Nové články 1x za mesiac na váš eMail.

Nerozosielame spam! Prečítajte si naše podmienky použitia.

Súvisiace články

Bránu na Muráň opravia do konca marca

Aj keď opravu dlhodobo poškodenej vstupnej kamennej brány na hrad Muráň mala tamojšia samospráva zabezpečiť ešte na jeseň minulého roku, nestalo sa tak. Dôvodom boli meškajúce platby z ministerstva kultúry, určené na tento účel.