Miloš Boďa

Miloš Boďa patrí k tým umelcom, ktorých tvorba sa nedá jednoducho zaškatuľkovať a jednostranne interpretovať. A aj dnes, keby sme chceli charakterizovať súčasnú autorovu výstavu, tak len za pomoci krajného zjednodušenia sa dá povedať, že je to výstava pohybujúca niekde medzi objektom a fotografiou. V Boďovom prípade, je ale veľmi dôležité zvýrazniť to „niekde medzi“, lebo ani objekt ani fotografiu nepoužíva v zabehaných a osvedčených intenciách.

Slovenská verejnosť si ho určite pamätá ako autora originálneho projektu zaliatych bankoviek, v sérii 37 polyesterových objektov v nominálnej hodnote 46 411, vtedy ešte federálnych korún. Zalievaným objektom, ktorých obsahom sú dotvárané fosílie hmyzu, vtákov a zvierat, zostal naďalej verný, ale ich prezentáciu obohatil o fotografie, ktoré ešte dôraznejšie mystifikujú morbídne (alebo pitoreskné ?) obsahy polyesterových objektov. Fotografiu nepoužíva len ako záznam krokov svojej originálnej technológie, ale použitím rôznych technických efektov a metód, ktoré sú skôr vlastné tradičnému obrazu, vytvára dielo, ktoré často len vzdialene odkazuje k pôvodnému odfotografovanému predmetu.
Série originálov a fotografií, modelov a ich fotografických zväčšenín sú na výstave prestriedané pre autorovu tvorbu z posledných rokov dôležitým cyklom: TV-Scream a sériou Portrétov, ktorých špecifikum tkvie taktiež v rafinovaných a pritom v tak jednoduchých efektoch objavených pri fotografovaní filmových záznamov.

Miloš Boďa pripravil výstavu, ktorá je vlastne dokumentom premeny pôvodného kabinetu biológie a kuriozít na umelecké dielo, či už ako secesného ornamentu naplneného hrou farieb a tvarov, alebo ako zrekonštruovaného príbehu nerozoznateľne balansujúceho medzi ľahkou fraškou či prísnou moralitou. Akoby na nás dýchol čas tajomného manierizmu, kedy sa zbierky (tzv. Kunst und Wunderkammern) zvláštnych podivuhodností, zo sveta prírody, či výsledkov ľudského umu spoločne vystavovali pre pobavenie, vzdelávanie a žasnutie. A úžas, ktorý sa vytratil z našich výstavných siení, sa v prípade tejto výstavy určite do nej vráti.

Miloš Boďa bude na dvoch podlažiach Pálffyho paláca Galérie mesta Bratislavy vystavovať diela z posledných desiatich rokov. Na výstave kurátorsky spolupracovala Beata Jablonská, kurátorka moderného a súčasného umenia Slovenskej národnej galérie.

Vernisáž: piatok 18. 3. 2004 o 17h v Pálffyho paláci GMB, Panská 19, Bratislava
Kurátorka: Beata Jablonská
Výstava potrvá do 24. 4. 2005
Otvorené denne okrem pondelka: 11-18h

Nové články 1x za mesiac na váš eMail.

Nerozosielame spam! Prečítajte si naše podmienky použitia.

Súvisiace články

GMB: Ladislav Čárný – Visual in Process (V.I.P.)

Dňa 16. septembra 2004 sa v Galérii aktualít Galérie mesta Bratislavy v Pálffyho paláci sprístupní výstavný projekt pod názvom Visual in Process slovenského umelca strednej generácie Laca Čarného (narodený 1949, 1968-74 – štúdiá VŠVU Bratislava, v súčasnosti pedagóg VŠVU v Bratislave).

James Ensor – zo zbierok KBC banky, Belgicko

Reprezentatívna výstava v Mirbachovom paláci Galérie mesta Bratislavy predstaví grafickú tvorbu jedného z najvýznamnejších predstaviteľov svetového expresionizmu – belgického maliara a grafika Jamesa Ensora (1860 – 1949), ktorého tvorba, dlho vnímaná bez súvisu s Gauguinom a Van Goghom, je dnes považovaná za jeden z kľúčov k umeniu 20. storočia.

Vstup povolený

Výstava VSTUP POVOLENÝ / Interpretácie diel zo zbierok GMB výtvarníkmi a deťmi, je súčasťou vzdelávacích programov, organizovaných Galériou mesta Bratislavy pre najmladších návštevníkov. Prezentuje šesť samostatných projektov – interpretácií mladých etablovaných výtvarníkov (Gabiky Binderovej, Hany Kalivodovej, Kunst – Fa, Lucie Lizákovej, Ľuby Sajkalovej a Dany Sochorovej), prepojených s detskými interpretáciami, vznikajúcimi pod ich vedením.