Forum Replies Created

Page 1 of 10
  • zavinac

    Member
    13. júna 2017 at 15:59 in reply to: Kostená rúčka

    A to tu už ako že nikto nič v oblasti vedomostí o spracovaní kostí negarantuje?

  • zavinac

    Member
    19. marca 2017 at 21:27 in reply to: Vydreva banskych diel (bani)

    Najlepšie je predovšetkým vybrať správne drevo na banskú výstuž. Najlepšie sa osvedčil dub, agát. Do mokrých miest šmrekovec opadavý. Tieto druhy dreva najdlhšie vydržia. Kedysi sa drevo proti vlhkosti a plesniam natierali uhoľným térom (vyrábal sa napríklad v Badíne) Má to však jednu nevýhodu – dlhodobo a výrazne to smrdí.

     

  • zavinac

    Member
    15. apríla 2016 at 20:41 in reply to: Pomosadzenie?

    Kvôli neprebernému množstvu komentárov je mi jasné, že žiarové “pomosadzenie” je zrejme  blbosť. Tak nič.

     

  • zavinac

    Member
    3. januára 2016 at 15:30 in reply to: Odstránenie starého náteru na kovoch

    Ďakujem

     

  • zavinac

    Member
    2. januára 2016 at 18:41 in reply to: Odstránenie starého náteru na kovoch

    OK Docente, skúsim teda horúcovzdušným kvérom ktorým disponujem, potom možno odstraňovačom náterov, riedidlom C 6000 tiež vládnem. Umyjem, vydrhnem vyrajbem.

    Ďakujem.

    Á propos, prečo nesmie odstraňovač zaschnúť na odstraňovanom povrchu? Nejako by narúšal železo či pocínovanie?

     

  • zavinac

    Member
    31. decembra 2015 at 20:47 in reply to: Odstránenie starého náteru na kovoch

    Prelúskal.

    Páni špecialisti v iných diskusiách (niektorí) horujú za zachovanie patiny historických artefaktov a to neide do hromady s mechanickým čistením. Opaľovanie detto, to nie je nejaká stará bránička ale lisovaný relatívne tenky ťahokov. ľahko sa príliš zohreje a zmení farbu. 

    Takže urobím chybu keď to ponatieram odstraňovačom náterov a porom zvyšky tej chémie riadne poutieram napríklad papierovými utierkami? 

    Odstraňovanie starých neželaných náterov nie je celkom to isté ako čistenie kovov.

    Z môjho uhla pohľadu je odstránenie starého farbového alebo lakového náteru háklivejšia operácia než obyčajné očistenie. 

    Raz som skúsil takú škaredo omaľovanú lampu dať opieskovať – otryskať a výsledok bol katastrofa, lampa tašla rovno do šrotu, lebo z nej zostal deravý vrak.  Ovšem bez náteru aj hrdze – krásne vypieskovaný vrak.

     

    Á Propos  Všetko najlepšie všetkým Obnovákom v Novom Roku 2016

     

  • zavinac

    Member
    30. decembra 2015 at 12:47 in reply to: Odstránenie starého náteru na kovoch

    Ešte nejaké úpresnenia: Nátery sú zväčša lakovej povahy (lodný lak alebo niečo pôvodne určené na drevo), prípadne acetónové farby, v jednom prípade aj radiátorová farba

  • zavinac

    Member
    30. decembra 2015 at 12:28 in reply to: zajdena mosadzna trubka

    Práve som si v Lídli zakúpil súpravičku na leštenie s handrovým a filcovým kotúčom, aj s leštiacimi pastami Parkside. Idem na to!!! 

     

  • zavinac

    Member
    7. novembra 2015 at 17:43 in reply to: Pocínovanie

    Domáce pocínovanie ponorom je ptákovina , potreboval by som roztaviť kilá cínu, preto že karbidka má veľkosť kilovej mäsovej konzervy.  Karbidky bývali výrobcami žiarovo pocínované ponorom prakticky všetky. Problém druhotného žiarového pocínovania je aj v tom, že bežná karbidka máva mosadzné prvky – zobáčik horáku, závit regulačnej ihly, mosadzný štítok výrobcu, mosadzný lem štupla na vodu. To by bolo vo finále tiež asi pocínované keby som to noril do cínu. Karbidku nemožno ani rozpáliť , pretože na väčšine z nich sú letované časti- tie mosadzné. Keby som starú karbidku rozpálil, tie letované časti by opadali.

    Vysoký lesk patrí podľa mňa na suvenírové mosadzné karbidky, nie do zbierky. V tomto sa s docentom nezhodnem. Dať vysoký lesk na starú používanú karbidku je podĺa mňa asi tak dobrý nápad ako vyblýskať bronzový meč v expozícii múzea  do vysokého lesku aby vyzeral ako dačo čo drží v paprčkách nejaký americký fantasy hrdina vo filme.

       

     

  • zavinac

    Member
    7. novembra 2015 at 17:39 in reply to: Pocínovanie

    A odpoveď pre Docenta: nikdy som neskúmal podrobne či ten mäkký kovový povlak je cín. Ale poolovené to asi nebude. Naopak, musím povedať že som ešte nevidel železnú karbidku, ktorá by pôvodne nebola pokovená. Možno nejaké tie doma robené neboli. Tie priemyselne boli niečím mäakkým pravdepodobne žiarovo potiahnuté.  

    Nič v zlom docent, al tá na snímke vyzerá byť zložená aspoň z dvoch roznych typov karbidiek a ten reflektor je hrozný, domáci falzifikát made in Romania. Stretol som sa samozrejme s domácimi reflektormi na karbidku vyrábali si ich ich baníci, dokonca na moju úplne prvú som si taký vyrobil z klasického rotačného sanitkového majáka, ale to na obrázku sa snaží vyzerať ako niečo čím nie je.

    Ozaj, vie niekto, prečo sa pred nejakými 100 rokmi nepoužívalo žiarové zinkovanie? Kvôli teplote tavenia zinku?  

     

  • zavinac

    Member
    2. novembra 2015 at 18:28 in reply to: Pocínovanie

    Odpoved som dostal od docenta. 

    Železné karbidky bývali pocínované. Myslím že žiarovo, preto že tá vrstva cínu je na niektorých pomerne hrubá, tak do pol milimetra. Ovšem stará používaná karbidka nemože a nemá vyzerať ako z továrne, taká je bezcenná. 

    Ovšem niekedy sa mi stane, že kúpim nejakú, ktorá je hrdzavá ako líška. Takú obyčajne zbavim hrdze mosadznou alebo železnou kefou a potom namastím aby sa hrdza nechytala opäť. 

    Tanátovanie nemá zmysel, karbidka by vyzerala neprirodzene čierne. 

    Preto som uvažoval u niektorých o opätovnom pocínovaní. Lenže potom by to chcelo patinovanie cínu.  Striebornolesklá karbidka je úchylná úprava.

    Pre predstavu: priemerná normovaná karbidka je veľkosti kilovej mäsovej konzervy.

     

  • zavinac

    Member
    23. júna 2015 at 15:52 in reply to: Amatérske brúsenie skla

    Takže široký vodou chladený brúsny kotúč? Musí to byť kotúč špeciálny na sklo alebo by stačil jemnozrnný  SiC obyčajný kotúč?  Vyššie otáčky alebo radšej nižšie? Ako na zaleštenie zbrúsených hrán? Bude fungovať handrový kotúč s brúsnou pastou na leštenie kovu – antikóry alebo mám zohnať pasty prípadne prášky na leštenie dekoračných kameňov? Asi takéto rady by som potreboval , aby som sa nevytĺkal na pokusoch a omyloch. 

    Ďakujem

  • zavinac

    Member
    17. júna 2015 at 16:35 in reply to: Amatérske brúsenie skla

    To naozaj nikto nevie poradiť ako na domácke zbrúsenie hrán sklených tabuliek? Čo – nikto tu nereštauruje staré kredence alebo vitríny s atypickými sklami ??

     

  • zavinac

    Member
    22. marca 2015 at 18:22 in reply to: zajdena mosadzna trubka

    MarTas, sebral si to zoširoka. Téma je mosadz

    Žiadne striebro, žiadne zlato, jednoducho mosadz. Bez rytín. Vždy su nejaké riziká, ale jediné čo z mojho pohľadu riskujem,  je to že sa mi patina alebo oxidačné produkty po slabom odstránení vrátia na povrch. 

    Prečo by som z očisteného železa mal niekedy chcieť snímať silikónový olej? Len nech je peeeeekne na povrchu na večnosť a nepustí mi tam hrdzu. Keď ho náhodou  budem potrebovať predsa len dať dole, tak to železo vypálim v pahrebe a bude

    Pýtal som sa čím zakonzervovať vyleštený povrch mosadze, aby zostala pekne mosadzná, nechcem tam žiadnu patinu. Nemusí to byť zrkadlovo lesklé, keď tam budú sluníčka, nič sa nedeje

    Odpoveď  zatiaľ nemám.

     

    Ako som tu už raz napísal, niektoré predmety sú jednoducho vytvorené na to aby sa leskli.  Ceníte si svoje auto s naozaj perfektnou autentickou viacročnou patinou, alebo ho občas umyjete a naleštíte, aby nejako vyzeralo? Keď ho raz budete predávať do bazáru, budete presviedčať nákupcu, že cena je vyššia kvôli patine? Prečo sa leští nehrdzavejúca oceľ? Funguje aj bez leštenia. Lesklosť je jednoducho synonymom nehrdzavejúcej ocele. Podobne je to u väčšiny mosadze.

     

     

  • zavinac

    Member
    21. marca 2015 at 18:27 in reply to: zajdena mosadzna trubka

    Dobre, takže chémiu na cenné veci radšej nie.

    Idem teda miesto indického mosadzného odliatku leštiť niečo cennejšie, povedzme mosadznú karbidku. Tiež má kopu zákutíčok, kam sa handričkou nedostanem. Vibračná kefka sa tam možno dostane. Ovšem tento zlepšováčik potrebuje leštiace médium s vyššou priľnavosťou – najkú pastu.

    Chcel by som vedieť názory špecialistov na bežne predávané leštiace pasty, ako napríklad Silichrom ex. Tie sú na báze tuku, takže potom treba vyleštený predmet umyť mydlom a vodou Domáce rady hovoria, že sa dá použiť aj bežná zubná pasta. 

    Treba po vyleštení povrch niečím stabilizovať? Železné predmety zvyknem nastriekať silikónovým olejom v spreji a potom riadne poutierať kuchynskými utierkami. 

    Robím dobre, alebo radíte niečo iné?

     

Page 1 of 10