Vytvorené odpovede v diskusiách

  • Robko

    člen
    1. augusta 2021 o 9:39

    Dobrý deň, pokúsim sa o pár rád.

    Vždy je lepšie ak sa Vám dá, keď k takejto otázke pošlete aj nejaké fotky objektu.

    1. Treba skontrolovať či je v poriadku strecha a nezateká niekde a či správne funguje odtekanie dažďovej vody cez zvodový systém preč od objektu. Stáva sa že býva porušený alebo upchatý.

    2. Určite treba odstrániť betónové chodníky okolo domu. To ste napísali správne.

    3. Ak Vám zateká zrážková voda popri múre, tak by trebalo vyspádovať terén smerom od objektu a možno tam pridať nejaký žlab, kadiaľ bude povrchova voda odtekať.

    4. S obkopávaním opatrne. Ak sa rozhodnete obkopávať nechodte hlbšie ako je základová škára objektu. Ak máte možnosť nechajte si skontrolovať objekt statikom, on Vám povie ako hlboko môžete kopať. Vykopanú zeminu potom nahradiť napríklad ílovou zeminou, ale štrk by som nepoužíval k zasýpaniu. Jediné čo tým dosiahnete je, že voda vám pretečie rýchlejšie a hlbšie k základu. Štrk sa používa väčšinou pri zaizolovaných objektoch, nie pri objekte vášho typu, ktorému chýba izolácia. S nopovou fóliou to býva ťažko, pretože väčšinou je spravená majiteľmi zle a miestamiza ňu zateká (neprilieha k murivu…). Existujú také lišty, ktoré ju síce zvrchu zakryjú, ale oni časom vplyvom UV žiarenia sprhnú. Chcem povedať, že ak máte dobre poriešené odvodnenie terénu, asi by som tam tú nopovú fóliu nedával. Ona sa používa najmä pri tlakovej vode.

    5. Píšete že pivnica je bez podlahy. Všetky nánosy treba vyviezť to ste urobili správne. V pivnici by som poriešil odvetrávanú podlahu: Tu posielam link ako to vyzerá: https://www.obnova.sk/sanacia-vlhkosti-seria-ozivene-pamiatky/

    6. určite treba osekať aj navlhnuté a zasolené omietky (asi sú cementové) v interéri aj exteréri. Do budúcnosti by som potom použil sanačné omietky, ktoré sa nanášajú tak 15 cm nad navlhnutú časť. Na zvyšok osekaného muriva potom použiť klasické vápenné omietky. Stáva sa, že pri osekávaní Vám vypadne aj kus muriva, ktoré treba najprv domurovať.

    7. Čo sa týka tej drevenej podlahy nad pivnicou. To záleží od Vás či ju tam chcete. Podlahu by som povyberal a pomedzi postrholce by som vložil sklennú vatu. Ak by boli dosky v dobrom stave vrátil by som ich naspäť a ošetril nejakým ľanovým olejom určeným do interéru.

    8. Pri takejto stavbe je dôležité do budúcnosti vetranie v najmä letných mesiacoch, keď sa nevykuruje.

  • Robko

    člen
    13. júna 2021 o 21:41

    Dobrý deň, ja sa rád zapojím do diskusie, aj keď neviem, či vám nepoviem niečo, čo už dávno viete. Mám skúsenosť s obnovou kamenného chrámu (viem, že je to ale niečo iné ako kamenný dom, ktorý má slúžiť na bývanie). Za prvé tomu kamennému domu pravdepodobne chýba izolácia základov- ak sa nevyrieši najprv táto záležitosť, tak steny budú vlhnúť stále a podla mna mikroklíma na bývanie nebude vyhovujúca. Neviem, aké máte finančné prostriedky, ale ak ich máte a objekt je staticky v poriadku (čo by vám statik určil), mohlo by pomocť podrezanie alebo injektáž. Pri kamennom murive sa ale využivá diamantové lano a je nutný prístup z oboch strán múru. Čím hrubší múr tým je to drahšie samozrejme (našiel som takú cenu 200e/m2). Ak takéto finančné prostriedky nemáte, asi by som to vyriešil ,,naprírodno,,

    1. po obvode interiéru by som pri múre vykopal ,,odvetrávací kanál,, hlboký aspoň 50 cm (samozejme zavisí od hĺbky základov – ak má základ pol metra je to blbosť, a mohlo by to narušiť statiku). Odvetrávací kanál by sa zvrchu prekryl potom dlažbou, aby ho nebolo vidno a nenarúšalo estetiku interiéru, pretože tadiaľ by do budúcnosti prúdil neustále vzduch a tým pádom by bola vlhkosť zo základu odvetraná (komínovým efektom alebo by sa pridal ventilátor ktorý by ten vzduch poháňal, ak by to nestačilo) Do kanála by z jednej strany vzduch vstupoval a z druhej strany objektu prúd vzduchu vystupoval.

    2. bolo by tiež potrebné obkopat objekt z vonkajšej strany a dať k murivu nejakú separačnú fóliu a prihrnut ilovou zeminou (kopal by som minimálne do hĺbky odvetrávacieho kanála v interéri). Určite by pomohla aj drenážná rúra a vyspádovanie terénu. S drenážou v interéri pod podlahou skúsenosti nemám.

    Som si vedomý, že tento postup nevyrieši úplne vlhkosť muriva, pretože tá vzlínavosť tam určite v nejakej miere ostane. Ale myslím si, že ju zníži. Pokiaľ dobre zaizolujete podlahu a pridáte podlahové kúrenie, tak v zime sa Vám podarí udržať vlhkosť medzi 40-50%. Podľa mňa možete riešiť podlahu, až keď vykonáte izoláciu základov. Potom vám aj omietky nebudú od muriva tak vlhnúť (samozrejme treba vetrať a neprikladať nabytok až ku stene). A omietky by som zvolil asi tiež podľa statiky, ak zvykne objekt viac praskať, tak makkšie naprv. MVR Uni, alebo ak nepraská ,tak možno nejaké tvrdšie NHL (samozrejme omietky musia byť vápenné, aby objekt dýchal a NHL má tú výhodu že je poróznejšia). Možno niečo z týchto návrhov využijete.