aktivita diskusia Múzeá a Galérie zabudnuté zbierkové fondy

Tagged: 

  • zabudnuté zbierkové fondy

    Posted by admin_obnova on 8. novembra 2004 at 4:02

    Vážení diskutujúci,
    rád by som poukázal na problém. ktorý nás sprevádza od 40. rokov 20. storočia, kedy sa z kaštieľov, hradov (a pod.) vyháňala naša (môžete aj nesúhlasiť) aristokracia, ktorá nám tu nedobrovoľne zanechala zbierky nevyčíslitenej hodnoty. Je pravdov ze takmer všetky takéto pamské sídla boli rokradnúté a zničené, ale aj to čo sa zachovalo až do dnešných dní je s výnimkami buď v stave havarijnom, alebo zle naištalované alebo nevystavené vôbec!!! Depozity múzeí praskajú vo švíkoch, zabudnutén šxponáty sa neprezentujú ani dom ani v zahraničí.
    múzeá, ktzoré existujú, no o ich zbierkovom fonde nevieme takmer nic sú:
    Múzeum Betliar
    Múzeum Červený KAmeň
    Kaštieľ v Markušovciach atď atď atď atď atď

    harp odpovedal 19 years ago 2 Členovia · 26 odpovede/odpovedí
  • 26 odpovede/odpovedí
  • Anonymous

    Member
    10. novembra 2004 at 16:56

    Nie ze by som nejako vazne hladal, ale pokial viem, nie su bezne dostupne informacie o tom, co a ako sa stalo s inventarom slachtickych sidiel (a potom klastorov) na Slovensku po skonceni 2. svetovej vojny. Neviem ani, ako je to s archivnymi pramenmi k tymto udalostiam. Je tu vsak este sanca – stale sa zmensujuca – ze su medzi nami ludia, ktori by k tomu mohli nieco povedat.

  • Anonymous

    Member
    11. novembra 2004 at 1:55

    Zdravim diskuterov, diskuterky…
    o ich fondoch vieme, alebo aspon ti co s nimi pracuju, podla mojich informacii hlavne co sa tyka Cerveneho Kamena zbierky su v poriadku, su vynimocne a vdaka systematickej praci kuratorov aj v poriadku…. netreba sa bat pytat kompetentnych, existuje zakon o slobodnom pristupe k informaciam, pripadne ak vas to zaujima profesionalne, obratte sa na riaditelov muzei o ziadost na studium – za ucelom vyskumu a pod. Je dobre sa pytat zainteresovanych…mozno by v buducnosti pomohol Cemus, ktory je dnes len pre vyvolenych. Pracujem v muzeu ale fakt neviem ako sa k nemu dostat…jeho vyznam je velky. Predmety z klastorov, kostolov, palacov su v muzeach, nemajte strach, len niekedy uz nie su v celkom dobrom stave…ale nie je to tak hrozive, mam skusenosti, ze v muzeach su kuratori skutocne kvalifikovani a zanieteni…skor cudaci…ktori miluju stare veci a adekvatne sa k nim spravaju…takze ziadna fobia, vsetko je v poriadku, len pristup k nim je ztazeny, ale da sa prekonat…vela zdaru
    Lod

  • Anonymous

    Member
    11. novembra 2004 at 5:15

    Pe.ef. a iní,
    po roku 1945 sa v rámci rýchlych zákonov konali tzv. ZVOZY, čo bolo premiestňovanie mobiliáru jednotlivých sídiel (šľachtických, zemianskych, vidieckych zbohatlíkov, etc) na vopred určené miesta. Jedným z takých miest, kam sa sústreďoval materiál (mobiliár) napr. z kaštieľov, kúriií a zámkov bývalého západoslov. kraja, bol Červený Kameň. Tak sa tam dostali, súčasné zbierky, vtedy predmety umeleckého charakteru, v danom období spisované na “voľnom zozname”. Akiste nemusím podať bližšie vysvetlenie “voľného zoznamu”. Prosím Vás, kde by vtedy stačili personálne sily, odborníci a ochrancovia pamiatok na to, aby zachránili, zdokumentovali a označili tak bohatý materiál ???
    Aj preto dnes sme ochudobnení o mnohé, nesmierne vzácne tlačoviny z kláštorov, šľacht. zbierok a knižníc, o premnohé , dnes nevyčísliteľné hodnoty historických nábytkov, zbraní, dokumentov, fotografií, atď…Veď viete, čo všetko by som menovala.
    Dnes sa aj z tohto dôvodu veľmi ťažko určuje proveniencia jednotlivých predmetov, a lokalizácia umiestnenia je tiež neurčiteľná.
    I tak sa mohlo stať a dnes je to počin reality neodbornej klasifikácie, že mobiliár je “prisudzovaný” danému múzeu, reesp., panstvu, pod ktoré spadalo a nie tam, kde vzniklo a súčinelo.
    O tomto probléme, schválne píše problém a nie problematika, sa nikdy a nikde priveľmi nediskutuje. Na našu škodu, na naše triko a na našu (súčasníkov-odborníkov) zodpovednosť.

  • Anonymous

    Member
    11. novembra 2004 at 19:24

    Ctená mag,
    úplne s Vami súhlasím a dovolím si doplniť jeden fakt, ktorý je tiež Problémom (s veľkým P)-tým by som zároven reagoval aj na príspevok Lodometrie. z hladiska zanietenosti odborných pracovníkov to nie je až také ružové (i ked výnimka potvrdzuje pravidlo)! nehovorím ze sa odborníci – “cudáci” nie su, ale je tu jeden faktor ktorý ovplyvnuje fungovanie celých múzei a tým je nejaký vyššie postavený-nadriadený pracovník (myslím že dalej to uz nemusim rozvádzat).
    i ked nie som zamestnancom ziadneho múzea, od detstva sa v takomto prostredí pohybujem a tak ho doverne poznám. osobne som videl plátna z 18.storocia (kvalitné!!!)v katastrofálnom stave-pokrcené, roztrhané, vypadnuté z rámov, plátna z 19. stor. v stave este horsom!!! nabytok vo vlhkom prostredí (teda uz bez dyhovania) s “bohatou” plesnou namiesto intarzie!!! listiny, ktoré si este clenovia významných rodov davali kvoli dolezitosti rámovat sú dnes vyblednuté od slnka a ich pecate polámané na márne kusy (nepisal som len o jednom muzeu!!!). dalej sú to expozície ktoré nemajú koncepciu a nerespektujú interier do ktorého boli vsade.
    nie je dovod na spustenie výstraznej sireny??? keby sa nemocnice hrali na nemocnice tak ako sa NIEKTORE (nie vsetky!!!) slovenské múzeá hrajú na múzea, tak verte mi ze slovensko by bolo jedným, velkym cintorínom. vedome si zabíjame hnutelne (i nehnutelne) bohatstvo – a to sa povazujem za optimistu.

  • Anonymous

    Member
    12. novembra 2004 at 2:24

    Vazeny/a mag a Ďuso,
    no skvele, myslim si, ze sa dost radikalne odbocilo od temy, ci su v muzeach predmety z tzv. zvozov, no samozrejme, ze su a aj niektori predchadzajuci majitelia si v ramci restitucii uplatnili svoje pravo navratu predmetov do ich sukromneho vlastnictva, co je absolutne v poriadku…ci to bolo na Cervenom Kameni alebo kdekolvek. aj u nas v muzeu su take predmety, ako kuratorka jednej zbierky som na ne hrda a patria k zaujimavym i ked soliternym predmetom vytrhnutym z casu v obdobi necasu, asi tak by som to charakterizovala. ci sme cudakmi, sme…mne a nielen mne sa ludia cuduju ako to mozem v muzeu vydrzat a co tam vobec asi robim, chyba tu popularizacia nasej prace a predovsetkym open system. je pravda, ze mi odborni pracovnici o tom nerozhodujeme, ale ani po tom nevolame….a to je tiez dost cunde…ako mozeme chciet podporu verejnosti, ked sami tapeme a nevieme, kde je problem.
    k vedeniam muzei by sa mala venovat specialna tema, pretoze je to samostatna kapitola, i ked vsetko so vsetkym suvisi… ze?
    vela zdaru
    cudacka Lodomeria

  • harp

    Member
    12. novembra 2004 at 5:49

    Bohuzial musim suhlasit s Dusom v tom ze niektore zbierky su umiestnovane v katastrofalnych podmienkach. Sam som pracoval v jednom takom muzeu kde dyhovane stoly plesniveli v pivnicnych priestoroch a na goticke tabule a plastiky kvapkala zo stropu voda. A potom vraj vrcholova kulturna institucia. Prisiel den vsetci sa zrazu dali do zachranovania zbierok. Zivelne sa oslovovali restauratori, nakupoval material, stahovalo sa. Pritom stacilo pred par rokmi opravit jeden stresny zvod. Investicia par 100 korun namiesto desiatok az stoviek tisicov.

  • Anonymous

    Member
    12. novembra 2004 at 8:04

    lodomeria,
    a tí OSTATNÍ !
    Bolo, nebolo to pochoprné ???
    Myslím si,,že gró diskutujúcich má minimálne všeobecné, ale nie, má mnohé odborné a opäť mnohé odborné skúsenosti z viacerých pôsbísk, t.j. múzeí na slovensku..
    Ja som, dosť nešikovne, uviedla jedno zo stredísk umiestnenia zvozových aktivít.
    Vyznelo to, akoby ČK hamíždne prehltol mnohé predfmety súčasného kunmsthistorického charakteru. Pravdaže je to inak. sme neomhl iovplyvniť kultúrnu politiku konca 40 a zač. 50 tych rokov. Boi sme vtedy det.alebo naplánovaní…,,

  • Anonymous

    Member
    12. novembra 2004 at 20:27

    Mila lodometria a dalsí zasvätení,
    vasu poslednú reakciu povazujem za suhlas s tou mojou (tak som to pochopil). este raz by som rád podotkol to ze som nepisal o vsetkých muzeách, to by som si nikdy nedovolil!!!
    harpovi dakujem za podporu. co sa tyka poularizácie muzejnej galerijnej ci kunsthistorickej (etc) práce spomenul by som predovsetkým publikacnú cinnost. na slovensku mame strasne malo periodík, ktoré by sa zaoberali otazkami instalacii expozicii, jednotlivými zbierkami, ci celými fondmi. casopisy typu Pamiatky a múzea a Muzeum su dostupne len na jednom mieste na slovenku to znamená ze bezný laik nemá moznost sa k tomu dostat!!! a je otázne ze do akej miery sa venujú uz existujúcim expozíciám a tomu co je v nich vystavené.
    situácia sa dá zachránit len zasväcovaní mladých a zapálených mladých pre vec. svoje kulturne dedicstvo si nadovsetko vázia a chránia ho obyvatelia (nevytváram si vsak bukolickú predstavu) takmer vsetkých okolitých státov, majú samostatné ministerstvá pre kultúrne dedicstvo i cestovný ruch. kedze my také nieco nemáme bolo by smiesne a nepravdou tvrdit, ze slovensko nemá co ponúknut…………………………………………………………………………………………………..

    s pozdravom a vdakou vas Ďuso

  • Anonymous

    Member
    12. novembra 2004 at 21:33

    Vazeny Duso,
    ale ano, je to tak…ja suhlasim, problem je vsak komplexny, ako vzdy…ja mam zatial optimizmus, i ked niekedy ma vytaca v muzeach vsetko, predovsetkym ma vyrusuje tzv. nekritickost a chybujuca sebareflexia, tesim sa na dalsiu debatu, ktora muzeam chyba, ved mame radi odborne konferencie…sice mimo zaujmu verejnosti a problemov vypuklych ale nesporne odbornych:-)))))
    Vela optimizmu posielam na tvoju stranu…
    Lod

  • Anonymous

    Member
    12. novembra 2004 at 21:34

    Vazeny Duso,
    ale ano, je to tak…ja suhlasim, problem je vsak komplexny, ako vzdy…ja mam zatial optimizmus, i ked niekedy ma vytaca v muzeach vsetko, predovsetkym ma vyrusuje tzv. nekritickost a chybujuca sebareflexia, tesim sa na dalsiu debatu, ktora muzeam chyba, ved mame radi odborne konferencie…sice mimo zaujmu verejnosti a problemov vypuklych ale nesporne odbornych:-)))))
    Vela optimizmu posielam na tvoju stranu…
    Lod

  • Anonymous

    Member
    13. novembra 2004 at 6:56

    Lodometrii dakujem za odpoved a rad by som zostal este pri prezentacii nasho kulturnohistorického dedicstva a práce ludi, ktorá akýmkolvek sposobom súvisí s galériami ci múzeami. ta prezentácia sa mnohokrát deje prostredníctvom mladých brigádnikov a brigádniciek, ktorých (a dovolte mi zasmiat sa) nazývame odbornými lektormi ci turistickými sprievodcami! vsetci sme mohli byt svedkami nejedného takéhoto “odborného” výkladu z úst cloveka, ktorý casto nezvláda ani svoj jazyk materinský a nie este jazyk cudzí, v ktorom podáva MILNÉ informácie zahranicnému navstevníkovi! samozrejme, to nie je problém toho sprievodcu (i ked predpokladam kazdy disponuje stipkou sebakritiky), ale toho cloveka reprezentujuceho urcitú instituciu, ktorý ho tam vyberie a poverí touto cinnostou!
    skutocne poznám malo takých muzei kde by sa lektori vyberali na zaklade konkurzu, znalosti z oblasti historie a kunsthistorie. s týmto problémom sa spája dalsí problém slovenska ze mnohé expozície sa nedajú navstívit bez sprievodcu, teda ten návstevník (neraz aj odborník) sa musí prisposobit tempu sprievodcu a ci chce alebo nie musí pocuvat vyklad!
    zaucanie ludí bez zaujmu nema zmysel a rovnako nemá zmysel ani následná (ak vobec je nejaká) kontrola ich vykladu. ale povedzte mi ktorý vysokoskolák alebo clovek odborní to bude robit za také peniaze???!!! asi naozaj len my taký “cudáci”
    s pozdravom Ďuso

  • harp

    Member
    13. novembra 2004 at 19:14

    prislo e-mailom

    Draha Lodometria,
    ani si nevies predstavit (i ked som pohlavia muzskeho a zrejme aj mladsi nemal by som navrhovat tykanie ale ja to povazujem za bezprostrednejsi sposob vymeny nazorov medzi, dufam, buducimi a v sucasnosti ciastocnymi kolegami) aku radost mi sposobil tvoj mail adresovaný priamo na vlastnu adresu. dufam ze ta konfrontacia alebo spolocná kritika bude raz prebiehaz na konkretnom mieste v terene!!! so srdecným pozdravom Ďuso

  • Anonymous

    Member
    14. novembra 2004 at 18:19

    vazeny Duso,
    dakujem za pocty, rada prijimam tykanie a tesim sa priamej reakcii… treba podporovat kritickeho ducha, chyba nam a ja mam pocit, ze je jedinecny a posuva veci dalej…existencia samotnej obnovy ma potesila, je tu mozno diskutovat, sice mierne anonymne, ale vidim, ze to ma zmysel…tak sa tesim na pripadne stretnutie v terene a na pode muzei, ci depozitov.
    Este raz vela zdaru.
    Lod
    P.S.nie som Lodometria ale Lodomeria…ale nevadi tato metamorfoza, kludne ma oslovuj tymto jazykovym hybridom…je to kreativne a mam pocit, ze ma to aj vystihuje…
    Vela invencie
    Lod

  • Anonymous

    Member
    7. januára 2005 at 17:57

    Škoda, že diskutujúci akosi zabudli na pôvodnú tému, príp. komentujú súčasný a minulý stav … Čo však ďalej ? Nezdá sa vám, že sa plytvá zdrojmi a kapacitami aj z dôvodu, že z každej budovy hradu/zámku alebo kaštieľa je takmer samostatné múzeum, pritom zväčša pod “sedemnásťhlavým” kolosom SNM. A možno by stačilo, keby tie všetky špecializované dobové expozície hradov a kaštieľov (Č. Kameň, Bojnice, Betliar, Spiš.hrad atď.) boli v organiz.štruktúre “oddeleniami” Historického múzea bez nárokov na riaditeľské posty, sekretariáty a pod. Najmä ak nie sú (pri takomto “hospodárení” prečo by aj boli?) financie na ochranu zbierok, konzerváciu, reštaurovanie… Ale šetriť treba, nech to stojí čokoľvek! Len aby na odmeny vedenia zostalo!

  • Anonymous

    Member
    9. januára 2005 at 2:02

    Ano, aj ja som za to, aby sa luda vyhnali z kancelarii do terenu a depozitov. Som sice len student, ale aj tak (a mozno prave preto) mam pri rozhovorch s pracovnikmi muzei (obvykle tych “cudakov”) pocit, ze hlavny problem je v tom, ze muzeum je pre vacsinu jeho zamestnancov hlavne teple miestecko kde sa da vpohode doklepat do dochodku. Tito ludia drzia vsetko v zabehanych kolajach, tak ako je im to najpohodlnejsie. Najradsej su ked do ICH muzea nema nikto pristup, alebo najminimalnejsi, aspon nikto nevidi, ze sa tam nic nedeje. A paradoxom je, ak mladi zanieteni odbornici pridu s invenciou ktoru chcu zrealizovat dobrovolne bez naroku na mzdu a este aj tam su im hadzane polena pod nohy, aby si niekto nedajboze nevsimol ze ti mladi su sikovnejsi a pracuju s vacsim nasadenim a mohli by starsich ohrozit na ich postoch. Nedavno som bol svedkom pripadu kedy moj znamy bol pokarhany za to ze v pondelok sprevadzal po muzeu velku skupinu zahranicnych turistov, ktorym sa nedonieslo ze na slovensku este funguju socialisticke muzealne pondelky. A neoficialny dovod pokarhania: taketo sluzby sa budu moct poskytovat az vtedy, ked pani riaditelka sama slavnostne oznami napad otvorit muzeum aj v pondelok a bude to prezentovane ako jej skvela invencia… myslim ze toto je najvacsi problem celej slovenskej kultury, ze aj v casoch ked je malo penazi, nedame tieto peniaze schopnym ludok ktori sa vedia obracat v dnesnom svete… a zabezpecit aby boli zbierky a depozity prezentovane tak aby z nich mala osoh co najsirisia verejnost , ktora by zacala viac chapat ich vyznam a prispela vacsim obnosom penazi. Sam som pocul, ked jeden z predstavitelov isteho VUC povedal, ze keby malo muzeum navstevnost ako futbalove zapasy, ulahcilo by mu to poziciu pri snahe ziskat dalsie financie… a to je najma v moci muzejnikov a ich nadriadenych…prepacte ze som sa temy dotkol len okrajovo, ale aj toto s tym suvisi.

Page 1 of 2

Log in to reply.

Začiatok diskusie
0 of 0 odpovede/odpovedí June 2018
Súčasnosť